Kuinka ihminen ajautuu asunnottomaksi Suomessa?
Ovatko ne ääritilanteita vai alkaako olla normia? Itse näin työttömänä vain pohdin mikä ajaa ihmisen kodittomaksi
Kommentit (86)
Muistin just, että olen itsekin ollut asunnoton, mutta se jäi tosi lyhyeksi aikaa, koska mun edellisen asunnon vuokranantaja tarjosi mulle uuden siis seuraavankin asunnon ja vuokranantaja järjesti asunnon niin, ettei mun tarvinnut hakea asuntoa.
Mun vuokranantaja oli niin hieno 2000-luvun alussa.
Kodittomuudet juurisyyt on nämä:
1 viina
2 aineet
3 mt-ongelmat
4 rahankäyttöongelmat
5 muuten vaan pöpi / härö luonne
Vierailija kirjoitti:
Kodittomuudet juurisyyt on nämä:
1 viina
2 aineet
3 mt-ongelmat
4 rahankäyttöongelmat
5 muuten vaan pöpi / härö luonne
Itse jouduin äkkilähtemään naapurin häiriöiden takia.
Sama vuokranantaja etsi ja vuokrasi mulle uuden asunnon.
Ei ollut oma vika, että olin asunnoton jonkin aikaa ja olin silloin sukulaisilla.
Asunnottomuudessa on muitakin syitä kuin että ihminen olisi jotain asioita jättänyt hoitamatta.
Mt- ja päihdeongelmat varmasti enimmäkseen. Näin myös tietämässäni tapauksessa.
Myös muut elämänhallinnan ongelmat, kuten rahapeliongelmat, kyvyttömyys huolehtia itsestään tai talousasioistaan jne. Varautumattomuus.
Esim. alkoholismi, huumeet, työttömyys, ero.
Paikkakunnastakin riippuen, et välttämättä päädy asunnottomaksi.
Vuodesta 2015 maamme persmäki alkoi, luisuttiin kehitysmaan tasolle.
Kehitysmaissa naiset hraavat, lapset kerjäävät ja ihmiset asuvat kaduilla, puhumattakaan raakalaismaisesta lisääntyneestä väkivallasta. Kaulojen katkominen ja raiskaukset ihan päivittäisiä tulipalojen lomassa.
Maksamattomat vuokrat ja naapureiden häiriköinti, muita mahdollisia syitä ei taida olla. Jos vuokrakämppä myydään alta, niin uuden saa kun asiansa on hoitanut.
KUNNISSA TUHANSIA TYHJIÄ ASUNTOJA IHAN ON OMA SYY JOS SUOMESSA ASUNNOTTOMAKSI HAKEUTUU. VOI VOI.
Kun ei saa sitä saatanan kämppää vaikka kuinka hakee terv 8kk asuntoa odottanut.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että jos on vuosia ollut luotettava ajallaan maksava vuokralainen niin ei nyt fiksu vuokranantaja yhdestä viivästyksestä suuttuisi jos saa äkkiä selvityksen. Toki jos hänelläkin rahahuolia niin voi olla kiire saada rahat.
Vuokranantajaan kannattaa olla yhteyksissä ajoissa, ennen eräpäivää ja esittää suunitelma milloin vuokra tulee maksetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saa sitä saatanan kämppää vaikka kuinka hakee terv 8kk asuntoa odottanut.
Onko sulla jotain muita vaatimuksia kuin katto pään päälle?
Jos menee asuntonäyttöön sen näköisenä, että asuu sillan alla, niin ei todennäköisesti saa asuntoa. Tuli vaan mieleen tuosta turkulaisesta ukosta. Ajaisi edes partansa.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sen kämpän jos on asiat kunnossa ja kykenee maksamaan asumisestaan!
Pitääkö asunnottomien majoissa muuten maksaa vuorokausimaksu, vai onko se ihan ilmaista ns. hotelliasumista?
Joku kirjoitti, että maalla on pilvin pimein tyhjiä asuntoja. Toki toki, mutta vaatii viitseliäisyyttä lämmittää ja siivota tupaa, kaljakuppilakaan tuskin ihan nurkan takana.
Täällä puhutaan vain maksamattomista vuokrista, mutta taloyhtiöllä voi mennä herne nenään myös maksamattomista sähkölaskuista, jos sähköt maksetaan taloyhtiön kautta.
