Eläkeläispari sinnittelee 1600 eurolla kuukaudessa "Aika lailla köyhyysrajan alapuolella eletään"
Osa eläkkeellä olevista Ilta-Sanomien lukijoista sinnittelee noin tuhannella eurolla kuukaudessa. Tämä käy ilmi kyselystä, jossa Ilta-Sanomien lukijoilta kysyttiin, minkä verran he saavat eläkettä ja tulevatko he toimeen sillä.
Moni ei pärjäisi yksin, mutta kiittelee sitä, että puolisolla on parempi eläke kuin itsellä. Aina puolisonkaan eläke ei ole kummoinen.
Keski-Suomessa asuvalle seitsenkymppiselle Pertille ja hänen vaimolleen jää eläkkeistä käteen 1600 euroa kuukaudessa.
Aika lailla köyhyysrajan alapuolella eletään. Onneksi pystymme vielä keräämään marjoja ja liikkumaan tarjousten perässä, Pertti kuvaa.
Pärjäämisen kannalta keskeistä on, että edes kohtuullinen terveys säilyisi. Metsästä he saavat paitsi marjat ja sienet, myös polttopuut ja kasvimaalta täydennystä ruokapöytään.
Kulut Pertti vaimoineen on karsinut minimiin. Vakuutukset on irtisanottu, ja vaatteita ja muita tavaroita he ostavat lähinnä kirpputoreilta. Syrjäseudulla auto on välttämättömyys, onnekseen Pertti osaa korjata ja huoltaa sitä.
Kun on ikänsä ollut vähissä rahoissa, on pakko olla kaikenlaisia taitoja.
Sähkön kalleus ja etenkin siirtomaksun suuruus kismittävät Perttiä suunnattomasti. Siirtoyhtiö on jo pitkään perustellut suuria laskuja maakaapeloinnilla, mutta takamailla johdot heiluvat yhä ilmassa, ja sähköt katkeilevat myrskyllä edelleen.
Eläkkeiden pienuus selittyy paitsi matalilla palkoilla myös vuosikymmenten aikana koetelleilla työttömyysjaksoilla. Pertille 60 vuotta oli raja, jonka jälkeen töitä ei enää herunut.
On turha puhua, että nostetaan eläkeikää. Ei puhettakaan, että ainakaan fyysisiä hommia tekevä enää työllistyisi. Oikein oksettaa kuunnella petteriorpoja ja muita viisaita, jotka ovat tietävinään. He ovat kuin olioita toiselta planeetalta.
Asumistukea tai muita tukia pari ei saa. He asuvat vanhassa maalaistalossa, jonka kupeessa on vähän metsää.
Eläkkeensaajan asumistukeen ei vaikuta omistusasunto, jossa asuu, mutta muu omaisuus vaikuttaa tukeen, jos sen arvo omaisuusrajat.
Vuokriin pariskunnan rahat eivät riittäisi. Eikä muutto hyyryläiseksi yhteiskunnan armoille muutenkaan innosta.
Ei kiitos! Pertti napauttaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Keski-Suomessa asuvalle seitsenkymppiselle Pertille ja hänen vaimolleen jää eläkkeistä käteen 1600 euroa kuukaudessa."
Miten on mahdollista? Takuueläke on vajaan tonnin ja se tulee kokonaan NETTONA käteen. Ei vain ole mahdollista, että eläkeläispariskunnan nettotulot olisi alle 2000 Euroa (tarkkaan sanottuna 1982 Euroa). Ei ole. Eli taas valehdellaan tai jätetään jotain kertomatta. Jompi kumpi on osa-aikaeläkkeellä? Jompi kumpi on oikeasti työtön, ei eläkeläinen?
Ja kyllä ihmettelen muutenkin, että jos eläkkeet nyt olisi sen 2000 yhteensä, niin silloin on koko elämä eletty köyhänä, joten tilannehan on parempi kuin työikäisillä köyhillä.
Ihan hyvin on mahdollista. Mun vanhempien yhteenlasketut eläkkeet on 1600. Tekivät ikänsä töitä yrittäjinä ja maksoivat itse eläkkeensä. Tukia on haettu, vaan ei saa kun on metsää (lasketaan omais
Maksoivat sitten minimin YEL-maksua. Ihan oma syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneella sukupolvella oli aikaa kerätä rahaa.
Eivöt ollut ahneita, vaan ahkeria. Sodan böljet oli korjattava, seuraukset kirjattava, lspset kasvatettava. Mutta sinunlainen ei osaa edes olla kiitollinen siitä, mitä vanhempi sukupolvi oman työn, ahkeruuden ja terveyden hinnalla mahdolliseksi teki meille ja myös sulle.
Ahkeria? Tuokin ruikuttajaukko ollut työtön ja viimeiseen viiteen vuoteen ennen eläkettä maannut kotona työttömänä. Tiedätkö että nykyisin työelämä on paljon hektisempää ja silti perheet edelleen kasvattavat lapsensa. Se ei ole mikään suursaavutus paitsi ilmeisesti boomereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on taas valitustarinaa kerrottu, johan kahden henkilön takuueläkkeetkin tekevät enemmän kuussa. Kannattaisi olla yhteydessä sosiaalihuoltoon niin saisi oikeat etuudet.
Takuueläke on noin 960 josta menee veroa. Käteen jää 788. Kertaa kaksi niin tekee noin 1600.
Takuueläkkeestä ei mene veroja, jos ei ole muita tuloja eläkkeen lisäksi. Alapeukuttajat voivat tarkistaa asian itse veroprosenttilaskurilla.
Hmmm... Minä ja puoliso olemme molemmat työttömiä. Meidän yhteiset NETTOtulot kuukaudessa ovat 1190/kk + asumistuki. Emme saa ttt:a, kun menee 14€ plussan puolelle. Tuosta rahasta maksamme vuokrat ym. pakolliset kulut. Ja kyllä, töitä haetaan jatkuvasti ja olemme valmiita muuttamaan työpaikan perässä, mutta kun se IKÄ (+40v)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin että kumpikin saa sen 1600? En kyllä siitä välittäisi, työttömät ovat oikeasti kovilla.
Nykyiset nuoret työttömät ehkä, ahne sukupolvi ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo 1600 euroa kuussa aika v*tusti rahaa...
Saavat pelkän eläkkeen kun eivät älyä hakea tukia.
Asuvat omistusasunnossa, johon eläkeläinen voisi saada eläkeläisen asumistukea, sitä kun maksetaan edelleen eläkeläisille omistusasuntoonkin. Ilmeisesti on muita tuloja tai rahaa jemmassa, koska eivät asumistukea saa. Jotain jätetään kertomatta.
Asumistuki omakotitaloon on aika nimellinen, vaikka sitä saisikin. OKT:ssa kun ei ole vastiketta. Huoltokuluina hyväksytään n 50-60e/kk riippuen talon iästä. Saman verran on perusomavastuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin on mahdollista. Mun vanhempien yhteenlasketut eläkkeet on 1600. Tekivät ikänsä töitä yrittäjinä ja maksoivat itse eläkkeensä. Tukia on haettu, vaan ei saa kun on metsää
Miksu vanhempasi eivät ole hakeneet takuueläkettä?
Mä käsitin tuosta että käteen jää? Mitä kaikkea on maksettu jo jos käteen jää tuon verran? Mulla jää käteen asumiskulujen ja puhelinlaskun jälkeen 250€. Onko eläkeläispariskuntakin maksanut jo asumisen ja puhelimen ja sen jälkeen käteen jää 1600€? Mulle riittäisi ruhtinaallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy sääliksi kun boomeri ikäiset ovat jääneet eläkkeelle 40v työuran jälkeen. Sehän tarkoittaa että jos on 20v aloittanut työt niin eläkkeelle on jääty kuuskymppisenä.
Itse vm86 aloitin työuran amiksen jälkeen 18 vuotiaana ja varmaan pitää tehdä 70 vuotiaaksi asti töitä että saa täyden eläkkeen eli yhteensä 52 vuotta.
Se on eri asia (ahneen sukupolven mielestä).
Vierailija kirjoitti:
Mä käsitin tuosta että käteen jää? Mitä kaikkea on maksettu jo jos käteen jää tuon verran? Mulla jää käteen asumiskulujen ja puhelinlaskun jälkeen 250€. Onko eläkeläispariskuntakin maksanut jo asumisen ja puhelimen ja sen jälkeen käteen jää 1600€? Mulle riittäisi ruhtinaallisesti.
Käteen jäävä summa on se mikä tulee pankkitilille.
Aivan typerää valittamista. Pertilla on OMAISUUTTA eli ASUNTO JA METSÄÄ. Myy ne pois niin ei tarvitse elää enää "köyhän" elämää.
Ketuttaa tällaiset valittajat, jotka eivät tiedän paskan vertaa todellisesta köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivöt ollut ahneita, vaan ahkeria. Sodan böljet oli korjattava, seuraukset kirjattava, lspset kasvatettava. Mutta sinunlainen ei osaa edes olla kiitollinen siitä, mitä vanhempi sukupolvi oman työn, ahkeruuden ja terveyden hinnalla mahdolliseksi teki meille ja myös sulle.
Rintamalla olleita kunnioitan, ahnetta sukupolvea en. Ketkä hommasivat maan täyteen "halpoja" pyllynpyyhkijöitä?
Vierailija kirjoitti:
1600 euroa on kymppitonni markoissa.
Missä helvetin markoissa? Markkaa ei voi verrata nykypäivänä euroon. Eikä euron arvo edes ole enää kuutta markkaa.
Kansan edustelijat repii tekemättä mitään 7500€/kk plus lisät. Tajutonta. Siis nää ulisijat ei tarvisi puoliakaan tuosta palkkiosta. Stanan lorvailijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo 1600 euroa kuussa aika v*tusti rahaa...
Saavat pelkän eläkkeen kun eivät älyä hakea tukia.
Asuvat omistusasunnossa, johon eläkeläinen voisi saada eläkeläisen asumistukea, sitä kun maksetaan edelleen eläkeläisille omistusasuntoonkin. Ilmeisesti on muita tuloja tai rahaa jemmassa, koska eivät asumistukea saa. Jotain jätetään kertomatta.
Nämä on aina tällaisia. Jätetään vain kertomatta jotain olennaista, joka todellisuudessa vesittäisi koko jutun. Siinä kyllä mainitaan sivumennen että maatilan vieressä on VÄHÄN METSÄÄ, mutta mitä se vähä kenellekin tarkoittaa, ei voi tietää.
Tuo pariskunta elää elämää, josta 90 prosenttia maailman muusta väestöstä antaisi vaikka toisen kätensä. Heillä on talo, metsää, auto, toisensa ja takuuvarma 1600 joka kuukausi. Luonto lähellä, oma kasvimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintamalla olleita kunnioitan, ahnetta sukupolvea en. Ketkä hommasivat maan täyteen "halpoja" pyllynpyyhkijöitä?
persut2015
Mulla on työttömyysjaksoja, äitiyslomaa ja hoitovapaata mutta minunkin työeläkertymä nyt on hiukan yli 1000. Nyt palkka 3300 ja tämä on suurin mitä koskaan olen saanut. Veli saa vöhän yli 1000 euroa vero% nolla. Taitaa olla tekaistu juttu.
Olen veljeni asioiden hoitaja. Hän saa töyddn kansaneläkkeen, vähän työeläkettä ja n. 15 euroa takuueläkettä. Veroa ei mene yhtään.
Ja taas rupes pelkän otsikon perusteella ketuttaa.