Vegaaninen ruokavalio
Minua kiinnostaa oppia lisää vegaanisesta ruokavaliosta. Nykyäänhän suositellaan, että lihansyöntiä kannattaisi vähentää, liittyen lihantuotannon ympäristövaikutuksiin.
Tällä hetkellä syön lihaa, kalaa ja kasviksia. Myös munia. En ole allerginen millekkään. Huomaan usein miettiväni eläinten hyvinvointia. Ja olen alkanut opetella erilaisia reseptejä, jotka ovat vegaanisia. Käytän kasviksia ja kotimaisia kasviproteiinin lähteitä 😊
Se kiinnostaa todella kuulla, että te, ketkä noudatatte täysin vegaanista ruokavaliota, niin mitä vitamiini- ja kivennäisaine valmisteita käytätte? Kuten d-vitamiini ja b12-vitamiini?
Ja jos teillä on vauva, niin esim. kun imetys vähenee ja hän siirtyy enemmän syömään kiinteää ruokaa, annatteko hänelle sopivalla annostuksella tarpeellisia vitamiinivalmisteita? Ja minkä merkkisiä, ja millä annostuksella?
Kommentit (31)
Ihanaa että välität eläinten hyvinvoinnista <3 olen itsekin aloittanut vegaaniuden hiljattain, tuo vähän lisähaastetta ruoanlaittoon mikä on ihan hauskaa! Instagramista löytyy hyviä reseptejä joita kannattaa kokeilla! Tuossa yksi: https://www.instagram.com/p/C2XdmHIqt3c/ : )
Meiän vauva ei oo vegaani vaan syö seka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen KoKaRu, eli kokokasvisruokailija. Englanniksi tunnetaan nimellä Whole Foods Plant Based Diet. Tarkoittaa vegaanista ruokailumallia, jossa vältetään pitkälle jalostettuja tuotteita.
Käytän lisäravinteena nimenomaan vegaaniruoan täydentämiseen tarkoitettua brittiläisen vegaanijärjestön asiantuntijoiden kehittämää Veg 1 -nimistä valmistetta. Siitä löytyy B12, D, jodi, seleeni, foolihappo, B2 ja B6. Muuta lisäravinnetta ei tarvi.
Omega 3 -rasvat on yksi mistä kannattaa pitää huolta myös. Itse hoidan sen niin, että syön saksanpähkinöitä lähes päivittäin, ja lisäksi joka päivä joko aamupuuroon, smoothieen tms joko 1 rkl chiansiemeniä tai pellavansiemenrouhetta. KoKaRussa ei käytetä siemenöljyjä, joten rypsiöljy ei ole mun lähteiden listalla. Healthwellillä on myös hyvä leväpohjainen omegalisä, jos
Sairasta vetää pillereitä purkista tai jotain teollista paskaa kun kaikki ravintoaineet saa kunnollisesta ravinnosta.
90% B12-vitamiinista syötetään eläimille, jotka tapetaan ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit kuolevat vitamiinipuutoksiin. Ruokavalio, jota on tarpeen täydentää napeilla, ei ole ruokavalio ensinkään. Ihminen on hyperkarnivori.
Siinä vaiheessa kun ihmisapinan lihantuotanto tuhoaa maapallon sademetsät, meret maaperät, tuotantoeläimet elävät pienissä luukuissa ja Maapallo huutaa hoosiannaa, luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän että tässä ei mistään luonnollisuudesta ole kyse.
https://www.facebook.com/groups/vegaanituotteet
Kannattaa liittyä tuohon Vegaanituotteet-ryhmään, sielä on hyvin kokemuksia kaikenlaisista tuotteista. Ja jos kiinnostaa esim parhaimmat vegaaniset valmisruoat niin laita hakuun vain valmisruoka, sieltä löytyy mitkä niistä on äänestetty parhaaksi :)
En käytä itse mitään vitamiinivalmisteita, sillä syön paljon raakoja vihanneksia ja mm. raakaa merilevää. En ole mitenkään absolutisti vegaani, eli jos keho pyytäisi jostain syystä lihaa, söisin sitä kyllä. Eli tämän vuoksi en myöskään tunge kehooni vitskuja.
Pohjioset kansat ovat selvinneet ilman rauta- ja vitamiinilisiä vuosisatoja, jopa tuhansia. Ei ole pharma onnistunut minua vakuuttamaan siitä, että kuolen noudattamatta heidän epälokaaleja suosituksiaan.
Raskauden aikana arvoni viimeksi mitattu ja mitään ravintoainepuutoksia ei ollut. Näillä menty 30v ja mennään jatkossakin.
Mitä taas vegaaniksi siirtymiseen tulee niin suosittelen asteittaista siirtymistä. Lopeta ensin lihansyönti ja korvaa se vaikkapa hernemuhennoksella (kotimainen tai kik), joku tällainen on mielestäni todella hyvä ja täyttävä vastine. Kun itse siirryin, taisin syödä jonkun kuukauden kuivalihaa pienen annoksen päivässä, jotta keho tottui. Liian raju muutos saattaa aiheuttaa shokin ja vastareaktion, eikä sellainen ole toivottavaa
Kun tuo sujuu, niin sitten voi pudottaa kalan ja kananmunankin, ja samaan tahtiin lisäillä kasvisvaihtoehtoja. Itse en käytä mitään kasvisvalmisteita eli tofuja tai härkiksiä, vaan idätän itse esimerkiksi mung-papuja, joita syön päivittäin raakasalaatissa. Raakasalaatissa on se etu, että ravintoaineita on paljon enemmän, kuin kypsennetyissä. Jotkut pavut ja esim. herneet eivät kuitenkaan maistu hyviltä raakoina, ja tämä on merkki kypsentää ne
Toinen juttu minkä koen erittäin tärkeäksi on fermentointi, joka on teoriassa ehkä vähän eläinperäistä, riippuu mitä sienistä ajattelee... Esimerkiksi hapanleipä, missä vilja on reippaasti hiivojen prosessiomaa, eikä vain viljaa. En syö mitään viljoja fermentoimatta
Idätetyistä raakasalaateista vielä, että ne ovat myös elävää ruokaa, eli niillä on siinäkin mielessä vähän erilainen vaikutus kehoon, kuin vaan random kasvisruualla. Itse en tykkää idättää niin pitkälle, että juuri kasvaa, vaan ihan siihen alkuun, jolloin maku on parhaimmillaan (n. 48h). Kun juuri ja verso alkavat kasvaa, maku muuttuu vetiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palastan tason tuntien, aloittaja on joku joka identifioituu "lihaa syöväksi heteromieheksi" mielummin liian usein kuin liaan harvoin :)
Tosielämässä kyllä näitä ruokavaliotaan kasvissuuntaan siirtäviä on. Kannattaakin perehtyä ap:n tavoin siihen että saa tarpeekseen prodea ja noita mainittuja vitamiineja. Ravintoaineiden päiväsuositukset kyllä löytyy netistä ja ne saadut määrät kannattaa huolella laskea yhteen jos käyttää useampaa eri vitamiinivalmistetta. Täysi vegaanius kun tosiaan ainakin Suomen oloissa ja etenkin talvella ei ole ihan ravinnonsaannin kannalta optimaalinen ruokavalio.
Siksi suositankin AP:lle että siirry pikkuhiljaa. Jo pieni kevennys ja liharuoan vähentäminen on ympäristö- , terveys- ja eläinoikeusteko.
vähäinen lihan-, kalan- , kanan, tai munansyönti ei ole ongelma, liiallinen on.
Kiitos asiallisesta vasta
Lue ihmeessä, mutta suosittelen aloittamaan polun heti ja etenemään pikku hiljaa. Itselle tuli myös paljon intuitiivisia, spontaaneja muutoksia, ja itse asiassa koko siirtymäkin oli spontaani eli sisäsyntyinen eikä aatteellinen.
Minä suosittelen myös asteittaista siirtymistä eli ensin kasvisruokavalioon ja sitten myöhemmin vegaaniseen (jos se edelleen tuntuu hyvältä vaihtoehdolta).
Monia hyviä juttuja jo mainittu viesteissä eli hyvin pääsee liikkeelle. Proteiinien osalta tärkeintä on tosiaan, että aterialla on aina useampaa eri proteiinin lähdettä. Ja alkuun kannattaa ihan laskea näitä proteiinin määriä: itse söin alkuun liian vähän proteiinia kun esim. pavut vs. liha ei korreloi keskenään määrän/painon suhteen, ja tosiaan papuja saa syödä aika ison satsin per ateria.
Vaikka itse olenkin vegaani, niin silti muistutan, että ääripäähän ei ole pakko mennä (varsinkaan heti) eli ajan kanssa katsoo, että mihin tuo kasvisruokavalio muotoutuu :) On olemassa esim. "kotivegaaneja" eli kotona tehdään vegaanista ruokaa, mutta muualla voi syödä myös kasvisruokaa, jos vegaanista ei ole tarjolla. Asiat ei siis ole aina mustavalkoisia, kasvisruokavaliokin on jo iso parannus :)
Kannattaa siirtyä vegaaniseen ruokavalioon pikku hiljaa, niin et turhaudu ja siirtymä ei tunnu niin kauhean monimutkaiselta.
Minä otan Omega 3 purkista, ja purkkiin se tulee suoraan lähteestä kuten mitä kalakin sen saa: levästä. Kannattaa ostaa sellaista omega 3:sta, jossa on ne kaikki.
B12 saa purkista myös, jos et aio syödä säännöllisesti tuotteita missä sitä on lisätty (maidot, jugurtit jne).
D-vitamiini on myös hyvä ravintolisä ihan riippumatta siitä oletko mikä ruokavalioinen tahansa.
T. Vegaani 5 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit kuolevat vitamiinipuutoksiin. Ruokavalio, jota on tarpeen täydentää napeilla, ei ole ruokavalio ensinkään. Ihminen on hyperkarnivori.
Siinä vaiheessa kun ihmisapinan lihantuotanto tuhoaa maapallon sademetsät, meret maaperät, tuotantoeläimet elävät pienissä luukuissa ja Maapallo huutaa hoosiannaa, luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän että tässä ei mistään luonnollisuudesta ole kyse.
Rakensin olkiukon. Näin ei tapahdu.
"Norfolk-väestötutkimuksessa EPA:n ja DHA:n pitoisuudet olivat suuremmat vegaaniruokavaliota noudattaneilla naisilla kuin kalakasvissyöjillä tai sekasyöjillä. Selittävä tekijä on se, että kalattomalla ruokavaliolla pitkäketjuisten rasvahappojen muodostuminen ALA:sta tehostuu."
Tämä olikin hyvä tieto.