Pyykinpesukoneen eco-ohjelma; turhaa vai säästöä?
Meillä Samsungin 9kg EcoBubble pyykinpesukone joka ohjekirjan mukaan käyttäisi 50 litraa vettä ecopesussa kun taas tavallinen puuvillapesu 150 litraa. Puolison mielestä olisi kannattavaa käyttää ecopesua veden ja rahan säästämiseksi (perheessä vielä lapsia joten vettä kuluu) mutta olen huomannut että ecopesun jäljiltä pyykki haisee jo luukun avatessa ummehtuneelta, nöyhdältä. Olen tähänasti pessyt täysiä koneellisia 60 asteessa ja en vaan jaksa pesutulosten myötä uskoa että tuo ecopesu puhdistaisi lapsiperheen pyykin tarpeeksi tehokkaasti. Eihän alle 60c kuole edes pöpöt.
Onko muilla kokemuksia tästä, onko tuo ecopesuhomma ihan turhuutta?
Kommentit (34)
Vaikka pesuainemainokset ja pyykinpesukoneiden valmistajat toisin väittävät, en usko, että 30 asteessa ja jossain minimaalisessa vesimäärässä lilluva pyykki oikeasti puhdistaisi, saati poistaisi bakteerit vaatteista. Erityisesti musta pyykki alkaa haista, vaikka pesisi 40 asteessa (joka mainosmiesten mielestä on liian kuuma). Siksi piut paut välitän ohjeista, ja pesen puuvillapyykit 60 asteessa, jos haluan oikeasti puhdasta ja raikasta vaatetta. Herkemmät vaatteet menee neljäänkymppiin, mutta sen alempi lämpötila on niin naurettavan kylmää, että sama, vaikka hankaisi nyrkkipyykillä.
Eco-ohjelmat on suunniteltu varmasti siksi, että pesukone tekisi niin huonoa työtä, että sen luulisi olevan rikki, ja ihminen hankkisi kohta uuden koneen. Ja kyllä konekin likaantuu ja kerää itsensä täyteen jotain mönjää, jos jatkuvasti liian kylmissä lämpötiloissa ja vähällä vedellä sitä käytetään.
Pesen itse pyykit täydellä koneella 40C ja valitsen pikapesun sekä extra huuhtelun eli 2,5h puuvillapesu kestää noin tunnin ja vettä menee muistaakseni 50 litraa (miele).
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pesuainemainokset ja pyykinpesukoneiden valmistajat toisin väittävät, en usko, että 30 asteessa ja jossain minimaalisessa vesimäärässä lilluva pyykki oikeasti puhdistaisi, saati poistaisi bakteerit vaatteista. Erityisesti musta pyykki alkaa haista, vaikka pesisi 40 asteessa (joka mainosmiesten mielestä on liian kuuma). Siksi piut paut välitän ohjeista, ja pesen puuvillapyykit 60 asteessa, jos haluan oikeasti puhdasta ja raikasta vaatetta. Herkemmät vaatteet menee neljäänkymppiin, mutta sen alempi lämpötila on niin naurettavan kylmää, että sama, vaikka hankaisi nyrkkipyykillä.
Eco-ohjelmat on suunniteltu varmasti siksi, että pesukone tekisi niin huonoa työtä, että sen luulisi olevan rikki, ja ihminen hankkisi kohta uuden koneen. Ja kyllä konekin likaantuu ja kerää itsensä täyteen jotain mönjää, jos jatkuvasti liian kylmissä lämpötiloissa ja vähällä vedellä sitä käytetään.
Riippuu ihan pesu- ja huuhteluaineista mitä käytät. Nykyinen koneeni on mielen twindos, joka annostelee itse pesuaineet ja kone ei yli 2v ole haissut miltään. Edellisessä koneessa käytin pesupalloa (nestemäiset kaupan aineet) tai pulveria ja kone haisi aiba ummehtuneelta
Mitä kitinää taas, lgn koneen eco pesee ihan hyvin, hajusteeton pesuaine käytössä ja puhdasta tulee.
Ihmisillä on myös erilaisia käsityksiä puhtaudesta. Esim oma iäkäs äitini muistaa aina kertoa miten vaatteita pestään liikaa ja sopiva määrä pesuainetta on n. rkl kokeellisessa pyykkiä.
Äiti, vaikka niin rakas onkin, haisee usein lialle.
"Pesevät" tuntitolkulla vähässä vedessä. Ei tule puhdasta ja johan siinä vaatteetkin kuluu.
Omassa koneessa tunnin ohjelma ja raikasta ja puhdasta pyykkiä tulee. Se on pääasia. Aivan sama vaikka vettä kuluisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on myös erilaisia käsityksiä puhtaudesta. Esim oma iäkäs äitini muistaa aina kertoa miten vaatteita pestään liikaa ja sopiva määrä pesuainetta on n. rkl kokeellisessa pyykkiä.
Minä käytän 1 rkl pesuainetta ja pikapesuissa 0,5 rkl. Ei ole mikään haissut, kun pesee 60C:ssa. Pesuainejäämät allergisoivat ihon enneb pitkään.
10 vuotta vanha Rosenlew pesee varsin puhtaaksi ecopesussa.
Ohjelma on vaan hillittömän pitkä.
Jos säästää vettä, kyllä. Jos säästää sähköä, ei.
Itse käytän eko-ohjelmaa, mutta laitan letkulla tulikuumaa vettä manuaalisesti useamman ämpärillisen verran. Puhdasta tulee kun on reilusti vettä ja liotusta.
Ilman veden lisäystä ei oikein peseenny, kun pyykkejä pyörillään pikkiriikkisessä vesitilkkasessa. Laittakaapa joku tekstiili joka selvästi tummuu kastuessaan koneeseen, siihen pyykkikasan keskelle ja seuratkaa ikkunasta kuinka kauan se pyörii rutirutikuivana. Saatatte yllättyä kuinka kauan kone pyörii ilman että kaikki pyykki edes kastuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän 1 rkl pesuainetta ja pikapesuissa 0,5 rkl. Ei ole mikään haissut, kun pesee 60C:ssa. Pesuainejäämät allergisoivat ihon enneb pitkään.
Et kai oikeasti laita pesuainetta homeopaattisissa määrin?? Toisaalta eihän sitä hajua koskaan itse huomaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Aika niukalta kuulostaa, ainakin täydelle koneelliselle. Paljonko laitat pyykkiä?
Eko-ohjelmat on koneissa vain siksi että EU-vaatii.
Ei meillä mitään erityisen paskaisia pyykkejä ole ja aivan tarpeeksi puhdistuvat joko 40- 60 asteen lyhyessä pesussa.