Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämän maailmanloppu tulossa, tutkimuslaitos lataa ihmistyötä tarjolla enää vuoteen 2030 asti!

Vierailija
18.10.2025 |

https://www.tivi.fi/uutiset/a/4372be00-72af-4ce8-8238-825b7dec695f

Tutkijat ennustavat työelämän loppuvan viimeistään vuonna 2030, tämän jälkeen työtä vain muutamille tuhansille koko maailmassa.

Kannattaako esim työttömän hakea enää töihin kun tarjolla vain muutaman vuoden pätkätyö joka ei ehdi kasvettaa eläkettä yms.

Miten jatkossa työhullut pärjäävät kun työt lopetataan kannattamattomina? 

Esimerkiksi lääkäreiden ja poliisien uskotaan uutisen mukaan olevan 99% robotteja ylintä johtoaan myöten vuonna 2030, jos työtön nyt päättäisi alkaa opiskella niin hän ei edes ehtisi valmistua ennenkuin koko alalle edes enää työllistyisivät muut kuin robotit!

Onko tämä otettu huomioon Suomessa työvoimapulasta huutavan kansanosan keskuudessa?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tuo vain lisää työtä. Se sotkee kaiken kunnolla ja sitä sählinkiä saa olla korjaamassa yhä enemmän ihmisiä.

No kenen luulet nykyään työskentelevän tekoälyn ja automaation parissa? Ne samat jotka sitä sitten korjailevat.

Vierailija
42/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ja talousjärjestelmä ja asenteet eivät ikävä kyllä ennätä muuttua noin nopeasti. Useimmat meistä ovat edelleen kiinni ajattelussa, että leipä on ansaittava työnteolla. Onhan se lisäksi epäreilua, jos suurin osa saa laiskotella mutta pieni vähemmistö joutuu edelleen tekemään työtä, koska ihmisiä tarvitaan edelleen, ainakin toistaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma. Miten siis paikkaan hampaani, tekoäly antaa ohjeet? Tai rakennan talon, kuka ohjelmoi rakennusrobotit ja tuo ne tontille?

Hoitolaitoksissa tulee olemaan kuhinaa, kun ihmiset korvataan koneilla.

ATK lopetti työt jo 1970-luvulla, mutta vielä töitä on, joten enpä nyt ihan menisi uskomaan.

Ja höyrykone aiheutti pysyvän massatyöttömyyden 1700-luvulla.

Vierailija
44/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itsellesi työpaikka.

Kun olet noin viisas, kerro muillekin, mitä sellaista itse tehdyssä työpaikassa voi tehdä, että joku asiakas haluaa maksaa siitä niin että sillä elää.

Vierailija
45/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös raha menettää merkityksensä. Pieni eliitti, jolla on hallussa valta ja teknologia  elää suojatusti. Muut siirtyvät aluksi vaihtotalouteen. Laittomuutta valvotaan teknologialla, joten vaihtotalouskin voidaan kriminalisoida ja ihmiset orjuuttaa ihan mihin vain. Se ken ei kumarra tätä systeemiä tuhotaan. Jokin valvontamekanismi istutetaan ihmiseen ja tämä ei tule olemaan vapaaehtoista. Alkuun et voi asioida yhteiskunnassa ja sitten paetakaan et enää elossa voi. 

Vierailija
46/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni käytetään jo robotteja. Voin sanoo, että osa niistä on niin onnettomia, että ripeä ihminen tekee ne työt tosi paljon nopeammin ja tarkemmin.

Vierailija
47/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2010 ennustettiin, että 2015 autot ajavat itse. Kuljetusalan piti olla historiaa. 15 vuoden päästä Tesla on saanut autopilotin ulos, mutta kuljetusala ei ole hävinnyt edes Californiasta.

Kovastihan on älyominaisuuksia kuulemma uusissa autoissa. Yrittävät väistää pysähtyneitä pyöriä, vaihtaa vastaantulevien kaistalle, kun väliviiva puuttuu tms. Näin on autonomistajat raportoineet. 

Vierailija
48/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäni käytetään jo robotteja. Voin sanoo, että osa niistä on niin onnettomia, että ripeä ihminen tekee ne työt tosi paljon nopeammin ja tarkemmin.

Kannattaa vilkaista mitä muualla maailmassa tapahtuu. Varmasti ihmisiä tarvitaan aina mutta ei niin paljon. Eli jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa. Väki vähenee tai siirrytään jonkinlaiseen kansalaispalkkaan. Minä tuskin olen sitä näkemässä mutta jokin ratkaisu varmaan keksitään.

