"Ottaa kipeää" vai "käy kipeää" vai joku muu mikä? Gallup! 🌞
Mä olen aivan puulla päähän lyöty. Kuulin ehkä ekaa kertaa elämässäni, että joku sanoi "toi ottaa kyllä kipeetä". Ja samassa yhteydessä mulle kerrottiin, että noin ihmiset oikeasti puhuu täällä Suomessa. Väite siis oli, että tuo on enemmän suomea kuin se, miten itse olen aina sanonut; jokin "käy kipeää". Tai tietysti voi sanoa "sattuu", ja mitäs muita nyt on, varmasti vaikka mitä.
Gallup. Mitä noista käytät? Vai jotain muuta, mitä? Ja kommenttiin mistä päin Suomea olet 🙋
Itse olen alun perin pohjoisempaa, tuo minua informoinut henkilö Etelä-Suomesta.
Piti ihan tehdä tämä aloitus, koska mieleni on nyrjähtänyt. Niin kamalalta tuo "ottaa kipeetä" kuulostaa 😆 Haluan tietysti tietää, miten asia oikeasti on, koska haluanhan puhua oikeaa suomea. Ja AV:llä tiedetään kaikesta kaikki! Sivistäkää moukkaa 😀
Kommentit (51)
Koskee" on suomen kielen verbi, joka tarkoittaa vaikuttaa, liittyä tai koskettaa jotain. Se voi viitata siihen, että asia vaikuttaa johonkin (esim. "lakko koskee kaikkia kauppoja"), tai että jokin aiheuttaa kipua tai vaivaa esim. "jalka sattuu" tai "vatsaa koskee".
Vierailija kirjoitti:
Koskee" on suomen kielen verbi, joka tarkoittaa vaikuttaa, liittyä tai koskettaa jotain. Se voi viitata siihen, että asia vaikuttaa johonkin (esim. "lakko koskee kaikkia kauppoja"), tai että jokin aiheuttaa kipua tai vaivaa esim. "jalka sattuu" tai "vatsaa koskee".
Jalka sattuu!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen, kun sanotaan pää särkee.
Miten niin, sanotko itse sitten että;
pää ottaa
pää käy
PÄÄHÄN KOSKEE
Uskon
Minä olen luullut, että "ottaa kipeää" tarkoittaa, että joku kerjää turpaansa.
Sanon, "käy kipeää".
Tornionlaaksosta.
Kuka koskee?