Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako työtöntä sinun ystäväpiiristäsi löytyy?

Vierailija
17.10.2025 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun eilen rupesin miettimään asiaa. Mun ystävistäni nimittäin on työttöminä lähes kaikki, myös minä. Joukosta löytyy mm. Kokki, kirvesmies, puuseppä, baarimestari, raksamiehiä kolme kappaletta (en tiedä tai muista tarkkoja työnimikkeitään), lastentarhan opettaja, kirjanpitäjä ja kaupan kassa. Ikähaarukka 35-50. Onko kellään Orpon numeroa, voisin soittaa ja kysyä olisiko kenellekään meistä duunia niissä 90000:ssa uudessa työpaikassa kun ei ole vielä vastaan tullut. Ja ennen kaikkea; paljonko on palkka? Esimerkiksi minä en ainakaan lähde takaisin ravintola-alalle alle 16€/h plus tietenkin lisät. Ai miksi en? Koska näin kalliissa maassa siinä ei ole mitään järkeä.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja juuri nyt lähituttavapiirissä ei ole ketään työttömänä. Mielenkiintoista, että et lähde 16€/h tekemään työtä ravintola-alalle. Syynä raha vai ala? 16€/h on 2640 brutto eli arviolta 2200€ netto. Ansiosidonnainen putoaa 80% jo 40 päivän jälkeen ja itselläni ansiosidonnainen pudotuksen jälkeen on 1300€ netto.

Tietysti, jos ei ole omaa asuntoa ja saa tukia voi ajatella, että 2200€ netto on huono palkka.  

Minulla on oma asunto, perhe ja puoliso töissä, joten tukea en saa ja kyllä tuo 2200€ netto on mielestäni kelpo palkka. Ansiosidonnaisen leikkaus teki ansiosidonnaisesta surkean vaihtoehdon.

Vierailija
102/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

+++ Kerron nyt vielä sen verran, että kaikilla niillä työssäkäyvillä ja menestyneillä yrittäjillä joita suku ja tuttavapiiri vilisee, on korkeakoulu tai yliopistotutkinto. Itselle kävi niin, että menetin sen yhden ainoan mahdollisuuden menemällä korkeakoulusta valmistuttuani matalan koulutuksen matalapalkkatyöhön ja se ura oli sitten siinä. 

Olen opiskellut kyllä amiksessa myös ihan perus duunariammatteja mutta nehän on juuri niitä matalan koulutuksen työpaikkoja, joissa tekijöistä on eniten ylitarjontaa. Lisäksi ne aikuisten koulutukset on alle 2v. ja koulutus on suurelta osin ulkoistettu yrityksille. Aika toivotonta touhua. Opiskelukykyä kyllä olisi ja opiskelisin tosi mielelläni vaikka sairaanhoitajaksi, mutta en ole oikeutettu tukeen enkä lainaan. 

Eikä ole epäilystkäkään, että joku tuttu tai sukulainen olisi kaappityötön, koska tuntuu sitä varallisuuttakin riittävän +++

Jos kerran miehesi ja sukusi (vanhempasi?) ovat varakkaita niin luulisi heidän elättävän sinua sen aikaa että saat opiskeltua vaikka juuri sairaanhoitajaksi. Ei sen elatukseen ole pakko tulla valtiolta ja opiskelu on edelleen ilmaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedä tuttujensa ja sukulaisten olevan työttömiä ja nämähän ei sitä itse kerro.

Ei myöskään sitä kuinka paljon kokaiinia kuluu viikonloppuna.

Näitähän ei työmailla ratsata koska oma lehmä ojassa.

Vierailija
104/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme. Kaksi heistä on tosin sairaseläkkeellä ja kolmas on selän vuoksi hakemassa sairaseläkettä. 

Vierailija
105/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla yhtäkään tällä hetkellä. 

Sinä et vaan tiedä. 

No esim. mun lähipiiriin kuuluu lääkäri, pari DI:ä, erityisopettaja ja pari kauppatieteiljää (ktm) eikä kukaan ole ollut työttömänä valmistumisensa jälkeen 10 - 20 vuotta sitten. Kyllä töitä on, mutta ei kaikilla aloilla.

Tää on just hyvä esimerkki siitä, mikä Suomessa on se pahin ongelma. Ihmisiä suorastaan ängetään ja tungetaan alemman koulutuksen tutkintoja suorittamaan ja tarjotaan toiselle asteelle rajaton opintotuki ja lainaoikeus. Korkeakoulutusta tuetaan sen sijaan vain yhden ainoan tutkinnon verran!

Jos kerran valitsee väärin, on amis käytännössä ainut vaihtoehto kouluttautua uudelleen, ellei ole just jotain anteliasta sukulaista tai voita lotossa tms. 

Jos on hyvä puhumaan ja elelee yksin, voi onnistua saamaan toimeentulotukea opintoihin. Itselleni se ei ole mahdollista. Kukaan sukulainen, ystävä, tai puoliso ei ikinä kustantaisi opintojani.

Vierailija
106/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla yhtäkään tällä hetkellä. 

Sinä et vaan tiedä. 

No esim. mun lähipiiriin kuuluu lääkäri, pari DI:ä, erityisopettaja ja pari kauppatieteiljää (ktm) eikä kukaan ole ollut työttömänä valmistumisensa jälkeen 10 - 20 vuotta sitten. Kyllä töitä on, mutta ei kaikilla aloilla.

Tää on just hyvä esimerkki siitä, mikä Suomessa on se pahin ongelma. Ihmisiä suorastaan ängetään ja tungetaan alemman koulutuksen tutkintoja suorittamaan ja tarjotaan toiselle asteelle rajaton opintotuki ja lainaoikeus. Korkeakoulutusta tuetaan sen sijaan vain yhden ainoan tutkinnon verran!

Jos kerran valitsee väärin, on amis käytännössä ainut vaihtoehto kouluttautua uudelleen, ellei ole just jotain anteliasta sukulaista

On kyllä hassu puoliso jos ei halua tukea toista opintojen ajan. Sehän puolipitkällä aikavälillä parantaa koko perheen tilannetta.

Vierailija
107/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tule mieleen yhtään työtöntä. Yksi on työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta ei taida enää kuulua meidän ystäväpiiriin eläkelahjan vuoksi.

Vierailija
108/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tule mieleen yhtään työtöntä. Yksi on työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta ei taida enää kuulua meidän ystäväpiiriin eläkelahjan vuoksi.

Ei kuulu ystäväpiiriin eläkelahjan vuoksi? Mielenkiintoista. Mitä te hankitte hänelle lahjaksi josta niin otti nokkiinsa?

Vierailija
109/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Sisaruksista 1 on työtön omasta halustaan ja toinen ikuinen opiskelija. 

Vierailija
110/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne ketään. Outo juttu, johtuu ehkä iästä (50+).

Yksi ei ole töissä omasta halustaan, elää vaimon palkalla ja hoitaa kodin mikä on kaikille ok.

Vierailija
111/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään. Kahdella parikymppisellä oli vaikeuksia työllistyä. Nykyään taksikuskeja.

Vierailija
112/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu ystäväpiiriin eläkelahjan vuoksi? Mielenkiintoista. Mitä te hankitte hänelle lahjaksi josta niin otti nokkiinsa?

Tilattiin hänelle ET-lehti kotiin vuodeksi. Ilmeisesti otti siitä nokkiinsa.

Vierailija
113/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiiristä ei yksikään. Kaikki joko opiskelevat, ovat töissä tai sitten eläkkeellä. 

Vierailija
114/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilattiin hänelle ET-lehti kotiin vuodeksi. Ilmeisesti otti siitä nokkiinsa.

Elämä takana -lehti 😀 Jännä että otti nokkiinsa

Vierailija
115/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0.

Opskelijatkin töissä

Vierailija
116/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden elämäntapatyöttömän. Lisäksi eräs ystävä jäi pari vuotta ennen eläkeikää pois töistä, ja elelee nyt säästöillään viralliseen eläkeikään saakka. Haluaisin itse tehdä saman. Onnistunee ehkä joskus viiden vuoden päästä. Asun isossa kaupungissa, ja lähipiiri on lähinnä yli 50-vuotiaita, joten varmaan siksi en tunne paljon työttömiä. 

Myös sukulaislapset ovat työllistyneet hyvin. Suurin osa nuorista kuitenkin vielä opiskelee yliopistossa. 

Vierailija
117/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1, hänkin kyllä hoitaa alle 3v lasta kotona. Muut ovat työssäkäyviä, opiskelijoita tai eläkeläisiä. Opiskelijoistakin suurin osa tekee jotain työtä opiskelun rinnalla. 

Vierailija
118/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, yksi oli 3-4 kk työtön, mutta sai töitä kun aktiivisesti etsi oikeasti niitä.

Vierailija
119/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiirissä on yksi työtön. Se on sen verran häiriintynyt persoona, että kukaan ei sitä huoli töihin.

Nuorisostakin kaikki ovat töissä.

Mistä ihmeen nuorisosta?

Vierailija
120/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yks kaveri ollut 15 vuotta vakitöissä eikä sillä ole säästöjä lainkaan. Tienaan paljon vähemmän kuin se ja minulla on 70000 euroa säästössä.