Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE oma virkailija pakottaa työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun?

Vierailija
19.10.2025 |

Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä. 

Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla? 

Eikä ole tarkoitukseni marmattaa, vaan ihan aidosti mietin että miksi menisin sellaiseen työvoimakoulutukseen joka ihan oikeasti ei tunnu yhtään omalta?!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Minun janssa juuri näin kävi. Luotin niuden pätevyyden, mutra höitä ei nuulunut vuiden verran ainaski. Lopulta löysin omiin voimin työn. Kuultuani siigä, Te snoi, että nyt et menee mihinkään töihin, ms köydettin sinulle kurssi. Sanoin, että kyllö ma menen nyt töihin, ei mihinkään turhapäiväkurssille. Lämäyttivät karensin 3 kk omaaloittelisesta työpaikan löytämisestä. Kyllä oikeus vielä maan perii ja universumi lämäytyää tämmöisille niiden omat energiat takaisin. Karkkilassa tapahtui.

Vierailija
2/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minun janssa juuri näin kävi. Luotin niuden pätevyyden, mutra höitä ei nuulunut vuiden verran ainaski. Lopulta löysin omiin voimin työn. Kuultuani siigä, Te snoi, että nyt et menee mihinkään töihin, ms köydettin sinulle kurssi. Sanoin, että kyllö ma menen nyt töihin, ei mihinkään turhapäiväkurssille. Lämäyttivät karensin 3 kk omaaloittelisesta työpaikan löytämisestä. Kyllä oikeus vielä maan perii ja universumi lämäytyää tämmöisille niiden omat energiat takaisin. Karkkilassa tapahtui.

Sorry, kirjoitusvirheitä tuli tosi paljon. Toivottavasti ymmärsit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät voi pakottaa ketään. Voivat kumminkin antaa epäävän maksupäätöksen työttömyysturvan maksajalle, jos ilman pätevää syytä kieltäytyy.

Vierailija
4/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on määrätty tuollaiselle kerran ja se oli kyllä ihan lainvastaista, mutta en yleensä jaksa aloittaa mitään sotaa näistä, sillä virkailija joka rikkoo lakia pahoinpitelee satavarmasti muitakin. Kiroan tämän vaan ja jatkan elämääni. 

Jos sinulle on näin vihjailtu niin voi sanoa, että et usko siitä olevan itsellesi mitään hyötyä ja jos yrittää kirjoittaa sitä työllisymissuunnitelmaan niin sen voi pyytää sieltä poistamaan. 

Vierailija
5/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.

Vierailija
6/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei tarvinnut pakottaa. Lähdin ihan helvetin mielellään. Elettiin vuotta 1992. Tietokoneet tekivät tuloaan. Avasin kurssilla elämäni ensimmäisen kerran tietokoneen. Opeteltiin Autocad 8, Robosimu, sorvin ohjelmointia jne. Kurssin jälkeen ostin 486 PC:n, Salora 17" näytön ja Canon Laserprintterin hintaan 22  000mk. Perustin toiminimen, mutta melko pian sain työpaikan, koska minulla oli tietokoneen käyttökokemusta.

Vierailija
7/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin 9 euron orjuutuksiin ne painostaa. Niistä ei enää hyödy edes sitä 9 euroa kun nekin hilut vähennetään tt-tuesta. Suomesta on tullut aivan sairas maa työttömiä kohtaan. 

Vierailija
8/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, että joku voidaan pakottaa työvoimakoulutukseen. Itse olen niihin hakenut, mutta minua ei ikinä valita, koska olen kuulemma "ylikoulutettu". Olen siis ollut kuvataiteilijana "ylikoulutettu" esimerkiksi pukeutumisneuvojaksi ja kauneudenhoitoalan osatutkintoon.

Olen sitten kouluttautunut amiksessa useampaankin ammattiin ihan lainarahoitteisesti. Aikuisten koulutukset vaan valitettavasti on naurettavan lyhyitä, reilut 1,5v kestoltaan, eikä niistä ole juuri mitään apua työllistymiseen. Lisäksi olen edelleenkin akateemisesti koulutettuna "ylikoulutettu" koska ne mun aikaisemmat opinnot ei häviä mihinkään. Korkeakouluun en saa opintotukea enkä lainaa, koska yksi tutkinto jo suoritettuna. Muuten opiskelisin vaikka mielelläni sairaanhoitajaksi. Lääketiedekin kiinnostaa. Kuvataideopintojen myötä osaan piirtää luurangon ja lihakset vaikka unissani.

Vierailija
9/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIetenkin voi pakottaa ja sinähän menet. Joutaisi tuet pois, jos et tottele. Töihin tai työkokeiluun siitä, hopi hopi.

