On aika naurettavaa että vapaaehtoistyökin pitää selvittää te-toimistolle
Siitähän ei saa rahaa, joten se ei vaikuta mihinkään työttömyyskorvauksiin tai toimeentulotukeen. Idea on siinä, että ne haluaa siellä te:ssä tietää pystyykö työtön työnhakija ottamaan vastaan kokoaikaista työtä tuosta vapaaehtoistyöstä johtuen :D En tajua tuotakaan, sillä sen vapaaehtoistyönhän voi lopettaa jos saa työpaikan.
Itselläni on mielessä eräs vapaaehtoishomma, mutten jaksaisi vääntää siitä työkkärin virkailijan kanssa. Pahimmassa tapauksessa selvityksen ajaksi asettavat tarkastelemiseen oikeuden työttömyyskorvaukseen ja maksatus viivästyy. Siihen minulla ei yksinkertaisesti ole varaa, sillä on aika tiukkaa nyt.
Jos vaan jättäisi ilmoittamatta sinne? Eiväthän he saa sitä mistään tietää. Saisin itselleni edes jotain virikettä ja toisaalta onhan sekin aina hyöty kun saa kokemusta jostain hommasta.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä on aikaisempiakin ketjuja joista saa selkeät ohjeet miten työkkärin kanssa työskennellään, eli mitään tavoitteellisia harrastuksia, vapaaehtoistöitä tai kirjan kirjoittamisia EI SAA ilmoittaa työkkärin tantoille, menetät mahdollisesti tukesi. Voi ilmoittaa jotain ympäripyöreää harrastusta, esim. pyöräily tai lukeminen.
Okei, mulla on ollut haaveena kirjoittaa kirjakin tai jos nyt ei ihan kirjaa, niin vaikkapa novellikokoelma. Jos sellaisen joskus saisin julkaistua, niin peritäänkö minulle maksettu työmarkkinatuki takaisin :D Mutta hyvä muistutus että mitään ei tosiaan kannata ilmoittaa. Olen ymmärtänyt, että ulkomaanmatkakin olisi vähän kyseenalainen, koska silloin ei ole täällä Suomessa 'työmarkkinoiden käytettävissä' :D
Ap
Sinähän olet silloin kirjailija etkä tiet
Kirjailija ennen kuin kirja on julkaistu? Ennen kuin on edes kustannussopimusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmista että tietosi eivät leviä mihinkään, sieltä vapaaehtoistyöstä. Voi olla vaikeampi juttu, riippuen mistä hommasta on kysymys. Älä myöskään kerro siitä hommasta KENELLEKKÄÄN. Joku moraalipoliisi voi saada päähänsä ilmiantaa sinut.
Rehellinen ihminen pärjää kyllä haasteista huolimatta. Asioiden peittely sen sijaan kertoo valheellisesta ihmisestä jota ainakin itse epäilisin kaikesta. Opetatte salailua mutta vaaditte rehellisyyttä.
No, kun kerran tuolle linjalle lähdetään, niin olet varmaankin valmis kertomaan koko nimesi ja keskustelemaan kasvotusten tästä asiasta kanssani? Vai onko sinulla kenties tarve peitellä motiivejasi kun täällä suollat tuota paskaa? 🙂 -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä on aikaisempiakin ketjuja joista saa selkeät ohjeet miten työkkärin kanssa työskennellään, eli mitään tavoitteellisia harrastuksia, vapaaehtoistöitä tai kirjan kirjoittamisia EI SAA ilmoittaa työkkärin tantoille, menetät mahdollisesti tukesi. Voi ilmoittaa jotain ympäripyöreää harrastusta, esim. pyöräily tai lukeminen.
Okei, mulla on ollut haaveena kirjoittaa kirjakin tai jos nyt ei ihan kirjaa, niin vaikkapa novellikokoelma. Jos sellaisen joskus saisin julkaistua, niin peritäänkö minulle maksettu työmarkkinatuki takaisin :D Mutta hyvä muistutus että mitään ei tosiaan kannata ilmoittaa. Olen ymmärtänyt, että ulkomaanmatkakin olisi vähän kyseenalainen, koska silloin ei ole täällä Suomessa 'työmarkkinoiden käytettävissä' :D
Ap
Esität nyt fiksua.
Saa kirjoittaa kotonansa päiväkirjaa, kirjaa, kirjoittaa someen, blogialustalle tai vaikka vessapaperiin eikä se ole työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kyllä selvitetään, mutta sitä eivät viitsi selvittää, mitä aineita mikin koulutus sisältää ja mihin se pätevöittää. Sitten tulee kehotuksia hakea työpaikkoja, joihin ei ole lainkaan pätevyyttä. Tietysti niitä hakee, kun käsketään, mutta maine niissä työpaikoissa on tällaisella hakijalla lopullisesti mennyt. Pitävät idioottina. Olisi suotavaa, että te-palvelut keskittyisivät ydintehtäväänsä.
Mahdoton ajatus. Katso keitä TE-palveluihin palkataan. Byrokraatteja, jotka osaavat TE-hallinnon. Työllistämisestä ei tarvitse olla kokemusta, päinvastoin: kaikkia joilla on yrittäjäkokemusta, kokemusta palkkaamisesta ym. hyljeksitään. Vaikuttaa myös olevan todella vasemmistolainen organisaatio, eli ehkä palkkauksessa katsotaan myös puoluekantaa.
Millä lailla vasemmistolainen, oikeistohan ne tuetkin nyt vähentäneet. Ja verovähennykset tulee rikkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Usko nyt, saa kirjoittaa yksityishenkilänä mitä lystää kotonansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä täydy ilmoittaa työkkäriin, saa harrastaa rauhassa.
Jos kieltäydyt työstä ja syytät vapaaehtoistyötä niin se ei mene läpi.
Ongelma on siinä että he voivat katsoa sen vapaaehtoistyön esteeksi työnhaulle ja pistä tuet katkolle. Yksinvaltiasmaisesti.
Minullekin on tehty perusteeton selvitys ja tuki meni katkolle siksi ajaksi joten onhan tämä mahdollista. Sain kuitenkin tiedon asiakasvastaavalta siitä että saa harrastaa rauhassa, se ei kuulu työkkäriin heille ja kaikkiin toimiin tulee olla oikeanlaiset perusteet.
No vapaaehtoistyö ei ole sama kuin harrastus eli oikein menee.
Itseasiassa usein vapaaehtoistyö on monelle nimenomaan harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmista että tietosi eivät leviä mihinkään, sieltä vapaaehtoistyöstä. Voi olla vaikeampi juttu, riippuen mistä hommasta on kysymys. Älä myöskään kerro siitä hommasta KENELLEKKÄÄN. Joku moraalipoliisi voi saada päähänsä ilmiantaa sinut.
Rehellinen ihminen pärjää kyllä haasteista huolimatta. Asioiden peittely sen sijaan kertoo valheellisesta ihmisestä jota ainakin itse epäilisin kaikesta. Opetatte salailua mutta vaaditte rehellisyyttä.
No, kun kerran tuolle linjalle lähdetään, niin olet varmaankin valmis kertomaan koko nimesi ja keskustelemaan kasvotusten tästä asiasta kanssani? Vai onko sinulla kenties tarve peitellä motiivejasi kun täällä suollat tuota paskaa? 🙂 -eri
Olen, tule kahville. Olen aina rehellinen. Tervetuloa. 🙃
Blogitulot on työtä ja seurataan tollasia kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Blogitulot on työtä ja seurataan tollasia kyllä.
Kyllä, tulot ovat tuloa. Ei niitä tule automaattisesti kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ei Te-toimistoja ole enää olemassakaan.
Ei ole ei mutta kaikki ymmärtävät kyllä mistä puhutaan ja mitä tarkoitetaan. Voisiko joskus joku huomauttelija kertoa mitä ne nykyään ovat nimeltään? Kuntakokeilu lienee painunut historiaan koska kyseessä ei enää ole kokeilu vaan vakiintunut - ainakin hetkeksi - toiminta.
