HS: "R-kioski aikoo sulkea jopa 70 kioskia eli viidenneksen toimipisteistään, pääasiassa maaseudulta"
Käymme läpi jokaisen kioskin, joka häviää rahaa, ja selvitämme, millaisia mahdollisuuksia niillä voisi olla kääntää tilanne jatkossa, Lilius sanoo.
Tämä tarkoittaa yleensä kioskeja, joiden sijainti ei ole hyvä, eli ne eivät ole riittävän vilkkaiden asiakasvirtojen äärellä. Lilius ei suostu ennakoimaan, minne kioskien sulkemiset kohdistuvat.
Valtaosa R-kioskeista sijaitsee Etelä-Suomessa. Helsingissä eniten kioskeja on kaupungin keskustassa. Helsingin ydinkeskustassa toimii ainakin kymmenkunta R-kioskia. Pelkästään päärautatieasemalla ja sadan metrin säteellä kioskeja on viisi.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Onnea pöndeläisille passin hakuun
Sen saa muualtakin jopa poliisilaitokselta.
Ei ongelmaa, eipä ole ikinä sitä haettu ärrältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, sinulla ilmeisesti jäi? Sano jos voin auttaa tai selventää.
Väärä ketju sinulla nyt.
Voihan ärrä! Ennen tuli kyllä asioitua usein ärrällä, oli videovuokraamo, rahapelit, lotto, arvat, paketit, junalippuja pystyi ostamaan. Sitten tietty passit. Karkki- ja suklaatarjoukset. No se on mennyttä. Meidän kirkolla ei ole ollut ärräa vuosiin. Läheisessä pikkukaupungissa on kaksi, en kyllä käsita millä ne pärjää.
Sanoma myi kioskit juuri oikeaan aikaan. Aukioloaikojen vapauttaminen veti bisnesidean alta.
Vierailija kirjoitti:
Siihen loppuu huuto-paketit.
Ei ärrissä tietääkseni ole käsitelty postin paketteja. Kaikki huuto-paketit ovat nykyään Postin.
Miksi ihmeessä on tarvittu kaksi eri myymälää vierekkäin tai vastakkain joista toisessa laajempi valikoima ja suppeampi aukiolo, toisessa taas suppeampi valikoima ja laajempi aukiolo? Ei käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla Tori-paketit.
Ja minulla. Ärräpussi on ollut halvin tapa lähettää vaatteita. Muut halvat tavat vaativat niin matalaa (3 cm) pakettia, että on vaikea sulloa vaatteita vaadittuun mittaan ja löytää sopivia pakkauksia.
Max 4 kg huutopaketti kotiovelle 4,80 euroa. Mitat: max 38 x 38 x 28 cm
Kauppojen aukioloaikojen vapautus on varmaan vaikuttanut kioskien kannattavuuteen. Pelkällä kahvin ja lippujen kauppaamisella ei varmaan tule toimeen edes kioskin pitäjä itse.
Täällä on yksi ja sekin aika rajallisesti auki. Eipä.tule käytyä vaikka on lähellä. 10 vuotta sitten oli jotain 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla Tori-paketit.
Minä lähetän Tori-paketit aina Postin kautta.
Minäkin lähetän vaikka taksilla kotiovelle, jos ostaja maksaa - harvemmin maksaa. Postilla on ihan sikakalliit hinnat.
Eikä ne siitä halpene ku Posti päätyi pörssiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea pöndeläisille passin hakuun
Jos maaseudulla asuvia tarkoitat, niin minä hain passini poliisin noutopisteestä.
Ja minä paikallisen K-kaupan kassalta. Meiltä lähti R-kioski jo pitkälti toistakymmentä vuotta sitten, lähimpiin on matkaa n. 40 kilsaa jokaiseen.
Ensin ihmiset valittaa että R-kiparilla on kalliit hinnat ja ostaa sieltä vaan pakolliset puuttuvat. Nytte ne sitte valittaa kun kiparit suletaan. Tottakai ne suletaan kun ei käy tarpeeksi asiakkaita. Sitä saa mitä tilaa.
Ärrän olisi jo ajat sitten pitänyt käydä katsomassa mitä esim. Ruotsi Pressbyrån tai Tanskan seven eleven myy ja ottaa mallia. Näistä kaupoista löytyy todella hyvä ja monipuolinen take away lounas/snack valikoima. Löytyy erilaisia leipiä, chia puuroja, salaatteja, smoothieta, kanavartaita yms. On paljon terveellisiä ja maukkaita vaihtoehtoa. Suomessa kun taas katsot take away vaihtoehtoja niin siellä on just joku reissumies, hodari ja jos on kolmioleipiä niin ne sellasta valkosta mautonta jauhomössöä, missä on joku yks juustoviipale välissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ne siitä halpene ku Posti päätyi pörssiin...
Kilpaillulla alalla ei yksi yritys voi päättää markkinan hintoja....
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä on tarvittu kaksi eri myymälää vierekkäin tai vastakkain joista toisessa laajempi valikoima ja suppeampi aukiolo, toisessa taas suppeampi valikoima ja laajempi aukiolo? Ei käsitä.
Raamattu on tässäkin ollut lainsäätäjän ohjeena.
Mihinkähän tuo "uutinen" perustuu ku ärrä on frankkari ketju jossa kipsan takana on yksityinen yrittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Älä edes yritä kässätä, siihen liittyy suomalainen lain säädäntö eikä säätäjät yleensä ymmärrä itsekkään mitä säätivät!
Vierailija kirjoitti:
Olihan ennen muitakin kioskiketjuja, esim Kymppi-Kioskit ja paljon yksittäisiä paikallisia lisäksi. Ne loppui jo aikaisemmin.
Koko alan kehityksen ja kohtalon kiteyttää kyllä hyvin noiden vanha mainosrenkutus: Maitoa ja makkaraa, makeata mitä vaan, kymppikioskilta saa!
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän tuo "uutinen" perustuu ku ärrä on frankkari ketju jossa kipsan takana on yksityinen yrittäjä?
Perustuu ketjun toimitusjohtajan hastatteluun, hesarista löytyy koko juttu.
Jäikö huomaamatta että ei kauppa kulkenut suomalaisessakaan omistuksessa enää. Miten jatkat samaa menoa kun joka vuosi alueelta vähenee asiakkaat ja vähenee myytävät. Monessa paikassa on väkimäärä parissakymmenessä vuodessa puolittunut, lainsäädännölliset erioikeudet poistettu (aukioloajat) ja välitettävät palvelut siirtynyt päämiehen omiin kanaviin netistä suoraan ostettavaksi (liput, leffat, veikkaukset).