Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset valtadynamiikat suhteissa

Vierailija
18.10.2025 |

Minä olen 32v nainen ja mieheni on suunnilleen saman ikäinen. Teen suhteessamme kaikki päätökset, olemme yhdessä sopineet tämän dynamiikan suhteen alussa, ja nyt tuli juuri kuusi vuotta täyteen. Olemme onnellisia näin.

Me olemme kumpikin autismin kirjolla. Mieheni käy töissä, on IT-alalla, varsin hyväpalkkainen työ. Itse olen kotona. Mies pitää työstään, mutta se kuormittaa häntä sen verran paljon, ettei hän jaksaisi tehdä töiden ulkopuolella minkäänlaisia päätöksiä. Hänen mielestään on ihanaa, kun kotona saa vain olla ja minä huolehdin kaikesta. Mies tekee kyllä kotitöitä, mutta päätöksiin hänen ei tarvitse osallistua. Toki josksu hän saattaa jotain ehdottaa, esim. Jotain reissuja ja otan näitä kyllä huomioon päätöksissäni.

Meillä ei ole seksiä, mutta läheisyyttä, hellimistä, hoivaamista ja pusuja on paljon. En ole ikinä ollut kiinnostunut seksistä, unelmasuhteeni on aina ollut sellainen, että minä saan hoivata ja huolehtia miehestä .Tykkään leperrellä hänelle, ja hän pitää siitä myös paljon. Miehelläni olisi jonkinlaisia seksihaluja, joten siinä asiassa halut eivät täysin kohtaa, mutta muuten olemme täydellinen match. Olemme naureskelleet, että emme varmaan kumpikaan pystyisi olemaan kenenkään muun kanssa.

Onko kenelläkään muulla tavallisesta poikkeavaa suhdemuotoa/valtadynamiikkaa ja jos on, kuinka se toimii?

N32

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko hankkia lapsia?

Vierailija
42/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiotteko hankkia lapsia?

Ei, en ole ikinä halunnut eikä tällainen dynamiikka olisi lapsiperheessä mahdollinen.

Myöskään mies ei ole ikinä halunnut lapsia, tässä asiassa olen jopa kysynyt hänen mielipidettään, koska olisi deal breaker jos hän luopuisi lapsihaaveista takiani.

Mutta siis lapsia emme halua, mulle riittää pitää huolta miehestäni 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on autistinen ja hänellä on äiti ongelma. Miehelle on käynyt älytön tuuri että on löytänyt tuollaisen kumppanin. En tajua miten tässä miehestä saa tehtyä uhrin

Vierailija
44/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on autistinen ja hänellä on äiti ongelma. Miehelle on käynyt älytön tuuri että on löytänyt tuollaisen kumppanin. En tajua miten tässä miehestä saa tehtyä uhrin

Pidän hyvin epätodennäköisenä että kumpikaan löytäisi sopivampaa kumppania, meillä on molemmilla aika paljon erityistarpeita.

Ap

Vierailija
45/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun löytyisi mullekin mies jolle riittää kosketus eikä tarvitse seksiä. Ap on kyllä tehnyt tuossa kaiken täydellisesti, pakko arvostaa

Vierailija
46/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisteilla on muutenkin erikoisia suhdekuvioita, kun ajattelutapa on sellainen että mitään sääntöjä ei oteta itsestään selvänä. Tämä esimerkki on hieno, kaikkea hyvää aloittajalle :)

Vierailija
47/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on Provo niin onnittelut, erittäin onnistunut. Taivun uskomaan että tämä on kuitenkin totta

Vierailija
48/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä/miten te tapasitte toisenne?

Minun ystäväni syntymäpäivillä. Mies oli tuohon aikaan hänen työkaverinsa. Meillä synkkasi heti hyvin, ja teimme molemmat porrastreenejä, joten sovimme parit yhteiset treenit ja niiden jälkeen kahvittelut. Aloimme tuntea vetoa toisiimme suunnilleen samoihin aikoihin, ja pari kuukautta seurusteltiin ihan tavallisesti mutta se ei tuntunut oikealta.

Kerroin sitten miehelleni, että minä tarvitsen tällaisen hyvin erityisen suhteen jotta voin olla onnellinen. Mies lupasi yrittää mutta epäili että hänellä on liikaa omaa tahtoa antamaan kaikki päätösvalta minulle. Tiesin jo tuossa kohtaa että hän rakastaa sitä miten hoivaan häntä ja olin aika varma, että pystyn handlaamaan homman. Ja niinhän siinä kävi

Ap

Mikä siinä tavallisessa suhteessa mätti?

Vierailija
49/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen suhde tuntui järjettömältä. Huomasin miehen olevan tosi kuormittunut töiden jälkeen, ja silti hän yritti tehdä meihin liittyviä päätöksiä vaikka oli väsynyt ja ihan hukassa. Minä en ole töissä joten minulla on aikaa ja voimia, olisi järjetöntä vaatia mieheltä töiden jälkeen vielä sellaista. Myös yhteiset keskustelut menivät vaan sellaiseksi pyörittelyksi, nyt kun minä päätän kaikesta niin voimme käydä oikeasti mielenkiintoisia keskusteluita kun arki ei ole niissä juuri mukana. Ja vielä, mieheni siis nauttii lepertelystä ja hellästä hoivasta, sitä on aika vaikea antaa tasavertaiselle kumppanille joten tämä järjestely avasi siihenkin uusia ovia.

Ap

Vierailija
50/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ei ole mitään kummallista että vain toinen käy töissä, se on ihan yleistä. Ehkä tässä se "Vaihtokauppa" on että nainen saa täyden päätösvallan kaikkeen ja mies saa poikkeuksellisen lempeää (jopa äidillistä) huolenpitoa. Sanoisin, että reilu kauppa

Vierailija
51/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ongelma että AP on sanellut kaikki säännöt? Mies ei ole saanut vaikuttaa mihinkään...

Vierailija
52/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole ongelma että AP on sanellut kaikki säännöt? Mies ei ole saanut vaikuttaa mihinkään...

Tämä ei pidä paikkaansa, ehdotin tällaista mallia ja mies suostui siihen. Ja vaikka minä asioista päätänkin, otan kyllä myös mieheni toiveet huomioon madollisuuksien mukaan. Ja olen minäkin tullut paljon vastaan joissain asioissa, esimerkiksi läheisyysasia: kun ymmärsin mieheni rakastavan rintojani vasten painautumista yli kaiken, pohdin asiaa ja totesin että voimme ottaa sen mukaan meidän läheisyyden kieleen. Sitten taas joissain asioissa en voi joustaa, esim. yhdyntää en halua ikinä

Arjessa mies ei kyllä hirveästi vaikuta mihinkään, mutta hän hyötyy suuresti siitä että päätösvalta on minulla

Ap

Vierailija
53/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP aloittaa mykkäkoulun heti jos miehellä on eriävä mielipide

Vierailija
54/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP aloittaa mykkäkoulun heti jos miehellä on eriävä mielipide

En pidä mykkäkoulua. Hellin ja paijaan niin pitkään että toinen muistaa taas miksi minulla on päätösvalta. Aina on tähän asti toiminut, miehellä on tarve "taantua" aina välillä ja niissä hetkissä on tosi helppo muistuttaa rajoista.

Ap

Vierailija
55/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat lepertelijät ovat harvinaisuus, joten ei ihme että lepertelyä rakastava mies on valmis aika lailla mihin vaan jotta pääsee tissien väliin kuuntelemaan lässytystä. Miehet on kyllä hassuja.

Vierailija
56/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimeä kuvio. Eukko silittelee verhoja himassa ja lepertelee miehelle. Eikä edes seksiä? Usko ap pois että terve mies haluaa sitä. Teidän juttu ei tule kestämään.

Vierailija
57/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävästi aika pieni osa naisista haluaa hoitaa kumppaniansa kuin pientä lasta, edes silloin tällöin. Ymmärsin niin, että ap ja miehensä ovat pääasiassa ihan "Normirooleissa" mutta välillä ap sitten hellii miestä ihan erityisellä lämmöllä ja lepertelee yms.

Tuo on selvästi miehelle tosi tärkeää ja ap vaikuttaa olevan siinä hyvä. Ei mies löydä tuollaista muualta, ja uskon että tuo voi hyvin olla jollekin seksiä tärkeämpää. Hyvä diili molemmille ja rakkauttakin näyttää olevan

Vierailija
58/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrettävästi aika pieni osa naisista haluaa hoitaa kumppaniansa kuin pientä lasta, edes silloin tällöin. Ymmärsin niin, että ap ja miehensä ovat pääasiassa ihan "Normirooleissa" mutta välillä ap sitten hellii miestä ihan erityisellä lämmöllä ja lepertelee yms.

Tuo on selvästi miehelle tosi tärkeää ja ap vaikuttaa olevan siinä hyvä. Ei mies löydä tuollaista muualta, ja uskon että tuo voi hyvin olla jollekin seksiä tärkeämpää. Hyvä diili molemmille ja rakkauttakin näyttää olevan

AP kirjoittaa itse näitä kommentteja?

Vierailija
59/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmi ettei kukaan muu kertonut vastaavia kun niitäkin kysyttiin. Kiinnostavia

Vierailija
60/193 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää vois mennä rakkautta autismin kirjolla ohjelmaan ,olisi viihdyttävää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi