Torissa myyminen sujuu, mutta ostaminen ei
Torissa myyminen sujuu ihan ok. Myyn tarpeetonta tavaraa edulliseen hintaan.
Mutta ostaminen on osoittautunut lähes mahdottomaksi. Tarjoan sellaista hintaa, että saan halvemmalla kuin prisman etupäiviltä. Myyjät loukkaantuvat ja hylkäävät tarjoukseni.
Saan tietenkin helpommalla ostettua prismasta. Mutta mielelläni kannattaisin kierrätystä, jos se vain olisi taloudellisesti järkevää. Ilmeisesti nämä ns. myyjät eivät sittenkään halua luopua tavaroistaan.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Osa myyjistä ei ymmärrä hinnoittelusta mitään. Muutaman eurin alennus verkkokaupan hintaan ei riitä, kun torissa tulee vitosen verran lähetys- ja torimaksuja päälle. Ja torissa ei saa kuluttajansuojaa, kuittia, palautusoikeutta, jne, joten sen pitää myös näkyä hinnassa.
Et sinä saa muutenkaan kuluttajasuojaa tai palautusoikeutta käytettyjä tuotteita ostaessasi, joten miksi sen pitäisi näkyä erikseen hinnassa? Palautusoikeutta ei välttämättä ole muutenkaan, laki vaatii sitä vain verkkokauppaan (tai etämyyntiin, jos oikeaa termiä käytetään) ja silloinkin vain myyjäosapuolen ollessa yritys. Kuittina muuten toimii se viestiketju, joka syntyy kaupanteosta, sillä voit todistaa kaupat tehneesi.
Pitäisikö minun hyvittää ostajalle 40 e, kun hän tulee 20 km päästä tuotetta noutamaan? Ja voinko myös Prismassa kertoa kassalle, että tulin tänne 20 km päästä, loppusummassa tuöe hyvittää kilometrikorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torissa on varmaan sama juttu kuin pöytäkirppiksilläkin. Myyjä on joku mummeli, joka ei tiedä mitä on myymässä ja/tai ei osaa etsiä millä hinnalla muut myyvät. Sen takia sitten hinnat voi olla ihan mitä vaan maan ja taivaan välillä. Moni laittaa myös tunnelisän niihin hintoihinsa. Sehän on tieteellisestikin tutkittu, että se romu, jonka omistat tuntuu arvokkaammalta, kuin se jota et.
Miksi ihmeessä himoitset toisten romuja?
Juuri viittasin tuohon tutkimukseen jonka mukaan ihmiset juuri himoitsevat niitä omia romujaan enemmän, kuin muiden. Opettele Jonne lukemaan.
Torin hinnan tulee massatuotteessa olla noin -70% ovh:sta jotta mä edes kiinnostuisin. Ostan uuden tuotteen verkkokaupoista noin puolella hinnalla joten kun tuote on jo käytetty niin maksaisin noin 20-30% uuden ovh-hinnasta. Käytetyllä tuotteella on harvoin takuuta. Juuri hankin verkkokaupasta urheilukellon puoleen hintaan ja samaa kelloa myytiin torissa siihen samaan hintaan käytettynä. Käytettynä jossa oli muutama sattuma lasissa ja takuuta 3kk jäljellä. Ei varmaan tarvitse ihmetellä jos tavarasi eivät myy tuollaisella hinnoittelulla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Torissa on helppo ostaa: painan 'osta heti', maksan ja saan paketin seuraavalla viikolla. Mikä tuolla on ostajana vaikeaa?
No kun eivät saa 70% alennuksella 😄. Nyyhkytarinat ei mene läpi vaikka ostaja on niin panostanut valitusvirteen.
Vierailija kirjoitti:
Torin hinnan tulee massatuotteessa olla noin -70% ovh:sta jotta mä edes kiinnostuisin. Ostan uuden tuotteen verkkokaupoista noin puolella hinnalla joten kun tuote on jo käytetty niin maksaisin noin 20-30% uuden ovh-hinnasta. Käytetyllä tuotteella on harvoin takuuta. Juuri hankin verkkokaupasta urheilukellon puoleen hintaan ja samaa kelloa myytiin torissa siihen samaan hintaan käytettynä. Käytettynä jossa oli muutama sattuma lasissa ja takuuta 3kk jäljellä. Ei varmaan tarvitse ihmetellä jos tavarasi eivät myy tuollaisella hinnoittelulla.
Joskus myin käytetyn telkkarin (ei kuvaputki) kolmella kympillä ja grillin eurolla. Molemmat haettiin samana päivänä. Muuten en myy käytettyä elektroniikkaa, vaan käytän itse ja heitän SERriin, kun hajoaa.
Beggars can't be choosers, vai miten se meni?
Vierailija kirjoitti:
Pyydän tuotteistani mitä haluan ja jos joku sen ostaa, niin on sopiva hinta. Torissa on muitakin ostajia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydän tuotteistani mitä haluan ja jos joku sen ostaa, niin on sopiva hinta. Torissa on muitakin ostajia kuin sinä.
Tavaroita myydään muuallakin, kuin sun kotisohvalta käsin. Joten älä rassaa päätäsi asialla enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavaroita myydään muuallakin, kuin sun kotisohvalta käsin. Joten älä rassaa päätäsi asialla enempää.
Kaikki minkä olen Toriin myyntiin laittanut, on ostettu. Ihan turhia ohjeita nämä -70%.
Oli myynti-ilmoitus, jossa mainittiin, että haku paikan päältä. Noh minä hyvin kauniisti ja anellen kysyin, olisiko mahdollista lähettää tuote postissa kun se on jo paketissakin (myyntipakkauksessaan).
Ja kohteliaalla viestittelyllä myyjä heltyi sen lähettämään. Asun niin kaukana myyjän kodista ja maksan heti postituskuluineen suoraan hänen tilille.
Tällä tavalla kohteliaasti viestittelemällä voi saada sen tuotteen postitettuna, vaikka ilmoituksessa lukee nouto. Se,että ostaja kysyy postitusta, vaikka nouto on kirjoitettu ilmoitukseen, ei pitäisi saada ketään raivon valtaan. Sellaistakin on jossain ketjussa kerrottu.
Tämä on nyt ohi aiheen, mutta menköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Nimenomaan edulliset hinnat houkuttelevat ongelmaostajia, jotka ovat ongelma jo ennen kaupan läpivientiä.
Mitä ihmettä?
Ostaja painaa osta-nappia, minä lähetän ja viikon päästä rahat tupsahtavat tilille.
Missä välissä tuossa pitäisi olla ongelmia? Ei ole koskaan ollut.
Terv. Edullisesti hinnoitteleva myyjä.
En ole tuo kenelle vastaat, ja hienoa, ettei sinun kohdallesi ole tullut ongelmaostajia. Mutta minä komppaan tuota kokemusta, ja yrittäjävuosiltakin muistan, että se on ihan yleinen viisaus: tinkaajat ja polkuhintojen perässä juoksijat ovat kaikista todennäköisimpiä ongelma-asiakkaita. Myös ne, joilla on kaikista eniten vaatimuksia etukäteen - mittaa taskun leveys ja ota lisäkuvia vetoketjun vetimestä, lähetäthän paketin jo huomenna, käytäthän Ärräpakettia eikä missään nimessä Postia - valittavat kaikista todennäköisimmin ihan omituisista asioista, tyyliin "luulin tätä mekkoa vadelmanpunaiseksi mutta se olikin lohenpunainen" (=> ilmoituksessa luki nimenomaan lohenpunainen).
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi, että noilla luvuilla löytyy sopiva hinta. Ja noilla hinnoilla saa myytyä. Jos hinnaksi laittaa 50 % uudesta, niin ei kukaan edes tarjoa, se vain on yksinkertaisesti liikaa. Ja onhan se selvää, että käytetyn tavaran arvo on murto-osa uudesta.
Vierailija kirjoitti:
Myin itsetehtyä lapsen Halloween-asua. Hinta huimat 8 e. Ensimmäinen viesti oli, että tämän saa kaupasta 5 eurolla. Vastasin, että hienoa, kannattaa ostaa sieltä eikä minulta. Sitten alkoi tinkiminen, ostaja tulisi noutamaan heti (myynnissä toridiilinä, tekstissä selkeästi, että ei noutoa) ja maksaisi käteisellä 5 e. Ei kauppoja. Seuraava halusi, että kuvaisin asun lapsen päällä ulkona, mielellään taustana punainen seinä. Vastasin, että ei käy, lapsi on vuodessa kasvanut eikä asu enää mahdu. Samanlaista venkoilua monen viestin verran, kunnes joku kyselemättä osti asun, maksoi ja oli kaiketi tyytyväinen, koska arvosteli kaupat 10 pisteen arvoisiksi. Mutta ennen tätä kauppaa viestiketjussa oli 14 kyselijää, tinkijää ja ihmettelijää, joista yksi kysyikin, miksi ihmeessä olin ommellut moisen vaatteen, kun kaupastakin näitä saa. Vastasin, että en löytänyt näin halvalla ainuttakaan, jonka siivissä oli led-valot kuten tässä itsetehdyssä.
Ohis, mutta jos joku pyytää kuvaa vaatteesta päällä - varsinkin lapsen päällä, tai aikuisella jotain paljastavampia vaatteita tai kenkiä (!) - ei kannata lähettää. Pervot ovat valitettavasti löytäneet nettikirppikset nykyään. Voisi kuvitella, että miksi ihmeessä pervot tarvitsevat tuntemattomien kuvia nettikirppiksiltä kun kuvia on muutenkin saatavilla ympäri maailmaa, mutta jostain syystä se viattomien ihmisten huiputtaminen osaksi fetissiä tuntuu olevan osa tätä touhua.
Esimerkiksi Vintedistä varastettuja naisten kuvia myös ladataan sivustolle jonka nimi on "Vinted Sluts" (kyllä, luitte oikein).
Joillakin ostajillakin on muuten vähän hämärät ideat siitä, mistä ne halvemmat hinnat koostuvat. Esimerkiksi:
- "ostin tällaisen 90-luvulla viidellä markalla" Ok, no aikamatkusta takaisin ysärille ja osta ihmeessä.
- "tämän ulkomaalaisen tuotteen saa USA:n Amazonilta puolet halvemmalla" No tilaa sieltä sitten. Postikuluja tulee kylläkin muutama kymppi ja tuontimaksut päälle.
- "tämä maksoi uutena niin ja niin paljon, miten voit pyytää siitä tuplahintaa" Aivan, ja se oli erikoisversio, joka myytiin vuorokaudessa loppuun. Siksi sinäkin sen haluat, että se on harvinainen. Muuten saisit uuden ihan mukiinmenevän tosiaan puolet halvemmalla. Mutta se ei olisi se sama limited edition, jonka haluat!
Aina on näitä nyyhkytarinoita: opiskelijabudjetilla, olen sairaseläkkeellä jne. jne.
Silloin sinulla varmaan ei ole akuuttia tarvetta Pentikin lakanoille, Ralph Laurenin vaatteille tms. Osta sitä mihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina on näitä nyyhkytarinoita: opiskelijabudjetilla, olen sairaseläkkeellä jne. jne.
Silloin sinulla varmaan ei ole akuuttia tarvetta Pentikin lakanoille, Ralph Laurenin vaatteille tms. Osta sitä mihin on varaa.
Mä myyn myös torissa ja kummasti nämä nyyhkytarinat tulee aina niihin kalliisiin tavaroihin, jotka on merkkituotteita ja avaamattomina paketeissaan.
Miksi ihmeessä himoitset toisten romuja?