Mistä tietää, että onko esim. umpisuoli vai sappikivet?
Ihan järkky kipu mahassa. Kuukautiskipuja ei ole.
Kommentit (29)
Sappikivet kolisee vastakkain mahassa, jos hyppii. Umpisuoli ei.
Se voi olla myös sukupuolitauti joka pitkittyessään vie järjen, toimintakyvyn ja lopuksi hengen.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan mistä tietää onko. Että-sanaa käytetään eri yhteyksissä.
Nykyään tungetaan tuota että-sanaa vaikka minne mihin se ei kuulu, toimittajatkin.
Joo tulehtunut umppari eli umpilisäke kuulema tuntuu ensin keskellä vatsaa, sitten siinä missä se yleensä siinä alhaalla oikealla. Kipu joka jatkuu ja yltyy.
IBS vaivat tuntuvat mulla useimmiten siinä suolessa vasemmalla alhaalla. Suoli pitää myös ääntä kuin mouruava kissa.
Sappikohtaus voi tuntua eri kohdissa ei ihmisillä. Mulla tuntui niinkuin sydämen alla, luulin sydänkohtaukseksi. Todella paha, mutta menee parissa tunnissa ohi.
Sappikivitautiin voi liittyä haimatulehdus, se taas tuntuu ylävatsakipuna ja selkäkipuna. Minulla tuntui pahimmat kivut selässä, siinä keskellä, eniten vasemmalle päin. Lisäksi tuntui sellaisia kipujuovia jotka heijastuivat vatsan puolella pitkin alavatsaa, joten ensin luulin virtsatievaivoiksi.
Sappikivet tuntui kuin joku puristaisi sisäelimiä tiukkaan nyrkkiin ylävatsalla. Ja äkkiä hellittää. Oksetti, paleli ja heikotti.
Melko varmasti kipusi syynä on pitkälle edennyt vatsasyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Umpisuolen tietää siitä että se ehtii puhjeta ennen leikkaukseen pääsyä.
UMPI S U O L I on kaikilla, eikä sitä poisteta.
Sappikipu voi olla myös usein aaltoilevaa. Voi liittyä pahoinvointia ja palelua.
Ja voi tosiaan puristaa niin että ei pysty puhumaan ja tuntuu ettei pystyisi hengittämään