Vetoomus toimeentulotukilaikkausten pysäyttämiseksi
Nälkä. Olisi oikeasti ihanaa, kun voisi syödä joka viikko, eikä palella ja voida huonosti kun ei ole varaa ruokaan.
Joudun jatkuvasti lainaamaan rahaa, että lapsille on ruokaa. Tämä on täyttä helvettiä.
Täytyy alkaa punnitsemaan täytyykö minun jättää mm. mielialalääkkeet, migreenilääkkeet yms. pois, jotta varaa jäisi vielä ruokaan. Tämä on ihmisen kidutusta.
Muun muassa tällaisia vastauksia saimme, kun kysyimme suomalaisilta Purran ja Orpon sosiaaliturvaleikkausten vaikutuksista heidän elämiinsä.
...
Toimeentulotuesta leikkaaminen aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä, jopa hengenvaaraa. Kuitenkin leikkauksen mittaluokka on vain kymmenesosa siitä, mitä hallitus on antanut verohelpotuksina suurituloisille ja yrityksille.
Kumpaa me haluamme, ruokaa jokaiselle Suomessa vai uuden purjeveneen kaikkein rikkaimmille?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vastahan persut on päässeet purjeveneilyn ja rapujuhlien makuun :(
Jep kohta vetämään uistinta uudela veneellä.
kannatan leikkausten jatkamista laiskoille vassuille.
Aika väsynyttä propagandaa väittää joutuvansa valitsemaan lääkkeiden ja ruuan välillä. Jos 600 euroa ei riitä ruokaan ja lääkkeisiin kuukaudessa niin jotain on pahasti vialla ihmisen rahankäytön hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää oikeasti näitä toimeentulotuen määriä joita ihmiset saa ja millaisiin asioihin sitä voi saada. Ja mihin voi saada harkinnanvaraista tukea. Ja myös se olisi kiva tietää millaiset ihmiset esim. työhistorialtaan tukea saavat.
Nyt jotenkin tosi epämääräinen käsitys koko tuesta, joten vaikea ottaa kantaa.Minä haluaisin myös nähdä paljonko ja mihin asioihin on maksettu harkinnanvaraista toimeentulotukea! Eikö sen pitäisi olla julkista tietoa, mistä näkisi?
Tiedän joidenkin pientä palkkaa saavien työssäkäyvien ja eläkeläisten saaneen harkinnanvaraista toimeentulotukea silloin, kun esim. on tullut saman aikaisesti useampi terveydenhoitoon liittyvä iso kuluerä (esim. Isohko sairaalalasku ja pakollinen silmälasien uusinta) ja mielestäni tällaisissa tapauksissa onkin perusteltua auttaa muuten omillaan pärjäämään pyrkivää ihmistä pahimman yli.
Kiinnittäkää vetoonuksissa aina huomiota tarkasti sanoihin ja lauseisiin. Koska muuten et tiedä mitä joku kokonaisuudessa yrittää. Onko se vilpitöntä? Vai vapauden rajoittavaa? Tukien pienuudesta tosin palstalla ollaan samaa mieltä ettei riitä ja liikaa ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Aika väsynyttä propagandaa väittää joutuvansa valitsemaan lääkkeiden ja ruuan välillä. Jos 600 euroa ei riitä ruokaan ja lääkkeisiin kuukaudessa niin jotain on pahasti vialla ihmisen rahankäytön hallinnassa.
Kokeile.
Toivottavasti nuoret ymmärtävät lähteä maasta kun ovat vielä nuoria. Ei tänne kannata jäädä ihmettelemään. Suomesta on lähdetty ennenkin työttömyyden ja huonojen olojen vuoksi joten älkää arastelko lähteä kokeilemaan siipiänne maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vain yhteiskunnan tuilla elävä voi kuvitella että rikkaan purjevene on muka jotenkin köyhän kustantama.
Rikkaat maksavat sinunkin toimeentulotukesi.
Jo mutta rikas ei tartte sitä purjevenettä elääkseen eli vero on rikkaille liian pienet! Varaa olisi vielä ylenpalttisempaan verotukseen valtion taholta! Nyt on koko ajan viety köyhimmiltä ja annettu rikkaille. Miksi? Eihän nuo ole edes rahaa pyytäneet kun sitä kerta muutenkin in että lompakko rupee. Mielestäni mikään apu rikkaalle ei ole tarpeen jos samaan aikaan pitää muka leikata valtion köyhyyden takia! Silloin leikataan mutta samalla prosentilla KAIKILTA! Myös niiltä rikkailta. Esim. Minulta on viety n. 35% ja samaan aikaan rikkaille annettiin 8500e lisää verohelpotusta ja mitä lie muuta kivaa!!!!! Onko jonkun mielestä reilua? Jos, toivottavasti verottaja iskee tuloihisi seuraavan kerran 35% lisällä. Muuttuiko mieli sen jälkeen ? Joo. Älä tuu sitten itkemään tänne!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile.
Kokeile? Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä kohta viisi vuotta ja olen elänyt 6 euron päiväbudjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla vetoomuksilla ei ole mitään vaikutusta.
Päin vastoin. Olen lopen kyllästynyt tähän koko sjan jatkuvaan valittamiseen. Tämä on yhä yksi maailman hyvinvoivimmista ja vakaimmista maista, jonka kansalaisista iso osa saa elää maailman mittakaavassa suorastaan yltäkylläistä elämää. Hävetkää!
Kyllä taas valehtelee vasemmisto, Kela maksaa toimeentulotuessa reseptilääkkeet... Vitamiinit, kaupanlakritsat, liukuvoiteet sun muut kuuluvat perusosuuden piiriin, että niissä saa punnita kyllä, että valitsenko ruoan vai anustapin... Saa kuolla, jos siihen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä aivottomia ameeboja oikein sikiää? Ei ihme, että ollaan kuolemassa sukupuuttoon. Nää aivottomat ei erota p...ua pers...edestä ja you know. Vastauksena kirjoitelmaan: Sopii mennä kokeilemaan. Tuohan sitten kertomaan rehellinen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas valehtelee vasemmisto, Kela maksaa toimeentulotuessa reseptilääkkeet... Vitamiinit, kaupanlakritsat, liukuvoiteet sun muut kuuluvat perusosuuden piiriin, että niissä saa punnita kyllä, että valitsenko ruoan vai anustapin... Saa kuolla, jos siihen kuolee.
Juu anustapit on rikkaiden juttu 🙄🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile.
Kokeile? Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä kohta viisi vuotta ja olen elänyt 6 euron päiväbudjetilla.
Joopa joo. Ei kannata satuilla ainakaan niin, että jää heti kiinni! Kukaan ei nyky suomessa elä 6 e/pvä. Ei varmasti elä. Ihan turha väittää mitään muuta! Tiedän sen siitä, että 600e/kk elän minäkin ja joudun katsastelemaan, olemaan jopa saita ihan kaikessa mutta minäkään en mitenkään pysty elämään päivää 6 eurolla. En mitenkään. Ehkä silloin jos olisi omaa kasvimaata ja saisin ruokakasseja ja pystyisin pyytämään riistaa/kaloja mutta silloin ei tilanne olisi lähtökohtaisesti "kaikki tuella" juttu. Minäkin tulisin alle 1 sentillä päivä toimeen jos joku maksaisi elämiseni tai toisi ruuat.
Oulun legenda Marko "Varjo Kulli" Kokko hankkii toimeentulonsa tekemällä töitä. Varjo Kulli on Suomen kovin työhönvalmentaja.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nuoret ymmärtävät lähteä maasta kun ovat vielä nuoria. Ei tänne kannata jäädä ihmettelemään. Suomesta on lähdetty ennenkin työttömyyden ja huonojen olojen vuoksi joten älkää arastelko lähteä kokeilemaan siipiänne maailmalle.
Minä olen kiitollinen nuorena aikuisena miten tämä yhteiskunta auttoi ja tuki minua. Kasvoin päihde-, väkivalta- ja mielenterveysongelmaperheessä ja minua on autettu asunto, koulutus, yms asioissa ja elän nyt kyllin hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile.
Joopa joo. Ei kannata satuilla ainakaan niin, että jää heti kiinni! Kukaan ei nyky suomessa elä 6 e/pvä. Ei varmasti elä. Ihan turha väittää mitään muuta! Tiedän sen siitä, että 600e/kk elän minäkin ja joudun katsastelemaan, olemaan jopa saita ihan kaikessa mutta minäkään en mitenkään pysty elämään päivää 6 eurolla. En mitenkään. Ehkä silloin jos olisi omaa kasvimaata ja saisin ruokaka
Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien köyhien pitäisi käydä allekirjoittamassa tuo vetoomus.
Jos joku voisi tarkentaa eri kohdat. Ei ole yksi asia, vaan montako erilaista? Mitä käytännössä haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kiitollinen nuorena aikuisena miten tämä yhteiskunta auttoi ja tuki minua. Kasvoin päihde-, väkivalta- ja mielenterveysongelmaperheessä ja minua on autettu asunto, koulutus, yms asioissa ja elän nyt kyllin hyvää elämää.
Täällä on taas keski-ikäiset kermaperseet kilpaa huutelemassa miten se elämä suomessa on ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että kohdallasi kävi onni. Lähinnä tarkoitinkin tekstini koulutetuille työttömille nuorille jotka vielä ihmettelevät mihin tämä maa on menossa. Maailma on iso paikka ja töitä löytyy muualtakin ja tulevaisuuden voi rakentaa muuallakin. Tässä maassa vihataan työttömiä ja vähävaraisia. Täältä on lähdetty ennenkin ja rakennettu elämää toisella puolella palloa hyvinkin menestyksekkäästi. Vaatii vain rohkeutta ottaa se ensi askel.
Tällaisilla vetoomuksilla ei ole mitään vaikutusta.