Miksi kaikki talvitakit on tehty vatsakkaille?
Mistä talvitakki, joka istuisi isoluiselle, mutta hoikalle ihmiselle? Kaikki ovat älyttömiä telttoja vyötärön / vatsan kohdalta :(
Olen melko pitkä ja hartioista kokoa 40-42, mutta vyötäröltä ilmeisesti kokoa 34. Tai ainakin kaikki sovittamani takit ovat aina niin isoja, että vatsan kohdalle mahtuisi lisäkseni toinen ihminen sinne takin sisälle. Sovitin äsken huvikseni kokoa 34 ja se oli hartioista ja rinnan kohdalta tosi pieni, mutta siitä alaspäin sopiva.
Takkien pituus ei ole ongelma, nykyään on todella hyvin tarjolla eri pituisia toppatakkeja. Mutta miksi ne ovat noin älyttömän leveitä?? Ei se takin lämmittävyyskään ole oikein optimi, jos ilma kiertää siellä takin sisällä helman kautta aivan tolkuttomasti. Kaikki lämpö karkaa.
Vai onko toppatakkia mahdollista kavennuttaa ompelijalla? Itselläni ei moiseen taidot riitä.
Kommentit (222)
Olen hyvinkin tiimalasi mutta isokokoinen sellainen (175/110). Kyllä tarvitsee mahan kohdallakin olla tilaa jotta mahtuu liikkumaan talvitakissa vaikka kuinka olisi vyötärö selkeästi kapeampi kuin lantio kuten minulla.
Toivottavasti aloitus on totta. Tarvitaan suuria takkeja, ei puoikuloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässä olisi markkinarako jollekulle osaavalle."
Kyllä ompelijoita on. Mieluusti muokkaavat vaatteet istuviksi. Siinä vaan vaatteen hinta moninkertaistuu hetkessä.
Markkinarako sellaiselle firmalle, joka tekee mittojen mukaan. EI siis vaatteden muokkausta.
Pitää sitten olla tilauksesta tehtyjä, massatuotantona mahdoton toteuttaa.
No tietenkin.
Eli: ompelijalle mars.
Eiköhän väljien talvitakkien idea ole siinä että tarvittaessa niiden alle sopii paksumpi paita, jos on tarvetta kerrospukeutumiseen. On parempi että takki on vähän väljä kuin että se olisi kintsake eli se tuntuisi liian ahtaalta olkapäistä kun käsiä vähän oikaisee. Monet miehet haluavat myös näyttää harteikkailta.
Vierailija kirjoitti:
"Tässä on tosiaan kunnon hartiat, mahtuu leveämmätkin hartiat ja sopii kapealle vyötärölle.
Itsekin olen hieman harteikas, mutta en ilmeisesti sitten kovin pahasti, kun en ole kokenut hartioita ongelmaksi koon 36 takeissa. Vyötäröltä istuvia on vaikeampi löytää, mutta toisaalta takin ei pidäkään olla vyötäröltä aivan napakka. Vyöllä saa vyötärön esiin, mutta siinä voi käydä helposti niin, että takki vähän pussittaa vyön reunoilta.
Kuvan malli on jälleen hyvä esimerkki siitä, ettei hoikka 175 senttinen ole muuta kuin S-kokoinen, vaikka palstalla aina yritetään väittää, että pitäisi ottaa pituuden vuoksi L-kokoa.. mallit on yleensä vähintään tuon 175cm, ja käyttävät kokoa S/XS. "Tuo takki näyttää kyllä mallille vähän liian pieneltä. Malli näyttää ahtautuneen liian pieneen takkiin, ja se antaa hänestä isomman kuvan kuin hän onkaan.
No eikä näytä :D Apua teidän kanssanne taas. Sinun mielestäsi kaikki nettikauppojen mallit on tietysti ahtautuneet eli ammattilaisten toimesta ahdettu "liian pieniin" vaatteisiin, kun sinä et halua uskoa, että 175cm hoikka nainen on kokoa S.
Kuvan malli ei myöskään näytä yhtään "isommalta" kuin onkaan, vaan on juuri sopivassa vaatteessa ja hänellä näyttää olevan oikein hyvännäköinen, hoikka ja pitkäraajainen naisellinen vartalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässä on tosiaan kunnon hartiat, mahtuu leveämmätkin hartiat ja sopii kapealle vyötärölle.
Itsekin olen hieman harteikas, mutta en ilmeisesti sitten kovin pahasti, kun en ole kokenut hartioita ongelmaksi koon 36 takeissa. Vyötäröltä istuvia on vaikeampi löytää, mutta toisaalta takin ei pidäkään olla vyötäröltä aivan napakka. Vyöllä saa vyötärön esiin, mutta siinä voi käydä helposti niin, että takki vähän pussittaa vyön reunoilta.
Kuvan malli on jälleen hyvä esimerkki siitä, ettei hoikka 175 senttinen ole muuta kuin S-kokoinen, vaikka palstalla aina yritetään väittää, että pitäisi ottaa pituuden vuoksi L-kokoa.. mallit on yleensä vähintään tuon 175cm, ja käyttävät kokoa S/XS. "Tuo takki näyttää kyllä mallille vähän liian pieneltä. Malli näyttää ahtautuneen liian pieneen takkiin, ja se antaa hänestä isomman kuvan ku
No eikä näytä :D Apua teidän kanssanne taas. Sinun mielestäsi kaikki nettikauppojen mallit on tietysti ahtautuneet eli ammattilaisten toimesta ahdettu "liian pieniin" vaatteisiin, kun sinä et halua uskoa, että 175cm hoikka nainen on kokoa S.
Kuvan malli ei myöskään näytä yhtään "isommalta" kuin onkaan, vaan on juuri sopivassa vaatteessa ja hänellä näyttää olevan oikein hyvännäköinen, hoikka ja pitkäraajainen naisellinen vartalo.
Olipa värittynyttä tulkintaa. Toi takki on hänelle niin pieni, ettei sinne alle mahdu mitään toppia paksumpaa. EI takin kuulu istua kuin makkarankuori. Jos ahtautuu liian pieneen vaatteeseen, näyttää isommalta, vaikka olisi kuinka hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvan malli on jälleen hyvä esimerkki siitä, ettei hoikka 175 senttinen ole muuta kuin S-kokoinen, vaikka palstalla aina yritetään väittää, että pitäisi ottaa pituuden vuoksi L-kokoa.. mallit on yleensä vähintään tuon 175cm, ja käyttävät kokoa S/XS. "Tuo takki näyttää kyllä mallille vähän liian pieneltä. Malli näyttää ahtautuneen liian pieneen takki
Olipa värittynyttä tulkintaa. Toi takki on hänelle niin pieni, ettei sinne alle mahdu mitään toppia paksumpaa. EI takin kuulu istua kuin makkarankuori. Jos ahtautuu liian pieneen vaatteeseen, näyttää isommalta, vaikka olisi kuinka hoikka.
Ei näytä isommalta. :D Sinun silmäsi ovat tässä nyt värittyneet, olivat alunperinkin. Takki ei ole makkarankuori, mutta koska se on talvijuoksuun tehty takki, niin tietysti sen pitää olla istuva ja alle mahtuu tarvittaessa hyvin merinokerrasto. Juoksuvaatteet eivät ole mitään päällä roikkuvia, tosin ei monien vaatteet muutenkaan. Palstamammoilla on selvästi mieltymys oversizeen.
Sä et selvästi myöskään ymmärrä, ettet tajua aiheesta mitään. Nuo mallit stailataan ja kuvataan ammattilaisten toimesta, eli he tietävät mitä tekevät toisin kuin sinä.
Nuorten vaatemerkeistä löytyy tyköistuvampiakin malleja. Toki ei niihin noin leveät hartiat mahdu.
Jotenkin epäilen, että ap ei ole ihan kaikkia takkeja sovittanut.
Vali vali voi voi on jollain paha ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ongelma on se, että jos olet pullukka ja joudut ostamaan xl ja koon 48 vaatteita, silloin valmistaja kuvittelee, että sinulla on myös kaksi kertaa pidemmät kädet, kuin kokoa 38 käyttävällä 😱
Joo, valmistajat ei oikein ota huomioon että ihmiset harvemmin on mallia standardi jolla on tietyn pituiset kädet jne. Myöskään rintoja ei sovi olla. No, joskus sentään on esimerkiksi kauluspaitoja joista löytyy eri versio rintavammille. Kyllä pitäisi olla valinnanvaraa sen perusteella millaiset mittasuhteet on.
Välillä oikeasti tuntuu siltä että naisten vaatteet suunnittelee joukko miehistä pitäviä miehiä joilla ole hajuakaan siitä millainen naisvartalo on. Eli vaatteet on suunniteltu poikamaiselle vartalolle.
Ehkä tekoäly tuo tähän apua tulevaisuudessa? Jospa mittatilausvaatteiden valmistamisesta tul
EI TASKUJA! Ei enää yhtäkään taskua yhteenkään tunikaan tai mekkoon. Niistä nimittäin ei ole mitään hyötyä. Edes pieni ohut kampa ei pysy niissä Nansonkaan tekemien tunikoiden taskuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole takkien mallissa vaan siinä että sinun vartalosi on ihan epäsuhtainen jos hartiat ovat kokoa 40-42 ja vatsa kokoa 34. Sinulla on kokoosi nähden suhteettoman leveät hartiat.
Olen itse varmaan saman mallinen kuin ap. Siis melko pitkä (180 cm) ja "isoluinen" eli leveät hartiat ja lantio, mutta olen hoikka. Sellainen luiseva kaappi. Ihan luonnollista, että keskimääräistä pitemmällä ihmisillä on myös keskimääräistä leveämpi luusto...
Minusta tällaisella kropalla parhaalta näyttävät ja tuntuvat sellaset toppatakit, jotka on leikattu vyötäröltä hieman kapeammiksi. Kyllä siihen vatsan kohdalle silti tyhjää tilaa jää reilusti. Mutta se on ihan okei, koska silloin mahtuu liikkumaan ja villapaitakin sopii tarvittaessa väliin.
