Päätän olla vuoden täysin ilman makeaa/sokerisia/roskaruokaa. 7 viikkoa takana. Onko joku teistä onnistunut?
En syö mitään mikä nostaa verensokeria huomattavan korkealle. En syö mitään suolaisia herkkuja, en makeita, en roskaruokaa. Ainoastaan koostaan lautaseni salaatista, sienistä, kurkusta, paprikasta, joskus tomaattia, frementoituja tuotteita, avokado, kesäkurpitsa, kaalit etc. Naudasta, kalasta, kananmunista, joskus possua, kanaa, juustoja etc. Oliiviöljystä, voista etc. Siinäpä se. "Herkkuni" on kahvi tilalla kuohukermaa.
Seitsemän viikkoa takana. 41 vielä edessä. Liikapainoa 30 kiloa vielä.
Mikä on teidän pisin aika ilman ns. "herkkuja"?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairaita läskejä nykyään useat ihmiset, itsellä ei ylipainoa montaa kiloa ole ollut ikinä.
Minulla ei yhtään. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairaita läskejä nykyään useat ihmiset, itsellä ei ylipainoa montaa kiloa ole ollut ikinä.
Itselläni nämä makeapaastot eivät ole johtuneet laihtumisen tarpeesta ollenkaan. Olen ollut aina hoikka. Halusin vältellä makeaa terveyden takia ja jotta iho ei kukkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kumma ku monella herkku tarkoittaa aina jotai roskaruokaa ainoastaan,tai sokerisia juttuja.
Ette vissii ole pahemmin maistelleet ruokia .
Ei niin. Ollaan vielä apinoiden tasolla. Sinä taas et luonnollisesti ole. Olet ukko yliapinan tasolla.
Tarzan täällä mikä hätänä?
Kvaak.
No saahan tuosta hyvänolon ja onnistumisen tunteen, mutta keksisin kyllä parempiakin käyttökohteita huomiolle ja energialleni.
Olin noin 2,5 vuotta lakossa. Paino putosi ehkä 2 kiloa. Ei ollut millään lailla sen arvoista. Toivon sinulle parempaa onnea :)
Vierailija kirjoitti:
No saahan tuosta hyvänolon ja onnistumisen tunteen, mutta keksisin kyllä parempiakin käyttökohteita huomiolle ja energialleni.
Mielenhallinnasta on vain hyötyä muussakin elämässä. Koska mielenhallintaa ja itsekuria tarvitsee etenkin alussa paljon. 1 kk /6 kk / 12 kk päivittäistä onnistumisen tunnetta on minusta aika hyvä lisäbonus
Juu onnistuin, olin tasan vuoden ilman sokeria. Paino laski reilusti vaikka muuten söin ihan miten sattuu. Jos onnistut, ei kannata enää aloittaa sokeria uudestaan.
En ole kokonaan luopunut epäterveellisistä herkuista, mutta olen oppinut vähentämään. Tänäänkin teki mieleni jätskiä ja oli jo jo ostoskorissa, mutta onnistuin laittamaan takaisin ja vaihdoin herkun mansikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Juu onnistuin, olin tasan vuoden ilman sokeria. Paino laski reilusti vaikka muuten söin ihan miten sattuu. Jos onnistut, ei kannata enää aloittaa sokeria uudestaan.
Hieno juttu!
Tavoitteita ja maalitolppia pitää olla. Vuoden jälkeen tuskin menen juhlistamaan tavoitteen saavutusta kakkupalalla vaan olen onnellinen, että olen päässyt addiktion hoidossa hyvään alkuun. Tuskin haluan takasin lähtöpisteeseen. Ap
Oletteko korvanneet sokerin stevialla, monk fruitilla tai eryttritolilla?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko korvanneet sokerin stevialla, monk fruitilla tai eryttritolilla?
