Olen työtön ja tyytyväinen elämään, onko muita?
Jäin vuosi sitten työttömäksi yt:n seurauksena. Työttömäksi jääminen ei ollut oma valinta tai omaa syytä, ja alkuun se oli järkytys. Mutta mitä pitempään työttömyyttä on jatkunut, sitä tyytyväisemmäksi olen tullut.
Työttömyyskorvaukset tulevat tilille joka kuukausi ja vaikka ne ovat pienet niin kyllä niillä pärjää. Työttömänä ollessa en ole juuri muuta ostanut kuin ruokaa. Vaateostotkin ovat ollleet nyt aivan minimissä, eikä nyt ole ollut oikea aika sisustaa kotia. Toki Suomen tilanne yleensä huolettaa, koska eihän tämä maa näin menesty, että ihmiset ovat vain kotona työttöminä.
Mutta lisääntynyt vapaa-aika on jotain sellaista, mitä ei osannut etukäteen edes kuvitella. Tämä on niin hyvää elämää, että en kyllä yhtään kaipaa töihin. Tätä en ole uskaltanut ääneen omille kavereillekaan sanoa, koska onhan se nyt jotenkin moraalisesti tuomittavaa, että elää mieluummin kotona työttömyyskorvauksilla kuin käy töissä.
Onko kenelläkään muulla samaa tilannetta?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten ap kun vaikkapa pitää ostaa uusi auto?
Eipä tässä nyt juuri autoja olla ostamassa, odotellaan mitä tapahtuu sähköautojen kanssa. Lähinnä sitä, että koska niissä alkaa riittää ajomatkat niin että voi tehdä huoletta Lapin reissujakin, ja miten nuo latausajat kehittyy. Siihen asti ajellaan entisellä. Mutta rahaa on kyllä säästössä, ja sitten kun oikea hetki tulee, niin ostan. Aika monella on pitkän työuran jälkeen rahaa säästössä. Ap.
Riippuu millä palkalla on työskennellyt. Yllättävän monella on tili tyhjä. Oli työtön tai töissä. Töissäkäyvällä voi olla vielä pahempaa kun luottokortteja on lompakko täynnä. Minullakin on 6 luottokorttia. 10.000€ velkaa niissä yhteensä. Onneksi on töitä niin kykenee maksamaan lainat pois.
Palkastahan se paljon riippuu, ja kuinka pitkään on ehtinyt olla töissä ja kartuttaa säästöjä. On se kyllä elämäntyylistäkin kiinni, ei kaikki säästä, vaikka olisi hyvä palkka, mutta toiset säästää pienestäkin palkasta. Minä olen säästänyt parikymppisestä lähtien ja on talot, autot, vene ja mökki jo maksettu. Ei ole lainaa. Luottokortit maksan aina kerran kuussa kokonaan nollille. Todellakin nautin nyt vapaudesta. Itsehän en tätä työttömyystilannetta ole järjestänyt, mutta otan siitä nyt kaiken ilon irti enkä kuuntele kateellisia. Ap.
Vierailija kirjoitti:
liian yksinäistä ja liikaa aikaa, haluaisin edes 4 tunnin työn mutta palkaksi 2500 e min
ruokajonosta saa ruoat kaikki mutta ei ole mitänä järkevää tekemistä kuin netin selailua ja kerran pari viikossa salilla ja uimassa. ja lunta sattaapi pohjoisessa eikä täällä vi t u n Urpolandiassa kajaanissa ole mitään tekemistä eikä ketään näe missään, joku mummo talvella kävelee lumihangessa vastaan
Onko pakko olla jossain Urpolandiassa kajaanissa? Lähde reissuun. Mitä väliä jos konduktööri poistaa seuraavalla asemalla, jos ei ole kiire, mene sitten seuraavaan junaan. Hae ruokajonosta evästä vaikka.
Minä en ole tyytyväinen. Käyn kolmivuorotöissä ja kasvatan samalla neljää lasta puolisoni kanssa, joka tekee todella pitkää työpäivää. Emme jaksa elättää perhettä ja kaikkia työttömiä. Työtä pitäisi jakaa tasaisemmin. Toiset ovat työttömiä ja toiset meinaavat hukkua töihin.
Työtä pitäisi jakaa tasaisemmin. 500 tuhatta työkkärissä hakee työtä, osa tosin esim 9e pvä töissä, mutta kuitenkin. 20 pros jos työmäärä vähenisi ja pikkasen palkkaa pois niin olis 4 pv työviikko ja kaikille töitä.
Mikäs tässä sohvalla maatessa, olutta on ja älykästä keskustelua palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tyytyväinen. Käyn kolmivuorotöissä ja kasvatan samalla neljää lasta puolisoni kanssa, joka tekee todella pitkää työpäivää. Emme jaksa elättää perhettä ja kaikkia työttömiä. Työtä pitäisi jakaa tasaisemmin. Toiset ovat työttömiä ja toiset meinaavat hukkua töihin.
Miksi ette jättäydy työttömiksi?
Ei taida sillä alle 600 eurolla pärjätä mitä työttömät saa? Omat säästöt tai tulot alkaa vaikuttamaan yleistuen tultua voimaan. Ei oo hääppöistä työttömillä.
Vähän hölmöjä jotkut kommentit. Jos saa töistä potkut, eikä uusi tärppää, niin minkäs sille itse voi? Tilanne ei ole itse aiheutettu. Ap:kin joutuu hakemaan vähintään sen neljä työpaikkaa kuukaudessa. Vuodessa se on tehnyt jo lähes 50 hakemusta ja mahdolliset muut ylimääräiset hakemukset siihen päälle. Onhan se jo aika paljon haettuja töitä, mutta silti ei ole työtä saanut. Jos elämäntilanne on muuten sellainen, että asiat on kunnossa, niin miksi kurjistelemaan? Positiivisella mielellä pysyy työkykykin yllä.
Aivan, monet eivät tajua että kyllä työttömillä omat säästönsä on, joskus isotkin. Siellä sukan varressa piilossa.