Ap:n pitäisi siis katsella sellaisia takkimalleja, joissa on vyötäröltä kavennettu leikkaus. Kyllä näitä edelleen kaupoista löytyy, vaikka rennot oversizet ovatkin muotia.
Erillinen vyö tuo mieleen venäläiset, eikä ole omaan makuuni ollenkaan. Mutta on myös hieman vyötäröltä kapeammaksi leikattuja takkeja, joissa ei ole vyötä tai kireää ulospäin näkyvää kuminauhaa. Esim. tässä yksi kaunis yksilö, jota sovitin ja istui hyvin, oli vain liian kallis minulle normaalihinnalla: https://www.sokos.fi/tuote/111150006/marc-o-polo-untuvatakki-111150006
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän väljien talvitakkien idea ole siinä että tarvittaessa niiden alle sopii paksumpi paita, jos on tarvetta kerrospukeutumiseen. On parempi että takki on vähän väljä kuin että se olisi kintsake eli se tuntuisi liian ahtaalta olkapäistä kun käsiä vähän oikaisee. Monet miehet haluavat myös näyttää harteikkailta.
Apn ongelma taisi olla se, että väljyyttä on takissa epätasaisesti. Jos on hoikka, niin silloin kun hartioiden ja rinnan kohdalla on sopivasti sitä väljyyttä, niin vatsan (ja joissain takkimalleissa myös lantion) kohdalla sitä on älyttömästi.
Yksinkertainen ratkaisu on vyötäröltä kapeammaksi leikattu takki. Ap sanoi ettei tällaisia olisi, mutta kyllä niitä edelleen löytyy kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä juuri tänään iloitsin, että on väljä talvitakki kun perä ja maha kasvaneet taas viime talvesta, niin juuri ja juuri sain takin kiinni.
Mä olen laihtunut. Joudun siirtymään M koosta S koon vaatteisiin. On se jännä, että vanhemmiten laihtuu niin kovin kun alkaa liikkumaan ja kuntoilemaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apn ongelma taisi olla se, että väljyyttä on takissa epätasaisesti. Jos on hoikka, niin silloin kun hartioiden ja rinnan kohdalla on sopivasti sitä väljyyttä, niin vatsan (ja joissain takkimalleissa myös lantion) kohdalla sitä on älyttömästi.
Yksinkertainen ratkaisu on vyötäröltä kapeammaksi leikattu takki. Ap sanoi ettei tällaisia olisi, mutta kyllä niitä edelleen löytyy kaupoista.
Ei varmasti löydy sopivaa, jos hartiat on kokoa 40/42 ja vyötärö 34. Vyötäröktä sisään otettuha löytyy kyllä, itselläbikin on.
Vaatteet tehdään ns keskivertoihmisille. Ap:n kannattaa varmasti konsultoida ompelijaa, miten saada takista istuvampi. Tai teettää.
Sinänsä ihmettelen talvitakkimuotia, kun suuri osa naisista näyttää pukeutuvan mustaan tai beigeen makuupussiin. Lämmin varmaan, mutta silmiin sattuu se rumuus.
Vierailija kirjoitti:
"Lähes kaikki koot, etenkin pienemmät, on loppuunmyyty. Tyypillistä. Heti kun löytyisi joku tiimalasivartaloiselle istuva takki, se myydään nopeasti loppuun. Näköjään meitä kuitenkin vielä on."
Ei tiimalaseille, eli isotissisille ja lanteikkaillle ole takkeja peruskaupoissa. Takkeihin ei jätetä ylimääräistä tilaa etuosaan, vaan etu- ja takakappaleet ovat samankokoiset. Vyötäröltä muotoiltuja takkeja löytyy kyllä.
Ei vaan kokoja 34 ja 36 ei ollut. 34-kokoinenkin voi olla tiimalasi. Tuo takki oli muuten sopivan näköinen, koska se ei ollut laatikkomallia niin kuin yleensä, mutta sopivaa kokoa ei ollut, joten en voi tilata sitä.
Ei talvitakin pidä olla tyköistuva. Sinne kuuluu saada lämmittäviä vaatekertoja alle useita ja sinne pitää jäädä ilmaa, mikä lämmittää. Tyköistuvat vaatteet ovat kylmiä. Suomessa ulkovaatteet ovat yleensä käytännöllisiä ihan käytännön syistä. Talvella voi tulla todella kylmä, miinus 30 ja tuulla.
Laita vyöllä kiinni tai tee itse takki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juuri tänään iloitsin, että on väljä talvitakki kun perä ja maha kasvaneet taas viime talvesta, niin juuri ja juuri sain takin kiinni.
Mä olen laihtunut. Joudun siirtymään M koosta S koon vaatteisiin. On se jännä, että vanhemmiten laihtuu niin kovin kun alkaa liikkumaan ja kuntoilemaan enemmän.
Liikkumalla ei kyllä kamalasti laihdu. Kannattaa katsoa ihan jostain taulukosta asia. Olet tainnut syödäkin kevyemmin, eikös vaan, tai sairastunut kilpirauhashäiriöön?