Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako työtöntä sinun ystäväpiiristäsi löytyy?

Vierailija
17.10.2025 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun eilen rupesin miettimään asiaa. Mun ystävistäni nimittäin on työttöminä lähes kaikki, myös minä. Joukosta löytyy mm. Kokki, kirvesmies, puuseppä, baarimestari, raksamiehiä kolme kappaletta (en tiedä tai muista tarkkoja työnimikkeitään), lastentarhan opettaja, kirjanpitäjä ja kaupan kassa. Ikähaarukka 35-50. Onko kellään Orpon numeroa, voisin soittaa ja kysyä olisiko kenellekään meistä duunia niissä 90000:ssa uudessa työpaikassa kun ei ole vielä vastaan tullut. Ja ennen kaikkea; paljonko on palkka? Esimerkiksi minä en ainakaan lähde takaisin ravintola-alalle alle 16€/h plus tietenkin lisät. Ai miksi en? Koska näin kalliissa maassa siinä ei ole mitään järkeä.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tunne työttömiä. Yksi lasten kaveri  joutui lähtemään työstään , mutta heti sai kaksikin hyvää vaihtoehtoa uudeksi työksi. Joutui valitsemaan kahden hyvän välillä.  Nuoretkin tekevät jopa kahta työtä.  Tekevälle ja osaavalle, aktiiviselle ja ulodpäinsuuntautuneelle töitä löytyy.

Vierailija
82/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla aika yksinkertainen, jos on ottanut hallituksen alkuperäisen mainospuheen 100 000 uudesta työpaikasta tosissaan. Ei mikään hallitus voi luoda Suomeen kuin korkeintaan marginaalisen määrän työpaikkoja lyhyellä muutaman vuoden aikavälillä. Niihin vaikuttavat  hallituksesta riippumattomat asiat, kuten nyt esimerkiksi maailmanmarkkinatilanne ja maailmanpoliittinen tilanne. Yhtä lailla hallitus on syytön siihen, että työttömyys on lähtenyt kasvuun. Perustelut tälle ovat samat. Toki pidemmällä aikavälillä esim. veropolitiikalla ja rakenteiden muuttamisella voidaan luoda edellytyksiä työpaikkojen synnylle, mutta näistäkin vaikutukset näkyvät yleensä vuosien päästä eli tulevat hallitukset voivat kerätä niistä kunnian.

Mutta joo, onhan se kiva, että voi aina syyttää muita ongelmistaan, koska ihmisessä ja työttömässä ei koskaan ole mitään vikaa. Se on hallituksen vika, kun hoidan työni huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei tule mieleen yhtään työtöntä.

Mieleen tulee kuitenkin yksi raksaukko, joka työllisti itsensä juuri tuolla alkupään kommenteissa arvostellulle ravintola-alalle.

Tuntemani ihmiset ovat iältään reilusta parista kympistä suunnilleen neljään kymmeneen. Toki yksittäisiä vanhempiakin on.

Jännästi se näyttää edelleen olevan täällä todellisessa maailmassa, että ainakin 20-40 vuotiaat työllistyy, jos vain haluavat. Vauvapalstan vinkujat tietenkin inisee vastaan, eikä kaikilla tietenkään ole mahdollista (esim. Puolison työn tms syyn) takia muuttaa töiden perässä, mutta etenkin 20-30v täysipäinen ja terve sinkku ei kyllä työttömänä ole kuin omasta tahdostaan tai laiskuuttaan.

Vierailija
84/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa muutamia olla. Ovat aivan ihania ihmisiä. Lämpimiä, empaattisia, kilttejä ja taiteellisia. 

En arvota ihmistä sen perusteella mitä hän tekee. 

Vierailija
85/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi ystäväni ei käy töissä, mutta tällä hetkellä vain pari taitaa olla työttömiä työnhakijoita. 

Vierailija
86/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkarikavereissa vilisee vihreitä rinkuloita. Kahden kädet sormet ei riitä siihen määrään.

Vierailija
87/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi. Minä itse. Kaikki ihmiset ympärilläni ovat menestyneitä urallaan. Kaiken lisäksi olen opiskellut enemmän kuin kukaan toinen tuntemani henkilö, enkä ole edes nirsoillut työn suhteen. 

Vaikka oikeastaan tiedän, että syy pitkäaikaiseksi venyneeseen työttömyyteen on itseasiassa juuri se, että en nirsoillut silloin, kun olin juuri valmistunut korkeakoulusta, vaan menin ihan muun alan matalapalkkaduuniin. Siinä ne mun mahikset työllistyä tai työllistää itseni sillä alalla johon olin korkeasti kouluttautunut menivätkin. 

Toista mahdollisuutta korkeakoulutukseen ei enää tule, koska opintotukea saan yhden korkeakoulututkinnon jälkeen enää amikseen. Niillä tutkinnoilla taas ei kukaan ikäiseni aiemmin korkeasti koulutettu työllisty. Että se siitä sitten. 

Vierailija
88/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tiedä tuttujensa ja sukulaisten olevan työttömiä ja nämähän ei sitä itse kerro.

Vierailija
89/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ystäväpiiristäni tekee keikkaa, osa-aikatyötä, määräaikaisuuksia tai jotain näiden yhdistelmiä. Itteni mukaan luettuna.

Vierailija
90/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedä tuttujensa ja sukulaisten olevan työttömiä ja nämähän ei sitä itse kerro.

No se on kyllä tosi tavallista, että ihmiset kuvittelevat tuntevansa jonkun tutkijan tai taiteilijan joka "elää taiteellaan" , vaikka oikeasti elävät työkkärillä. Monet taiteilijat ja tutkijat näkevät hurjasti vaivaa pitääkseen sukulaisilleen kulissia yllä. Vain kollegat tietävät totuuden. 

Vierailija
91/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole laskenut kun ei vähempää voisi kiinnostaa. 

Vierailija
92/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on kyllä tosi tavallista, että ihmiset kuvittelevat tuntevansa jonkun tutkijan tai taiteilijan joka "elää taiteellaan" , vaikka oikeasti elävät työkkärillä. Monet taiteilijat ja tutkijat näkevät hurjasti vaivaa pitääkseen sukulaisilleen kulissia yllä. Vain kollegat tietävät totuuden. 

Täytyy sanoa, että varmasti itsekin yrittäisin salata työttömyyteni, ellen olisi perheellinen ja ellei puolison suku pitäisi niin tiiviisti yhteyttä, että salailu olisi käytännössä ihan mahdotonta. 

Nyt olen vain se "musta lammas" suvussa, jossa kaikki muut on menestyneitä ja hyvätuloisia. 

Vierailija
93/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla yhtäkään tällä hetkellä. 

Vierailija
94/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et vaan tiedä. 

Vierailija
95/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et vaan tiedä. 

No esim. mun lähipiiriin kuuluu lääkäri, pari DI:ä, erityisopettaja ja pari kauppatieteiljää (ktm) eikä kukaan ole ollut työttömänä valmistumisensa jälkeen 10 - 20 vuotta sitten. Kyllä töitä on, mutta ei kaikilla aloilla.

Vierailija
96/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään koska olen Akateemisesti sivistynyt.

En voisi edes olla lähellä Työtöntä Ihmistä "Se haju"  Ja kyllä. Työtönkin on silti Ihminen.

Vierailija
97/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on housuissa yks työtön kaveri. 

Okei, huono vitsi oli, sori siitä. 

Vierailija
98/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että varmasti itsekin yrittäisin salata työttömyyteni, ellen olisi perheellinen ja ellei puolison suku pitäisi niin tiiviisti yhteyttä, että salailu olisi käytännössä ihan mahdotonta. 

Nyt olen vain se "musta lammas" suvussa, jossa kaikki muut on menestyneitä ja hyvätuloisia. 

Kerron nyt vielä sen verran, että kaikilla niillä työssäkäyvillä ja menestyneillä yrittäjillä joita suku ja tuttavapiiri vilisee, on korkeakoulu tai yliopistotutkinto. Itselle kävi niin, että menetin sen yhden ainoan mahdollisuuden menemällä korkeakoulusta valmistuttuani matalan koulutuksen matalapalkkatyöhön ja se ura oli sitten siinä. 

Olen opiskellut kyllä amiksessa myös ihan perus duunariammatteja mutta nehän on juuri niitä matalan koulutuksen työpaikkoja, joissa tekijöistä on eniten ylitarjontaa. Lisäksi ne aikuisten koulutukset on alle 2v. ja koulutus on suurelta osin ulkoistettu yrityksille. Aika toivotonta touhua. Opiskelukykyä kyllä olisi ja opiskelisin tosi mielelläni vaikka sairaanhoitajaksi, mutta en ole oikeutettu tukeen enkä lainaan. 

Eikä ole epäilystkäkään, että joku tuttu tai sukulainen olisi kaappityötön, koska tuntuu sitä varallisuuttakin riittävän. 

Vierailija
99/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa vaikea sanoa. Kun frendit on pitkinpoikin Suomenmaata. Suurin osa on töissä.

Kyl mulle kelpaa määräaikaiset työt 11 euron tuntipalkallakin. Kuhan tunteja on vähintään 30 viikko.

Ihan mielenkiintoisia pestejä on tullut tehtyä.

Vierailija
100/120 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä tulisi perustaa ihan oma kylä kun on noin paljon osaajia?!