Mikä mua oikein vaivaa? Olen alkanut teloa itseäni joka päivä
Joka päivä osuu käsi, tai jalka johonkin, kolhin itseäni, tulee naarmuja, mustelmia, tai pudottelen tavaroita.
Tämä alkoi noin 4 kuukautta sitten. Oli kuormittava elämänvaihe ja paljon kaikenlaista meneillään. Alkuun laitoin väsymyksen ja ylikuormituksen piikkiin ja ajattelin, että se menee ohi, kun palaudun. Olen nukkunut tosi hyvin nyt, pitkiä yöunia, levännyt paljon ja energiat alkaa pikkuhiljaa palautua, mutta tämä omituinen kolhiminen ei lopu ja se alkaa huolestuttaa itseäni. En normaalisti ole kömpelö ja olen elämäni aikana vuosia harrastanut hyvää motoriikkaa ja koordinaatiota vaativia lajeja.
Tämmöistä ei myöskään ole aiemmin itselleni koskaan tapahtunut, vaikka stressiä, kuormitusta ja huonoja yöunia on ollut ennenkin. Mitä tämä oikein on? Olenko voinut unissani tiedostamatta saada jonkun aivoverenkierron häiriön ja aivovamman, onko tämä psykologista, jotain syvälle sisälle sullottua itsevihaa, joka pulppuaa pinnalle tällä tavoin, vai onko kyse yhä vaan väsymyksen oireisto? Missä vaiheessa lääkäriin? Kellään muulla ollut tämmöistä ja menikö se ohi?
Kommentit (56)
Ehkä palautumiseen menee vain kauemmin?
Minullakin on tuota ja huomaan että liittyy kiireeseen ja väsymykseen. Vaikka tuntuu että olet alkanut palautua niin keho ei välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on tuota ja huomaan että liittyy kiireeseen ja väsymykseen. Vaikka tuntuu että olet alkanut palautua niin keho ei välttämättä ole.
Okei, kiitos tästä. Tämmöistä ei vaan itselläni ole koskaan aiemmin ollut ja vaikka tuntuu, että olen ihan levännyt ja kunnossa, niin silti vaan jatkuu. Eilen tuli naarmu käsivarteen, tänään kolhaisin lantion tuolin selkänojaan. Tämä vaan tuntuu todella omituiselta ja jopa pelottavalta oireelta. Ap
Ehkä joku neurologinen sairaus, aivokasvain, als, tai ms-tauti esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos tästä. Tämmöistä ei vaan itselläni ole koskaan aiemmin ollut ja vaikka tuntuu, että olen ihan levännyt ja kunnossa, niin silti vaan jatkuu. Eilen tuli naarmu käsivarteen, tänään kolhaisin lantion tuolin selkänojaan. Tämä vaan tuntuu todella omituiselta ja jopa pelottavalta oireelta. Ap
Oletko kiukkunen jollekin tai johonkin? Silloin tulee noita kolhuja
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä onkin, että en tiedä onko "vika" jokin korjaantuva juttu, joka lähtee lepäämällä, vai onko tämä merkki jostain fyysisestä sairaudesta.
Jos menisin lääkäriin tällä infolla, niin mitä ne sanoisi? Mitä voitaisiin tutkia? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä onkin, että en tiedä onko "vika" jokin korjaantuva juttu, joka lähtee lepäämällä, vai onko tämä merkki jostain fyysisestä sairaudesta.
Jos menisin lääkäriin tällä infolla, niin mitä ne sanoisi? Mitä voitaisiin tutkia? Ap
En usko, että kysymys olisi jostakin sairaudesta. Hermoista kylläkin
Parkinsonin tauti? Onko sulla hyvä hajuaisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kysymys olisi jostakin sairaudesta. Hermoista kylläkin
Kuormitus on ollut kova ja paljon äärimmäisen turhauttavia tilanteita. Olen huomannut oman väsymystilan jo kauan sitten, mutta on ollut pakkorako painaa eteenpäin. Ajattelin, että asiat lähtee korjaantumaan, kun pääsee siitä tilanteesta pois ja lepää, mutta nyt ei ole käynyt niin ja se huolestuttaa. Ap
Minkä ikäinen olet? Myöhemmin puhkeavan muistisairauden ensimmäisiä oireita voi olla itsensä telominen.
Vierailija kirjoitti:
Parkinsonin tauti? Onko sulla hyvä hajuaisti?
On kyllä hyvä hyvä hajuaisti. Indikoiko se tuota sairautta? Ja voiko se tulla nuorelle? Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä tuurilla MS, huonolla ALS.
Hajuaistin heikkeneminen on ensimmäisiä Parkinsonin oireita, eli tuskin siis sitä on.
Mulla löyty iso kalloluun sisäinen kasvain. Ei siis aivokasvain, mutta iso möykky aivojen ulkopuolella. Kömpelyys kaikessa tekemisessä oli itä ensimmäinen oire.
Nyt on kaikki ok, koska se leikattiin. Mutta ole tiukkana terveydenhuollossa. En meinannut saada edes aikaa magneettikuvaukseen. Sitten vihdoin sai, kun kaksikin saattajaa oli vastaanotolla.
Ja erikoissairaanhoidossa oli sitten erinomainen toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kiukkunen jollekin tai johonkin? Silloin tulee noita kolhuja
Tutkistelin tätä asiaa vastikään ja törmäsin pariinkin psykologiseen selitykseen tälle ilmiölle. En vaan itsekseni osaa arvioida sitä, kummasta on kyse: psyykkisestä oireilusta kuormituksen takia, vai jostain fyysisestä vaivasta.
Olen myös pohtinut alkavan muistisairauden oireistoa ja teinkin netissä muistitestin eikä siinä ollut mitään viitteitä sellaisesta ja pää, ainakin toistaiseksi muistin osalta, pelittää vielä. Ap
Lihavuus ja liikkumattomuus, ei se auta jos on 20v sitte harrastanu vähä jotai.
Vierailija kirjoitti:
Mulla löyty iso kalloluun sisäinen kasvain. Ei siis aivokasvain, mutta iso möykky aivojen ulkopuolella. Kömpelyys kaikessa tekemisessä oli itä ensimmäinen oire.
Nyt on kaikki ok, koska se leikattiin. Mutta ole tiukkana terveydenhuollossa. En meinannut saada edes aikaa magneettikuvaukseen. Sitten vihdoin sai, kun kaksikin saattajaa oli vastaanotolla.
Kuinka nopeasti sinulle tuli oireita ja voitko välillä paremmin sen kanssa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Jatkan omaa juttuani. Minullakin laitettiin stressin piikkiin. Kyllä sen tuntee, onko jokin pielessä jostain muusta syystä kuin ylirasituksests.
Eli vaadi tutkimuksia.
Up, kukaan?