Help? Mitä vaihtoehtoja on, kun lapsi ei pysty olemaan iltapäiväkerhossa eikä yksin kotona
Meillä on nepsyoireileva ekaluokkalainen, joka ei pysty olemaan koulun iltapäiväkerhossa. Stressaantuu siellä niin pahasti (siellä on 75 lasta ja kerho on kaoottista riehumista, johon ohjaajat ei saa mitään otetta, huutavat vain että lopettakaa, mutta riehuminen vain yltyy). Lääkäri sanoi, että käytännössä meidän lapsi ei voi siellä olla ollenkaan. Lapsi ei kuitenkaan voi nepsyoireidensa takia olla myöskään ollenkaan yksin kotona. Mitä tässä voi oikein tehdä? Mitä vaihtoehtoja on? Mummot ja muut asuu niin kaukana, että heistä ei mitään apua ole.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hattivattia nää nykyajan nepsyt on, ei niitä ennen vanhaan ollut? Onko tullu raskausaikana ryypättyä/käytettyä huumeita? Vanhaan aikaan kun täytti 7 vuotta ja koulu alkoi niin silloin oltiin koulun jälkeen yksin kotona. Ja joskus jopa huolehdittiin nuoremmista sisaruksista.
Mä olin yksi sellaisista, joka pelkäsi yksin kotona. Tuijotin koko ajan ikkunasta ulos, että näkisin, milloin äiti tulee takaisin kotiin, kun pelkäsin, että hänelle tapahtuu jotain. En oireillut mitenkään ulospäin silloin, mutta se aiheutti kyllä turvattomuutta. Se ei ole millään tavalla normaalia pienelle lapselle joutua olemaan yksin pitkiä aikoja ilman ketään aikuista tukena. Se ei ole missään yhteiskunnassa normaalia paitsi meillä.
Juuri näin... eikä sen pitäisi olla näin. Ei tarvitsisi olla näin. Mutt
Olen kyllä osin samaa mieltä, mutta kerron kuitenkin, että itse halusin mennä tokaluokalta alkaen yksin kotiin (monesti olin kyllä kavereiden kanssa). En muista mitään ahdistusta, mutta se harmitti kun kaksi vuotta nuorempi sisarus halusi sitten jossain vaiheessa tulla myös suoraan kotiin. Menetin rauhalliset iltapäivätunnit jolloin koti oli vain minun!
Mutta toinen lapsistani tuskin tulee pärjäämään vielä kolmosluokkalaisena yksin iltapäiviä, joten joudutaan järjestelemään jotain. Ihmiset ovat erilaisia myös lapsina.
Lastenvahti sitlyn tms. kautta 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjääkö lapsi tavallisessa 20 oppilaan luokassa ilman avustajaa? Ehkä se rauhallinen huone siinä tapauksessa riittäisi?
Lapsi pärjää kyllä tavallisessa luokassa ihan ok, heillä siinä on 21 oppilasta. Rauhallinen huone riittäisi, jos siinä olisi yksi aikuinen myös. Tähän iltapäiväkerho taas sanoi, että ei mitenkään mahdollista edes välillä. Ap
No ei varmaan tälle uniikille lumihiutaleelle ole mahdollista hommata henkilökohtaista huonetta ja sinne henkilökohtaista palvelijaa, vaikka kuinka olisi äityli sitä mieltä, että yhteiskunnan velvollisuus on kasvattaa ja maksaa kaikki lapseen liittyvä. Tsiisus. Ketjun kommenteista kyllä äärimmäisen selvää, mistä heikkolahjaisuus on lapselle periytynyt.
Kuka naapuri tai sukulaisteini oikeasti olisi valmis ottamaan vastuun erityislapsesta joka arkipaiva moneksi tunniksi? Sehan olisi kamalan sitovaakin, pitaisi omat menot kokonaan suunnitella vieraan lapsen mukaan. En kylla usko etta kukaan millaan muutamalla kympilla alkaisi tuollaiseen hommaan.
Kyllä lapsi oppii. Harjoitelkaa yhdessä, että menet ensin pihalle, sitten vähän kauemmas jne. Miettikää yhdessä mitä lapsi voi tehdä sillä aikaa ja onko lapsella joku mikä huolettaa silloin. Mannerheimin lastensuojeluliitolla on puhelin, minne lapsi voi soittaa ilmaiseksi, jos harmittaa iltapäivisin.
Miksi sen epävirallisen iltapäiväseuralaiset pitäisi aina olla yksi ja sama henkilö, päivästä toiseen? Ap ei kuitenkaan aio tehdä mitään eikä vähintäänkään uhrata senttiäkään lapseensa, jollei yhteiskunta maksa, joten keskustelua on ilmeisen turha jatkaa. Pärjäilemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi maksaa jollekin tuttavan tai vaikka naapurin (isommalle) tytölle/pojalle tms. pientä lastenvahtipalkkiota, jos lapsesi menisi heidän luokseen vaikka tekemään läksyt sen iltapäivän pari tuntia.
Kuka teini, lukiolainen tai nuori aikuinen on aina kotona klo 12-15/16? Ei kukaan.
Entä joku lähellä asuva työtön, kotiäiti tai eläkeläinen? Laita ilmoitus someen ja vaikka lappu lähikaupan ilmoitustaululle?
Outoa kuinka ihmiset tosiaan suhtautuvat. Ajatus että irtisanoutuu töistä ja jää kotiäidiksi, on mahdollinen, mutta ajatus että väliaikaisesti omasta palkasta menisi iso osuus lapsen hoidon järjestämiseen, ei missään nimessä ole mahdollinen. Että eihän kukaan keskituloinen sellaiseen pysty!
Hieman hämmentää että kummaltakaan työnantajalta ei löytyisi mitään joustoja edes väliaikaisesti. Normaalissa työelämässä ymmärretään poikkeustilanteita.