Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vetoomus toimeentulotukilaikkausten pysäyttämiseksi

Vierailija
17.10.2025 |

Nälkä. Olisi oikeasti ihanaa, kun voisi syödä joka viikko, eikä palella ja voida huonosti kun ei ole varaa ruokaan.

Joudun jatkuvasti lainaamaan rahaa, että lapsille on ruokaa. Tämä on täyttä helvettiä.

Täytyy alkaa punnitsemaan täytyykö minun jättää mm. mielialalääkkeet, migreenilääkkeet yms. pois, jotta varaa jäisi vielä ruokaan. Tämä on ihmisen kidutusta.

Muun muassa tällaisia vastauksia saimme, kun kysyimme suomalaisilta Purran ja Orpon sosiaaliturvaleikkausten vaikutuksista heidän elämiinsä.

...

Toimeentulotuesta leikkaaminen aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä, jopa hengenvaaraa. Kuitenkin leikkauksen mittaluokka on vain kymmenesosa siitä, mitä hallitus on antanut verohelpotuksina suurituloisille ja yrityksille.

Kumpaa me haluamme, ruokaa jokaiselle Suomessa vai uuden purjeveneen kaikkein rikkaimmille?

https://vasemmisto.fi/vetoomukset/

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika väsynyttä propagandaa väittää joutuvansa valitsemaan lääkkeiden ja ruuan välillä. Jos 600 euroa ei riitä ruokaan ja lääkkeisiin kuukaudessa niin jotain on pahasti vialla ihmisen rahankäytön hallinnassa.

Kokeile.

Kokeile? Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä kohta viisi vuotta ja olen elänyt 6 euron päiväbudjetilla. 

Joopa joo. Ei kannata satuilla ainakaan niin, että jää heti kiinni! Kukaan ei nyky suomessa elä 6 e/pvä. Ei varmasti elä. Ihan turha väittää mitään muuta! Tiedän sen siitä, että 600e/kk elän minäkin ja joudun katsastelemaan, olemaan jopa saita ihan kaikessa mutta minäkään en mitenkään pysty elämään päivää 6 eurolla. En mitenkään. Ehkä silloin jos olisi omaa kasvimaata ja saisin ruokaka

Jos 600 euroa ei riitä ruokaan ja lääkkeisiin . . . Sinä taisit nyt käsittää vähän väärin, en minä koko elämääni kustanna 6 euron budjetilla.🤣

Vierailija
102/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nuoret ymmärtävät lähteä maasta kun ovat vielä nuoria. Ei tänne kannata jäädä ihmettelemään. Suomesta on lähdetty ennenkin työttömyyden ja huonojen olojen vuoksi joten älkää arastelko lähteä kokeilemaan siipiänne maailmalle.

Minä olen kiitollinen nuorena aikuisena miten tämä yhteiskunta auttoi ja tuki minua. Kasvoin päihde-, väkivalta- ja mielenterveysongelmaperheessä ja minua on autettu asunto, koulutus, yms asioissa ja elän nyt kyllin hyvää elämää. 

Hienoa että kohdallasi kävi onni. Lähinnä tarkoitinkin tekstini koulutetuille työttömille nuorille jotka vielä ihmettelevät mihin tämä maa on menossa. Maailma on iso paikka ja töitä löytyy muualtakin ja tulevaisuuden voi rakentaa muuallakin. Tässä maassa vihataan työttömiä ja vähävaraisia. Täältä on lähdetty e

Minä olen koulutettu nuori ja tällä hetkellä työtön kun edellinen pätkä juuri päättyi. Sinä siis olet keski-ikäinen täti-ihminen, joka luulet, että nuorten elämä on täällä Suomessa on kovin onnetonta ja näköalatonta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa omaa rahaa niin ei tarvi kärsiä. Pummimisella ei pidä saada kuin juuri ja juurin elossa pysyminen. Itse olet vastuussa omasta taloudesta eikä se ole yhteiskunnan vika jos sinä haluat vain laiskotella

Vierailija
104/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nuoret ymmärtävät lähteä maasta kun ovat vielä nuoria. Ei tänne kannata jäädä ihmettelemään. Suomesta on lähdetty ennenkin työttömyyden ja huonojen olojen vuoksi joten älkää arastelko lähteä kokeilemaan siipiänne maailmalle.

Minä olen kiitollinen nuorena aikuisena miten tämä yhteiskunta auttoi ja tuki minua. Kasvoin päihde-, väkivalta- ja mielenterveysongelmaperheessä ja minua on autettu asunto, koulutus, yms asioissa ja elän nyt kyllin hyvää elämää. 

