Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: suomalaiset haluaa sähköautoistaan eroon, kauppoja halutaan purkaa.

Vierailija
21.10.2025 |

OHO, ei hyvältä tämä näytä!

"Suomalaiset yrittävät nyt purkaa sähköautoista tehtyjä kauppojaan. 

. Asiantuntija arvelee, että taustalla on uudenkarheiden sähköautojen huono jälleenmyyntiarvo.

Niemisen mukaan vähän käytettyjen sähköautojen tapauksissa on selvästi ollut nähtävissä, että autoista halutaan ensisijaisesti eroon. Autojen myyminen itse voi olla työlästä, eikä takeita hyvityshinnasta ole."

https://www.is.fi/autot/art-2000011555776.html

Kommentit (761)

Vierailija
681/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei voi ymmärtää sitä ilmettään, kun häviää kiihdytyksessä naiselle. Siinä tulee varmasti mielee, että osaakohan sitä oikeasti ajaa. Vielä enemmän kyrpisi, kun tietäisi ettei sitä sähköauton pedaalia painettu kuin 20%.

Vierailija
682/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaanvaihtokin voi maksaa Sähköautoon 46 000 euroa.

Tunkki hivenen väärässä paikassa ja se siitä kotterosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pian alkaa tunnistaa noin alkuaikojen sähköautoilijat. Pidätyskyky mennyt kun aina on pitänyt pysähtyä lataamaan ja kahvii ja pissalle. Liian herkästi ja aikainen pissattuna pissarakko alkaa laiskistua ja pidätyskyky heikkenee dramaattisesti. Uskoisin että jopa työterveyslääkärit tulevat huomauttelemaan firman liisausautoilijoita tästä vaarallisesta kehityksestä!

Nykyäänkin sähköautolla Espoosta Ylläkselle hiihtömään tekee 6-7 pakkopysähdystä. Pitää yöpyä yö tai kaksi. Sähköautoilussa auto päättää milloin pysähdytään, ei kuski. 

Me pm- autopilijat vaan nauretaan noille patteriukoille, jotka mahamutkalla vetävät joka toisen kylän ABC:lla kurakahvia ja pakkopullaa. 

Nykyaikainen sähköauto ei tarvitse yhtään lisäpysähdystä verrattuna polttomoottoriin.

Vierailija
684/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voi ymmärtää sitä ilmettään, kun häviää kiihdytyksessä naiselle. Siinä tulee varmasti mielee, että osaakohan sitä oikeasti ajaa. Vielä enemmän kyrpisi, kun tietäisi ettei sitä sähköauton pedaalia painettu kuin 20%.

Olen jo aikuinen en harrasta tuollaista. Ei hirveästi teinitytä enää kolmekymppisenä...

Vierailija
685/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa kyseli paljonko tuli takkiin. Näyttäisi siltä, että 3 v ja 66 000 km syö uuden lataushybridi Volvon hinnasta vajaat 30 %.

Vierailija
686/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"E- Mersu kaikilla herkuilla alla"

Siinäkin oli hintaa sen verran suolaisesti uutena että hinnanpudotus on ollut aika raju.

Ostin käytettynä ja mulla arvo melkein jopa noussut. Sähkö autoiluun verrattuna loistava auto ja hinnaltaan melkein ilmainen. Vai meneekös tienauksen puolelle jos auton arvo noussut?

Vierailija
687/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikuinen en harrasta tuollaista. Ei hirveästi teinitytä enää kolmekymppisenä...

Siksi katsellaankin nuorempia miehiä, joilla actionia on muuallakin kuin hirvipeijaisten arpajaisissa.

Vierailija
688/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäkin oli hintaa sen verran suolaisesti uutena että hinnanpudotus on ollut aika raju.

Ostin käytettynä ja mulla arvo melkein jopa noussut. Sähkö autoiluun verrattuna loistava auto ja hinnaltaan melkein ilmainen. Vai meneekös tienauksen puolelle jos auton arvo noussut?

Hitsaamaton Eemeli on arvopeli. Onko sulla jo hitsattu?

