Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..

Vierailija
23.10.2025 |

Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot" 

Kommentit (546)

Vierailija
401/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat yksinkertaisia. Eron tullen ne sitten kitisee elareista ja jos ostat omilla rahoillasi itsellesi vaikka keskihintaisen laukun, mies huutaa että joutuu maksamaan sinun luisvittoneitasi elareissa. Ei tajua reppana että ne lapsista johtuvat kulut puoliksi hänelle.

Jos pariutuu yksinkertaisen miehen kanssa, niin se on oma valinta, ehkä silloin on itsekkin yksinkertainen.

Nythhän naiset eivät enää pariudu,  joten kun sukupolvesi incel-ääliöiden geenit poistuvat, jäljellä olevien miesten keskiälykkyys nousee.

Näinhän aina on käynyt, heikko aines ei pääse lisääntymään. Siksi ihmiset ovat kehittyneet fiksummiksi.

Vierailija
402/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulilla hirveät defenssit päällä taas 😂

Miehen tyhmyyskin on muka naisen vastuulla.

Mies ilmeisesti tukehtuu jos ei nainen muistuta sitä hengittämisestä 😂😂😂

Naiset, jättäkää nuo surkimusmiehet. 

Mä en niutä edes vilkaise. 

Samaa mieltä mutta sun viesti ei ole kovin vakuuttava noitten turhien hymiöitten takia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin ap:lta kuitit ja varmistaisin ettei laskelmissa ole esimerkiksi meikkejä tai naisen henkilökohtaisia ostoksia (kuten menkkarätit tai siivoustarvikkeet)

Miten siivoustarvikkeet olisi naisen henkilökohtaisia ostoksia? Meillä ruokakauppalasku laskettiin kokonaisuutena perheen kuluihin riippumatta mitä ruokakaupasta oli ostettu tai miten paljon kukakin ostetuista tuotteista kulutti.

Vierailija
404/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lasten kulut maksetaan yhdessä eikä eritellä. Lapsiin tunnetusti uppoaa rahaa ja paljon. Käytännössä se tarkoittaa sitä että kaikki mitä tulee myös menee. Ajoneuvon kulut on murto osa siitä mitä lapsiin menee. Puhelimet,muut älylaitteet , harrastukset yms lista on loputon melkein.

Puhelinta ja älylaitteita ei tarvita. Harrastuksetkin voi valita fiksusti.

Lista ei ole erityisen loputon, ellei ole vanhempi joka suostuu kaikkeen.

Puhelin nyt vaan on vähän niinkuin oltava kouluikäisellä, etenkin kun kotipuhelimia ei enää ole. Koulun jälkeen kun joutuu olemaan kotona itsekseen, niin siinäpä sitten jos jokin hätätilanne tulee eikä ole mitään puhelinta, jolla soittaa vanhemmille.

Toki pelkät lenkkarit ei riitä, vaan tarvitsee keleihin sopivat urheiluvaatteet. Lapsilla nuo jäävät pieneksi 6-12kk välein. Hiihdossa mukaan tulee sukset, mitä pitää olla uusimassa. Entä jos juoksu tai hiihto ei kinnosta? Kumpikin on lisäksi yksinäistä puurtamista, joten harrastamisen sosiaalinen puoli jää kokonaan väliin.

Ja tavoitteellisuus, ja sitä kautta se sinnikkyyden kehittyminen. Ei niitä ole eikä kehity, jos harrastus on yksikseen kivien potkiskelua pururadalla. 

Vierailija
405/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yhteisiin kuluihin menee ruokakaupasta ne ostot, joita lapsetkin käyttävät. Sipsit, karkit ja limpparit menee, olut ei. Se maksaa, joka olutta juo.

Jep jep

Arvatenkin lapset juo sun kanssa viiniä (ruoan kanssa)

Minä en käytä alkoholia, vain juhlissa otan lasin kuohuviiniä, jos sellaista tarjotaan. Käytännössä en edes sitä lasillista joka vuosi. 

Vierailija
406/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yhteisiin kuluihin menee ruokakaupasta ne ostot, joita lapsetkin käyttävät. Sipsit, karkit ja limpparit menee, olut ei. Se maksaa, joka olutta juo.

Nuo lisäainemässyt yhteisiä kuluja jos puolisot näin yhdessä päättävät.

Vierailija
407/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule koskaan ymmärtämään tällaista.

Miten nämä suhdeluvut edes lasketaan? Me maksetaan miehen kanssa kauppalaskuja miten sattuu. Ja miettikää kun se ainokainen lapsikin on yksin minun ja silti mies käy kaupassa ja vinguttaa omaa pankkikorttiaan 8-O

Toisaalta mies syö enemmän kuin minä. Toisaalta hän tuo kotiin riistaa. Toisaalta minä yleensä jatkojalostan sen ruoan. Ei ei, liian vaikea yhtälö alkaa laskea oluttölkilleen mikä kumpaisenkin kuuluu maksaa.

