Ammattikouluissa ei enää opita, koska lähiopetusta on niin vähän.
Tästä oli joku tutkimus/uutinen. Kerron oman kokemuksen. Kävin ylä-asteen jälkeen ensimmäisen ammatin 2010. Siellä opeteltiin koulussa päivittäin ja tehtiin todella paljon kaikkea. Oli turvallista oppia ympäristössä jossa oli tarkoitus vaan oppia, ei pakotettu työpaikoille oppimaan kuin pienen jakson ajaksi aina vuoden lopussa. Silloin kun työjakso oli niin osasi jo kaikkea vähän ja työpaikalla sai kokemusta työssä toimimisesta.Aina sai apua jos pyysi ja opettajat oli todella kiinnostuneita kaikkien opinnoista.
Kävin toisen ammatin 2020-> vuonna ja silloin lähiopetusta oli vähän, etäpäiviä paljon ja nopeasti piti mennä työpaikalle ja lähiopetus päivinä ei päässyt tekemään juuri mitään. Luokat oli sekaisin samassa tilassa ja opettajat opettivat vanhimpia että he pääsee koulun läpi. Uusimmat oppilaat istuttiin ja odotettiin että saisko edes jotain tehdä. Sitten työpaikalle ja siellä oletettiin että osaa jotain. No en osannut. Siinä työntekijät joiden pitäisi tehdä omat työnsä tiettyyn aikaan mennessä. (asiakkaille palautus) joutuivat kädestä pitäen opettamaan ja sitten kun oppi yhden asian niin sitä tehtiinkin loppu harkka koska ei työntekijät kerinneet opettaa muuta ja saivat noin pois tieltä. Ja ymmärrän tämän täysin. Alusta asti ihmettelin miten koulu voi laittaa harkaan jos ei osaa mitään. Kaikki vastuu työnnettiin työpaikoille. No siitä jotenkin selvisin ja voitte arvata olenko kelvannut töihin näillä osaamisilla? En.
Kolmannen ammatin aloitin sitten viimevuonna, ala joka todella pitäisi opetella ihan fyysisesti. Oli täynnä etäpäiviä. Sitten kerran koululle ja sen jälkeen pakotettiin työpaikalle, ei ollut edes mahdollisuutta jäädä kouluun oppimaan. En tiennyt alasta yhtään mitään, se vaan olisi kiinnostanut paljon. No luovutin. Ajattelin etten tuhlaa aikaa taas tällaiseen ettei saa opetusta ja pyörin jonkun työpaikalla osaamattomana ehkä harjan varressa että olisi edes jotain. Tämä ala vielä kiireisempi kuin edellinen, siellä on pakko osata jotain että voi pysyä mukana. Harkka paikkojen työnantajat olettaa että osaisi edes jotain, eihän ne ole opettajia joiden pitäisi neuvoa alusta asti kaikki vaan pitäsi joku pohja olla työhön.
Ainiin lisäksi ennen sai omat työvaatteet tai toisessa ammatissa koululta sai ostettua työvaatteet. Viimeisimmässä kaikki piti osata etsiä ja ostaa itse ja kun kysyi opettajalta millaiset ne vaatteet pitää olla niin opettaja ei osannut kertoa vaan käski mennä alan kauppaan ja kysyä myyjältä millaisia vaatteita alalla käytetään. Tämä oli jo tyrmistyttävää mielestäni.
Kommentit (24)
Opettajilla ei ole työelämästä eikä opiskelijoiden vaikeuksista mitään käsitystä. Monen opiskelijan ainoa kaveri on nälkä ja puute.
Ammattikoulujen tarkoitus on tuottaa ilmaista työvoimaa rakennustyömaille. Ei siihen lähiopetuksia tarvita. Kysy Petteriltä lisää.
Sitten jos opettaja sattuu olemaan sellainen joka opettaa ja on paikalla, niin tämän tiedot ovat auttamattomasti vanhentuneet. Jos ei ole 10-15 vuoteen käynyt kentällä, niin miten voi tietää mitä siellä tapahtuu, jotta voisi opettaa sitä mitä tarvitaan.
Minusta koko systeemi tulis uudistaa siten että:
Koulussa opitaan opettajan johdolla käytännössä miten mitäkin tehdään. Esim. auton oven irrotus purku kokoaminen ja takaisin laitto. Tämä toistetaan lukuisia kertoja eri malleille.
SITTEN vasta tulee näyttö joka tapahtuu koulussa siten että opettaja määrää auton ja seisoo vieressä arvioimassa. Häneltä saa kysyä apua mutta se vaikuttaa arvosanaan eli kyseessä on koe.
TOP eli työpaikalla oppiminen lopetetaan ja siirrytään 2-3 viikon työpaikalla harjoitteluun aivan lopuksi jolloin oppilas on jo ammattilainen mutta ei vielä valmistunut. Tämän tarkoitus on mahdollistaa se että oppilas verkostoituisi ja työllistyisi.
Opettaja palkkaan vaikuttaa oppilaan työllistyminen.
Kiitos Marin ja surkein opetusministeri Li Andersson.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulujen tarkoitus on tuottaa ilmaista työvoimaa rakennustyömaille. Ei siihen lähiopetuksia tarvita. Kysy Petteriltä lisää.
Ei ole sillä suomen ammattikoulusta valmistuu tekijöitä jotka elää ja asuu suomessa eli leipä on kallista ja vaaditaan kohtuuttomia kuten liiton mukainen palkka.
Olin raksalla ja siellä oli minun lisäksi ulkomaalaista halpatyövoimaa ja suomalaisia yrittäjiä. Jälkimmäiset oli ex-vankila kundeja jotka sanoi että tälle alalle ei pääse vaan joutuu.
Vaihdoin alaa.
Yritin käydä. Opin tuhlaamaan vähiä rahojani ruokalassa ja Osaon kioskilla. Ihastuin yhteen jätkään. Sain pari ystävää. Opetusta siellä ei ollut.
Työpaikoilla annetaan harja käteen ja sitten veikataan joku arvosana oppilaalle. Siis oppilaan tulevaisuuteen vaikuttaa tahot joilla ei ole opettaja koulutusta mikä minusta on väärin. Numero siis muodostuu naama taulun mukaan.
Työpaikoilla on julkisesti puhuttu ettei opiskelijat osaa mitään. Tietenkin tämä palaute menee kuuroille korville. Opetusministeri vastaa ei oppilaan kuulu osata mitään vaan te opetatte. Ja opettajat joiden ammatti on opettaa nauraa koulussa seuraten sirkusta diginä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän toi enimmältään ole kiinni surkeasta oppilasaineksesta eikä opetuksesta.
Sekä että
Vierailija kirjoitti:
Yritin käydä. Opin tuhlaamaan vähiä rahojani ruokalassa ja Osaon kioskilla. Ihastuin yhteen jätkään. Sain pari ystävää. Opetusta siellä ei ollut.
Missä koulussa ihastuit?
Kyllä ainakin jotkut taidot tulisi opiskelijalla olla, jotta harjoittelussa ja työpaikallakin on osan ajasta hyödyksi ja osan ajasta oppii uutta. Näin olisi yritykselle järkevää palkata aloittelijan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla ei ole työelämästä eikä opiskelijoiden vaikeuksista mitään käsitystä. Monen opiskelijan ainoa kaveri on nälkä ja puute.
Jep. Opettajilla ei mee millään jakeluun ettei ole edes harkkapaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Marin ja surkein opetusministeri Li Andersson.
Sipilän hallitus ja OM Grahn-Laasonen leikkasivat koulutuksesta satoja miljoonia! Orpon hallitus jatkoi leikkaamalla aikuiskoulutustuen pois sekä toista ammattia opiskevien tuesta juuri ammattikouluilta!! Tilalle tulee retardeille kermaperseille mahdollisuus ostaa yliopistotutkinto avoimesta yliopistosta. Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän toi enimmältään ole kiinni surkeasta oppilasaineksesta eikä opetuksesta.
Jep amisporukkaa tulee usein samaan bussiin enkä ikimaailmassa kehtaisi laittaa näitä työssäoppimiseen. Amiksessa sijaistanut kaverini kertoi, että suurimmalta osalta ei voi vaatia edes yksinkertaista muutaman virkkeen kirjoitustehtävää, kun eivät osaa kunnolla lukea eikä kirjoittaa. Siis ihan s1-porukka. Antoi sitten luvan äänittää puhelimella vastauksensa ja nekin olivat aika karmeita. Ei näistä tule ikinä mitään ammattilaisia, vaikka lähiopetusta olisi päivittäin kasista neljään.
Työpaikoilla ei ole mahdollisuutta opettaa kenellekään perusasioita. Oletus on, että perusosaamista jo on ja työpaikalla perehdytään niihin työpaikan erikoisalueisiin ja sitten pystyy jotain hommia itsenäisesti tekemään. Harjoittelija työllistää työpaikalla alussa yhden henkilön ja tarkoitus on, että sen jälkeen harjoittelijasta on oikeasti jotain apuakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta koko systeemi tulis uudistaa siten että:
Koulussa opitaan opettajan johdolla käytännössä miten mitäkin tehdään. Esim. auton oven irrotus purku kokoaminen ja takaisin laitto. Tämä toistetaan lukuisia kertoja eri malleille.SITTEN vasta tulee näyttö joka tapahtuu koulussa siten että opettaja määrää auton ja seisoo vieressä arvioimassa. Häneltä saa kysyä apua mutta se vaikuttaa arvosanaan eli kyseessä on koe.
TOP eli työpaikalla oppiminen lopetetaan ja siirrytään 2-3 viikon työpaikalla harjoitteluun aivan lopuksi jolloin oppilas on jo ammattilainen mutta ei vielä valmistunut. Tämän tarkoitus on mahdollistaa se että oppilas verkostoituisi ja työllistyisi.
Opettaja palkkaan vaikuttaa oppilaan työllistyminen.
Kyllä, just näin pitäisi olla. Toivottavasti vielä joskus. Ihan huolestuttaa omien lasten tulevaisuus. Yritän toki houkutella opiskelemaan ja lukemaan että saisivat vähän paremman ammatin kuin itse amiksen kautta, että edes heillä olisi pieni mahdollisuus tässä maassa elää ns. normaalisti ilman että raataa päivästä toiseen ja rahaa on silti niin vähän että pitää miettiä ostaako ruokaa vai maksaako laskun. Jos olisin vähän fiksumpi ihminen niin selvittäisin missä maassa työtä tekemällä tulee hyvin toimeen ja muuttaisin sinne.
Eiköhän toi enimmältään ole kiinni surkeasta oppilasaineksesta eikä opetuksesta.