Montako työtöntä sinun ystäväpiiristäsi löytyy?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun eilen rupesin miettimään asiaa. Mun ystävistäni nimittäin on työttöminä lähes kaikki, myös minä. Joukosta löytyy mm. Kokki, kirvesmies, puuseppä, baarimestari, raksamiehiä kolme kappaletta (en tiedä tai muista tarkkoja työnimikkeitään), lastentarhan opettaja, kirjanpitäjä ja kaupan kassa. Ikähaarukka 35-50. Onko kellään Orpon numeroa, voisin soittaa ja kysyä olisiko kenellekään meistä duunia niissä 90000:ssa uudessa työpaikassa kun ei ole vielä vastaan tullut. Ja ennen kaikkea; paljonko on palkka? Esimerkiksi minä en ainakaan lähde takaisin ravintola-alalle alle 16€/h plus tietenkin lisät. Ai miksi en? Koska näin kalliissa maassa siinä ei ole mitään järkeä.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta lähipiiristä 4 (itseni mukaan lukien) on jäänyt viimeisen parin vuoden aikana työttömäksi.
Yhteistä kaikille on noin 50v ikä.
Jos samaa olisi kysytty 5, 10, 15 tai 20v sitten niin olisin aina vastannut että en tunne ketään työtöntä.
näistä neljästä työttömistä kolme on löytänyt parissa kuukaudessa töitä ja neljännelläkin (eli itselläni) on pari haastattelua sovittuna.
Minäkin jäin noin 50v työttömäksi ja toteutui unelmani muuttaa maalle ja kotipalvelu-yritykseni. Nyt saa tehdä töitä omaan tahtiin, eikä ole ns riippuvainen töistä.
Mä opiskelin irtisanomisaikana uuden tutkinnon, enkä ehtinyt olemaan päivääkään työtön. 12 sanottiin tuolloin irti ja 9 on saanut uutta työtä.
Mikä tutkinto kun sait heti töitä?
Minun ystävissä tai sukulaisissa ei ole työttömiä, mutta siskon mies on lomautettuna. Tunnen lähinnä opettajia, erityisopettajia, graafisia suunnittelijoita, sairaanhoitajia, eläkeläisiä, opiskelijoita, hammashoitajia, puheterapeutteja, palkanlaskijoita, farmaseutteja, pari lääkäriä ja yhden proviisorin. Kaikilla työikäisillä lähipiirissä on ollut vielä töitä. Mutta varmaan kohta alkaa kolisemaan kun hyvinvointialue alkaa säästää kunnolla.
Riippuu keitä lasken "ystäväpiiriin".Mulla on kaikenlaisia ihmisiä ystävinä ja tuttavina, kavereina.Lähtökohtaisesti toinen ihminen on toveri ellei toisin todisteta. Joten on ystävissäni niin hyvin elämässään eri aloilla menestyneitä ihmisiä kuin myös syrjemmässä eläviä ja vieläpä nämäkin kun vaihtelevat samoilla ihmisillä eri aikoina. Itse olen työtön, ollut usein ja kauan. Yllättävän paljon on silti pysynyt työssäkäyviä ja opiskelevia ystäviä. Jotku on kavereista "nuoria eläkeläisiä".Suuriosa mielenterveyssyistä. He eivät välttämättä ole työttömiä, vaikka eivät käy töissä.
Ei yhtään. Paitsi yksi on kotiäitinä.
Kaverit eivät enään pitäneet yhteyttä, eikä kiinnostanut enään nähdä, kun jäin työttömäksi.
Yksi. Ollut nyt 3 v työttömänä, hakee joka kuukausi neljää työpaikkaa ja päässyt yhteen haastatteluun.
Ystävistäni ei kukaan. Ovat joko vanhuuseläkkeellä, työkyvyttömyyseläkkeellä tai omaishoitajia. Siis ne, jotka eivät ole työelämässä. Sen sijaan kavereista löytyy kyllä työttömiäkin. Jotkut heistä työkyvyttömiä, mutta eläkepapereita ei ole vielä Kelalta herunut. Osa taas ihan kohta vanhuuseläkkeellä.
Kannattaa käyttää mielikuvitusta työhakemuksissa. Mää pääsen lähes aina työhaastatteluun, jos todella haluan ko. paikkaan. Harmi vaan, kun on työkyvyssä vajavaisuutta. Joutuu miettiin, mitä uskaltaa hakea ja pitäskö huonompi paita laittaa päälle haastatteluun mennessä, hiukset jättää leikkaamatta?
Mulla on vissiin aika luuseri suku ja ystävät mukaan lukien minä itse olen pahin luuseri. Mulla on yli 15 tuttua joista vain kaksi on töissä ja yksi leikkii töitä suojatyäpaikassa eli siis on töissä mutta saa vaan tukia eli ei siis oikea työ. Itse olen ollut työttömänä aina, mutta mulla on päässä vikaa ja olen sairas etten pysty tekemään vaikka haluaisin.
En tunne kuin yhden ystävän joka on oikeissa töissä ja se antaa sellaisen kuvan jo työelämästä, ettei käy kateeksi edes se raha määrä kun aamusta iltaan on vaan töissä eikä mitään muuta elämässä ole . Joten en nyt sitten tiedä kumpi on parempi se että on aikaa muttei rahaa vai se että on rahaa muttei aikaa.
Hyvin maistuu työt itselleni ja lähipiirille. Vassareita kaikki.
Ei ole montaa. Käytännössä nekin on työkyvyttömiä. Työt ei eri syistä onnistu, mutta eläkkeelle ei pääse. On liikaa pieniä vaivoja eikä yhtään tarpeeksi isoa.
Omassa perheessä ei yhtään( aikuiset +6aikuista lasta ja heidän puolisonsa ja exät)
Sitten pari tuttua/kaveria joilla osa vuodesta työtöntä aikaa,osa työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin maistuu työt itselleni ja lähipiirille. Vassareita kaikki.
Vassariystävä on sanonut mua aina työttömäksi. Eläke on teille ilmeisesti jotenkin häpeällinen asia? Osalle ainakin.
Meillä on paljon ystäviä, ei tule mieleen itsemme lisäksi kuin yksi lomautettu jolta loppui raksahommat hiljattain. Pari tyyppiä tekee pimeitä keikkija, eivät ole ilmoittautuneet työttömiksi eivätkä saa tukia, elelevät parisuhteissa huoletonta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Työttömät ovat syrjäytyneet ja lakanneet pitämästä yhteyttä. On päihdeongelmaa ja masennusta. Suosittelen kaikkia ponnistamaan työttömyydestä takaisin osaksi yhteiskuntaa vielä kun voi.
En oikein ymmärrä tätä. Kaikki minun tuntemani työttömät, minä mukaan lukien, ovat kyllä käsittääkseni osa tätä yhteiskuntaa. Päihdeongelmaisia en tunne kuin yhden, ja kyseinen pirinisti-alkoholisti on ihan työssäkäyvä. Masennus taas ei liity mitenkään siihen, onko töissä vai ei, tosin työttömyys voi aiheuttaa sitä masennusta, sillä onhan tämä turhauttavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi. Tosin ystäväpiirini on kolme henkilöä.
Eli prosentuaalisesti ystäväpiirissäsi on paljon työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap o hyvä (muutkin ap:n lailla aattelevat) ja rupee miettii vähä....
Mitä annatte työnantajalle, että maksaisivat teille 16 euroo tunti? Pitää tolla palkalla olla kyllä todella hyvä työntekijä.
Olen huomannut täs melkee 20 vuoden töissä olon aikana, että työntekijöiltä on mennyt kokonaan arvostus työtään kohtaan ja mennään niin alhaalta ku vaa päästää.
Mielestäni aivan sama mitä työtä teet, mut tee se edes hyvin.
T: mainostenjaosta alottanut ja välil pa*kapönttöjäkin pessyt, viiminen palkka vähä pääl 15 euroo tunti
Minä olen helevetin hyvä työntekijä. Varmaan siksi palkkani oli tuon mainitsemasi 15€/h jo viisi vuotta sitten. Minulla on pari tutkintoa sekä useita ammatteja, ravintola-alalta osaan (ja hyvin) ainakin neljä eri duunia. Mielestäni en edes pyydä paljon. Kohtuullisen korvauksen vakituisesta työstä. Tämä yhdistelmä tuntuu olevan työnantajille tänä päivänä kovin vaikea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ystävistä ei ole kukaan työttömänä, lähinnä kaikki yrittäjiä.
Muutaman n.10 kpl tunnen jokta ovat "työttömiä", mutta kaikilla on pikkuhommaa ettei kerkee "talkoisiin".
Mitä tää tarkoittaa? "Työttömiä"? "Talkoisiin"?
Ei yhtään. Kaikki on joko töissä, opiskelemassa, sairaus- tai vanhuuseläkkeellä.
Ei mulla ole ystäväpiiriä. Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja käyn kerran viikossa keskellä päivää harrastusryhmässä ja siellä varmaan on osa eläkeläisiä, osa työttömiä ja ehkä kotiäitejäkin? Ei kuulu mulle miksi muut on päivällä vapaita.