Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinullakin voi olla tietämättäsi ylläsi tai kotonasi jotain TEMUSTA esim lahjaksi saatuna

Vierailija
24.10.2025 |

Tai kirppikseltä ostettuna 

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten se olisi mahdollista.

Itse ja mies olemme todella tarkkoja rahan käytön suhteen. Ostamme vain kotimaista. Vuosikymmeniin lahjat ovat olleet itsetehtyjä, luonnonkukka kimppuja, ruokasäilykkeitä, leipomuksia, ullakkolöytöjä, divarilöytöjä...

Ovatko lahjojen saajat olleet aidosti iloisia noista "ullakkolöydöistä"? Mulle yks sukulainen roudaa merkkipäivinä kaikkea, mitä ei itse tarvitse.

Vierailija
102/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareita harrastaa monikin läheiseni. Välillä joku ostaa minullekin sieltä jotain, jos sattuu olemaan minun tyyliäni. Kaikki ovat tarkkoja laadusta, joten olisi aika epätodennäköistä, että Temu-tavaraa eksyisi sekaan. Temusta tilaa vain yksi tuntemani ihminen, mutta häneltä saamistani lahjoista yksikään ei taatusti ole sieltä tilattu (esimerkiksi viimeksi sain suomalaisia säilykkeitä). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa miten anti-temuttajat saavat tietää onko heidän merkittömät kirppisvaatteensa temusta ilman temussa roikkumista ja selaamista? Onko kaikki vain arvailuja, että ehkä saattaa olla, vai ovatko anti-temuttajatkin Temu-jahdin nimissä myyneet henkilötietonsa Kiinaan?

Pesulapussa on valmistusmaa.

Suomen kaupoissa myytävistä vaatteista on ainakin puolet valmistettu Kiinassa, tai niissä on Kiinassa tuotettuja kappaleita tai tarvikkeita käytetty. Ymmärrän jos joku on yleisessä Kiina-boikotissa mutta sitten on aika vaikea elää. 

Ihan mukavasti näin elää. Mulla on kaappi täynnä Sellpy -vaatetta, Suomesta olen ostanut viimeksi Rautaportilta. Yritän pitää yleistä Kiina-boikottia, enkä pysty käyttämä

Ymmärrän että meillä kuluttajilla on tarve olla jonkinlaisessa kontrollissa ja tietää mitä ja mistä hankimme, oli se sitten vain tunnetta kontrollista tai faktuaalinen tietoa vaatteen alkuperästä.

Pahoin pelkään että tämä ei ole enää mahdollista kun esim yhden tuotteen, sanotaan vaikka kenkien eri osat valmistetaan eri maissa, esim kenkien ulkopohjan polyuretaani - mistä se tulee ja missä se valetaan muotteihin josta sitten edelleen rahdataan toiseen paikkaan kohottavaksi muiden tarvikkeiden, jotka nekin tulevat maailman ympäri, kanssa. Usein unohtuu, että vaate ei ole vain se ompelu. Napit, nepparit, vetoketjut, langat, kuidut ym tuotetaan jossain kuten näiden tarvikkeiden materiaalitkin. Emme voi tietää vaatteesta melkein mitään muuta kuin missä maassa se on ommeltu, jos lappu kertoo. En sano tätä puolustaakseni temua, mutta se että jotain tiettyä ideaa boikotoimaan olisimme täysin erossa tuotantoketjujen karmeuksista on mukava ajatus mitä kerromme itsellemme.

Vierailija
104/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kirppareille mennä, kyllä ihan muutenkin löytää "made in china" - merkinnällä aivan samoja tuotteita.

Kiinassa on tapahtunut maaltapako, jossa parhaina vuosina enemmän kuin 20 miljoonaa ihmistä muutti kaupunkeihin. Sitä työvoimaa siellä siis riittää, ja tavarapaljouden perussyy löytyy sitä kautta tarpeena parantaa elintasoa.

En uskalla edes veikkailla miten kaikki eroaa siellä Länsimaisista säännöt ja muut, mutta kun ne on samalla tasolla, niin hinnatkin varmaan taas heittäneet päinvastaseen. Ja kuka tietää enää missä pisteessä tämäkin maailma on silloin. 

Vierailija
105/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa on kodinelektroniikkanne osat valmistettu ja missä oloissa? Entä autonne osat? 

Vierailija
106/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistaako Temu ne kaikki tavaransa. Vai tehdäänkö niitä vain Temulle.

Veikkaan että niitä samoja tavaroita on kaupoissakin myynnissä.

Ei ainakaan merkittävästi valmista mitään. Kai sen ymmärtää jo siitäkin, että siellä tavaraa ihan laidasta laitaan. 

Vierailija
107/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa miten anti-temuttajat saavat tietää onko heidän merkittömät kirppisvaatteensa temusta ilman temussa roikkumista ja selaamista? Onko kaikki vain arvailuja, että ehkä saattaa olla, vai ovatko anti-temuttajatkin Temu-jahdin nimissä myyneet henkilötietonsa Kiinaan?