Minä en ainakaan korvaa. Kiusaisin vain itseäni ja pitäisin makeanhimoa yllä. Siitä olisi helppo vielä lähteä selittelemään itseään muihin makeisiin ja muka terveellisiin vaihtoehtoihin. Monetkaan tuotteet joita mainostetaan terveellisinä sokerittomina tuotteina, niin ovat kaukana terveellisestä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenhallinnasta on vain hyötyä muussakin elämässä. Koska mielenhallintaa ja itsekuria tarvitsee etenkin alussa paljon. 1 kk /6 kk / 12 kk päivittäistä onnistumisen tunnetta on minusta aika hyvä lisäbonus
Mielenhallinta on minua auttanut tasapainoittamaan elämää. Tämä sokerilakko on yksi iso testi/koulu myös työstämään mielenhallintaani entisestään. Ap
Teen itse suklaapatukat. Helppoa ja hauskaa. Tummaa suklaata, vähän steviaa, pähkinöitä ja kuivattuja marjoja. Sokerin välttely on loppujen lopuksi melko helppoa, vaatii vain vähän viitseliäisyyttä. En syö sokerisia jogurtteja enkä rahkojakaan. Syön päivittäin riittävästi kasviksia, sekin auttaa taittamaan makeanhimoa.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse suklaapatukat. Helppoa ja hauskaa. Tummaa suklaata, vähän steviaa, pähkinöitä ja kuivattuja marjoja. Sokerin välttely on loppujen lopuksi melko helppoa, vaatii vain vähän viitseliäisyyttä. En syö sokerisia jogurtteja enkä rahkojakaan. Syön päivittäin riittävästi kasviksia, sekin auttaa taittamaan makeanhimoa.
Korjaan: sokeritonta tummaa suklaata ja/tai raakakaakaota.
Kyllä jouluna saa syödä, ei se sitä laihdutusta romahduta. Se miten syö uudenvuoden ja joulun välillä se voi romahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt noin suunnilleen 30 vuotta. Syön monipuolisesti, vältän öljyjä ja paheitani ovat mustikat ja vadelmat, ilman sokeria tietenkin. Suosin eläinkunnan tuotteita, kananmuna ei ole niin hirvittävä elimistön tuho kuin vielä 10 vuotta sitten uskottiin ja broilerista saa paljon enemmän "hyvää energiaa" kuin rasvassa haudutetuista kasviksista.
Mitä on rasvassa haudutetut kasvikset?
En ole edes harkinnut tuollaista. 66 vuotta olen ollut sokerihumalassa. Ylipainoa on noin 8 kiloa.
Kyllä tässä on mennyt jo hoikempana kuin joskus ennen parikymmentä vuotta. Ei se tarkoita, etteikö kerran viikossa ostettaisi vaikka pikku jäätelöä herkuksi.
Syön vain yhden varsinaisen aterian päivässä ja siinä on jotain protskua ja paljon kasviksia ja perunakin tai makronia.
Välipaloina ja aamiaisella syön yleensä kauraleipää erilaisilla päällyksillä.
Pienikokoinen vähän liikkuva naisihminen ei todellakaan tarvitse hirveän paljoa ruokaa. Meillä on noiden ravintoloiden ja grillien ruoka-annokset (kun halutaan koko rahan edestä) antaneet vääristyneen kuvan aterian koosta. Pitäisi olla pakollinen energiamäärä hamppareissakin eri lisukkeilla.
Lautasetkin olivat pienempiä joskus muinoin, kun ruokaa syötiin vähemmän.
Olen elänyt noin suunnilleen 30 vuotta. Syön monipuolisesti, vältän öljyjä ja paheitani ovat mustikat ja vadelmat, ilman sokeria tietenkin. Suosin eläinkunnan tuotteita, kananmuna ei ole niin hirvittävä elimistön tuho kuin vielä 10 vuotta sitten uskottiin ja broilerista saa paljon enemmän "hyvää energiaa" kuin rasvassa haudutetuista kasviksista.