Mulle kävi niin...
Vierailija kirjoitti:
jospa vaikka googlaat ja luet syyt.
Eli keskustelupalstalla ei saa keskustella?
Listaisitko vielä aiheet, joista täällä saa keskustella?
t. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan vain maksamattomista vuokrista, mutta taloyhtiöllä voi mennä herne nenään myös maksamattomista sähkölaskuista, jos sähköt maksetaan taloyhtiön kautta.
Mulle kävi niin...
Menee niillä herne nenään myös maksamattomista vastikkeista ja vesilaskuistakin ja kuuluukin mennä. Tuosta syystä itse otan nuo kululaskut vuokralaiselta ja tilitän itse taloyhtiölle, en ota riskiä että parin kympin vesilaskun myötä tulee vuokralaisen aiheuttamia ongelmia mulle.
Vierailija kirjoitti:
Ok, mä vastaan.
1) Ihminen ei maksa vuokriaan ajallaan tai
2) Ihminen joutuu lähtemään kiireellä asunnostaan, eikä ole uutta asuntoa valmiina.
Kohdassa 1 vaikuttaa ihmisen oman elämän haasteet ja niistä seuranneet talousvaikeudet.
Kohdassa 2 voi tulla vaikka jokin häiriö ulkopuolelta, tulipalo tai jokin onnettomuus kotona kuten vesivahinko ym.
Tulipalot yms vahingot niin vakuutusyhtiö tai sosiaalitoimi järjestää tilapäisasunnon. Ilmaisia ne ei ole.
Alkaa olla normia. Kelan säännöt ( jotka hallitus asettanut) aivan röyhkeät. Asumistuki 70 % vuokrasta (+ vielä omavastuu osa) esim 150€). Ihmiset luulevat että asumistukea saa tuon 70% vuokrasta. Tämä ei siis pidä paikkaansa. Asumistuesta otetaan myös omavastuu osa. Tämä voi olla 150€ luokkaa esim. 1000€ vuokrasta. Miksi tätä ei kerrota missään??? Lisäksi tuo 70% lasketaan kohtuullisista asumiskustannuksista, jotka ainakin pääkaupunkiseudulla ovat reilusti korkeammat kuin nuo Kelan asettamat
Kohtuulliset asumiskustannusrajat.
Eli todellisuus on 30% luokkaa todellisesta vuokrasta, josta vielä vähennetään omavastuu. Kieroa peliä hallitukselta! Hävetkää hallitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa tarvita. Esim. tukien maksu viivästyy kuukaudella niin yksityinen vuokranantaj potkasee pihalle kuin odottaa puuttuvaa summaa.
Ei voi potkaista pihalle tuossa tilanteessa, oma vika jos on niin tyhmä että antaa vuokranantajan hyppiä silmille.
Voi. Jos ei kykene maksamaan.
Yhden kuukauden vuokra rästissä ei vielä oikeuta vuokrasopimuksen purkamiseen.
Ei tietysti. Ja onhan todella paljon edelleen näitä tapauksia, joissa vuokran maksaa Kela suoraan.
Mutta esimerkiksi häiritsevä elämä ja asunnon tuhoaminen esimerkiksi vauhdittavat vuokrasopimuksen purkuprosessia kyllä.
Kyllä tuolla kadulla on paljon näitä peukkupetejä, joista ei yksinkertaisesti ole tavalliseen ihmisasuntoon asumaan. Kotikaupungissani aikanaan oli jonkin verran tätä porukkaa, ja asia ratkaistiin 80/90-luvulla niin, että kaupunki asutti vaikeimmat tapaukset teräsparakkeihin, johon vedettiin vedet ja sähköt. Olisikohan parakkien ikkunoissakin ollut verkot. Parakit sijoitettiin johonkin sopivan hajuraon päähän muusta asutuksesta.
Ok, mä vastaan.
1) Ihminen ei maksa vuokriaan ajallaan tai
2) Ihminen joutuu lähtemään kiireellä asunnostaan, eikä ole uutta asuntoa valmiina.
Kohdassa 1 vaikuttaa ihmisen oman elämän haasteet ja niistä seuranneet talousvaikeudet.
Kohdassa 2 voi tulla vaikka jokin häiriö ulkopuolelta, tulipalo tai jokin onnettomuus kotona kuten vesivahinko ym.