Minkälaisen ihmisen mielestä viikon kohokohta on oluttölkin avaus?
On alkanut ahdistaa oman miehen juominen vaikka ei olekaan päivittäistä. Jotenkin vaan se asenne siellä taustalla häiritsee ja sotii omaa arvomaailmaa vastaan. Miestä ei oikeasti kiinnosta viikonloppuisin tehdä mitään, riittää että on ollutta ja viiniä ja niitä sitten tissutellaan. Tekee asioita jos minä järjestän tai jos on jotain pakollisia juttuja. Muuten ei itse keksi mitään ikinä.
Nyt vielä kärsii kivuista niin syö kipulääkkeitä ja juo alkoholia samaaan aikaan. Ahdistaa, miksi pitää tehdä sellaista?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Jos on nalkuttava vaimo reisena, niin pakko on ottaa jotain vahvaa, jotta kestää vaimon nulkutuksen.
Ja sitten kun Vaimo lähtee on pakko taas ottaa kun Vaimo lähti....
Vierailija kirjoitti:
Yhtä ihanaa on keittää teetä/kahvia ja syödä muutama herkullinen karkki. Palkinnoksi. Viina on pers eestä.
Ei ole sama kun ei päihdytä. Se vain on enimmäkseen alkoholia koska muuta jos otat niin rikot lakia. Homma ei perustu siihen että alkoholi olisi vähiten haitallista päihteenä. Näyttää olevan niin että täällä alanuolitetaan faktojen kertomisesta. Alkoholi 23 haitallisuuspistettä ja kannabis 8 haitallisuuspistettä. Kuinkahan vähän pisteitä sille jäisi laillisena?
Otit kumppanin joka juo? Ja pitää nollaamisesta? Olisi kiva jos voit tehdä haluamiasi asioita yksin tai ystävän kanssa. Vai haluatko erilaisen kumppanin joka yhdessä tekee, menee. Pariterapeutti tulkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Alkoholi lumonnut, jos juo kaksi olutta viikossa? En tiedä, pitäisikö tällaisille kommenteille itkeä vai nauraa. Tämä jotenkin kiteyttää suomalaisten monienkin käsityksen alkoholista. Jos juo tippaakaan, niin väistämättä luisuu alkoholistiksi. Omassa sukulais-ja ystäväpiirissä monet ovat käyttäneet alkoholia jo 30-50 vuotta, eivätkä ole alkoholisteiksi päätyneet.
Samalla tavoinhan ne väittää että jos ottaa kaksi heroiinia viikossa, niin on muiden silmissä narkkari. Tai polttaa kaksi naurupuikulaa, niin on hippi. Tupakoija on tupakoitsija, vaikka menisi alle aski viikossa tai kaksi savuketta lauantain diskossa.
Se nyt on tupakoija muiden mielestä silloin, vaikka ei polttaisi sinä hetkeä tupakkaa, kun hänet leimataan tupakoivaksi.
Minusta alkoholisti on sellainen, joka on riippuvainen alkoholista ja käyttää sitä liikaa, eikä pysty hallitsemaan käyttöä. Sen vuoksi itselle tupakoitsijakin on sellainen, joka on riippuvainen tupakasta. En pidä tupakoitsijana sellaista, joka polttaa tupakan ja on sitten vaikka sen jälkeen kuukausia polttamatta. Tuntemani tupakoitsijat eivät tuohon pysty.
Vierailija kirjoitti:
näin tehdään koska tissuttelu helpottaa monen miehen stressiä työviikon jälkeen...
Ja maanantaina kitistää krapulassa miten viikonloppu ei riitä rentoutumiseen. Miksi ei voisi olla vain kahta päivää viikossa töitä niin ehtisi lipittämään kalijaa 4 päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin tehdään koska tissuttelu helpottaa monen miehen stressiä työviikon jälkeen...
Ja maanantaina kitistää krapulassa miten viikonloppu ei riitä rentoutumiseen. Miksi ei voisi olla vain kahta päivää viikossa töitä niin ehtisi lipittämään kalijaa 4 päivää?
Sitten on meitä jotka juo ainoastaan pätkätöiden aikana päivittäin töiden jälkeen. Helposti menee 12 olutta heti lenkin jälkeen kun on töistä päässyt tyhjään mahaan. Pärisee paremmin.
Ennen lenkkiä voi kietasta neljä nopeasti nesteytykseen ja loput neljä lenkin päätteeksi.
Työttömänä voi olla täysin raittiina, kun ei vituta mikään ja ne työstä saatavat rahat on niin pientä paskaa, että parempi ryypätä vitutukseen kuin säästellä jotain naurettavia hiluja.
Mulla on tapana josus kun oikein ottaa kupoliin, niin juoda aamulla bussissa kolme tölkkiä ennen duunin alkua. Työantaja ei sano mitään, koska olen niin hyvä ja korvaavaa ei löydy tekemään hommia samalla tahdilla. Kuitenkin pätkää saatana tarjoaa. Eikä se pätkäkään, vaan pienet palkat. Ne ajaa juomaan.
Selvinpäin ei riittäisi itsetunto tehdä matalapalkka-alan hommia. Nää on ihan teinien juttuja. LAsten karkkirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minunlaiseni ihan tavallisen perheenäidin, joka käy töissä. Jotenkin se viikonlopun aloitus vaan kulminoituu siihen, että raskas työviikko on takana, vapaapäivät edessä, yleensä perjantai-iltaan mennessä on päivän mittaan siivottu, käyty kaupassa, laitettu jokin hyvä ruoka, ja etsitty valmiiksi joku hyvä elokuva. Ehkä käyty lenkilläkin, jos ehtii. Sitten voi juoda sen oluen, tai hui kamalaa, usein perjantaina jopa kaksi.
Ja tätä toistuu joka viikonloppu? Alkoholi on lumonnut sinut eli oot menossa alkoholistin suuntaan.
Alkoholi lumonnut, jos juo kaksi olutta viikossa? En tiedä, pitäisikö tällaisille kommenteille itkeä vai nauraa. Tämä jotenkin kiteyttää suomalaisten monienkin käsityksen alkoholista. Jos juo tippaakaan, niin väistämättä luisuu alkoholistiksi. Omassa sukulais-ja ystäväpii
Niin no, on se alkoholi silleen ns lumonnut, että täytyy olla juomassa joka viikonloppuna, vaikkakin vaan kaksi juomaa, ei sen tarvitse olla kahdeksan juomaa esim.. Ja mistäs sinä tiedät kuka on sairastunut alkoholismiin mahdollisesti, ei alkkikset yleensä huutele itse viinan kirouksestaan. Ja monet osaa peitellä alkoholin käytön todellisen laidan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos annat alkoholille pikku sormen, se vie helposti koko käden. Moni täällä selvästi on alkoholisti tai alkoholin suurkuluttaja/tissuttelija juttujen perusteella.
Suurin osa ihmisistä on kuitenkin varmaan niitä, joiden kättä se ei vie. Itse esim. juon alkoholia aina silloin tällöin, välillä joka viikko. Sitten taas voin olla vaikka viikkoja tai kuukausia käyttämättä. Ihan samoin kuin kaikki ystäväni ja perheenjäseneni. Kun itsellä ei ole lähipiirissä ketään alkoholistia, niin en ole tullut edes ajatelleeksi sitä, ennenkuin täältä lukiessa, että jotkut ovat hysteerisiä ihan syystä, jos näkevät yhdenkin viinilasillisen jossain, jos ympärillä on alkoholisteja, joilla lähtee heti lapasesta.
Alkoholi riippuvuuksia on erilaisia/eri tasoisia, esim sosiaalista riippuvuutta. Tai voi olla muuten et se alkoholi on livahtanut elämään taustalle, jota ei osata kyseenalaistaa tms. Eli ei tarvitse olla ns juoppo et alkoholi on elämässä mukana oletuksena; että kun muutkin juo niin minäkin sitten juon, kun viini kuuluu mukamas asiaan kuin asiaan, sauna siideri tottakai kuuluu saunomiseen ym.
Ota sinäkin niin olisit rennompi tai lähe menee.
Vierailija kirjoitti:
Ota sinäkin niin olisit rennompi tai lähe menee.
Entäs jos muuttuu äkäseks/surulliseks kun juo?? Eli ei päde tuo neuvosi.
Alkoholistin. Ja ihan kokemuksesta sanon että se vaan pahenee tuosta. Puheet, kerjäykset eikö uhkaukset auta, sulla itellä menee elämä hukkaan tuota katsellessa. Usein miehen pitää käydä oikeasti pohjalla ennenkun ottaa itseään niskasta kiinni, jos on tahdonvoimaa. Siinä lähtee vaimo, työ ja asunto ja on miehestä itsestä kiinni lopettaako juomisen vai ei. Älä pilaa omaa elämääsi, sinäkin masennut itse..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos annat alkoholille pikku sormen, se vie helposti koko käden. Moni täällä selvästi on alkoholisti tai alkoholin suurkuluttaja/tissuttelija juttujen perusteella.
Suurin osa ihmisistä on kuitenkin varmaan niitä, joiden kättä se ei vie. Itse esim. juon alkoholia aina silloin tällöin, välillä joka viikko. Sitten taas voin olla vaikka viikkoja tai kuukausia käyttämättä. Ihan samoin kuin kaikki ystäväni ja perheenjäseneni. Kun itsellä ei ole lähipiirissä ketään alkoholistia, niin en ole tullut edes ajatelleeksi sitä, ennenkuin täältä lukiessa, että jotkut ovat hysteerisiä ihan syystä, jos näkevät yhdenkin viinilasillisen jossain, jos ympärillä on alkoholisteja, joilla lähtee heti lapasesta.
Eihän ole kyse yhdestä viinilasillisesta joskus jos joka viikonloppu pitää juoda, kyllä useampi lasillinen ja joskus arkenakin. Ja siis ei mene koskaan viikonloppua ilman juomista. Se ei ole vaihtoehto. Et kyllähän siinä joku pakkomielle on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on nalkuttava vaimo reisena, niin pakko on ottaa jotain vahvaa, jotta kestää vaimon nulkutuksen.
Ja sitten kun Vaimo lähtee on pakko taas ottaa kun Vaimo lähti....
Haha, ja just niin tämä! Kaikki on vaimon syytä aina 🤣
Työpaikkaansa, työkavereihinsa, työstressiinsä vittuuntuneen ihmisen pikku känni tuudittaa kuin pumpuliin.
Itse lopetin juomisen täysin just ton takia. En määrällisesti juonut paljoa, ei tullut pahoja krapuloita, enkä änkyräkännissä konttaillut missään tms, mutta alkoi ärsyttää se että sillä alkoholilla oli silti niin paljon valtaa minuun, että jo keskiviikkona aloin odottaa että "pari päivää enää viikonloppuun ja voi aukasta pullon kahdelta perjantaina, jes"... Se oli paras hetki viikossa. Ja kaikki muut suunnitelmat viikonlopuille tuli kakkosena ja monesti jäivät kokonaan tekemättä kun sen ginin hörppiminen kotona oli "mukavampaa". Nyt oon yli vuoden ollut juomatta ja olen paljon menevämpi ja saan juttuja aikaiseksi, olen tavannut paljon uusia ihmisiä ja sain uuden kaverin (joka ei myöskään juo), sekä myrkyllinen on/off-suhde jäi taakse vihdoin lopullisesti. Nyt itsetuntokin on parempi kun sellainen aine ei kontrolloi minua ja oloani, vaan kontrolli on omissa käsissäni.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaansa, työkavereihinsa, työstressiinsä vittuuntuneen ihmisen pikku känni tuudittaa kuin pumpuliin.
Eihän tuokaan ihminen saa ottaa muuta kuin alkoholia. Se on käyttörikos, huumausainerikos jos otat alkoholia vähemmän haitallista päihdettä. Mun mielestä on turha itkeä alkoholiongelmaa kun ei ole muita sallittuja päihteitä. Kannabis auttaa hyvin stressiin ja vitutukseen. Eikä siitä tule edes krapulaa.
Samalla tavoinhan ne väittää että jos ottaa kaksi heroiinia viikossa, niin on muiden silmissä narkkari. Tai polttaa kaksi naurupuikulaa, niin on hippi. Tupakoija on tupakoitsija, vaikka menisi alle aski viikossa tai kaksi savuketta lauantain diskossa.
Se nyt on tupakoija muiden mielestä silloin, vaikka ei polttaisi sinä hetkeä tupakkaa, kun hänet leimataan tupakoivaksi.