Vaikka olis harrastus niin työvoimavirkailijat eivät katso vapaaehtoistyötä noin.
En ymmärrä näitä valituksia. Tietyistä asioista täytyy tehdä selvityspyyntö, koska laki sanoo niin. Se ei ole kenenkään työllisyysalueen virkailijan vika vaan päinvastoin, he tekevät virkavirheen jos eivät selvityspyyntöä tee, vaikka tietävät asian. Usko pois, ei se heillekään aina mukavaa ole. Ei ne selvitysten ratkaisutkaan, joita muuten he eivät tee. Ne tehdään Kehassa.
Vai rikkooko aloittaja omassa työssään, kun sellaisen saa, lakia?? Teet tarkoiruksella lakia ja esimiehen määräyksiä vastaan?? Jos se on sinulle pikkujuttu, ei ehkä kannata pitkää työuraa odottaakaan.
Ja mitä tulee siihen kannattaako jotain "työkkäriin" ilmoittaa, niin sen voi miettiä itse. Onko järkevämpää että se selvitetään nyt heti, vai että asia selviää vuoden kuluttua ja joudut maksamaan mahdollisesti vuoden etuudet takaisin? Onko sulla silloin sellaiset rahat jotta saat maksettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinähän olet silloin kirjailija etkä tiet
Niin mutta perittäisiinkö se myös takautuvasti vai lakattaisiin vain maksamasta siinä vaiheessa kun kirjan julkaisee?
Naurettava tuo että työtön on 24/7 työmarkkinoiden käytettävissä. Ei kukaan työllinenkään ole 24/7 työnantajansa käytettävissä 365 päivää vuodessa. Ja koska kenellekään ikinä on tarjottu työpaikkaa jossa työsuhde alkaa nyt heti, tunnin päästä tai edes huomenna? Saako työtön tehdä vapaaehtoistyötä viikonloppuisin, omalla ajallaan? Miksi työttömiä kohdellaan kuin rikollisia ja kytätään miten saisi heille karenssin, miksi heitä ei tueta saamaan työtä ja pysymään virkeänä ja kiinni yhteiskunnassa mielekkäällä tavalla, vaikka sitä vapaaehtoistyötä tekemällä jos se jollekulle tärkeä juttu on? Miksi eläkeläiset saavat vapaasti tehdä vapaaehtoistyötä, eikö se saman logiikan mukaan tarkoita että missään eläkkeellä ei olekaan vaan työtä tekemässä, otetaanpa osa eläkkeestä pois.
Mikä on tämä kauhea viha ja kontrolli työttömiä kohtaan, sellaisia joita on valtaosa, eivät makaa sohvalla kaljaa juoden vaan haluavat elää ja olla kuten muutkin. Siinähän sitä passivoituu ja syrjäytyy jos istuu kotona (haettuaan ensin pakolliset työpaikat ja muita lisäksi) kännykkä kädessä odottaen soittoa (jota tuskin tulee) että nyt on työpaikka tarjolla, koska pääset aloittamaan.
Jep. Ei tosiaan kannata tehdä vapaaehtoistyötä... Katsokaa tuo linkki. En tiedä miten juttu ratkesi. (Eikä kannata edes se että tekee sinne sen selvityksen, sillä pahimmassa tapauksessa jälkikäteen jonkun pykälän turvin eivät pidäkään vapaaehtoistyötä hyväksyttävänä ja perivät vielä tuet takaisin.)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kela-uhkaa-peria-tyottomalta-ollilt…
Mahtaa olla uskomaton vallantunne, kun saa työpäivät kytätä facebookia ja keksiä syitä katkaista ihmisen toimeentulo.
Kellonajallakin on merkitystä. Jos käy omaan harrastukseen liittyvää iltakurssia, se on ok työkkärin mielestä mutta jos käy päiväkurssia ei ole muka työmarkkinoiden käytettävissä. Kurssin kestolla tai tuntimäärällä ei ole merkitystä.
Ihan vapaasti voi matkustella, ei ne siitä tiedä mitään, pitkiä matkoja en suosittele tai mitään ulkomailla-asumishuijauksia tietenkään.