Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työtön ja tyytyväinen elämään, onko muita?

Vierailija
16.10.2025 |

Jäin vuosi sitten työttömäksi yt:n seurauksena. Työttömäksi jääminen ei ollut oma valinta tai omaa syytä, ja alkuun se oli järkytys. Mutta mitä pitempään työttömyyttä on jatkunut, sitä tyytyväisemmäksi olen tullut.

Työttömyyskorvaukset tulevat tilille joka kuukausi ja vaikka ne ovat pienet niin kyllä niillä pärjää. Työttömänä ollessa en ole juuri muuta ostanut kuin ruokaa. Vaateostotkin ovat ollleet nyt aivan minimissä, eikä nyt ole ollut oikea aika sisustaa kotia. Toki Suomen tilanne yleensä huolettaa, koska eihän tämä maa näin menesty, että ihmiset ovat vain kotona työttöminä. 

Mutta lisääntynyt vapaa-aika on jotain sellaista, mitä ei osannut etukäteen edes kuvitella. Tämä on niin hyvää elämää, että en kyllä yhtään kaipaa töihin. Tätä en ole uskaltanut ääneen omille kavereillekaan sanoa, koska onhan se nyt jotenkin moraalisesti tuomittavaa, että elää mieluummin kotona työttömyyskorvauksilla kuin käy töissä. 

Onko kenelläkään muulla samaa tilannetta?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei  omakotitaloa ei venettä ei hyvää ruoka ei ei ei ei. 

Onnellinen se, kenellä velaton ok-talo ja vene. Ei niitä noin vain menetä, jos ne on ehtinyt töissä ollessaan hankkia. Hyvään ruokaan on aina rahaa, jos ei käytä päih

joo eihän suomessa mihinkään rahaa mene pitäisköhän jäädä työttömäksi kun kerran niin helvetin hyvin menee.saisin 595e käteen

Miksi saisit noin vähän käteen? Kyllä minulle tulee yli 2000 e käteen työttömänä. Anssit. 

Vierailija
82/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jees ei tarvi aamutuimaan körötellä lammasmobiililla betonihelvettiin tappamaan henkistä hyvinvointiaan 8 tunniksi.

Eikä tehdä mitään muutakaan kun ei ole rahaa.vaikka kuinka jankutat niin en vaihda 4200e palkkaani kelan paska hiluihin.

Ansiosidonnaiset ei tule Kelasta vaan liiton kassasta. Mutta jos et ole tajunnut ajoissa liittyä liittoon, niin ei taida olla vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jees ei tarvi aamutuimaan körötellä lammasmobiililla betonihelvettiin tappamaan henkistä hyvinvointiaan 8 tunniksi.

Eikä tehdä mitään muutakaan kun ei ole rahaa.vaikka kuinka jankutat niin en vaihda 4200e palkkaani kelan paska hiluihin.

Ansiosidonnaiset ei tule Kelasta vaan liiton kassasta. Mutta jos et ole tajunnut ajoissa liittyä liittoon, niin ei taida olla vaihtoehtoja.

Kestääkö sun ansiosidonnainen vitunnn vajakkipentu eläkeikään asti?

sain ansiosidonnaista 900e käteen  17.50e  tuntipalkalla kun sitä leikataan 30 vai 40 pv kuluttua joten älä jauha paskaa että sillä menee hyvin.

Vierailija
84/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä kuva miten hyvin menee buaha haaaa

Vierailija
85/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää mennä huonosti ja olla tylsää kun tänne kirjoittaa

Vierailija
86/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei  omakotitaloa ei venettä ei hyvää ruoka ei ei ei ei. 

Onnellinen se, kenellä velaton ok-talo ja vene. Ei niitä noin vain menetä, jos ne on ehtinyt töissä ollessaan hankkia. Hyvään ruokaan on aina rahaa, jos ei käytä päih

joo eihän suomessa mihinkään rahaa mene pitäisköhän jäädä työttömäksi kun kerran niin helvetin hyvin menee.saisin 595e käteen

Miksi saisit noin vähän käteen? Kyllä minulle tulee yli 2000 e käteen työttömänä. Anssit. 

kaikki ei kato asu kelan luukussa ja ansiosidonnainen ei kestä kun 400pv patuilla 500pv sen jälkeen saan 595eja vitutt sa mitään yli 2000e anssia lopeta puupää jo toi paskanjauhaminen.

Vierailija
87/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei. Olen ollut vasta vuoden työttömänä, saan ansiosidonnaista. Kyllä se aika paljon enemmän on kuin vain 600e. 

Mutta kulutus on aika minimissä verrattuna siihen mitä

Oletko jotenkin varautunut siihen, että käteen jää pian 600e? Nyt voi olla kivaa, mutta vuosien myötä pelkkä ruoka ei riitä mielekkääseen elämään. Itse sairastuin, ja nyt eläkkeellä. Omasta mielestäni köyhänä ja toimettomana kaikin tavoin ihan kauheaa. Yritän jp miettiä, että mitä järkevää voisin tehdä, ja miten aika kuluisi. Mitä jos pesukone menee rikki, tai täytyy mennä lääkäriin. Kaikki vähitellen nuhjaantuu ympärillä, eikä mitään ole varaa uusia. Ihmisten ilmoilla on parasta vaieta tilanteesta.

Kyllä, olen varautunut. Olen töissä ollessani kerännyt säästöjä ja sijoituksia ja maksanut talon. Ei ole lainaa, niin kulut ovat pienet. Elämä ei yhteen pesukoneeseen tai lääkärilaskuun kaadu. 

Vierailija
88/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei. Olen ollut vasta vuoden työttömänä, saan ansiosidonnaista. Kyllä se aika paljon enemmän on kuin vain 600e. 

Mutta kulutus on aika minimissä verrattuna siihen mitä

Oletko jotenkin varautunut siihen, että käteen jää pian 600e? Nyt voi olla kivaa, mutta vuosien myötä pelkkä ruoka ei riitä mielekkääseen elämään. Itse sairastuin, ja nyt eläkkeellä. Omasta mielestäni köyhänä ja toimettomana kaikin tavoin ihan kauheaa. Yritän jp miettiä, että mitä järkevää voisin tehdä, ja miten aika kuluisi. Mitä jos pesukone menee rikki, tai täytyy mennä lääkäriin. Kaikki vähitellen nuhjaantuu ympärillä, eikä mitään ole varaa uusia. Ihmisten ilmoilla on parasta vaieta tilanteesta.

Kyllä, olen varautunut. Olen töissä ollessani kerännyt säästöjä ja sijoituksia ja maksanut talon.

kahteen tai kolmeen jo sitten kaatuukin.

Vierailija
89/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se todellinen määrä taitaa olla 640e, eikä 595e, koska verottaja ilmeisesti aina vetää vähä ylimääräistä, mutta sen saa sitten takaisin veronpalautuksena.

Vierailija
90/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se todellinen määrä taitaa olla 640e, eikä 595e, koska verottaja ilmeisesti aina vetää vähä ylimääräistä, mutta sen saa sitten takaisin veronpalautuksena.

No sittenhän vittuuu ei ole mitään hätää.irtisanoudun huomenna hyväpalkkaisesta työstäni.

Vierailija
91/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme että olet työtön.

Vierailija
92/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, se Kelan päiväraha tosiaan on keskimäärin 800,02 e/kk brutto, ja verojen jälkeen 640 e/kk netto, mutta kun se maksetaan 4 viikon jaksoissa, siitä tulee kai se 595 e/4 viikkoa. 

Vierailija
93/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottai kai olen tyytyväinen. Kuka nyt haluaisi alistua orjuuteen?

Kyllä te olette sairasta sakkia. Ei Suomessa orjuutta ole. Eikö yhtään hävetä loisia toisten maksamilla tukirahoilla?

Vierailija
94/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, se Kelan päiväraha tosiaan on keskimäärin 800,02 e/kk brutto, ja verojen jälkeen 640 e/kk netto, mutta kun se maksetaan 4 viikon jaksoissa, siitä tulee kai se 595 e/4 viikkoa. 

Tollaisilla paska hiluilla pitäisi kalliissa suomessa pärjätä.alkais elämä muistuttamaan afrikan meininkiä .

Vierailija
95/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottai kai olen tyytyväinen. Kuka nyt haluaisi alistua orjuuteen?

Kyllä te olette sairasta sakkia. Ei Suomessa orjuutta ole. Eikö yhtään hävetä loisia toisten maksamilla tukirahoilla?

kela pellellä ei katso ole kokemusta työnteosta ei ymmärrä että siitä saa palkkaa jotkut paljonkin.

no minulla ei jää kun kusiset 2400e kahdenviikon tilistä käteen mut kyllä olen pärjännyt ja harrastelen ja matkustelen.

Vierailija
96/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten ap kun vaikkapa pitää ostaa uusi auto?

Vierailija
97/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän vittuuu ei ole mitään hätää.irtisanoudun huomenna hyväpalkkaisesta työstäni.

Mikä sulla on? Tämän keskustelun pointti on, että vaikka on joutunut työttömäksi, voi olla tyytyväinen elämään, ja että vapaus on osoittautunut yllättävän mukavaksi. Ei ole kukaan sanonut, että kaikkien pitää irtisanoutua.

Varmaan sekin vaikuttaa tyytyväisyyteen, jos on talous hyvällä pohjalla, asuntovelat maksettuna ja säästöjäkin kertynyt, tai sitten tilanteessa, jossa ei ole mitään menetettävää.

Eniten hävittävää on asuntovelallisella, joka joutuu ansiosidonnaisen loppuessa myymään asuntonsa ja muuttamaan vuokralle. Silloin kannattaakin pitää kiinni työpaikasta. 

Vierailija
98/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ton saada siis tekemättä mitään? Oikeesti?

Vierailija
99/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten ap kun vaikkapa pitää ostaa uusi auto?

Olen säästänyt sitä varten. Eihän palkallakaan pysty ostamaan tuosta noin vain uutta autoa. Pitää olla säästöjä. 

Vierailija
100/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen osa-aikatöitä enkä enää ikinä menisi kokoaikatöihin. Hyvin pärjään tällä palkalla ja on aikaa hoitaa lasten asioita, tehdä kotitöitä, urheilla jne. Ihanaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän