Mikä ihme noita autokorjaamoita vaivaa
Pitäisi vissiin aina olla pinkka tonnin seteleitä mukana kun vie autoa korjattavaksi. Osat maksaa joo, mutta ei edes yritetä etsiä mitään sopuhintaista vaan aina listalta kalleinta. Joka kerta kylmä hiki otsalla, että mitähän lisäveloitettavaa keksivät tällä kertaa sen lisäksi mikä piti alunperin korjata.
Varsinkin vanhemman auton kohdalla ei tunnuta ymmärtävän ettei kukaan halua maksaa korjauksista saman verran tai enemmän kuin mikä se auton arvo on. Pitää tämä aina erikseen vääntää rautalangasta niille tyypeille. Sitten miettivät vaihtoehtoisia mahdollisuuksia. Jos miettivät.
Täytyy seuraavaksi katsoa paljon kustantaisi joku kohtuuhintainen yksityisleasing johon kuuluu huollot ja korjaukset hintaan. Tosin noitakin tarjoavat yritykset haistavat vaaran ja ovat hinnoitelleet tuotteet melko suolaisiksi.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi korjaamolle, koska ei ole omia tiloja missä korjata. Eikä rutiiniakaan kun työskentelen toisella alalla. Periaattessa kyllä osaisin korjata itsekin, mutta silloin aikaa tuhraantuu paljon enemmän ja voi joutua metsästämään työkaluja. Korjaamoilla on nämä asiat valmiina.
Lisätöistä kieltäydyn jos eivät ole pakollisia, olen kyllä selvillä autoni kunnosta eli sen suhteen ei ole ongelmaa. On vaan alkanut ilmestyä kommetteja tyyliin työtä ei kannata tehdä ellei vaihdeta samalla osaa x tai sitten ettei halvemmat osat sovikaan autoon eikä muita ole saatavissa kuin nämä kalliit. Sitten kun menet katsomaan jostain Autodocista tai vastaavasta niin siellä on pitkä lista vaihtoehtoja joista varmasti löytyisi edes joku halvempi vaihtoehto.
Tämä, siis tietyn osan kappalehinta voi vaihdella jopa 20-kertaiseksi!
Kun tsekkaan netin varaosamyymälästä juuri omaan auto
Hauskintahan tässä on vielä se, että kalliimpaa hintaa perusteellaan laadukkaammalla osalla, mutta mitään takeita sen paremmasta kestävyydestä ei pystytä antamaan vaan se kallis osa voi hajota ihan yhtä nopeasti kuin se halvempikin. Kuten tämä sinun esimerkkisi osoittaa.
Huvittaakin ne maininnat tarjousten yhteydessä 12 kk:n osatakuusta, onko joku muka saanut hajonnutta osaa jälkeenpäin maksutta vaihdetuksi sanotaan vaikka puolen vuoden jälkeen ilman kuluttajaneuvojan puuttumista asiaan? Vähän veikkaan että korjaamot vaan heiluttelisi käsiään ja toteaisi sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on vanha auto niin miksi viet korjaamolle? Ja lisätöistä voit kieltäytyä. Osa on kiitollinen kun muista vioista ilmoitetaan, että ne voidaan samalla korjata.
Pakko korjata vähimmäismäärä että saa sen leiman autoon,itse kun en osaa korjata.
Mikä on vähimmäismäärä ja miten sinä sen arvioit? Suotta sinä sitä katsastukseen viet kun näköjään osaat itse todeta auton tieliikennekelpoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
AUNE:ne mukaan korjaamo saa tehdä tilaamattomia, välttämättömiä lisätöitä ilman lupaa, tiettyyn euromäärään asti.
Muistaakseni tarjouksen eli hinta-arvion summa saa nousta korkeintaan 30 %, muussa tapauksessa asiakkaaseen pitää olla yhteydessä ja sopia asiasta erikseen. Joku korjannee jos on parempaa tietoa. Tosin eipä se hirveästi lämmitä jos auto on purettuna nosturilla ja vasta sitten korjaamolta soitetaan, että olis yks pikku juttu. No parempi sekin kuin että korjataan ja joudutaan sitten tappelemaan siitä kuka joutuu maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on vanha auto niin miksi viet korjaamolle? Ja lisätöistä voit kieltäytyä. Osa on kiitollinen kun muista vioista ilmoitetaan, että ne voidaan samalla korjata.
Pakko korjata vähimmäismäärä että saa sen leiman autoon,itse kun en osaa korjata.
Mikä on vähimmäismäärä ja miten sinä sen arvioit? Suotta sinä sitä katsastukseen viet kun näköjään osaat itse todeta auton tieliikennekelpoiseksi.
En ole se jolta kysyit, mutta viime kädessä katsastushenkilö kertoo mitä korjauksia on pakko tehdä, jotta autolla ajamista saa jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vanha auto ja korjauksiin menee keskimäärin 1000€ kuudaudessa. Tässä kuussa vaihdettiin katalysaattori uuteen mutta ei vika ollutkaan siinä ja alkuperäinen vika nyt entistä pahempi. Jouduin kuitenkin maksamaan tuon katalysaattorin... Korjaamolla oli kolme viikkoa.
Ei se vanha ole, jos siinä on katalysaattori.
Osta 1977 tai sitä vanhempi niin ei mitata päästöjä ollenkaan eikä tarvitse turhaa katalysaattoria. Suora putki ja yksi muutaman kympin vaimennin taakse riittää.
Naisia kusetetaan ja voit aivan hyvin autojerryssä kilpailuttaa korjaukset ja katsoa jonkun hyvämaineisen korjaamon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä merkkihuollot käyttävät alkuperäisosia tai parhaimpia tarvikeosia mm. takuusyistä. Jos et halua sellaista palvelua, käytä jotain pienempää, halvempaa ja epämääräisempää pikkupajaa.
Lisäksi näille epämääräisille pikkupajoille on ihan ok, että mukana on omat, motonetistä tai jostain ulkomailta ostetut, halvat osat.
Ihanaa. Toivottavasti ajatte osien pettäessä suoraan tolppaan sen sijasta, että suistutte vastuullisia ihmisiä päin.
Mä tilaan tarvittavat osat itse, koska korjaamo jos tilaa, ne on alkuperäisosia. Nyt viimeksi esim alkuperäinen ABS-anturi 430€, tilasin varaosana Irlannista alle 50€. Korjaamo teki sitten työn ja laskutti vain tunneista. Hiace kyseessä.
N54
Vierailija kirjoitti:
Naisia kusetetaan ja voit aivan hyvin autojerryssä kilpailuttaa korjaukset ja katsoa jonkun hyvämaineisen korjaamon.
Noissa AutoJerryn arvosteluissa on se huono puoli, että jos kaikki menee hyvin niin helposti antaa hyvät arvostelut. Jos taas tulee ongelmia niin moni nuolee hiljaisuudessa haavat, mutta ei jätä huonoa arvostelua. Miksi? No siksi kun korjaamot tietysti tarttuvat näihin ja kertovat vastineena oman värittyneen näkemyksensä asiasta. Ja sitten ne sekopäisten jättämät epäselvät sepustukset huonoilla arvosanoilla - kukaan ei halua leimautua sellaiseksi. AutoJerry tuskin kovin aktiivisesti moderoi tai tarkistaa arvostelujen oikeellisuutta.
Aina eivät edes vaivaudu etsimään varaosaa vanhaan autoon. Sanovat ettei löydy. Kuitenkin löytyy netistä pilvin pimein vaikka kuinka paljon kyseistä varaosaa, ulkomailta kylläkin. Auton lukko löytyi helposti ulkomailta, avaimineen päivineen (autoon yritettiin murtautua, ei onnistunut, mutta harmia tuotti paljon). Sanoivat takuuhuollossa että heillä on muka omat, hyväksytyt kanavat. Ukolla meinas mennä hermot kun lukkoa ei muka löytynyt. Itse pitää olla näemmä pätevä oman, vanhan autonsa kanssa. Mieluusti korjattaisiinkin itse, jos osattais. Pikku remontit kyllä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi korjaamolle, koska ei ole omia tiloja missä korjata. Eikä rutiiniakaan kun työskentelen toisella alalla. Periaattessa kyllä osaisin korjata itsekin, mutta silloin aikaa tuhraantuu paljon enemmän ja voi joutua metsästämään työkaluja. Korjaamoilla on nämä asiat valmiina.
Lisätöistä kieltäydyn jos eivät ole pakollisia, olen kyllä selvillä autoni kunnosta eli sen suhteen ei ole ongelmaa. On vaan alkanut ilmestyä kommetteja tyyliin työtä ei kannata tehdä ellei vaihdeta samalla osaa x tai sitten ettei halvemmat osat sovikaan autoon eikä muita ole saatavissa kuin nämä kalliit. Sitten kun menet katsomaan jostain Autodocista tai vastaavasta niin siellä on pitkä lista vaihtoehtoja joista varmasti löytyisi edes joku halvempi vaihtoehto.
Tämä, siis tietyn osan kappalehinta voi vaihdella jopa 20-kertaiseksi!
Kun
Ainakin fixukselta varaosaliikkeestä aikoinaan ostin tukivarren puslat, jotka vaihdettiin korjaamolla. Kestivät 6kk ja seuraavalla leimalla tuli maininta että ovat rikki. Sain varaosaliikkeestä uudet puslat ja asennuskuittia vastaan asennustyön hinnan tilille.
Toinen kerta oli kun ostin vetoakselit, asensin itse. Taas puoli vuotta ja haitarikumit rikki. Antoivat uudet osat, lisäksi antoivat ilmaiseksi tiivisteet ja laatikkoöljyt jotka pitää samalla vaihtaa ja vaikka itse olin tehnyt työhön, siitäkin sain jonkun kympin rahaa per arvioitu tuntimäärä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa AutoJerryn arvosteluissa on se huono puoli, että jos kaikki menee hyvin niin helposti antaa hyvät arvostelut. Jos taas tulee ongelmia niin moni nuolee hiljaisuudessa haavat, mutta ei jätä huonoa arvostelua. Miksi? No siksi kun korjaamot tietysti tarttuvat näihin ja kertovat vastineena oman värittyneen näkemyksensä asiasta. Ja sitten ne sekopäisten jättämät epäselvät sepustukset huonoilla arvosanoilla - kukaan ei halua leimautua sellaiseksi. AutoJerry tuskin kovin aktiivisesti moderoi tai tarkistaa arvostelujen oikeellisuutta.
Autojerryssä keskiarvona näkyy aina joku 4,5-5p tähdet, vaikka negatiivisia yhden tähden palautteita olisi reilusti. Se on vähän sama kuin ebayssa, vaikka olis kuinka paskaa, mystisesti tyytyväisyys on aina vähintään 98%
Toinen juttu mikä autojerryssä on huono, on ne tarjoukset.
Jos tarjouspyyntöön laitat esim 10 juttua mitä pitäisi tehdä, saat tarjouksen jossa on listattu 5 mainitsemaasi asiaa ja loput on joko jääneet pois tai ovat ihan muuta kuin mitä pyysit. Eli saa olla hiton tarkkana että vastaako saamasi tarjous lähettämääsi tarjouspyyntöä. Yleensä ei vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina eivät edes vaivaudu etsimään varaosaa vanhaan autoon. Sanovat ettei löydy. Kuitenkin löytyy netistä pilvin pimein vaikka kuinka paljon kyseistä varaosaa, ulkomailta kylläkin. Auton lukko löytyi helposti ulkomailta, avaimineen päivineen (autoon yritettiin murtautua, ei onnistunut, mutta harmia tuotti paljon). Sanoivat takuuhuollossa että heillä on muka omat, hyväksytyt kanavat. Ukolla meinas mennä hermot kun lukkoa ei muka löytynyt. Itse pitää olla näemmä pätevä oman, vanhan autonsa kanssa. Mieluusti korjattaisiinkin itse, jos osattais. Pikku remontit kyllä onnistuu.
Mikä on tämä mainitsemasi "vanhan auton takuu huolto?"
Mitenkä saat murtovahingon menemään takuuseen? Missä autossa sellainen takuu on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne liikkeet mitään Autodocia käytä. Ja ihan oikeasti on niin, että kun puretaan
Meinaatko että vaihtavat oikeasti ehjiä osia. Voihan ne laskuttaa osan ja vaihtotyö mut kannattaa sitten pyytää vanhat, vaihdetut osat korjaamolta itselleen sillä nehän on alkujaankin asiakkaan.
Jougbay ainakin kaivamaan romulaatikosta vastaavan näköset
Meinaan, koska niin tehdään ja se on vain järkevää. Mieti nyt itsekin, kun autoa puretaan ennen osan vaihtoa pari tuntia, niin kannattaako se vielä nippa nappa kohtalaisessa kunnossa oleva osa jättää sinne, jos tietää että se on lähitulevaisuudessa vaihdettava kuitenkin. Joko kokonaan eri osa, tai sitten vastaava osa toiselle puolelle. Jos pelkkä työveloitus on luokkaa satasen tunti, niin tuossa ei ehkä ole oikea paikka säästää.
Voihan sitä miettiä, mutta ainakin merkkihuollossa laskuttavat laskennallisen ajan mukaan. Eli ovat arvioineet ajan mikä menee maksimissaan jonkun tietyn osan vaihtamiseen, jos kaikki menee vihkoon...
Eli jos vaihdatat vaikka jarrupalat, jarrusatulan, jarrulevyn, jarrupellin, pyöränlaakerin, alatukivarren, pallonivelen, abs anturin ja koiranluun samalla kertaa, niin maksat niistä ihan saman summan kuin jokainen vaihdettaisiin erillä kertaa. Autosi on tietenkin pukilla 10 kertaa lyhyemmän ajan mutta maksat kuitenkin 10 kertaa pidemmästä ajasta...
Vierailija kirjoitti:
Ainakin fixukselta varaosaliikkeestä aikoinaan ostin tukivarren puslat, jotka vaihdettiin korjaamolla. Kestivät 6kk ja seuraavalla leimalla tuli maininta että ovat rikki. Sain varaosaliikkeestä uudet puslat ja asennuskuittia vastaan asennustyön hinnan tilille.
Toinen kerta oli kun ostin vetoakselit, asensin itse. Taas puoli vuotta ja haitarikumit rikki. Antoivat uudet osat, lisäksi antoivat ilmaiseksi tiivisteet ja laatikkoöljyt jotka pitää samalla vaihtaa ja vaikka itse olin tehnyt työhön, siitäkin sain jonkun kympin rahaa per arvioitu tuntimäärä takaisin.
Jos asioi itse varaosaliikkeen kanssa, niin siellä voi ollakin intressiä korvata takuuaikana hajonneista osista kun eivät itse joudu tekemään mitään asennustöitä eikä noita reklamaatioita heille asti varmasti kovin montaa saavu. Heti kun yhtälössä on mukana korjaamo joka tehnyt asennuksen ja hankkinut osat, niin hommat muuttuu hankalammaksi. Heille asian selvittely on pelkkää tappiota ja ajanhukkaa korjaavien asennusten muodossa. Sekä tietysti se, että kuka nyt pitää tarkkaa kirjaa siitä milloin joku osa on viimeksi vaihdettu, aika harva. Hyvä tietysti kun sinulla on myönteisiä kokemuksia.
Korjaamoista on tullut osien vaihtajia. Luetaan tietokoneelta, että joku mokkula, vaikkapa ad-pumppu ei toimi;
siis pumppu on rikki ja uusi kallis pumppu tilalle. No tietenkin vika uusiutuu ja taas ollaan korjaamolla.
Tietokone kertoo toimimattoman osan, mutta ei osata tulkita/tietää syytä toimimattomuuteen. Syy voi olla
vuoto putkessa, johto poikki tms. pikkuvika.
Älä nyt sitä mihinkään merkkikorjaamoon vie