Vierailija
689/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti usein on syynä se, että toimintamatkoissa huijataan aika tavalla... tai ainakin ihmiset kokevat tulleensa huijatuksi kun eivät ymmärrä mitä ne ilmoitetut lukemat kertovat todellisuudesta.

Joo, se WLTP on käytännössä vertailuluku, eikä suoranaisesti kerro ihan hirveästi auton todellisesta rangesta. Jos oikein ääri-esimerkkejä haluaa hakea, niin voihan sitä ottaa vaikka jonkun Bugatti Veyronin verrokiksi, näillä WLTP-range pyörii siellä 400-450 km paikkeilla, mutta jos tuolla vehkeellä ajaa kaasu pohjassa niin range putoaa pahimmillaan 50-100 kilometriin.

Oli se käyttövoima mikä hyvänsä, niin olosuhteet ja ajotapa ovat ne tekijät, joilla on aika iso rooli auton kulutukseen ja rangeen.

Vierailija
690/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköauto on kiva ostos rikkaalle, joka ostaa sen uutena. käytettynä kertakäyttöistä patteriautoa ei kannata ostaa, kun muutaman vuoden vanhaan autoon joutuu vaihtamaan 60000e akun

Vierailija
691/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti usein on syynä se, että toimintamatkoissa huijataan aika tavalla... tai ainakin ihmiset kokevat tulleensa huijatuksi kun eivät ymmärrä mitä ne ilmoitetut lukemat kertovat todellisuudesta.

Olen huomannut, että eivät ymmärrä mitä toimintamatka (WLTP) tarkoittaa. Useammat yhä luulee, että voi ajaa sen matkan. Käytännössä ei ajeta, sillä akkua ei yleensä ladata täyteen (siihen on syitä) eikä akkua ajeta tyhjäksi. Siihenkin on ihan luonnollisen syy: kuka haluaa jäädä pimeän maantien poskeen tyhjän akun kanssa?

Myönnän etten ymmärrä tuota, mutta jos menen autokauppaan niin tietysti minua kiinnostaa ainoastaan se kuinka pitkälle saan ajettua sillä yhdellä latauksella. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa kaikki eri nimilyhennykset. Vaan se, että mikä se matka tosielämässä on jonka saan ajettua. Jo pelkästään se, että näiden myyjien on keksittävä kaikenlaisia jippoja, jotta ihmiset saataisiin kuvittelemaan sen olevan vähän parempi kuin mitä se on kertoo kaiken. Jo pelkästään tuon takia kierrän kaukaa nuo sähköautot. Niiden kohdalla kun ei edes kyetä olemaan rehellisen selkeitä ja rehellisesti sanoa paljonko niillä voi ajaa.

Vierailija
692/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: "Selvää lienee ettei yksikään teistä lataussähköauton ylistäjistä osta sähköautoaan autoliikkeiden takaa häkkipihalta ilman takuuta ja 20 vuotta vanhana. Eihän?" Ei, koska häkkipihalla ei ole 20 vuotta vanhoja sähköautoja. Suomalainen sähköautokanta on käytännössä alle viisivuotias.

Norjalaiset sanoo että nykyiset sähköautot ovat arvottomia jopa viiden vuoden päästä.

Arvio voi jopa pitää paikkansa. Ainakin osalle.

Vierailija
693/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuossa kyseli paljonko tuli takkiin. Näyttäisi siltä, että 3 v ja 66 000 km syö uuden lataushybridi Volvon hinnasta vajaat 30 %.

Siis paljonko rahassa?

Vierailija
694/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsaamaton Eemeli on arvopeli. Onko sulla jo hitsattu?

Ihan arvo- autolla ajelen. Ruosteeton ja maalitakuulla.

Ne missä viherpiipittäjät sai ne luonto ystävälliset ruosteensuojausaineet oli ongelmina parina vuonna.

Mulla on uudempi ja viimeisin S212 mallin auto joka on ihan vaikka edellinen omistaja oli kaupparetkillään kilometrejä kartuttanutkin sen 50 tkm/v.  Hyvin kiihtyy talvellakin kun on neliveto ja tavarat mahtuu kyytiin kun ei ole skkupatteristoa raahattavana.

Vierailija
695/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi katsellaankin nuorempia miehiä, joilla actionia on muuallakin kuin hirvipeijaisten arpajaisissa.

Amiksen pihalle kannattaa suunnata katse. Autopuolta suosittelen.

Vierailija
696/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, heh. Sitä saa mitä tilaa. Nyt ihan kirjaimellisesti.

Vierailija
697/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaanvaihtokin voi maksaa Sähköautoon 46 000 euroa.

Tunkki hivenen väärässä paikassa ja se siitä kotterosta.

onneksi säästy pensassa 500

Vierailija
698/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tietenkään osaa kertoa kuin omasta sähkäristä. Kesäkelissä n. +20 lämmössä maantiellä ajelemalla nopeusrajoituksen mukaan pääsee aika lähelle sitä luvattua rangea. Samoin yllättäen kaupunkiajossa rauhallisella kaasujalalla. Motarilla 120 nopeudella menee jo selvästi nimelliskulutusta enemmän.

Loppumatkan ilmoittava arvio on todella tarkka. Olen usein mennyt  alle 10 km ajomatkoille ilman ongelmia.

Lupausten ja toteutumien välillä on ilmeisesti aika isoja eroja eri automerkkien välillä.

Akkua ei tarvitse erityisesti säästellä. Ei sitä tietenkään kannata pitää 100% latauksessa turhaan. Olen laittanut pyynnön 80% latausasteeseen, ja joka aamu autossa on se 350 km ajomatkaa tarjolla. Jos tiedossa on pitkä matka, laitan pyynnöksi 100%.

800 V sähköjärjestelmä takaa kyllä hervottoman nopean latauksen. 20 min riittää poikkeuksetta. Siinä ajassa käy juuri kusella ja hörppää kahvikupin. 

Kulutus nousee kylmässä aika selvästi huolimatta lämpöpumpusta. Lämmitys vie energiaa. Toki auton sisätiojen koko vaikuttaa. Omassa autossani suurin toimintamatkan pudotus on ollut 30 % -20 asteen lämpötilassa. Akun esilämmityksen ansiosta auto kuitenkin latautuu nopeasti. Eli käytännössä sillä 600 km päivämatkalla pysäys on aina samassa puolimatkan krouvissa, ja latauskin vie saman ajan. Kesät talvet.

Parasta sähkärissäni on ilmajousitus ja hurja voima. Ei koskaan tarvitse miettiä, ehtiikö jossain ahtaassa raossa rekasta ohi. Ehtii.

Vierailija
699/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tietenkään osaa kertoa kuin omasta sähkäristä. Kesäkelissä n. +20 lämmössä maantiellä ajelemalla nopeusrajoituksen mukaan pääsee aika lähelle sitä luvattua rangea. Samoin yllättäen kaupunkiajossa rauhallisella kaasujalalla. Motarilla 120 nopeudella menee jo selvästi nimelliskulutusta enemmän.

Loppumatkan ilmoittava arvio on todella tarkka. Olen usein mennyt  alle 10 km ajomatkoille ilman ongelmia.

Lupausten ja toteutumien välillä on ilmeisesti aika isoja eroja eri automerkkien välillä.

Akkua ei tarvitse erityisesti säästellä. Ei sitä tietenkään kannata pitää 100% latauksessa turhaan. Olen laittanut pyynnön 80% latausasteeseen, ja joka aamu autossa on se 350 km ajomatkaa tarjolla. Jos tiedossa on pitkä matka, laitan pyynnöksi 100%.

800 V sähköjärjestelmä takaa kyllä hervottoman nopean latauksen. 20 min riittää poikkeuksetta. Siinä ajassa käy juuri kusella ja hörppää kahvikupin. 

kerro toki mitä autosi maksoi ja paljonko säästät pensassa

Vierailija
700/761 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Lahden ketjukolarissakaan vakuutus korvaa, jos oli kesärenkaat. Vain ne kenellä oli talvirenkaat vakuutus korvaa.