Vierailija
49/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työhullulle aina työtä on. Saahan sitä haravoida pihaansa vaikka aamusta iltaan ja vuoropäivinä voi käydä pesråemässä hammasharjalla rantakiviä. Tosin et ole työsuhteessa ja sulle ei makseta palkkaa.

Ikkunat voi oikein hyvin pestä päivittäin, kuten myös lattiat ja kylpyhuoneen. Työ ja tekeminen ei halutessa lopu ikinä.

Entäpä kun tekoälykäs ropottti on jo nuo rantakivet kolmesti pessyt sinä päivänä ja siivonnut kylppärin ja  sitten haravoinut pihan muutamassa sekunnissa?

Käytännössä jos jotain työtä näkyvissä ja ihminen sen huomaa niin ropottti jo ehtinyt tehdä työn ennenkuin ihminen ehtii paikalle!

Vierailija
50/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vilkaista mitä muualla maailmassa tapahtuu. Varmasti ihmisiä tarvitaan aina mutta ei niin paljon. Eli jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa. Väki vähenee tai siirrytään jonkinlaiseen kansalaispalkkaan. Minä tuskin olen sitä näkemässä mutta jokin ratkaisu varmaan keksitään.

Ei tule mitään kansalaispalkkaa. Se on sosialismia, ei kapitalismia.

Eutanasia tulee pakolliseksi tai jos ei suostu niin elää lopunajan karkurina metsissä.

Vierailija
51/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia tulee pakolliseksi tai jos ei suostu niin elää lopunajan karkurina metsissä.

No olipa mitä tahansa niin nauttikaa nuoret. Ei koske minua enää. Hauskaa sinällään ajatella että ovatko robotit uuden ajan kommunisteja?

Vierailija
52/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun Kokoomusta ja EK:ta ei vain millään saa uskomaan tuota.

Kyllä ne tietää. Siellä on jo suunnitelmat olemassa mitä ylijäämäpopulalle tehdään.

Suomessa miehet laitetaan tykinruuaksi ja naiset opetetaan feministeiksi eli hemmoiksi. Parissa sukupolvessa ei suomalaisia enää ole.

Vierailija
53/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sano, mutta kehitys ei ole tasaista vaan kiihtyvää jopa loikkaiksin tapahtuvaa, siksi voi olla että tulemme yllättymään?

Vierailija
54/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne robotit rakentaa? Ihmiset vai joku muu?

Robotit?

Vierailija
55/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja talot rakentaa...

Asuntokubiikit valmistuu 100% automatisoidussa tehtaassa niinkuin nyt adidaksen lenkkarit saksassa. Muutama ukko pystyttää.

Vierailija
56/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa mitä tahansa niin nauttikaa nuoret. Ei koske minua enää. Hauskaa sinällään ajatella että ovatko robotit uuden ajan kommunistej

Mitä kommunismia siinä on? Ne ovat koneita jotka tekevät työtä 24/7 ilman taukoja tai lomia eikä tarvitse maksaa mitään. Ne eivät kuluta resursseja paitsi sähköä. Sähköntuotanto kasvaa joka tapauksessa.

Täydellinen kilpailuvaltti halpamaihin. Lopulta korvaa kaikki ihmistyön.

Vierailija
57/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2010 ennustettiin, että 2015 autot ajavat itse. Kuljetusalan piti olla historiaa. 15 vuoden päästä Tesla on saanut autopilotin ulos, mutta kuljetusala ei ole hävinnyt edes Californiasta.

Kaikki muut duunit katoaa kovaa vauhtia. Se autonautomatisointi oli savuverho. Spftalla korvautuu ihmisen työ.

Vierailija
58/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on jo 590 euron työttömyyskorvaus ja ministeri huutamassa Menkää töihin arbeit macht frei! Työlliset aina luulee että Heidän työttömyys on sitten jotain erityistä ja kohdellaan kuin lumihiutaletta.

Vierailija
59/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja talot rakentaa...

Asuntokubiikit valmistuu 100% automatisoidussa tehtaassa niinkuin nyt adidaksen lenkkarit saksassa. Muutama ukko pystyttää.

Ja Briteissä on jo 3-D tulostin joka rakentaa talot paikan päällä tulostamalla. On jo testattu ja toimii.

Vierailija
60/81 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vähä kiire asuntolainan kanssa 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä