Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet ihmisestä joka ei ole käynyt lukiota?

Vierailija
18.10.2025 |

Minulle he ovat pelkkää ilmaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä jäi lukio väliin. Polku oli ammattikoulu, muutama vuosi työelämää ja sitten AMK. Yleissivistystä on sitten tarttunut matkan varrella.

AMK on aina ensijaisesti ammattikoulu. On insinöörejä jotka on käytännössä huoltomiehiä, ei tarvi osata esim matematiikkaa kuten DI. 

Vierailija
22/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiota ei kannata käydä jos ei jatka yliopistoon

Päinvastoin. Lukio kannattaa käydä kaikissa tilanteissa. Mistään ei saa vastaavaa yleissivistystä.

Suoraan ammattkouluun menemiseen verrattuna pääsee kolme vuotta myöhemmin työelämään

Harmittaako eläkeiän kynnyksellä, että ehti vääntää muttereita vain 47 vuotta eikä 50 vuotta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleissivistystä tarvitaan muuallakin.

kyllä yleissivistystä saa muutenkin kuin lukion käymällä. 

Vierailija
24/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Lukio kannattaa käydä kaikissa tilanteissa. Mistään ei saa vastaavaa yleissivistystä.

Suoraan ammattkouluun menemiseen verrattuna pääsee kolme vuotta myöhemmin työelämään

Harmittaako eläkeiän kynnyksellä, että ehti vääntää muttereita vain 47 vuotta eikä 50 vuotta?

Sepä vaikuttaa eläkkeen määrään

Vierailija
25/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on tyhmä.

Vierailija
26/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on oppimishäiriö. Sillehän ei itse paljon mitään voi. 

Vierailija
27/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käytännön ihminen eikä mikään muka-viisas lukutoukka.

Vierailija
28/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukiolla ole nykyään mitään arvoa. Joskus ennenvanhaan se oli tavallaan jo ammatti, ja moniin työpaikkohin pääsi sillä että on ylioppilas, mutta ei nykyään sillä pääse yhtään mihinkään. Pelkän lukion käynyt on aikalailla pelkän peruskoulun käyneen kanssa samalla tasolla työelämässä.

Itse menin nuorena kauppikseen, koska koin lukion tylsänä ja ajantuhlauksena. ja oikeassa olin, en olisi sillä tehnyt mitään. Olen opiskellut useammankin ammatin ja pääsin opiskelemaan sosionomiksi pääsykokeiden kautta, suoritin matikankin hyvin vaikka en ollut opiskellut sitä 30 vuoteen. 

Yksi lapsistani on käynyt ammattilukion ja sitten amk, ja pärjää erittäin hyvin, yksi on mennyt amikseen ja yksi tavalliseen lukioon. Jos minulta kysytään, niin näistä vaihtoehdoista huonoin on tavallinen lukio. Kaikista kouluista saa lisää tietoa ja taitoja, ja niistä on hyötyä. Mutta lukio sinällään ei ole mitenkään erikoinen kun se on vaan se yleissivistävä, vähän että kiva tietää, ja riippuu sitten jatko-opiskelusta miten paljon mistäkin tiedosta on hyötyä.

Eli vastaus kysymykseen. En ajattele mitään siitä onko ihminen käynyt lukion vai ei.

Vierailija
29/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, nyt sitten aloittajan AMK-viha on vaihtunut vihaksi ihmisiä kohtaan, jotka eivät ole käynyt lukiota. Etsi jo hyvä ihminen apua tuolle syndroomalle, niin ehkä sinunkin elämäsi parantuu. Suosittelisin lämpimästi psykologia, tuo ei ole enää normaalia. T. lukion käynyt

Vierailija
30/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään

Vierailija
31/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työelämässä joutunut pohtimaan asiaa.

Hyvin usein olen ollut oikeassa, kun minulle on tullut jostakin ihmisestä vaikutelma ettei hän ole käynyt lukiota. Se on näkynyt juuri yleissivistyksen puutteena, kielellisessä ilmaisussa ja tietämättömyytenä perusasioista mm.maantieteessä etc.

Itse en ole ns.akateemisella alalla ja samaan ammattiin missä itse olen voi nykyään opiskella myös ilman lukiota amiksen kautta.

Osa jotka ovat suorittaneet vaikka YAMK:n lisäksi tietävät oman alansa asioita, mutta ovat joistain yleisistä asioista typeryttävän tietämättömiä.

Välillä myös pohdin kuka heidän YAMK- lopputyönsä on tehnyt, kun töissä kielellisesti eivät kykene kovin kummoisiin tuotoksiin mm.asiatekstin kirjoittamisessa. 

En voi sille mitään, että välillä pohdin pitäisikö palata siihen, että ainoastaan lukion käymisen kautta voisi valmistua tiettyihin ammatteihin.

Vierailija
32/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämän ihmisen oma valinta. Koulutuksen suhteen niitä oikeita valintoja on monia. Itse kävin lukion, mutta en sitä kyllä pidä, kuin peruskoulun jatkeena. Sen jälkeen alkoi se oikea opislelu ammattiin.

Vierailija
33/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat aivan tavallisia ihmisiä. Monet tosi ahkeria ja hyviä työssään. Esimerkiksi oma mieheni on "vain" amiksen käynyt. Osaa oman alansa hommat hyvin, mutta on muutenkin todella käytännöllinen, hallitsee oman ammattialan lisäksi paljon muutakin ja loogiselta päättelykyvyltään valovuoden edellä minua, lukion käynyttä. 

Vierailija
34/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vielä muistat lukion kursseista? Itselleni ei jäänyt muuta mieleen kuin yhden eturivin muikkelin perä, jota olisin halunnut painaa.

Vierailija
35/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lukiolla ole nykyään mitään arvoa. Joskus ennenvanhaan se oli tavallaan jo ammatti, ja moniin työpaikkohin pääsi sillä että on ylioppilas, mutta ei nykyään sillä pääse yhtään mihinkään. Pelkän lukion käynyt on aikalailla pelkän peruskoulun käyneen kanssa samalla tasolla työelämässä.

Itse menin nuorena kauppikseen, koska koin lukion tylsänä ja ajantuhlauksena. ja oikeassa olin, en olisi sillä tehnyt mitään. Olen opiskellut useammankin ammatin ja pääsin opiskelemaan sosionomiksi pääsykokeiden kautta, suoritin matikankin hyvin vaikka en ollut opiskellut sitä 30 vuoteen. 

Yksi lapsistani on käynyt ammattilukion ja sitten amk, ja pärjää erittäin hyvin, yksi on mennyt amikseen ja yksi tavalliseen lukioon. Jos minulta kysytään, niin näistä vaihtoehdoista huonoin on tavallinen lukio. Kaikista kouluista saa lisää tietoa ja taitoja, ja niistä on hyötyä. Mutta lukio sinällään ei ole mitenkään erikoinen kun se on

Eikö sivistyksellä ole mielestäsi arvoa? Surullista miten työväenluokka ajattelee koulutuksen niin työkeskeisesti.

Vierailija
36/36 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heistä huomaa, että yleissivistystä puuttuu. Myös oikeinkirjoitustaito on puutteellinen tai sitä ei ole.

Äänestävät usein perussuomalaisia.