Vierailija
10/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on määrätty tuollaiselle kerran ja se oli kyllä ihan lainvastaista, mutta en yleensä jaksa aloittaa mitään sotaa näistä, sillä virkailija joka rikkoo lakia pahoinpitelee satavarmasti muitakin. Kiroan tämän vaan ja jatkan elämääni. 

Jos sinulle on näin vihjailtu niin voi sanoa, että et usko siitä olevan itsellesi mitään hyötyä ja jos yrittää kirjoittaa sitä työllisymissuunnitelmaan niin sen voi pyytää sieltä poistamaan. 

Joo, no uusimmassa työllisyyssuunnitelmassa (jonka tietysti ensin luin ennen kuin sen hyväksyin) luki niiden työvoimakoulutusten yms. kohdalla vain että "puolletaan osallistumista" ja pidemmässä tekstissä muistaakseni jotain että kehotettu katsomaan työvoimakoulutustarjontaa. Eli ei siellä mitään pakkomainintaa mustaa valkoisella ollut. 

Ap

Vierailija
11/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.

Joo siis minulla on yksi AMK-tutkinto taustalla ja olen kyllä ollut työelämässä aiemmin. Ei siis tavallaan pitäisi olla mitään "koulutuspakkoa" käsittääkseni tällaisessa tapauksessa. 

Ap

Vierailija
12/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TIetenkin voi pakottaa ja sinähän menet. Joutaisi tuet pois, jos et tottele. Töihin tai työkokeiluun siitä, hopi hopi.

Työkokeilijoita ottavien kannattaa laittaa vakuutukset kuntoon. Vahinkoja kun sattuu aina.

Vierailija
13/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menetkin niin suostu yhteen, max kahteen 4h päivään viikossa.

Vierailija
14/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihin 9 euron orjuutuksiin ne painostaa. Niistä ei enää hyödy edes sitä 9 euroa kun nekin hilut vähennetään tt-tuesta. Suomesta on tullut aivan sairas maa työttömiä kohtaan. 

Mä kyllä luin muistaakseni ihan Kelan omista tiedoista että sitä 9 euron kulukorvausta ei vähennettäisi tt-tuesta. Mitä järkeä siinä olisikaan koska se rahahan voi mennä ylimääräisiin bussimatkoihin tai bensakuluihin. 

Vierailija
15/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta jos oot paikan listoilla voivat keksiä mitä vaan ja jos äänestää tätä samaa.

Vierailija
16/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä minä haenkin enkä mitään pilipalikoulutuksia. Olen muuten yhdellä kyllä ollut, kesti n. 3 kk muttei ollut minun juttuni. Yhden työnhakuvalmennuskurssinkin kävin. 

Ap

Vierailija
17/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakoulutukseen ei ihan tuosta vaan mennä vaan niihin tulee hakea ja niissä on hakemuksen jälkeen usein haastattelukierros. Ei sinua sellaiseen valita, mikäli teet selväksi ettei sinua kiinnosta. Hakemuksenkin voi kirjoittaa asian vierestä eikä kukaan tule sulle siitä sanktiota antamaan. Olet kumminkin täyttänyt te-palveluiden vaatimuksen. Jos te-palvelut sanoo että leikit nyt marakattia niin kannattaa sitten leikkiä sitä marakattia. 

työkokeilu taas kannattaa lukea mitä lakipykälät asiasta sanovat, jotta tiedät mitä sulle voidaan pakottaa ja mitä ei.

Vierailija
18/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luin muistaakseni ihan Kelan omista tiedoista että sitä 9 euron kulukorvausta ei vähennettäisi tt-tuesta. Mitä järkeä siinä olisikaan koska se rahahan voi mennä ylimääräisiin bussimatkoihin tai bensakuluihin. 

Kuitenkin työkokeilussa olevalta vähennettiin ne 9 euroset tt-tuesta. Se ei yllätä jos kela toimii asiassa ns. pärstäkertoimen perusteella. Yhdelle annetaan mutta toiselle ei ja kukaan ei silti riko lakia.

Vierailija
19/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilijoita ottavien kannattaa laittaa vakuutukset kuntoon. Vahinkoja kun sattuu aina.

98% työnantajista ei ota työkokeilijoita juuri siksi, että niistä on enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Vierailija
20/20 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että joku määrättäisiin tai paikka osoitettaisiin työvoimakoulutukseen  kun niihin on satoja hakijoita eikä kaikki halukkaat pääse ikinä koulutukseen. Olen itse hakenut noin tusinan verran eri ohjelmiin ja jokaiseen on ollut 300 viiva 800 hakijaa.

Eiköhän ap:n kohdalla kyse ole siitä että edes yrittää jotain muuta kun tämänhetkisillä toimilla ei töitä irtoa. Ei se nyt niin iso ponnistus ole laittaa hakemus. Jos tärppää niin hyvä, jos ei tulipa kokeiltua ja työkkärissä ollaan tyytyväisiä. Ja saahan siitä vajaat parisataa egeä lisärahaa kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi