"Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia"
Lausahdus ketjusta.
Totta, onhan se.
Mutta jos kaikki meistä jättäisi lapset tekemättä, kuka meitä hoitaisi kun olemme vanhoja?
Ihan oikeasti. Ajattele, että ikäluokkaasi nuorempia ihmisiä ei olisi.
Vapaaehtoisesti lapsettomaksi jäävä matkustaa elämänsä ikään kuin vapaalipulla. Muut maksaa.
Kommentit (27)
Et tiedä lapsettomien elämän helppoudesta yhtään mitään. Maailmassa on paljon vaikeita asioita, jotka koskettavat ihan yhtä lailla lapsellisia kuin lapsettomiakin. Ja mitä tulee siihen, kuka meitä hoitaa, ei ainakaan ne omat lapset. Harvassa ovat ne lapset, jotka ottavat vanhuksen omiin hoiviinsa, luopuvat omasta työstään ja elämästään vanhempiensa vuoksi. Hoitajia kyllä löytyy rahalla jos ei Suomesta, niin muista maista.
Vierailija kirjoitti:
Elämä voi olla helpompaa ilman lapsia, mutta ilman heitä et ikinä tule tietämään ja tuntemaan mihin kaikkeen sinä itse todellisuudessa kykenet ja pystyt. Minä voin ainakin ihan suoraan myöntää, että ennen lapsia minä luulin olevani paras painos itsestäni, mutta vain niitä rajoja ylittämällä näkee uusia mahdollisuuksia. Ymmärrän sen, että kaikki eivät halua sitä kokea, sillä ilmaiseksi ja vailla vaivaa se ei tule.
Minä jouduin löytämään potentiaalini jo taaperoikäisenä jäädessäni vastuuseen vauvasta kun meidät jätettiin yksin kotiin tunneiksi, lopulta päiviksi (jolloin päädyimme huostaan väliaikaisesti).
Lopulta hoidin ja "kasvatin" neljää nuorempaa sisarusta. Vaippoja osasin vaihtaa jo ennen kuin muodostin pysyviä muistoja. Lisäksi sain isältä ihan rehdisti turpiin, äiti raapi, tukisti, läimi ja töni, nipisti ja antoi luunappeja.
En halua lapsia, en halua olla väleissä perheeni kanssa, enkä jaksa sitä ajatusta että vasta lapsi tai ainoastaan lapsi kasvattaa ja jalostaa ihmisen. Ei toiminut ainakaan minun äitiini, vaikka hän on nykyään raitis ja mielellään noita äitiysmyyttejä viljelee. Vain kaksi lasta puhuu enää hänen kanssaan. Minä katkaisin välit vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai elämä on helpompaa ilman lapsia, mutta kaikki eivät halua päästä elämästä vain helpolla.
Esim sängyssä selällään makaaminen on helppoa, mutta onko se järkevää pidemmän päälle?
Elämä on järkevää elää, jos haluaa nauttia elämästä ja saada siihen erilaista sisältöä.
Olisin voinut jäädä makaamaan sänkyyn, mutta lähdin ulos ja kävin kalamarkkinoilla. Söin halstrattuja haileja ja join kahvit ja söin vielä lohileivänkin. Ihanaa kävellä syksyisessä säässä. Kyllä se helpon elämän sängyssä selällään voitti mennen tullen.
Laiskottelit siis koko päivän. Tuonkin ajan olisit voinut harjoitella ultramaratonia ja Everestin valloitusta varten. Ei sillä ole logiikkasi mukaan väliä kiinnostaako ne sinua tippaakaan, mutta olisivat paljon vaikeampia kuin joku markkinoilla käyskentely. Siten, ne ovat oikeampi vaihtoehto miten elää elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
En ole hankkinut lapsia, jotta he hoitaisivat minua tai muita kun olen vanha. Täysin muista syistä.
Toivon, että heillä on hyvä elämä, missä ikinä ovatkin.
Näin minäkin ajattelen.
Ja kyllä, elämä olisi ollut helpompaa ilman lapsia. Mutta myös vähemmän vivahteikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään valinnut tulla tänne maailmaan, niin katson oikeudekseni olla sysäämättä tätä seuraavan sukupolven ongelmaksi.
Ja kuka hoitaa kun olen vanha? Tähänkin on tehokkaita ratkaisuja. Ei tarvitse hoitaa sellaista mitä ei ole olemassakaan. Sillä selvä.Muista, että jätät eläkkeet hakematta ja elät sitten omilla sijoitussäästöillä! 89%:ia eläkkeistä maksaa eläkemaksuina nuoremmat työtä käyvät sukupolvet.
Ja aika monet lapsettomat ovat osallistuneet niihin maksuihin, joilla ne nuoremmat ovat siihen työpaikkaan päätyneet.
Vierailija kirjoitti:
En ole hankkinut lapsia, jotta he hoitaisivat minua tai muita kun olen vanha. Täysin muista syistä.
Toivon, että heillä on hyvä elämä, missä ikinä ovatkin.
100% varmuudella eivät hoida. Lapseni eivät muuta lähemmäksi enkä minä muuta heitä lähemmäksi, molemmilla elämä rakentunut erisuuntiin. Muutaman kerran vuoteen nähdään, lapsenlapsia pidempään kun mieluusti lomilla tulevat (vielä)
Mutta jokaisella on oikeus valittaa vaikka joka asiasta, itse en ole valittaja tyyppiä. Kaikki on järjestynyt ennemmin tai myöhemmin.
Tehokkaita ratkaisuja toki on, mutta varmimmat tuppaa olemaan turhan sotkuisia tai kivuliaita.