Montako työtöntä sinun ystäväpiiristäsi löytyy?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun eilen rupesin miettimään asiaa. Mun ystävistäni nimittäin on työttöminä lähes kaikki, myös minä. Joukosta löytyy mm. Kokki, kirvesmies, puuseppä, baarimestari, raksamiehiä kolme kappaletta (en tiedä tai muista tarkkoja työnimikkeitään), lastentarhan opettaja, kirjanpitäjä ja kaupan kassa. Ikähaarukka 35-50. Onko kellään Orpon numeroa, voisin soittaa ja kysyä olisiko kenellekään meistä duunia niissä 90000:ssa uudessa työpaikassa kun ei ole vielä vastaan tullut. Ja ennen kaikkea; paljonko on palkka? Esimerkiksi minä en ainakaan lähde takaisin ravintola-alalle alle 16€/h plus tietenkin lisät. Ai miksi en? Koska näin kalliissa maassa siinä ei ole mitään järkeä.
Kommentit (120)
No kavereita on vain 2 ja molemmat työttömiä. Muita tuttuja ja sukulaisia on myös työttöminä. Aloina raksa, tehdas, ravintola, kaupat, hoitoala. No, täällä idässä ei muutenkaan vahvasti mene. Itse opiskelen, kun olin työtön yli vuoden. Jos opintojen jälkeen ei löydy töitä, lähden varmaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää mielikuvitusta työhakemuksissa. Mää pääsen lähes aina työhaastatteluun, jos todella haluan ko. paikkaan. Harmi vaan, kun on työkyvyssä vajavaisuutta. Joutuu miettiin, mitä uskaltaa hakea ja pitäskö huonompi paita laittaa päälle haastatteluun mennessä, hiukset jättää leikkaamatta?
Kerro lisää, millaisissa asioissa käytät mielikuvitusta? Itsellä ongelma on päinvastainen, en meinaa päästä haastatteluun, mutta joka kerta kun olen päässyt, olen saanut paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävistä ei ole kukaan työttömänä, lähinnä kaikki yrittäjiä.
Muutaman n.10 kpl tunnen jokta ovat "työttömiä", mutta kaikilla on pikkuhommaa ettei kerkee "talkoisiin".
Mitä tää tarkoittaa? "Työttömiä"? "Talkoisiin"?
Ei maksa veroja? Mussuttaa pimeänä rusinat pullasta, ja kommentoija luulee sitä ylpeilyn aiheeksi.
1. Hänen ex teki konkurssin. Siinä meni omaisuus ja luottotiedot.
AluukI firna oli mieheb, sitteb yhteinen, erossa miehen, mutta joku oli kämmännyt ja myös ystävä joutui vastuuseen.
Päätti antaa olla.
Hänen vanhemmillaan on Espanjassa talo. Muutti sinne, saa perustyötyömyyskorvausta ja kirjat ovat sisarella.
Tulee takaisin, kun uo loppuu
No aika monta ystävää, kun oltiin samassa työpaikassa kaikki. Yksi sai jäädä, kuusi ulos. Pätkätöitä on ollut sen jälkeen, eli työkkäreitä pitänyt nostella.
Mä oon työtön, mutta työkkäri/kela sanoo että olen yrittäjä, vaikka tulot on 0 e. Kivasti kaunistan tilastoja, enkä ole ainut.
Suomessa kävi niin kuin aikaisemmin ennustin, tuomalla ulkomaista halpa työvoimaa Suomeen, Suomalaiset joutuvat kelan tuille.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on vakka kantensa löytänyt. Näin velkaisessa maassa ei ole järkeä maksaa sosiaalitukia kotona makaamisesta, tällasille pitäis tarjota vain petipaikka ja puuro asuntolassa, tuet vain aidosti tarvitseville jotka ei työhön pysty vaikka haluaisivat.
Sinä et kelpaa edes nuolemaan työttömän kengänpohjia, saastainen ihm isjäte.
Tällä hetkellä ei yhtään. Suomessa on tällä hetkellä MASSATYÖTTÖMYYS, jota ei koskaan aiemmin, edes lamavuosina ole ollut. Hallituksen talouskurimus on osasyyllinen siihen ettei talous vedä vaan supistuu vaikka toisin piti käydä. Näkyy heidän mukaansa sitten seuraavan hallituksen aikaan jota alkavat sitten pommittaa ja syyttää. Koskaan kukaan ei virallisesti ole vastuussa yhtään mistään.
Lähipiirissä ei yhtään. Ystävän mieheltä loppui työt, mutta opiskelee samalla eli ei taida olla virallisesti työtön.
En tunne yhtään. Ei ole omassa ikäluokassani, eikä nuorten aikuisten lastenikaan ei myöskään suvuissamme. Olemme ihan tavis perhe.
2 kumpikin sote-alan lähihoitajia.
tämä on on hiukan hys hys aihe koska tämä suomalaiset hoitajat saivat potkut ja taloon saivat jäävät ulkomaalaiset hoitajat Filippiineiltä.
Monta. Ainakin lähihoitaja, automekaanikko, opettaja ja tarjoilija. Tutuista työttömiä on vielä enemmän, kaikkien virallisia ammatteja en tiedä. Mutta se tiedän, että vielä muutama vuosi sitten kaikki olivat töissä.
Pyöreä nolla. Olen viestintäalalla. Monet yt-neuvottelut on koettu ja kohta tulee taas uudet. Onni onnettomuudessa on ala, jossa voi vaikka samantien heittäytyä freelanceriksi tai konsultiksi. Halvalla läppärillä ja myyntitaidoilla pääsee heti käyntiin.
Viestinnässä on totuttu siihen, että aina tuulee.
Minun lähes kaikki ystävät ovat it-alalla. Töitä riittää.
Piti oikein miettiä. Opiskeluaikojen jälkeen en ole työtöntä tuntenut. Joistain puolitutuista olen kuullut, että ovat olleet työttömänä. Lähemmistä ystävistä ei kyllä yksikään ole ollut työttömänä hetkeäkään.
En oikeasti tunne ketään työtöntä (edes puolituttua) tällä hetkellä. Olen helsinkiläinen akateemisesti koulutettu 45-vuotias mies. Kaikki vähemmän kouluttautuneet hyvän päivän tuttunikin ovat töissä.
Muutama. Toisen puolesta harmittaa, kyseessä sukulainen, joka Suomeen takaisin muutettuaan ei työhistoriastaan, tutkinnoistaan ja jatkuvasta lisäkouluttautumisestaan huolimatta saa töitä, ilmeisesti siksi, kun ikää on yli 50.
Toinen on vähän etäisempi tuttu, jolla taitaa olla vaan turhan epärealistiset tavoitteet elämässä suhteessa omaan osaamiseen ja panostukseen. Muutoin taitavat tuttavapiirissä kaikki olla töissä (ellei vanhempainvapaalla olemista lasketa "työttömyydeksi").
Ei yhtään.