Miten kauan pakastatte kirppikseltä ostettuja vaatteita? Riittääkö viikko?
Jotkut pakastaa kaksi viikkoa, mutta onko sillä oikeasti väliä onko viikon vai kaksi?
Ostin takin ja tarvitsisi saada se pesuun ja käyttöön.
Kommentit (17)
Viikossa kuolee lutikat kuulemma, jos niitä pelkäät.
2 päivää pakastimessa, 2 päivää 120 asteisessa saunassa. Sen jälkeen 2x pesu 90 asteinen.
Jos voi pestä kuudessakympissä, niin en pakasta ollenkaan. Muuten pidän pakkasessa viikon-kaksi.
Pistän yleensä pesukoneeseen ja pesen kuumimmassa lämpötilassa, minkä vaate kestää. En koskaan pakasta vaatteita.
Pakastan vain jos vaatetta ei voi heti pestä tai ei kestä 60c pesua. Jos pelkkä pakastus niin 2vko.
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut aina suoraan päälle. Ihme hysteriaa.
Sen jälkeen kun olet kerran saanut lutikoita tai vaikka paperitoukkia niin ei se viikon pakastaminen enää ole vaiva eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on parhaimmillaan ollut lastenvaatteiden mukana luteita. Puhumattakaan nyt mistään yleisemmistä ölliäisistä kuten turkiskuoriaiset vaikka. Itse pakastan kaksi viikkoa vähintään tai jos vaate kestää niin pesu 60 asteessa. Mutta harvoinpa ostan kirpparilta juuri tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos voi pestä kuudessakympissä, niin en pakasta ollenkaan. Muuten pidän pakkasessa viikon-kaksi.
Sama. Päälle vien ulos muutamiksi päiviksi. Jos kirparrille ym. vielä haisee niin roskiin.
Mitäs kaikkia ölliäisiä sieltä voi tulla?
En ole pakastanut, mutta useimmiten olen kyllä pessyt ne ennen käyttöä. Yhden pehmolelun pakastin.
Tietääkseni kaikkien ötököiden pitäisi kuolla pakastimessa neljässä päivässä, kunhan pakastin on tarpeeksi kylmällä. Ötökät itse kuolevat jo tuota nopeamminkin, mutta tarkoitus on tappaa myös mahdolliset munat.
Mutta vainoharhaisena pidän ainakin viikon. Joskus unohtuu vähän pidemmäksikin aikaa, ei siitä mitään haittaa ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun olet kerran saanut lutikoita tai vaikka paperitoukkia niin ei se viikon pakastaminen enää ole vaiva eikä mikään.
Paperitoukista en olisi niin huolissani. Edellisessä kämpässäni oli niitä tosi paljon, ja pois muuttaessani mietin että tuleeko niitä uuteen asuntoon tavaroitteni mukana. Nyt muutosta on yli vuosi enkä ole nähnyt nykyisessä asunnossani yhtäkään paperitoukkaa.
Luteet ovat tietysti vähän eri juttu ja niistä on paljon enemmän haittaakin kuin paperitoukista.