En saa yhtään kukkaa pidettyä hengissä
Kommentit (46)
Osta ruukku jossa on vesisäiliö, ei tarvitse aina kastella.
Ja mä en saa pidätettyä hengitystä kun kakkaan.
Halusin jakaa tän.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan kastelun puutteeseen ole kuolleet. En tiedä mihin, en ole mielestäni liikaakaan kastellut.
liia vähän valoa (voi korjata kasvivalolla), liikaa kastelua (voi korjata kastelemalla vähemmän), liian vähän kastelua (voi korjata kastelemalla enemmän), liian lämmin, liian vetoisa, liian kylmä, patterin päällä
siinä ne yleisimmät virheet kai
Ensin pitää arvioida niitä olosuhteita mihin kasvi on tulossa:
Mikä ilmansuunta?
Miten lähellä ikkunaa?
Kasvin koko ja vaadittavan astian/terraarion/ruukun koko?
Kasvin ötökkä ja tautiherkkyys?
Miten lähellä tuuletusikkunaa? Kestääkö vetoa yhtään?
Tarvitseeko säännöllistä kastelua, lannoitusta, sumuttelua, suihkuttelua?
Kun valitsee omaan elämänrytmiin ja asunnon olosuhteisiin sopivan kasvin, niin se helpottaa tilannetta. Kaikki kasvit ei sovi kaikille ja kaikkiin koteihin ja olosuhteisiin. Kaikilla tuntemillani "viherpeukaloilla" on joku tietty kasvi tai kasviryhmä johon ovat eniten perehtyneet ja joka sopii juuri itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan kastelun puutteeseen ole kuolleet. En tiedä mihin, en ole mielestäni liikaakaan kastellut.
Olisko kasvatus paikka väärä, liian vähän tai paljon aurinkoa.
Mä luulen, että tässä talossa ei menesty mikään kasvi. Ei mulla kerrostalossa mielestäni tällaista tilannetta ollut. Silloin tosin olin nuori enkä juuri kukkia ostellut, mutta jotain kuitenkin oli. Silloin ne eli eikä heti kuolleet.ap
Mulla on läpitalon huoneisto. Varjoisella puolella lähellä ikkunaa, vedottomassa paikassa pärjää lähes mikä tahansa kasvi. Paahteisella puolella ei pärjää sitten mikään. Ei missään kohdassa huonetta. Ei edes kaktus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on läpitalon huoneisto. Varjoisella puolella lähellä ikkunaa, vedottomassa paikassa pärjää lähes mikä tahansa kasvi. Paahteisella puolella ei pärjää sitten mikään. Ei missään kohdassa huonetta. Ei edes kaktus.
Varjoisella puolella on lisäksi puita varjostamassa, mutta silti lähellä ikkunaa riittää valoa. Koskaan ei kuitenkaan ole paahdetta. Toisella puolella taas ei ole minkäänlaista varjoa. Aurinko porottaa aivan suoraan. Luulin, että edes kaktukset pärjäisi, mutta ei siellä vaan mikään viihdy.
Ulkokukat kyllä kasvaa ihan hyvin. Vaan nuo sisällä ruukussa olevat kuolee nopeasti.ap
Googlella löytää helposti jokaiselle kasville hoito-ohjeet. Niissä kerrotaan yleensä kaikki mahdollinen kasteluväleistä, valontarpeesta ja lannoituksesta. Nuo kun opettelee, ymmärtää käytännössä kaiken mitä tarvitsee tietää.
Minulla on hyvin valoisa asunto ja todella otollinen kaikenlaisten kasvien kasvatukselle, mutta talvi tappaa sisäkasvit. Meillä nimittäin on ikkunoissa sellainen korvausilmasysteemi, että ikkunoiden lähellä oikeasti käy kylmä tuuli ja kasvithan on ikkunoiden ääressä, joten paleltuvat siinä. Oikeastaan ainoa tapa saada pidettyä jotain annopinkieltä koristeellisempaa (se kyllä kasvaa hyvin täällä) kasvia täällä elossa, olisi teetää niille sisälle ikkunan eteen pieni kasvihuone: se estäisi paleltumisen
En ole siihen ryhtynyt, koska parin vuoden sisällä muutan, mutta tässä talven aikana koitan etsiä itselleni kylmää vetoa sietäviä kasveja.
Meille/äidlle jäi lopulta vain yksi kaktus. Se kaktus kukki vain kerran, teki hienon kukan. Äiti olisi halunnut heittää senkin pois; sanoin, ettei heitetä vielä sitä, katotaan miten se pärjää vähällä kastelulla. Pärjäsihän se, joko äiti kasteli aina kun muisti tai sitten kotihoidon lähärit.
Äiti sitten joutui hoitokotiin ja kaktus jäi minun hoidettavaksi. Asuin toisessa kaupungissa, kävin aina 1-3krt./kk kotona. Jossain vaiheessa se alkoi nuupahtelemaan ja lopulta kuoli. Ilmeisesti kastelin sitä kerralla liikaa, kun kävin. Kyllä harmitti.