Hienoa että kohdallasi kävi onni. Lähinnä tarkoitinkin tekstini koulutetuille työttömille nuorille jotka vielä ihmettelevät mihin tämä maa on menossa. Maailma on iso paikka ja töitä löytyy muualtakin ja tulevaisuuden voi rakentaa muuallakin. Tässä maassa vihataan työttömiä ja vähävaraisia. Täältä on lähdetty e

Millä tavalla vihataan ja kuka vihaa? Minulla on silloin tällöin töitä, harrastuksia, läheiset, ystävät jne elämän perusasiat ja nyt pitäisi haikailla jonnekin onnelaan, jossa minulla olisi mitä? 

Vierailija
105/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että kohdallasi kävi onni. Lähinnä tarkoitinkin tekstini koulutetuille työttömille nuorille jotka vielä ihmettelevät mihin tämä maa on menossa. Maailma on iso paikka ja töitä löytyy muualtakin ja tulevaisuuden voi rakentaa muuallakin. Tässä maassa vihataan työ

Millä tavalla vihataan ja kuka vihaa? Minulla on silloin tällöin töitä, harrastuksia, läheiset, ystävät jne elämän perusasiat ja nyt pitäisi haikailla jonnekin onnelaan, jossa minulla olisi mitä? 

Yhteiskunta ei täytä kaikkia yksilön narsistisia tarpeita = viha

Suomalaisista(osasta) on tullut pelkkiä narsisteja. He kuvittelevat, että he voivat seistä piiskakourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään. Ja mikään ei koskaan ole vahingossakaan omaa syytä. 

Vierailija
106/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et itse lähtisi toteuttamaan niitä omia saavuttamatta jääneitä unelmiasi? Olisi täällä vähemmän katkeruutta. 

Vierailija
107/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ne jotka eivät ole eläneet tuilla pitää sen leipäläven kiinni? Sitten kun elätte, niin tulkaa sitten puhumaan, ääni muuttuu kellossa ja ollaanpas sitä yhtäkkiä hiljasta poikaa! 

Ja ei, minua kiinnosta sun "verorahojani käytetään liipalaapalässynläätä". Tuo argumentti on niin typerä, etten edes jaksa alkaas selittää koska vastapuoli on selvästi täysin idiootti.

Vierailija
108/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika väsynyttä propagandaa väittää joutuvansa valitsemaan lääkkeiden ja ruuan välillä. Jos 600 euroa ei riitä ruokaan ja lääkkeisiin kuukaudessa niin jotain on pahasti vialla ihmisen rahankäytön hallinnassa.

Ei kannattaisi ottaa osaa keskusteluun, jos ei asioista mitään tiedä. Siis 600 ruokaan ja lääkkeisiin? Olet aivan pihalla.

Vierailija
109/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos on tehnyt vuosikausia töitä ja silti pitää toimeentulotukea kinuta niin vika on kyllä itsessä."

Voiko joku olla oikeasti näin hel*etin tyhmä? 

Vierailija
110/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on selvästi ollut virhe, ettei makseta suoraan asuntoa, laskuja ja anneta ruokakuponkeja. Ilmiselvästi tilanne on tämä, koska tämä "itsenäisyys" ei toimi monien kohdalla.

EI OLE MAHDOLLISTA, että näkisi nälkää toimeentulotuella. EI VAAN OLE. Toimeentulotuki riittää hienosti peruselämään ja on ihan  OMA VIKA, jos rahat ei riitä. Kertokaa nyt helvetti soikoon, miten ihmeessä rahat ei muka riitä. Kysymys on ihmisen vääristä valinnoista ja vaihtoehtona näköjään on laittaa nämä ihmiset holhouksen alle, koska ovat kyvyttömiä itse hoitamaan asioitaan.

Vierailija
111/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimeentulotuen perusosasta olla leikkaamassa yhtään mitään. 

Päinvastoin. Siihen on ensi vuonna tulossa parin euron korotus.  

Vierailija
112/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin  pari ostarijuoppoa odottelemassa diakonin ovella.

Eli ryypänneet rahansa ja nälkä kaihertaa. 

En väitä, että jokainen olisi toimeentulotuen varassa elävä olisi tällainen,  Mutta hyvin moni. 

Vierailija
113/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on selvästi ollut virhe, ettei makseta suoraan asuntoa, laskuja ja anneta ruokakuponkeja. Ilmiselvästi tilanne on tämä, koska tämä "itsenäisyys" ei toimi monien kohdalla.

EI OLE MAHDOLLISTA, että näkisi nälkää toimeentulotuella. EI VAAN OLE. Toimeentulotuki riittää hienosti peruselämään ja on ihan  OMA VIKA, jos rahat ei riitä. Kertokaa nyt helvetti soikoon, miten ihmeessä rahat ei muka riitä. Kysymys on ihmisen vääristä valinnoista ja vaihtoehtona näköjään on laittaa nämä ihmiset holhouksen alle, koska ovat kyvyttömiä itse hoitamaan asioitaan.

Ei kannattaisi ottaa kantaa asioihin, kun ei tiedä ihmisten elämästä. Tilanteita on monenlaisia. Eikä se tt-tuen perusosa (vajaa 600 €) monillakaan mene pelkästään niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu eli siihen peruselämiseen. Moni maksaa siitä esim. osan vuokrasta. Joku toinen lyhentää opintolainaa. Joku kolmas maksaa terveydenhoitokuluja (julkiselta ei kaikkeen apua saa). Neljäs saattaa maksella yksityishenkilöltä joskus otettua lainaa. Viides maksaa rakkaan lemmikin hoitokuluja. Kuudes jotain muuta jne.

Ihan kuutamolla ovat ihmiset, jotka kuvittelevat, että se 600 on vain ruokaan ja päivittäistavaroihin.

Vierailija
114/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin  pari ostarijuoppoa odottelemassa diakonin ovella.

Eli ryypänneet rahansa ja nälkä kaihertaa. 

En väitä, että jokainen olisi toimeentulotuen varassa elävä olisi tällainen,  Mutta hyvin moni. 

Suurin osa tt-tuen saajista ei elä pelkällä tt-tuella. Suurin osa saa sitä täydentämään muita tukia tai joskus myös palkkaa.

Suomessa ns. ensisijaiset tuet ovat niin pieniä, että useimmat (ainakin yksinasuvat) joutuvat hakemaan tt-tukea niiden lisäksi. Summa vaihtelee eri ihmisillä.

Vierailija
115/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimeentulotuen perusosasta olla leikkaamassa yhtään mitään. 

Päinvastoin. Siihen on ensi vuonna tulossa parin euron korotus.  

Ensin nostetaan 0,5% indeksin mukaan ja sitten leikataan 3% yli 18v. tuesta, eli n.17e. Tämä tulee helmikuussa jos esitys menee, ja sehän menee läpi niinkuin muutkin leikkaukset.

Vierailija
116/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattaisi ottaa kantaa asioihin, kun ei tiedä ihmisten elämästä. Tilanteita on monenlaisia. Eikä se tt-tuen perusosa (vajaa 600 €) monillakaan mene pelkästään niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu eli siihen peruselämiseen. Moni maksaa siitä esim. osan vuokrasta. Joku toinen lyhentää opintolainaa. Joku kolmas maksaa terveydenhoitokuluja (julkiselta ei kaikkeen apua saa). Neljäs saattaa maksella yksityishenkilöltä joskus otettua lainaa. Viides maksaa rakkaan lemmikin hoitokuluja. Kuudes jotain muuta jne.

Ihan kuutamolla ovat ihmiset, jotka kuvittelevat, että se 600 on vain ruokaan ja päivittäistavaroihin.

Niin on. Sama kuin matalapalkkaiset työntekijät valittavat ettei se 600e riitä, mikä ero.... mutta nää huutelijat on niitä joilla ei ole mitään menoja, tai eivät ole tukia koskaan saaneet. Eivät voi kuvitella, että on myös muita ihmisiä maailmassa, joilla ei ole identtinen lähtötilanne.

Vierailija
117/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole kermaperse isiä jotka maksaa elämisen niinkuin sulla.

Vierailija
118/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ne jotka eivät ole eläneet tuilla pitää sen leipäläven kiinni? Sitten kun elätte, niin tulkaa sitten puhumaan, ääni muuttuu kellossa ja ollaanpas sitä yhtäkkiä hiljasta poikaa! 

Ja ei, minua kiinnosta sun "verorahojani käytetään liipalaapalässynläätä". Tuo argumentti on niin typerä, etten edes jaksa alkaas selittää koska vastapuoli on selvästi täysin idiootti.

Huoh, te uhrit olette jaksatte sitten aina ajaa mielipiderajoitteita. Ja ei, minua ei kiinnosta uhripuheenne. 

Vierailija
119/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, te uhrit olette jaksatte sitten aina ajaa mielipiderajoitteita. Ja ei, minua ei kiinnosta uhripuheenne. 

Omaan nilkkaas kapsahtaa vielä.

Vierailija
120/159 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tt-tuki on tarkoitettu nimenomaan vain ruokaan ja peruselämiseen, ei muuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän