Asunnottomuus uhkaa myös työssäkäyviä ja lapsiperheitä
"Asunnottomuus uhkaa nykyisin myös työssäkäyviä ja lapsiperheitä. Elinkustannusten nousu on ajanut aiempaa parempituloisia perheitä talousvaikeuksiin. Asunnottomuus keskittyy suuriin kaupunkeihin: Yle teksti tv"Voi prkle mihin jamaan suomi ajettu ! Nämä ovat meidän omia kantasuomalaisia kun taas jamalit suurine pesueineen saavat kaikki edut tekemättä mitään.
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene asumistuki laskurilla laskemaan saatteko asumistukea, jos puoliso irtisanotaan.
Asumistuki laskuriin laitetaan puolison palkka bruttona eli verot mukana ja lomarahat ja kilometrikorvaukset ja toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana.
Kela näkee palkat ja työttömyyskorvaukset tulorekisteristä eli et voi huijata.
Kela näkee myös lomarahat ja kilometrikorvaukset tulorekisteristä.
Vaikka ei saisi asumistukea niin voi helposti olla oikeutettu toimeentulotukeen. Ei siis kannata jäädä siihen luuloon, että kun asumistuki on hylätty, niin ei saa toimeentulotukeakaan.
Me haettiin molempia, ei saatu.
Sik
Sempä takia jatkossa, kun yh-äidillä on miesystävä joka päivä luonaan soitetaan Kelaan, että ei ole yh. Riittää 595 työmarkkinatuki.
Miehellä on elatusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Autossa on maksuja: vakuutus, auton käyttömaksu, katsastus kerran vuodessa missä remontit määrätään, bensat, öljyn vaihto, välillä uudet renkaat.
Et siis pidä autostasi lainkaan huolta vaan odotat aina katsastajan päätöstä. Eikä katsastuksessa edes etsitä kaikkia vikoja, ei lähellekään. Siellä tutkitaan vain onko auto riittävän turvallinen liikenteeseen (joka toki on erittäin tärkeää).
Vierailija kirjoitti:
Ja loiset tuhoavat vuokra-asuntoja mitä saa lukea iltalehdistä.
Remontoi nyt ne 1970-luvun putket ennenkuin ne sanoo poks.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä.
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto
Se nyt vielä puuttuisi, että ihmisellä on omaa varallisuutta ja silti pitäisi asua toisten piikkiin.
Sanos muuta.
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus - ja kulttuuriministeriön selvitys."
Puolet Suomen opettajista irtisanotaan.
Mutta ei niillä ole asuntovelkaa ei
Eikä perhettä, ei aikuisia lapsia, joita täytyy tukea taloudellisesti vielä kauan kotoa lähdön jälkeen, ei vanhoja vanhempia, jotka tarvitsevat hoitoa ja apua, kun eivät tule toimeen minieläkkeellään. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autossa on maksuja: vakuutus, auton käyttömaksu, katsastus kerran vuodessa missä remontit määrätään, bensat, öljyn vaihto, välillä uudet renkaat.
Et siis pidä autostasi lainkaan huolta vaan odotat aina katsastajan päätöstä. Eikä katsastuksessa edes etsitä kaikkia vikoja, ei lähellekään. Siellä tutkitaan vain onko auto riittävän turvallinen liikenteeseen (joka toki on erittäin tärkeää).
Luuletko sä, että perheissä missä on toinen työtön olisi rahaa kuljettaa autoa jossain huollossa?
Korjataan itse ja tuttu korjaa.
Vieläkin on myynnissä 1970-luvun kerrostalo asuntoja ja omakotitaloja, missä putkiremontti tekemättä.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko.
Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa. Eläkeläiset kuljettaa autojaan merkkihuollossa ja jossain Carlassa.
Pitää soitta kelaan, että yh ei ole yh, sillä on mies luonaan joka päivä. 595 työmarkkinatuki riittää.
Tuttu korjaa auton käteismaksulla ja itse korjataan.
Ei autoa missään huollossa kuljeteta. Pitäisi olla molemmilla vakituinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sä, että perheissä missä on toinen työtön olisi rahaa kuljettaa autoa jossain huollossa?
Sitten onkin aihetta vinkua lehdissä kuinka katsastaja syrjii kun auto todetaan kerran vuodessa liikennekelvottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei autoa missään huollossa kuljeteta. Pitäisi olla molemmilla vakituinen työpaikka.
Perhanan tiukassa oli mutterit viimeksi. Kyllä saa nainenkin käyttää voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä loinen et ikinä huolla autoasi koska et aio ikinä mennä mihinkään hintaan tai millään sopparilla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hälyttävintä on se, että ilman asuntoa on nyt enemmän ja enemmän ihmisiä, jotka käyvät töissä ja joilla ei ole päihdeongelmia. Ovat pienipalkkaisissa töissä ja ovat menettäneet asumisen tuet ja sitä kautta asuntonsa.
Mikä selitys tämä nyt on? Työttömälläkin on varaa maksaa vuokransa, kunhan ei hassaa rahojaan turhuuksiin.
Tiukkaa tekee maksaa 600e vuokra, kun nettotulot ovat 1300e/kk. Työmatkoja varten on pakko olla julkisen liikenteen kuukausikortti 107e/kk, ja opintolainaa pitää lyhentää 200e/kk.
Muut pakolliset menot ovat 105e/kk (sähkö, vesi, puhelin, lääkkeet, kotivakuutus).
Loput rahat menevät enimmäkseen ruokaan. Toki myös hygieniatuotteita, pyykkiainetta, tiskiainetta, vaatteita, kenkiä yms. on pakko ostaa välillä, ei oikein ilmankaan voi olla.
Pienennä opintolainan lyhennystä, se toki maksaa hieman, mutta helpottaa pidemmällä välillä.
Saman verran jää sulla kuin minulla samankaltaisten menojen jälkeen, tuilla olen. Maksan vuokrani ja laskut ym menot, en ole jäänyt asunnottomaksi, vaikka vuokrani on vielä muutaman kympin yli rajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten onkin aihetta vinkua lehdissä kuinka katsastaja syrjii kun auto todetaan kerran vuodessa liikennekelvottomaksi.
Korjattiin itse ja läpi meni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahden lapsen äiti, matalapalkka-alalla. Minulla ei ollut kristallipalloa, josta olisin nähnyt että jään nuorena leskeksi.
Asumme vaatimattomasti, vaatimattomalla alueella.Rahat riittävät juuri ja juuri välttämättömyyksiin, kuten vuokraan ja ruokaan. Eläminen kallistuu koko ajan, palkka ei nouse.
En ole vuosikausiin ostanut itselleni MITÄÄN kivaa, en edes kirpputorilta. Joudun venymään aivan älyttömästi, että pystyn ruokkimaan ja vaatettamaan lapseni. Meillä ei ole rahaa mihinkään ns ylimääräiseen. Jos eläminen kallistuu lisää, en yksinkertaisesti tiedä, mitä teen. Jo nyt joudun elämään päiväkausia puurolla ja voileivillä.Minä tiedän, miltä nälkä tuntuu. Te hyväosaiset ette tätä tietenkään usko.
Te sanotte, muuta halvempaan asuntoon - etsin halvempaa koko ajan. Te kehotatte minunlaisiani muuttamaan kauemmas. Miksi muuttaisin? Työmatkakulut syövät sen, minkä vuokrassa säästää. Te sanotte:
Toivottavasti sinun ja lastesi käy hyvin elämässä. Se, mistä kirjoitat, tuntuu kovin tutulta. Aamulla muistutettiin, että tänään vietetään asunnottomin päivää. Olen itse ollut koditon lapsen kanssa kauan sitten. Tänään se muistui mieleen. Tavallisestsi torjun muistot. Paljon muitakin vastoinkäymisiä tuli sen jälkeen, vaikka kuinka yritin selviytyä. Nyt vanhuuden kolkuttaessa ovella on vaikea rahatilanne, toinen lapseni väheksyy minua eikä paljon pidä yhteyttä, ystävät kysyvät miksi näytän ahdistuneelta. Nyt on vaan voimavarat käytetty. Kaikkea hyvää sinulle.
Mä vaihdan jarrupalat autoon itse. Ei tolla 595 työmarkkinatuella korjaamoon viedä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää soitta kelaan, että yh ei ole yh, sillä on mies luonaan joka päivä. 595 työmarkkinatuki riittää.
Loispsykoosi iski kun ei saada edes järkevää lausetta aikaiseksi.
595 on liikaa. Köydenpätkä ja jakkara, sen saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hälyttävintä on se, että ilman asuntoa on nyt enemmän ja enemmän ihmisiä, jotka käyvät töissä ja joilla ei ole päihdeongelmia. Ovat pienipalkkaisissa töissä ja ovat menettäneet asumisen tuet ja sitä kautta asuntonsa.
Asunnottomaksi on jäänyt nyt myös vanhuksia, joilla on muistisairautta. Eivät ole kyenneet maksamaan laskuja, kun ei pää enää pelaa ja on tullut häätö. Näillä ei ole omaisia, jotka olisivat osanneet huomata asian ja pistää hoitoprosessia liikkeelle. Tämä on joidenkin yksinäisten vanhusten osa, valitettavasti.
Kyllä asunnottomat muistisairaat kärrätään ensin hoitolaitoksen kriisipaikalle ja siitä sitten eteenpäin asumisyksikköön. Ei ainakaan meidän kaupungissa hourailevia vanhuksia jätetä kadulle. T. Hoitokodin hoitaja, jonka työpaikka ajoitta
Mitä jos kriisipaikkoja ei ole vapaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loispsykoosi iski kun ei saada edes järkevää lausetta aikaiseksi.
595 on liikaa. Köydenpätkä ja jakkara, sen saat.
Jatkossa kansalaisuutta ei saa, jos ei ole työpaikkaa. Kela tuilla ei saa.
Uusi päätös.
Vapautuu vuokra-asuntoja.
Kyllä asunnottomat muistisairaat kärrätään ensin hoitolaitoksen kriisipaikalle ja siitä sitten eteenpäin asumisyksikköön. Ei ainakaan meidän kaupungissa hourailevia vanhuksia jätetä kadulle. T. Hoitokodin hoitaja, jonka työpaikka ajoittain pullistelee kriisiasiakkaiden vuoksi