Mietin tuota, että tekiköhän se koskaan toista kukkaa? Ilmeisesti ei, koska jos olisi tehnyt ja pudottanut sen (itsestään), niin olisin löytänyt sen lattialta. Se kukka oli tosi hienonnäköinen, violetinvärinen (otin siitä kuvankin; pitäs olla jossain vanhassa kännykässä...).
Vierailija kirjoitti:
Meille/äidlle jäi lopulta vain yksi kaktus. Se kaktus kukki vain kerran, teki hienon kukan. Äiti olisi halunnut heittää senkin pois; sanoin, ettei heitetä vielä sitä, katotaan miten se pärjää vähällä kastelulla. Pärjäsihän se, joko äiti kasteli aina kun muisti tai sitten kotihoidon lähärit.
Äiti sitten joutui hoitokotiin ja kaktus jäi minun hoidettavaksi. Asuin toisessa kaupungissa, kävin aina 1-3krt./kk kotona. Jossain vaiheessa se alkoi nuupahtelemaan ja lopulta kuoli. Ilmeisesti kastelin sitä kerralla liikaa, kun kävin. Kyllä harmitti.
Mietin tuota, että tekiköhän se koskaan toista kukkaa? Ilmeisesti ei, koska jos olisi tehnyt ja pudottanut sen (itsestään), niin olisin löytänyt sen lattialta. Se kukka oli tosi hienonnäköinen, violetinvärinen (otin siitä kuvankin; pitäs olla jossain vanhassa kännykässä...).
kaktukset tekee erityisen kauniita kukkia
Vierailija kirjoitti:
Googlella löytää helposti jokaiselle kasville hoito-ohjeet. Niissä kerrotaan yleensä kaikki mahdollinen kasteluväleistä, valontarpeesta ja lannoituksesta. Nuo kun opettelee, ymmärtää käytännössä kaiken mitä tarvitsee tietää.
Jep. Siltikään asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Esim. Jotkut pitää Orkideoita ja tillandsioita hirvittävän hankalina ja vaikeina, vaikka minusta ne ovat maailman helpoimpia. Kastelu haaleaan veteen upottaen 15min kerran viikossa ja säännöllinen lannoitus (veteen). Vältettävä vetoa, eli tuuletuksen ajaksi pitää nostaa pois ikkunalta tai tarvittaessa suojata terraariolla. Orkideat on mulla amppeleissa laakeassa bambuvadissa ja tillandsiat erilaisissa lasisissa säilyttimissä. Molemmat olen saanut lisääntymään ja kukkimaan useita kertoja.
Mutta.. Sitten taas joku Saint Paulia, traakkipuut, rahapuu, kaktukset, mehikasvit. Eli monet "helpot" joihin löytyy kyllä ohjeita, ei ole mulla pärjänneet vaikka olen kaikkea yrittänyt noudattaa.
Araucariat, bonsait ja saniaisetkin on mulla aikanaan viihtyneet. Nyt juuri niille ei ole tilaa.
Kyllä nuo hengissä pysyy, mutta en tiedä mitä tehdä tuon huonekuusen kanssa, ei ole tänä vuonna taaskaan kasvanut yhtään, ei päässyt alkukesästä ulos ja sitten tuli helle eikä taaskaan ulos. Olisi kiva kasvi, mutten oikeasti tiennyt että on noin haasteellinen kasvamaan. Ja jopa kultaköynnys oli kaksi vuotta ennenkuin alkoi kasvamaan. Jotenkin välillä tuntuu etten vaan osaa. Kastelen säännöllisesti ja on ravinnepuikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Siltikään asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Esim. Jotkut pitää Orkideoita ja tillandsioita hirvittävän hankalina ja vaikeina, vaikka minusta ne ovat maailman helpoimpia. Kastelu haaleaan veteen upottaen 15min kerran viikossa ja säännöllinen lannoitus (veteen). Vältettävä vetoa, eli tuuletuksen ajaksi pitää nostaa pois ikkunalta tai tarvittaessa suojata terraariolla. Orkideat on mulla amppeleissa laakeassa bambuvadissa ja tillandsiat erilaisissa lasisissa säilyttimissä. Molemmat olen saanut lisääntymään ja kukkimaan useita kertoja.
Mutta.. Sitten taas joku Saint Paulia, traakkipuut, rahapuu, kaktukset, mehikasvit. Eli monet "h
Pakko vielä mainostaa, että orkideat ja tillandsiat pärjää tyytyväisenä myös satunnaiset parin viikon lomat ilman mitään kasteluita tai erikoistoimia. Niitä ei tarvitse edes siirtää loman ajaksi varjoon tai mitään. Helppoja kuin mitkä!
Sama täällä. Hukutan järjestelmällisesti kaikki kasvit😳