Minä menen ruokakauppaan ja muistan että miehen shampoo on loppu, niin ostan kyllä sen shampoon laskeskelematta kuka mitäkin maksaa.

Vierailija
408/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulilla hirveät defenssit päällä taas 😂

Miehen tyhmyyskin on muka naisen vastuulla.

Mies ilmeisesti tukehtuu jos ei nainen muistuta sitä hengittämisestä 😂😂😂

Naiset, jättäkää nuo surkimusmiehet. 

Mä en niutä edes vilkaise. 

Naisethan kuuluu tunnetusti johonkin ihme siskojen kerhoon ja ovat kaikesta samaa mieltä. Ja jos et ole samaa mieltä kuin tietyt naiset sinua voidaan alkaa haukkumaan erilaisilla haukkumasanoilla. Kypsää. 

Mikä siinä on niin vaikea myöntää, että naiset voivat olla ihan yhtä perseestä kuin miehet?  Omat (itsekin toki ollut  se toinen osapuoli) vaikeimmat ihmissuhteeni ovat juurinkin olleet naisten kanssa ihan sieltä peruskouluvuosista lähtien. 🤣

Tietenkin nainenkin voi olla perseestä, ihan kuten mieskin. Ihminen voi olla perseestä. Mutta jo susta kaikki tapaamasi naiset on perseestä, se on jo epäuskottavaa.

Vierailija
409/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten miehet pelkää, että naiset on vain rahan perässä. Joo, olisi kiva, jos miehellä olisi EDES rahaa.  

Tätähän toitottavat nimenomaan tyhjätaskut tälläkin palstalla. Yksikään keskivertoa paremmin tienaava mies ei varmasti jaksa rutista aiheesta joka käänteessä, ja epäillä naisten vain huijaavan raukalta treffikahvitkin.

Kuulostaa enemmänkin siltä, että miehet ovat pihejä ja rahan perässä, ei naiset. Naiset maksaa omasta pussistaan lastenkin elämän. Mies vain omaansa.

Vierailija
410/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo lisäainemässyt yhteisiä kuluja jos puolisot näin yhdessä päättävät.

Jos mies ottaa yhdenkin karkin tai sipsin, niin ne on yhteisiä kuluja. Oikeastaan ne on yhteisiä kuluja vaikka mies ei söisi niistä ainoatakaan, kun ne on koko perheelle tarkoitettu. Alaikäiset ei alkoholia juo.

Vierailija
411/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikähän se miehen puoli asiasta on?

Mitähän kaikkea muuta sieltä löytyi kun autovakuutukset ja sähkölaskut? Luettele KAIKKI tähän. Eihän tällä yksipuolisella paasauksella kukaan tee mitään.

En jaksa näitä kotimarttyyreja enää yhtään.

Miksi ne pitää luetella jollekin randomille? Ei kaikkia lasten ja perheen menojakaan kerrottu. Ja miehen maksamat asiat olivat hinnaltaan vähemmän kuin puolison. Ei sitä joku listaus mitään muuta.

-eri

Vierailija
412/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin ap:lta kuitit ja varmistaisin ettei laskelmissa ole esimerkiksi meikkejä tai naisen henkilökohtaisia ostoksia (kuten menkkarätit tai siivoustarvikkeet)

Nyt olisi kiva kuulla perustelut miten siivoustarvikkeet on naisten henkilökohtaisia ostoksia? Millä sinä sitten siivoat? Käytätkö vanhoja kalsareitasi?

Vierailija
413/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt avaat tähän mitkä ne kulujen suhteet olivat? Muuten on ihan puskista huutelua. 

ELI: Kuinka paljon mies maksoi yhteistä  menoista? Ja kuinka paljon sinä?

Ja olivatko ne tulot nyt about samat, vai erit? Jos vahvasti erilaiset, on ihan järkevää, että isompituloinen kompensoi osaltaan menoja jos haluaa pitää yllä korkeampaa elintasoa. 

Mitä sulle kuuluu jonkun tuntemattoman tilitiedot?

Vierailija
414/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot""

Huomaatko, että kitiset menoista, jotka ovat vaatteita lukuun ottamatta itsesi itsellesi aiheuttamia;  varusteet, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Eivät mitenkään pakollisia, kuten muuten ei myöskää vakuutukset lapsille, joissa miehesi voisi säästää.

Heh, lääkärit vapaaehtoisia. No ei ole kenellekään vastuulliselle vanhemmalle.

Vierailija
415/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tunnistan tuon tilanteen. Toisaalta, meillä ei ole ollut tietyissä kasvatusasioissa ihan samaa linjaa. Mies on ollut sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse jatkuvasti jotain uutta vaatetta. Minusta niitä on taas ollut kiva ostaa. Mies on ollut sitä mieltä, ettei lomiin ja matkoihin kannattaisi käyttää rahaa, minusta se on taas paremmin käytettyä rahaa kuin se mikä laitetaan autoihin tai viihde-elektroniikkaan. Mies on sitä mieltä että lukiolainen saisi mennä töihin jos pitää saada iphone tai merkkitakki. Minä taas olen sitä mieltä että lukiolaisen työtä on koulunkäynti.

Minä en laskenut miehen viihde-elektroniikka ostoksia oikein minään kontribuutiona yhteiseen kassaan, eikä hän puolestaan laske minun hankkimiani kylpylälomia.

Sellainen pieni ero vaan, että

"

Kai tiesit, että lapset kasvaa? Vaikkei kalleimpia merkkivaatteita ostaisi, niin ihan selviää tuolta perusvaatekauppojen verkkokauppojen sivuilta vaatteiden hintoja.

Jos niihin ei saa mielestäsi mene rahaa ollenkaan, niin haluan ehdottomasti kuulla mistä näitä ilmaisia vaatteita saa? 

Ja tuo uusin iPhone -provoilu on vaan liian väsynyttä edes kommentoitavaksi."

Kun kommentoitte tuota minun kirjoitusta niin kerron kantani mielellään:

Poika haluaa pukeutua trendikkäästi. Hän valikoi tarkkaan vaatteensa, muttei jatkuvasti ole vailla uutta. Hän ei kasva niin nopeasti (enää) että vaatteiden uusimisen tarve olisi jatkuvaa. Minusta on mukavaa etsiä hyviä diilejä netistä ja hankkia hänelle mieleisiä vaatteita esim palkkiona hyvistä koulunumeroista tai lahjaksi. Tai kun on selkeä tarve uudelle. Tämä on minun valintani, joten minä sen myös maksan. Iphone on mielestäni turha, joten en suostunut ostamaan uutta. Mutta maksoin käytetyn. Isänsä mielestä pojan olisi pitänyt tyytyä hänen vanhaan samsungiin.

Pojan isä haluaa ajaa hienolla autolla ja vaihtaa telkkaria kolmen vuoden välein. Ei ole ollut minun tehtäväni maksaa tuollaisia hankintoja kun ei pätkääkään mua kiinnosta, enkä itse sellaisiin sijoittaisi.

Minä siis sijoitan lapseen marisematta rahan menoa, hän sijoittaa itse arvossa pitämiinsä juttuihin, perheen yhteiset laskut maksetaan yhdessä.

Molemmat voi kokea että toinenhan nyt hyötyy minun rahoistani (hänen ei tarvitse ostaa lapselle vaatteita ja minä saan toljottaa isoa telkkaria), mutta ei me taideta kumpikaan miettiä tuommoisia kun ollaan kerran joku yhteistalous.

Vierailija
416/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut

Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.

Eivät ole vapaamatkustajia, vaan goldiggereitä.

Naisen pitää suhteessa hoitaa talous, tarjota s.ksipalveluita, olla raskaana, hoitaa vauva, hoitaa lapset, tuoda ja viedä lapsia, käydä kokopäivätöissä ja osallistua kustannuksiin 50/50. Tämän päälle mahdollisesti hoitaa molempien vanhempien asioita. Ainakin itse hoidin vielä omakotitalon askareet, koska mies oli niin paljon työnsä takia poissa kotoa. Usein hoidin vielä auton huoltoon viemiset, katsastuks

Tämä taitaa olla nimenomaan suomalaismiesten ongelma. Nainen on täällä pohjolassa ihan sitä varten että mies pääsee siitä naisen läsnäolosta elämässään nauttimaan ja hyödyntämään kaikin tavoin.

Suomalainen mies noin lähtökohtaisesti tuntuu olevan tavattoman itsekeskeinen ja naisen tehtävä on vaan tehdä miehen elämä mahdollisimman helpoksi että mies pääsee tuulettumaan ja rentoutumaan ravintoloihin joka viikonloppu ja nainen se hoitaa yksin kodin ja lapset. Laittaa vielä kaiken saamansa (usein miestä pienemmät tulonsa) perheen menoihin jotta mies saa ja voi laittaa niitä omiin menoihinsa (ravintolat, auto, matkustelukin ym.) ja vielä säästöönkin. 

Tällä toiminnalla on nimikin ja se on itsekkyys tai itsekeskeisyys. Sanomattakin selvää että naisella elämä olis huomattavasti onnellisempi ja seesteisempi ilman miestä jos tuo on se perusolettama suomalaismiehillä avioliitosta ja perhe-elämästä.

Vierailija
417/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot""

Huomaatko, että kitiset menoista, jotka ovat vaatteita lukuun ottamatta itsesi itsellesi aiheuttamia;  varusteet, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Eivät mitenkään pakollisia, kuten muuten ei myöskää vakuutukset lapsille, joissa miehesi voisi säästää.

Heh, lääkärit vapaaehtoisia. No ei ole kenellekään vastuulliselle vanhemmalle.

Jep. Viimeksi tuli lapsen päivystyskäynti tapaturman takia. Ei ole autoa, eikä voinut lähteä bussipysäkille odottelemaan lapsen tikkejä vaativan haavan kanssa. Taksilla meno-paluu yht n. 50e.

Vierailija
418/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat yksinkertaisia. Eron tullen ne sitten kitisee elareista ja jos ostat omilla rahoillasi itsellesi vaikka keskihintaisen laukun, mies huutaa että joutuu maksamaan sinun luisvittoneitasi elareissa. Ei tajua reppana että ne lapsista johtuvat kulut puoliksi hänelle.

Joo, ihan kun niillä parin sadan euron elareilla makseltisiin lapsen kulut ja jää vielä rahaa käsiväskyihin.

Miksi sen miehen tulisi maksaa lapsen kulut yksin?? Sulle kuuluu elatusvelvollisuus yhtä lailla! Siitä tulee jo toiset 200 lisää + lapsilisät. 

Miten niin yksin, äiti maksaa myös lapsen kuluja. Ei se pari sataa euroa riitä kattamaan lapsesta tulevia kuluja.

Ei tarvitse kokonaan riittääkään, kun äitikin on elatusvelvollinen ja saa päälle vielä mitä ikinä tukia saakaan.. ainakin vähintään lapsilisän mahdollisine korotuksineen? 

Kyllä tuon pitäisi riittää

Ehkä ruokaan ja harrastuksiin. Mutta jos on parikin lasta, pitää asua isommassa asunnossa, jotta tila riittää. Siitä tulee iso kustannus.

Vierailija
419/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tuli kertomaan jotenkin voittajana tarinansa.

Samalla paljasti taloutensa olemattomat järjestelyt.

Ilman lapsia voi olla ihan toimivaa pitää omat tilit ja maksella suurin piirtein tasan menot.

Lasten kanssa kun menot kasvaa (ja usein tulot pienenee), kannattaa olla muutama yhteinen taloustili josta kaikki yhteiset kulut hoidetaan ja joihin molemmat laittaa yhteisesti sovitun summan. Eipä tule yllätyksenä kenellekään kuka maksaa ja mitä.

Tietenkin näin olettaen, että ollaan sitouduttu parisuhteeseen ja perheeseen, eikä vain yritetä hyötyä toisesta.

Vierailija
420/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota. Puhut autovakuutuksista? Eli useampi auto talossa? Ja asumismuotoa ei avattu, mutta sähkölasku ei välttämättä ole kovin pikkujuttu. Ja vesilaskut yms. 

Eli esim. kahden auton kulut ja sähkölaskut okt:hen siirtoineen ja veroineen saattavat itsessään olla helposti tonnia kuussa. Ja siihen päälle vielä asumis ja talouskulut yms. Ja vakuutus talolle + itselle kiinteistöverot ja jätehuollot yms. 

Joten... Kuinka hiton paljon sulla niitä harrastekuluja ja leffalippuja olikaan ja olisko niitä yhtään syytä karsia? 

Kuten sanottua, käytiin ne kyllä ihan tarkkaan läpi. Ja ei, ne miehen laskut eivät lähellekään ylittäneet lasten kuluja. Ei ole mitään tonni kuussa -sähkölaskuja. Ja jos et tiedä niin kiinteistövero tulee ihan omistussuhteiden mukaan eli minä maksoin kyllä puol

Jos kävitte tarkkaan läpi, miksi et osaa sanoa mitä kaikkea mies on maksanut, vaikka sitä on useasti pyydetty

Ole ystävällinen ja luettele mitä kaikkea mies maksaa.

Kuka ostaa lasten digilaitteet ja pyörät ja hoitaa korjauskustannukset ja kaikki muutkin vakuutukset kuin autot? 

Olen eri, mutta mitä tuo sulle kuuluu? Miksi haluat tietää tarkalleen toisen perheen menot? Haluatko tietää kengännumerot ja osoitteenkin? Mikä on tarpeeksi?

AP on kertonut ihan tarpeeksi.

Olet ihme kyylä.