Miksi vihaat joulua?
Nyt eletään juuri sitä aikaa kun jouluttajat jo kovasti järjestelevät ja suunnittelevat joulua. Aina joku joulun vihaaja tulee sanomaan että hyi älä vielä puhu joulusta. Usein he sanovat että joulu on vain kamala stressi ja kaupallisuus, olettavat ilmeisesti että tältä tuntuu kaikista. Tosi jouluttajalle nuo eivät ole stressin aiheita vaan ilo tehdä ja suunnitella.
Joten kiinnostaa, miksi vihaat joulua tai jouluttajia?
Kommentit (51)
No eikös! Ostan tarpeellista ja ilahduttavaa. Turhaa krääsää en osta, tiedän tämän siitä että ostan lahjoja vain tarpeeksi läheisille ihmisille.
Se on ap kuule vasta lokakuun loppu. Tässä on vielä parisen kuukautta aikaa siihen jouluun. Ei sitä juhannustakaan ruveta juhlimaan toukokuun alussa. Silloin on vappu.
Jouluhan on siitä kiva että koristeista ja joulun mauista voi nauttia jo paljon etukäteen. Myös lahjojen suunnittelu ja askartelu on mukavaa. Jouluaiheiset elokuvat tuo hyvää mieltä.
Itse ainakin haluan nauttia tuosta lämpimästä ja hieman hartaastakin tunnelmasta mahdollisimman pitkään. Myös lasten iloa on ihana seurata jouluvalmisteluissa.
En keksi yhtään negatiivistä asiaa ajoissa aloitetusta joulun vietosta. En stressaa mistään, en kokkailuista, lahjoista, ostoksista tms vaan nautin kaikista niistä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään negatiivistä asiaa ajoissa aloitetusta joulun vietosta. En stressaa mistään, en kokkailuista, lahjoista, ostoksista tms vaan nautin kaikista niistä todella paljon.
Horiset höpöjuttuja. Sinulla on kova stressi jos pitää tännekin kirjoittaa jostain niinkin kaukaisesta asiasta kuin joulusta.
Kaikki aikanaan. Juhlitaan nyt ensin Halloweenia.
En vihaa enkä rakasta. En ole uskovainen, joten ei mitään merkitystä minulle.
Perheemme viettää joulun aina ulkomailla. Pitkät pyhät on hieno juttu. :)
Minulle joulu on lähinnä uskonnollinen juhla. En tee paljoa mitään ns joulujuttuja. Mutta jos toiset haluavat niin se ei haittaa minua. On kyllä ihan kivakin katsella kaikkea iloista ja värikästä.
En nyt vihaa, kuulin niihin välinpitämättömiin. Se, mikä ärsyttää on lokakuusta jatkuva kauppojen tonttulaulukimara, ihmisten hössötys ja stressi turhasta.
Jonkinasteista raivoa herättävät ne ihmiset, jotka tunkevat joululahjoja ja odottavat vastavuoroisuutta, vaikka olen jankuttanur varmaan 20 vuotta, että en halua lahjoja, ei vaihdeta mitään. Silti, joka vuosi tuodaan paketti joulukuun alussa ja jos ei ala kuulua vastalahjaa viimeistään viikko ennen joulua, niin se vihjailu.. argh. Viettämään joulua te, jotka siitä tykkäätte, antakaa muiden olla. Voin mä toivottaa hyvät joulut vähän samalla tavalla kun toivotetaan hyvää huomenta, mutta en koe velvollisuudekseni ripustella jouluvaloja ympäriinsä tai pukeutua karseaan paitaan ja tonttulakkiin.
Joulua ei ole mitäön syytä vihata, kun tekee siitä itsensä näköisen. Toki jollain tasolla ihan lähimmät ihmiset/perheenjäsenetkin tulee huomioida. Itse nautin joululauluista, ulkokynttilöistä ja kynttilöiden polttamisesta ulkona lyhdyissä ja sisällä (vaikka ei niin terveellistä polttaa kynttilöitä, niin satunnaisesti ei haittaa). Tuovat ihanaa rauhaa. Vanhat joulukoristeet esille, en tykkää runsaasta koristelusta. Vähemmän on enemmän. Lahjoja ostan vaan budjettini mukaan järkevästi omalle perheelle. Muille kaunis tekstiviesti. Jouluruoka ei ole sen kalliimpaa kuin muukaan ruoka ja sitä syö useamman päivän. Vähän herkkuja ja hyvää leivonnaista kylkeen. Joulukirkko luomaan tunnelmaa. Mukavaa reippailua ulkona. Maailman tapahtumien seuraamista. Hyviä jouluohjelmia. Näistä on minun hyvä joulu tehty.
En vihaa, mutta ammattini vuoksi joudun viettämään sen yleensä töissä, kuten aika moni muukin. Ei sitä tunnelmaa saa oikein tällä tavalla nostatettua. Oma valinta tietty.
En vihaa, tykkään kun saa luvan kanssa tuhlata ja ostella kaikkee krääsää ja aina uusi puhelin.
En vihaa joulua, mutta ärsyttää ihmisten kysely joulusuunnitelmista, kun ei minulla erityisiä suunnitelmia ole. Miehen kanssa kahden kuten aina, ei osteta lahjoja toisillemme eikä muillekaan, mies antaa rahaa lahjaksi aikuisille lapsilleen, jotka eivät muista isäänsä mitenkään eivätkä tule meille, kun siitä olisi vaivaa heille.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa, tykkään kun saa luvan kanssa tuhlata ja ostella kaikkee krääsää ja aina uusi puhelin.
Kukaan ei ole antanut sinulle tuollaista lupaa.
Rakastan joulua. Olen laittanut jo monet jouluvalot. Pikkuhiljaa lisää ja lisää jouluisia kukkia, koristeita ja herkkuja. Jouluna on pitkä loma.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa joulua, mutta ärsyttää ihmisten kysely joulusuunnitelmista, kun ei minulla erityisiä suunnitelmia ole. Miehen kanssa kahden kuten aina, ei osteta lahjoja toisillemme eikä muillekaan, mies antaa rahaa lahjaksi aikuisille lapsilleen, jotka eivät muista isäänsä mitenkään eivätkä tule meille, kun siitä olisi vaivaa heille.
Kosketti tuo isän hylkäys, tietämättä asiasta toki enempää. Kuinka vanha ihmisen pitää olla tajutakseen olevansa seuraavana jonossa, hylättyjen jonossa.
En todellakaan vihaa joulua. En vain tykkää jouluhömpötyksistä. Haluan vain olla rauhassa joulun.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa enkä rakasta. En ole uskovainen, joten ei mitään merkitystä minulle.
Perheemme viettää joulun aina ulkomailla. Pitkät pyhät on hieno juttu. :)
En minäkään ole uskovainen, joulu on alunperin pakana juhla. Kirkko ei saanut edes kirveellä hakattua joulun juhlimista ihmisistä keksivät sitten sen Jeesuksen, sama on pääsiäisen jne kanssa
Rakastan joulua. Kiva ostella kaikkea ja antaa lahjaksi.