Pesulapussa on valmistusmaa.

Suomen kaupoissa myytävistä vaatteista on ainakin puolet valmistettu Kiinassa, tai niissä on Kiinassa tuotettuja kappaleita tai tarvikkeita käytetty. Ymmärrän jos joku on yleisessä Kiina-boikotissa mutta sitten on aika vaikea elää. 

Ihan mukavasti näin elää. Mulla on kaappi täynnä Sellpy -vaatetta, Suomesta olen ostanut viimeksi Rautaportilta. Yritän pitä

Pahoin pelkään että tämä ei ole enää mahdollista kun esim yhden tuotteen, sanotaan vaikka kenkien eri osat valmistetaan eri maissa, esim kenkien ulkopohjan polyuretaani - mistä se tulee ja missä se valetaan muotteihin josta sitten edelleen rahdataan toiseen paikkaan kohottavaksi muiden tarvikkeiden, jotka nekin tulevat maailman ympäri, kanssa. Usein unohtuu, että vaate ei ole vain se ompelu. Napit, nepparit, vetoketjut, langat, kuidut ym tuotetaan jossain kuten näiden tarvikkeiden materiaalitkin. Emme voi tietää vaatteesta melkein mitään muuta kuin missä maassa se on ommeltu, jos lappu kertoo. En sano tätä puolustaakseni temua, mutta se että jotain tiettyä ideaa boikotoimaan olisimme täysin erossa tuotantoketjujen karmeuksista on mukava ajatus mitä kerromme itsellemme.

Totta, en mäkään kuvittele olevani mikään eettinen kuluttaja, se on mahdotonta. Globaalien tuotantoketjujen lyhentämistä ja läpinäkyvyyttä pitäisi ehdottomasti kasvattaa ja palauttaa käsityöläisyys kunniaan, mutta sitä ei ole näköpiirissä - ainakaan vielä. Koska tavallisella tallaajalla on kuitenkin käytössään vain rajalliset resurssit sekä valmistusprosessien tarkasteluun että hankintoihin, ovat realiteetit ne, että on usein mentävä pienimmän pahan kautta. Toki eri ihmisillä valintoja ohjaavat eri tekijät, ja olen ymmärtänyt, että hinta on se, mikä laittaa monet Temuttamaan.

Vierailija
108/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ostin kirpputorilta kivan merkittömän mekon ja alkuperä selvisi vasta kun ystäväni sanoi että hänellä on samanlainen.. Temusta 😡.

Ei niissä lue isolla eikä pienellä että Temu. Ne näyttävät tavallisilta vaatteista,koruilta,tyynyliinoilta jne

Niin mutta näiden ketjujen mukaan erottaa selvästi, lukee aina isolla temu ja valtava kemikaalin katku pitäisi olla ja ihon pitäisi alkaa heti syöpymään kosketuksesta.

Mulla yksi Temu-paita, 100% puuvillaa, ei haise miltään.

Vierailija
109/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin on ihan tarkoituksella Temusta tilattuja, harrastuksiin tarvikkeita. Lähinnä siis erilaisia muovikippoja ja kuppeja, sellaisia mitä Suomesta saa vain hirveällä hinnalla elintarvikelaatuisina, ja minä käytän niitä maaleihin joten ihan sama mitä myrkkyjä niistä niihin maaleihin irtoaa, ne ei mene suuhun eikä iholle. Jotain vesitasomittareita kukkapurkkeihin semihydroon jne. En ymmärrä miksi sieltä ei voisi tilata tuotteita mitä on hankala Suomesta löytää, ja jos löytää niin hinta on posketon. En toki hankkisi vaatteita, elektroniikkaa, kosmetiikkaa, tai elintarvikkeisiin liittyvää sieltä.

Vierailija
110/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kolminkertainen hinta vaan kymmenkertainen tai paljon suurempikin. Kirppareilta löytää päivittäin esim. Luhtaa, Peak, Ecco jne myös sellaisia Italialaisia, ranskalaisia, amerikkalaisia, saksalaisia ja espanjalaisia vaatteita ja kenkiä sekä kodin tekstiilejä, joita ei Suomessa myydä. Ostan molemmista hinnan vuoksi. Suomessa kaikki liikkeet myy kiinatavaraa ja kiinavaatteita. Olin aikanaan tullissa töissä ja jo silloin tehtiin pistotarkastuksia kontteissa tuotaviin lähetyksiin ottamalla vain 5-10 tuotetta per kontti tutkittavaksi labraan. Ja sieltä tuli tieto, että koko lähetys, olkoon yksi merikontillinen tai useampi vapautetaan markkinoille myyntiin. Lopettakaa jeesustelu kiinatavarasta, kun ette sen tarkastuksesta mitään tiedä. Kun teillä tuntuu olevan rahaa, niin ostakaa moninverroin kalliimmalla Suomesta Kiinatavaraa, niin yrittäjät kiittää teitä saaduilla voitoillaan kasvavaa omaa tilipussiaan. Itse ostan kirppareilta tai saan sieltä ilmaiseksi hyvää laatua sekä tilaan Temusta. 

Vierailija
111/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole.

Köyhä ei osta mitään eikä erakolle kukaan mitään lahjoita. Ainuat taatut kiinan tuonnit on ite (ebayst ja amazonist) hankittu vanhan elektroniikan korjaamiseen. Mutta sitäkään ei sais tehä, koska vää väää kuluta kuluta osta uusi. En osta jos voin ite korjata.

Vierailija
112/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole.

Köyhä ei osta mitään eikä erakolle kukaan mitään lahjoita. Ainuat taatut kiinan tuonnit on ite (ebayst ja amazonist) hankittu vanhan elektroniikan korjaamiseen. Mutta sitäkään ei sais tehä, koska vää väää kuluta kuluta osta uusi. En osta jos voin ite korjata.

Kas, hengenheimolainen. Myös mulla se toimii niin päin, että ostan vain, jos on pakko, ja silloinkin käytettynä, jos suinkin mahdollista. Ei niinkään liity talouteen vaan ajatusmaailmaan, jossa asiat käytetään loppuun, kun ne kerran ovat olemassa.

Vierailija
113/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ostin kirpputorilta kivan merkittömän mekon ja alkuperä selvisi vasta kun ystäväni sanoi että hänellä on samanlainen.. Temusta 😡.

Ei niissä lue isolla eikä pienellä että Temu. Ne näyttävät tavallisilta vaatteista,koruilta,tyynyliinoilta jne

Jos lukee materiaalitiedot, niin se jo paljastaa aika paljon. Jos ei lue, eikä kiinnosta, niin kotiin päätyy Temua. Jos laput on leikattu pois, kertoo jo ihan tarpeeksi.

Kertoo lähinnä siitä, että edellinen omistaja oli herkkä kutiamaan. Ne laput on kidutusvälineitä.

Vierailija
114/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole.

Vierailija
115/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko sai Facebookin roskalava-ryhmästä kasan koristetyynyliinoja,ihan siistejä ja nättejä mutta niissä oli outo haju joka ei lähtenyt pesussa. Sellainen kemikaalin haju,pistävä. Sen haistoi kun istui sohvalla ja tyynyt oli pään takana. Lopulta sisko heitti ne parvekkeelle.

Luuli pitkään että niihin oli varastosta vuotanut jotain,vasta myöhemmin tajusi että olivat ilmeisesti kiinankaupasta.

Älä ole varma. Olen pari vaatetta ostanut, eikä mitään ylimääräistä  hajua  ole ollut 

Vierailija
116/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietämättäni vaan olen ihan tietoisesti Temusta ostanut. 

Vierailija
117/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kolminkertainen hinta vaan kymmenkertainen tai paljon suurempikin. Kirppareilta löytää päivittäin esim. Luhtaa, Peak, Ecco jne myös sellaisia Italialaisia, ranskalaisia, amerikkalaisia, saksalaisia ja espanjalaisia vaatteita ja kenkiä sekä kodin tekstiilejä, joita ei Suomessa myydä. Ostan molemmista hinnan vuoksi. Suomessa kaikki liikkeet myy kiinatavaraa ja kiinavaatteita. Olin aikanaan tullissa töissä ja jo silloin tehtiin pistotarkastuksia kontteissa tuotaviin lähetyksiin ottamalla vain 5-10 tuotetta per kontti tutkittavaksi labraan. Ja sieltä tuli tieto, että koko lähetys, olkoon yksi merikontillinen tai useampi vapautetaan markkinoille myyntiin. Lopettakaa jeesustelu kiinatavarasta, kun ette sen tarkastuksesta mitään tiedä. Kun teillä tuntuu olevan rahaa, niin ostakaa moninverroin kalliimmalla Suomesta Kiinatavaraa, niin yrittäjät kiittää teitä saaduilla voitoillaan kasvavaa omaa tilipussiaan. Itse ostan kirppareilta tai saan sieltä ilmaiseksi h

Niinpä, vainoharhaista porukkaa haukkuu Teemu tuotteita 

Vierailija
118/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikkaan aina kutittavat pesulaput pois joten en ihmettele jos niitä ei vaatteissa ole. En kuitenkaan usko että sairastun ja kuolen ja jos nyt ostan vahingossa kirppikseltä jonkun Temun mekon jossa pikkuisen lyijyä.  

Mielestäni meikit ja tupakointivälineet ovat suurempi riski mutta enpä osta käytettyjä meikkejä enkä tupakoi.

Vierailija
119/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullerot mättää  karvakäsikebuloiden  kebabia,polttaa röökiä ja juo energiajuomaa.

Mutta Temusta ei voida tilata ettei saada myrkkyä kehoon 😁

Vierailija
120/134 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan jokaisella on kotonaan jotain kiinassa valmistettua vaikka tuotemerkki olisi "länsimainen", ei sillä ole eroa onko se tullut postissa, vai ostettu kaupan hyllyltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi