Olen työtön ja tyytyväinen elämään, onko muita?
Jäin vuosi sitten työttömäksi yt:n seurauksena. Työttömäksi jääminen ei ollut oma valinta tai omaa syytä, ja alkuun se oli järkytys. Mutta mitä pitempään työttömyyttä on jatkunut, sitä tyytyväisemmäksi olen tullut.
Työttömyyskorvaukset tulevat tilille joka kuukausi ja vaikka ne ovat pienet niin kyllä niillä pärjää. Työttömänä ollessa en ole juuri muuta ostanut kuin ruokaa. Vaateostotkin ovat ollleet nyt aivan minimissä, eikä nyt ole ollut oikea aika sisustaa kotia. Toki Suomen tilanne yleensä huolettaa, koska eihän tämä maa näin menesty, että ihmiset ovat vain kotona työttöminä.
Mutta lisääntynyt vapaa-aika on jotain sellaista, mitä ei osannut etukäteen edes kuvitella. Tämä on niin hyvää elämää, että en kyllä yhtään kaipaa töihin. Tätä en ole uskaltanut ääneen omille kavereillekaan sanoa, koska onhan se nyt jotenkin moraalisesti tuomittavaa, että elää mieluummin kotona työttömyyskorvauksilla kuin käy töissä.
Onko kenelläkään muulla samaa tilannetta?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottai kai olen tyytyväinen. Kuka nyt haluaisi alistua orjuuteen?
Kyllä te olette sairasta sakkia. Ei Suomessa orjuutta ole. Eikö yhtään hävetä loisia toisten maksamilla tukirahoilla?
Monilla suomalaisilla on mennyt motivaatio tehdä töitä, koska ne näkee niin paljon tummaihoisia Suomessa nykyään. Ennen suomalaiset tunsi enemmän häpeää jos ne oli työttömiä, koska Suomi oli valkoinen, joten työ oli ylpeyden aihe, koska teit työtä valkoisen Suomen puolesta, mutta nykyään kun Suomesta on tullut ruskeampi, asia on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottai kai olen tyytyväinen. Kuka nyt haluaisi alistua orjuuteen?
Kyllä te olette sairasta sakkia. Ei Suomessa orjuutta ole. Eikö yhtään hävetä loisia toisten maksamilla tukirahoilla?
Jos olisi töitä tarjolla, niin kyllä voisi hävettääkin. Mutta ei ole töitä. Ei ole oma valinta. Silti voi olla aika tyytyväinen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jees ei tarvi aamutuimaan körötellä lammasmobiililla betonihelvettiin tappamaan henkistä hyvinvointiaan 8 tunniksi.
Eikä tehdä mitään muutakaan kun ei ole rahaa.vaikka kuinka jankutat niin en vaihda 4200e palkkaani kelan paska hiluihin.
Ansiosidonnaiset ei tule Kelasta vaan liiton kassasta. Mutta jos et ole tajunnut ajoissa liittyä liittoon, niin ei taida olla vaihtoehtoja.
Kestääkö sun ansiosidonnainen vitunnn vajakkipentu eläkeikään asti?
sain ansiosidonnaista 900e käteen 17.50e tuntipalkalla kun sitä leikataan 30 vai 40 pv kuluttua joten älä jauha paskaa että sillä menee hyvin.
Niin no, mulla on ansiosidonnainen nyt tippunut nyt niin että se on enää €2500 brutto. Eläke, vähään vajaa €5000, alkaa juoksemaan vasta reilun vuoden päästä mutta eiköhän tässä selvitä siihen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen osa-aikatöitä enkä enää ikinä menisi kokoaikatöihin. Hyvin pärjään tällä palkalla ja on aikaa hoitaa lasten asioita, tehdä kotitöitä, urheilla jne. Ihanaa!
Onko sulla kumppani joka tuo rahaa. Osa ajalla ei oikein tienaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo eihän suomessa mihinkään rahaa mene pitäisköhän jäädä työttömäksi kun kerran niin helvetin hyvin menee.saisin 595e käteen
Se todellinen määrä taitaa olla 640e, eikä 595e, koska verottaja ilmeisesti aina vetää vähä ylimääräistä, mutta sen saa sitten takaisin veronpalautuksena.
Juu, se Kelan päiväraha tosiaan on keskimäärin 800,02 e/kk brutto, ja verojen jälkeen 640 e/kk netto, mutta kun se maksetaan 4 viikon jaksoissa, siitä tulee kai se 595 e/4 viikkoa.
Voiko ton saada siis tekemättä mitään? Oikeesti?
Pikemminkin niin, että saadakseen tuon ei saa tehdä mitään muuta kuin hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa. Ainakaan ei saa opiskella tai tehdä mitään vapaaehtoistyötä. Muuten tuon menettää.
Ansiosidonnaisella vielä vuoden päivät. Sen jälkeenkään ei ole tarkoitus mennä mihinkään töihin. Jos joku maksaa kunnolla palkkaa, niin ehkäpä voisin jotain töitä harkita tekeväni. Mikään ei ole parempaa kuin herätä ilman herätyskelloa ja oluttakin voi ottaa silloin kuin huvittaa. Onhan tässä aikaa tehdä, jos jonkinmoista pikkuhommaa, josta joku maksaa rahaa suoraan käteen. Hyvin tulen toimeen ilman orjatyötäkin. Ei kiinnosta hikoilla jonkun rikastumisesta haikailevan puolesta pienellä palkalla.
Ok. Minä taas olen töissä ja tyytyväinen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaiset ei tule Kelasta vaan liiton kassasta. Mutta jos et ole tajunnut ajoissa liittyä liittoon, niin ei taida olla vaihtoehtoja.
Kestääkö sun ansiosidonnainen vitunnn vajakkipentu eläkeikään asti?
sain ansiosidonnaista 900e käteen 17.50e tuntipalkalla kun sitä leikataan 30 vai 40 pv kuluttua joten älä jauha paskaa että sillä menee hyvin.
Niin no, mulla on ansiosidonnainen nyt tippunut nyt niin että se on enää €2500 brutto. Eläke, vähään vajaa €5000, alkaa juoksemaan vasta reilun vuoden päästä mutta eiköhän tässä selvitä siihen saakka.
Heh, älä kerro täällä. Minut jo haukuttiin "vitunn vajakkipennuksi" kun mainitsin että yli 2000 € tulee anssia. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jees ei tarvi aamutuimaan körötellä lammasmobiililla betonihelvettiin tappamaan henkistä hyvinvointiaan 8 tunniksi.
Eikä tehdä mitään muutakaan kun ei ole rahaa.vaikka kuinka jankutat niin en vaihda 4200e palkkaani kelan paska hiluihin.
Lähtisin minäkin mutta ei ole mitään toivoa saada töitä. Laitoin perjantaina hakemuksen ja tänään tuli viesti että yli 100 hakemusta tullut. En ole yli vuoteen päässyt haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen osa-aikatöitä enkä enää ikinä menisi kokoaikatöihin. Hyvin pärjään tällä palkalla ja on aikaa hoitaa lasten asioita, tehdä kotitöitä, urheilla jne. Ihanaa!
Onko sulla kumppani joka tuo rahaa. Osa ajalla ei oikein tienaa
Ihan riittävästi tienaan 🙂
Enempi kyllä ihmettelen kymmeniä vuosia töissä olleita, jotka ei pärjäisi hetkeä ilman palkkatuloja. Mihin helvettiin työpalkat on niin tarkkaan tuhlattu.
Sen kyllä ymmärrän nuoremmat sukupolvet, joilla ei paljon työvuosia ja nekin monesti pätkätöitä
Totta. Puhelimet, läppärit kannattaa uusia jossain vaiheessa.