IS: Kunnan kotihoidolle hankittiin sähköautot: niistä tuli työympäristöongelma ja ja kustannukset kasvoi
Tätä monet asiantuntijat ovatkin varoittaneet. Sähköauto ei vaan sovi pohjoisen olosuhteisiin.
Kunnan sähköautohankinta Suomen rajan kupeessa oli lopulta niin huono idea, että autoista tuli suoranainen työympäristöongelma.
Talven kylmimpinä käyttöpäivinä kotihoidon uudet sähköautot eivät ehtineet latautua riittävästi tehtyjen matkojen välillä ja kunta joutui pahimmillaan jopa vuokraamaan polttomoottoriautoja toimimattomien sähköautojen tilalle.
Kommentit (120)
Tuollaisissa ammateissa pitäisi olla tuplamäärä autoja. Toista ladataan, kun toisella ajetaan.
Pöllöt ottivat vääränlaisia autoja, ilman 11kw latausta
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa ammateissa pitäisi olla tuplamäärä autoja. Toista ladataan, kun toisella ajetaan.
Sehän vihreän valh..eiku siirtymän tavoite on. Lisää romua ja rahastus.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi polttomoottoriautoja ei oltu vielä kielletty ja ne pelasti kotihoitopalvelut.
Polttomoottorikielto tulee. Vihreät, demarit, vas.liitto ajavat sitä edelleen, ainakin EU:ssa. Sähköauto, jossa sähköiset ovenkahvat ainoa vaihtoehto. Kiitos
Ja entäs sitten, kun sähköauton akku vaurioituu kuoppaisilla/jäämuhkuraisilla teillä.
Vierailija kirjoitti:
Pöllöt ottivat vääränlaisia autoja, ilman 11kw latausta
Ei olisi auttanut yhtään . Pakksella kun akkua pitää lämmittää ennen kuin ataustehoja otetaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa ammateissa pitäisi olla tuplamäärä autoja. Toista ladataan, kun toisella ajetaan.
Sehän vihreän valh..eiku siirtymän tavoite on. Lisää romua ja rahastus.
Toistaiseksi itseäni ainoa hyödyttänyt vihreän siirtymän ratkaisu on ollut, kun hommasin aurinkopaneelit. Käytännössä huomaisin nopeasti, että niistä on oikeasti hyötyä. Ne tuottaa sähköä hyvin jopa puolipilvisenä päivänäkin.
Sähköautoon en kyllä vielä aio siirtyä, ennen kuin akkujen teho nousee huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi polttomoottoriautoja ei oltu vielä kielletty ja ne pelasti kotihoitopalvelut.
Ja ajatelkaa, että tässäkin maassa on tuhansia super mega tolloja, jotka tätä kieltoa ovat jo toivoneet ja ajaneet, mm vihreässä hörhöliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja entäs sitten, kun sähköauton akku vaurioituu kuoppaisilla/jäämuhkuraisilla teillä.
Katsastuksessa hylkäys ja akuston vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa ammateissa pitäisi olla tuplamäärä autoja. Toista ladataan, kun toisella ajetaan.
Toki tuohan tulisi kalliimmaksi, kuin esimerkiksi henkilökunnan määrän kolminkertaistaminen, mutta sehän ei käy, kun sitten työolot voisi olla niin mukavat, että töissä voisi jopa viihtyä ja asikkaatkin voisivat saada jopa hyvää palvelua ja sehän ei enää tässä maassa käy.
Jäin kaipaamaan sitä tietoa että paljonko tuosta kokeilusta aiheutui kunnalle tappiota? Ja olisiko voinut kokeilla vain muutamalla autolla eikä kahdellatoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöllöt ottivat vääränlaisia autoja, ilman 11kw latausta
Ei olisi auttanut yhtään . Pakksella kun akkua pitää lämmittää ennen kuin ataustehoja otetaan ulos.
Akkua pitää tosiaan lämmittää sekä jäähdyttää tarvittaessa. Molemmat toiminnot siellä on.
teslan kanssa ei olisi ollut mitään ongelmaa. Vessa- ja lounastauon aikana auto on latautunut ihan riittävästi.
KÄytiin muuten koeajamassa uusi Tesla Y-model. On hieno auto. Hiljaisempi ja mukavampi vielä kuin aiempi veriso. Ja kiihtyy järjettömän nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa ammateissa pitäisi olla tuplamäärä autoja. Toista ladataan, kun toisella ajetaan.
Ja saavutettu säästö? Ei mitään järkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi polttomoottoriautoja ei oltu vielä kielletty ja ne pelasti kotihoitopalvelut.
Ja ajatelkaa, että tässäkin maassa on tuhansia super mega tolloja, jotka tätä kieltoa ovat jo toivoneet ja ajaneet, mm vihreässä hörhöliitossa.
Edellinen hallitus ajoi sähköautopakkoa . Halusi olla maailman ensimmäinen kaikessa vihreässä hörhöilyssä.
En usko sähkövempeleiden toimintavarmuuteen, ennen kuin näen niitä puolustuskalustossa.
Siellä ei voida laskea sen varaan, toimiiko vehkeet vai ei.
Uudet pienetkin autot latautuu järjettömän nopeasti. Tuolla Pajalassa auttaisi vaan sähköatuojen päivitys uudempaan ja sopivampaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa ammateissa pitäisi olla tuplamäärä autoja. Toista ladataan, kun toisella ajetaan.
Ja ylimääräinen kuski tuomaan kesken työpäivän ladatun auton tilalle, ja viemään toisen latauspisteelle, jossa viettää aikaa usean tunnin pullakahvin kera.
Vierailija kirjoitti:
Jäin kaipaamaan sitä tietoa että paljonko tuosta kokeilusta aiheutui kunnalle tappiota? Ja olisiko voinut kokeilla vain muutamalla autolla eikä kahdellatoista.
Tappiosta kerrottiin, mutta tosiaan lukuja ei sanottu. Jokatapauksessa aika kallis harjoitus, 12 sähköautoa liisattu ja sen lisäksi oli pakko hankkia/vuokrata pm- autoja, jotta työt voitiin suorittaa. Varmaan ylitöitäkin jouduttu tarpeettomasti tekemään.
Onneksi polttomoottoriautoja ei oltu vielä kielletty ja ne pelasti kotihoitopalvelut.