Paljonko on säästöjä ? Rehellinen vastaus .
Kommentit (81)
AIka paljon.
Toivottavasti ei tapahtdu mitään kovin mullistavaa globaaleilla rahoitusmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkällä palkalla joutuisin elämään ja siitä vielä säästöön pistämääm, niin säästöjä olisi 0 euroa. Itse asiássa olisin miinuksella. Todennäköisesti olisin luottokortilla joutunut välillä rahoitttamaan arkea, jos vaikka auto hajoaa ym.
Olen onnellisessa asemassa kun olen perinyt isovanhemmilta ja isältäni rahaa ja osakesalkun. Niillä rahoilla pystyn upgreidaamaan elämää ja varsinkin lasteni elämää. Mitenkään se ei ole omaa ansiotani.
Että kuinkahan moni täällä säästöillään ja sijoituksillaan kerskaileva on itse oman onnensa seppä ? Ilman suvusta saatua pesämunaa ?
Veikkaan, että aniharva.
Tämä on se tärkein asia, käytännössä kaikki joilla on säästöjä ovat lähtöisin perheestä jossa on rahaa riittävästi etukäteen... ja sitten kerskuvat miten hyvin ovat säästäneet...
Mikä tärkein asia? Koska sinulla ei ole perheen kautta tullutta rahaa niin muillakaan ei saisi olla? Katkeralta kuulostaa.
Säästöjä on 76 000 euroa ja asunto ja remonttivelkaa jäljellä yhteensä 145 000 tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se tärkein asia, käytännössä kaikki joilla on säästöjä ovat lähtöisin perheestä jossa on rahaa riittävästi etukäteen... ja sitten kerskuvat miten hyvin ovat säästäneet...
Tämä on täyttä puppua. Meitä on vaikka kuinka paljon sellaisia, jotka olemme opiskelleet opintotuella ja -lainalla ilman vanhempien taloudellista tukea hyväpalkkaisen ammatin ja sitten töihin mentyämme vähitellen kartuttaneet säästöjä ja sijoituksia.
Sen verran vanhempani auttoivat alkuun, että sain asua ja syödä lukioajan ilmaiseksi kotona ja vanhemmat maksoivat lukiokirjat. Ylioppilaaksi pääsyn jälkeen lähdin monen sadan kilometrin päähän opiskelemaan DI:ksi ja vastasin raha-asioistani itse.
Nyt kun valmistumisestani on jo 35 vuotta, olen onnistunut keräämään sijoituksia yli 300 000 euroa. Kaikki on peräisin palkkatuloistani tai niistä tehtyjen sijoitusten tuotoista. Lisäksi omistan puolet velattomasta asunnosta. Paljon enemmänkin olisi ollut mahdollisuus saavuttaa, jos minulla ei olisi lapsia ja/tai olisin tajunnut aloittaa osakesijoittamisen aikaisemmin.
Aika lailla saman verran kuin sinulla. Kiinteää omaisuutta sen lisäksi noin 250.000 euron edestä (asunto, metsäkiinteistö, auto jne).
Ei mitään, rahastossa 60e jotka nekin nyt tappiolla pari euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkällä palkalla joutuisin elämään ja siitä vielä säästöön pistämääm, niin säästöjä olisi 0 euroa. Itse asiássa olisin miinuksella. Todennäköisesti olisin luottokortilla joutunut välillä rahoitttamaan arkea, jos vaikka auto hajoaa ym.
Olen onnellisessa asemassa kun olen perinyt isovanhemmilta ja isältäni rahaa ja osakesalkun. Niillä rahoilla pystyn upgreidaamaan elämää ja varsinkin lasteni elämää. Mitenkään se ei ole omaa ansiotani.
Että kuinkahan moni täällä säästöillään ja sijoituksillaan kerskaileva on itse oman onnensa seppä ? Ilman suvusta saatua pesämunaa ?
Veikkaan, että aniharva.
Kuulostaa kovasti siltä, että haluat käyttää perheesi taloudellista tilannetta syynä sille, ettei sinulle ole kertynyt säästöjä.
Tileillä yhteensä 37 000 € ja sijoituksissa 53 500 €.
Ei rahassa paljon mitään (muutama rahasto) mutta kiinteistöissä n. 1,2 miiljoonan edestä.
Onko omakotitalo säästö. Sen arvo on 330000 euroa.
Säästötileillä n. 150 000 euroa, käyttötilillä 13 000 euroa, kaksi velatonta asuntoa joiden arvo kyllä laskenut viimevuosina. Perintöä tulossa jossain vaiheessa mutta sitä en odota vaan toivon että iäkkäät vanhemmat elävät mahdollisimman kauan.
Vierailija kirjoitti:
ap. haluatko tietää myös pankitilini numeron?
Joo vie kuusenalle pankkitunnukset ja salasana,noudan ne sieltä T.Rainer
Osakkeissa, lähinnä rahastoissa ~140k
Käteisenä, lähinnä määräaikaistileillä ~200k
Ikää 38v
Asunnonosto ajankohtainen, joten siihen mennee jotakuinkin koko käteispotti, jos ihan riittääkään.
14 000e mutta opintolainaa on maksettavana enemmän.
Tili ja säästö = 18000
osakesalkku 192000 (tällä hetkellä)
kryptot 32000
Pelkästään suurituloisia taas palstalla, en yllättynyt 😑
Sijoitusasunto 70 000
Sijoitusasunto 165 000
Sijoitusasunto 25 000
Sijoitusasunto 50 000
Sijoituskinnteistö 200 000
Asunto 200 000
Mökki 110 000
Muuta sälää 60 000
Yritys 300 000
Rahaa omaan käyttöön, vähän jossakin rahastossa ym.