Asuntojen hintojen lasku jatkuu vuosia.
Suuret ikäluokat poistuu pikkuhiljaa keskuudestamme ja heiltä vapautuu valtavasti asuntoja ja taloja sen sijaan nuoret perustavat entistä vähemmän perheitä eivätkä tarvi varsinkaan omakotitaloja tai muita perheasuntoja . Vakituiset turvalliset työpaikat vähenee koko ajan . Pankkeja kiinnostaa vaan varakkaat asiakkaat joilla on muita vakuuksia .. tässä muutama syy miksi hinnat valuvat pikkuhiljaa alemmas ja alemmas.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Omat nuoret asuvat vuokralla ja sijoittavat ylimääräiset rahat.Ei kuulemma ole aikomustakaan ostaa omaa vaikka ovat töissä
Oma on jokaisen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyys lisäntyy niin ajattelisi että massat joutuu muuttamaan pois kalliilta pääkaupunkiseudulta
Vasemmisto ja vihreät vaan lisäävät kannatustaan tulijoilla,ei niiden tarvitse lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu tietenkin. Ei nykyajan insinööreillä ja opettajilla ole varaa kuten suurilla ikäluokilla oli.
Ainakin insinööreillä on palkat pudonnut. Kysynnän ja tarjonnan laki, itse ainakin tienaan enemmän CNC koneistajana 18v kokemuksella kun talon insinöörit.
Vierailija kirjoitti:
Tämä koskee inakin niitä asunoja, jotka ovat jo nyt olleet pitkään myynnissä. Kun asunto on muuttotappioalueella eikä yMpäristö houkuta edes nostalgiaan taipuvaisia varakkaita eläkeläisiä, on vitsit vähissä.
Itse haen vanhaa kerrostaloasuntoa teollisuuspaikkakunnalta, sellaisesta kunnon kivitalosta ja esteetöntä, koska jalat on huonot
Varkaudessa on muutama joiden hinnat ovat laskeneet laskemistaan jo 4 vuotta. Minulla on aikakaa odottaa vielä kymppitonnin putoamista hinnasta.
Taitaa halvimmat jo varkaudessa olla tuon kymppitonnin.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat eivät nouse mutta kiinteät kulut juoksevat kuukaudesta toiseen. Tulee halvemmaksi myydä nyt kuin halvemmalla vuoden päästä miinus vuoden ylläpitokulut. Myy. Myy. Myy. Nyt. Nyt. Nyt. En omista asuntoja eli en ole kovin hyvä neuvoja tässä asiassa.
2014 valmistunut,maksettu kaksio,vastike 235e,ei mitään isoa näköpiirissä rempparintamalla mielestäni kohtuukulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyys lisäntyy niin ajattelisi että massat joutuu muuttamaan pois kalliilta pääkaupunkiseudulta
Ei joudu koska siellä ei muutenkaan ole enää juuri suomalaisia lukuunottamatta jotain sieltä perintöjä saaneita tai valtiolla/kaupungilla kallispalkkaisissa viroissa istuvia. Ehkä aika turha kuvitella että muualta tulleet muuttaisivat johonkin maakuntiin tai syrjäkyliin.
Mistä ne saa sitten rahat asumiseen siellä ? Ei sossu auta jatkossa ketään
Niin ei auta SUOMALAISIA.
Niin ei auta kun persut päättivät viedä kaiken kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu tietenkin. Ei nykyajan insinööreillä ja opettajilla ole varaa kuten suurilla ikäluokilla oli.
Ei haittaa,kun vastaavasti vuokrat nousee,siis vuokralle asunto helsingissä.
Siitäpä vaan pisnistä pyörittämään. Kannattaa ostaa kerralla koko taloyhtiö.
"Helsingissä on tällä hetkellä tuhansia vapaita vuokra-asuntoja, erityisesti Hekan (Helsingin kaupungin asunnot) kautta, joka on suurin vuokranantaja kaupungissa. Näitä asuntoja löytyy eri puolilta kaupunkia, ja niitä voi etsiä erilaisten hakemistojen ja vuokrauspalveluiden kautta.
Vuokra-asuntojen tyhjentymisen syyt
Heka: Helsingin kaupungin omistamalla vuokra-asuntoyhtiöllä (Heka) on tällä hetkellä satoja tyhjiä asuntoja, jotka vuokrataan sosiaalisen tarkoituksenmukaisuuden ja taloudellisen tarpeen mukaan. Heka pyrkii vuokraamaan tyhjät asunnot mahdollisimman pian, jotta menetykset pysyisivät vähäisinä, mutta joitakin tyhjiä asuntoja on jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kerrostaloluukkuni on maksettu ja säästän remppoihin.
Aika ankeaa on kyllä elämä sinullakin. No niin se on kyllä monella muullakin että eipä sillä. Mutta valintojaan voisi vähän silti miettiä eikä mennä aina silmittömästi sekoillen lauman mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin insinööreillä on palkat pudonnut. Kysynnän ja tarjonnan laki, itse ainakin tienaan enemmän CNC koneistajana 18v kokemuksella kun talon insinöörit.
Totta mutta suomalainen insinööri voi lähteä töihin myös ulkomaille jos osaa englantia ja silloin onkin sitten palkkataso ja mahdollisuudet työelämässä ihan eri luokkaa. Sama ei onnistu koneistajalta tms. ammattikoululaiselta, kun suorittavaan työhön otetaan pajeetit halpamaista ellei tuotanto sitten ole siellä jo muutenkin tai automatisoitu kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat eivät nouse mutta kiinteät kulut juoksevat kuukaudesta toiseen. Tulee halvemmaksi myydä nyt kuin halvemmalla vuoden päästä miinus vuoden ylläpitokulut. Myy. Myy. Myy. Nyt. Nyt. Nyt. En omista asuntoja eli en ole kovin hyvä neuvoja tässä asiassa.
Vevor myy edullisia teltta + kamiina yhdistelmiä, tontti vaan jostakin halvalla. Muutenhan tuossa ei järkeä kun ilmaista asumista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vevor myy edullisia teltta + kamiina yhdistelmiä, tontti vaan jostakin halvalla. Muutenhan tuossa ei järkeä kun ilmaista asumista ei ole.
Ostamalla oman velaksi nostaa oman riskiprofiilinsa niin pilviin että kalliine transaktiokuluineen aika isolla todennäkäisyydellä häviää koko omaisuutensa ja senkin lyhyeksi jäävän omistusajan joutuu kärvistelemään suomessa pankin ja suomalaisen kurjistuvan työelämän orjuudessa sen mitä sitä hauskuutta nyt itse kullekin sitten enää riittää. Onnea valinnasta!
Vierailija kirjoitti:
Omat nuoret asuvat vuokralla ja sijoittavat ylimääräiset rahat.Ei kuulemma ole aikomustakaan ostaa omaa vaikka ovat töissä
Vuokraan menevä 800-1000€ on ainakin yksinasuvalle täällä PKS kohtuuton määrä rahaa kaivoon heitettäväksi. Jos on kaksi maksajaa niin se toimii..
Jos yksinasuva maksaa tuollaista vuokraa ja tarvitsee vielä autonkin niin ei kyllä juuri sijoitettavaa rahaa paljon jää..
Joka päivä sama laulu. No tiedän, missä nämä ketjut syntyy, enkä lähde vääntämään. Aika tyhmä pitää olla, jos luulee asumisen hinnan putoavan puoleen, kun kaiken muun hinta nousee niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.
Ihan eri yilanne ympäri suomen. Jossain lieksassa edes hyvä okt ei maksa mitään. Pks- seudulla kalleinta ja hko - tku - tre aksrlilla hinnat ei niin vain tipu, oli sitten okt tai krs, rivari näiltä alueilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan menevä 800-1000€ on ainakin yksinasuvalle täällä PKS kohtuuton määrä rahaa kaivoon heitettäväksi. Jos on kaksi maksajaa niin se toimii..
Jos yksinasuva maksaa tuollaista vuokraa ja tarvitsee vielä autonkin niin ei kyllä juuri sijoitettavaa rahaa paljon jää..
Eikös tuollainen määrä jokatapauksessa menisi lainaan + vastikkeisiin.
Sitten odottamaan putkiremonttia, stressaamaan mitä käy jos menettääkin työpaikan eikä uutta enää saa (eikä asuntoa saa kaupaksi jäämättä huomattavaa velkaa) jne
Näistä syistä itse olen lakannut edes haaveilemasta omistusasunnosta. Jos eläkepäivillä ostaisin sitten jostain muuttotappio-kunnasta pienen huoneiston käsirahalla jos hinnat jatkaneet yhä laskuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuollainen määrä jokatapauksessa menisi lainaan + vastikkeisiin.
Sitten odottamaan putkiremonttia, stressaamaan mitä käy jos menettääkin työpaikan eikä uutta enää saa (eikä asuntoa saa kaupaksi jäämättä huomattavaa velkaa) jne
Näistä syistä itse olen lakannut edes haaveilemasta omistusasunnosta. Jos eläkepäivillä ostais
Itsellä sama mutta en edes haaveile mistään muuttotappiokunnista, joissa vanhuus mahdollisesti iskevine sairauksineen tai kulumineen olisi painajaismainen.
Sen sijaan ainoa tavoitteeni on säästää sen verran että voin ongelmitta muuttaa johonkin järkevämpään ja paremman ilmaston EU-maahan missä vanhatkaan ihmiset eivät joudu kitumaan kuten suomessa vaan sillä pienehköllä työeläkkeellä pärjää sentään ok ja terveydenhoito on kohtuuhintaista.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen on järkevää jos saa vaikka 7% tuottoa sijoituksilleen. Seinät ovat pelkkä menoera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä? Vuokrat ovat laskussa koko Helsingin alueella.
Olen asunut vuokralla ikäni. Koen vuokralla asumisen paljon vapaammaksi elämäntyyliksi. On rahaa säästössä, voi vaihtaa työpaikkaa, jos ilmapiiri on huono. Voi muuttaa vaikka rakkauden perässä. Pankkilaina sitoo liikaa.
Ymmärrän; olen tuhlannut kokonaisen omaisuuden vuokriin, mutta se on mielestäni pieni hinta vapaudesta. Nyt, kun katson ja kuuntelen kavereitteni tilanteita, miten yrittävät lapset aikuiseksi kasvatettuaan myydä kalliita asuntojaan Kirkkonummella/ Espoossa, eivätkä saa niitä millään kaupaksi - ja tahtoisivat jo tehdä muitakin suunnitelmia, yksi haaveillut ennenaikaisesta eläkkeestä ja muutosta ulkomaillekin - niin, nyt kun katson heitä (toivon heille kaikkea hyvää), yhtäkkiä tajuan, ettei minulla ole velkaa euroakaan. Olen köyhä, mutta etuoikeutettu.