Mikä mua oikein vaivaa? Olen alkanut teloa itseäni joka päivä
Joka päivä osuu käsi, tai jalka johonkin, kolhin itseäni, tulee naarmuja, mustelmia, tai pudottelen tavaroita.
Tämä alkoi noin 4 kuukautta sitten. Oli kuormittava elämänvaihe ja paljon kaikenlaista meneillään. Alkuun laitoin väsymyksen ja ylikuormituksen piikkiin ja ajattelin, että se menee ohi, kun palaudun. Olen nukkunut tosi hyvin nyt, pitkiä yöunia, levännyt paljon ja energiat alkaa pikkuhiljaa palautua, mutta tämä omituinen kolhiminen ei lopu ja se alkaa huolestuttaa itseäni. En normaalisti ole kömpelö ja olen elämäni aikana vuosia harrastanut hyvää motoriikkaa ja koordinaatiota vaativia lajeja.
Tämmöistä ei myöskään ole aiemmin itselleni koskaan tapahtunut, vaikka stressiä, kuormitusta ja huonoja yöunia on ollut ennenkin. Mitä tämä oikein on? Olenko voinut unissani tiedostamatta saada jonkun aivoverenkierron häiriön ja aivovamman, onko tämä psykologista, jotain syvälle sisälle sullottua itsevihaa, joka pulppuaa pinnalle tällä tavoin, vai onko kyse yhä vaan väsymyksen oireisto? Missä vaiheessa lääkäriin? Kellään muulla ollut tämmöistä ja menikö se ohi?
Kommentit (56)
Oli pitkään tasapaino-ongelmia, kunnes toinen korva "kuuroontui". Oli täynnä vaikkua. Toisaalta myös öitä valvoneena olen kuin olisin humalassa. Telon itseäni kaapin oviin ja kompastelen esimerkiksi maton reunoihin.
Pää on kuvattu koska epäiltiin esimerkiksi Parkinsonia monista syistä. Selitystä siitä löydy, vaikka suvusta löytyykin tätä sairastaneita. Mitään muutakaan tautia ei ole löydetty ja veriarvot ovat normaalit. Matala verenpaine voi tosin olla syy esimerkiksi pyörtymisiin.
Aiemmin huomasin, että muotoaan muuttava hajataitteisuus aiheutti sen, että kolhin muun muassa astioita laitellessani niitä kaappiin. "Kuollut kulma" koskee myös liesituuletinta.
Viimeksi kompastuin lattialla väärässä paikassa oleviin kenkiin ja sain oikein mojovan mustelman silmän ympärille. Perheenjäsenet ovat sitä mieltä, että mun kuuluisi käyttää kypärää ja muita suojavarusteita sisätiloissakin saati ulkoillessa.
Voisiko tuo mainitsemasi korva-asia liittyä siihen itsesi kolhimiseen? Mietin että korvaan säätelee myös tasapainoa, jos se ei toimi normisti niin kolhit helpommin?
Itestäni olen huomannut että stressaantuneena satutan ihteeni tahtomattani, just tuollaista mitä mainitset. Se voi olla ihan vain sitä. Joku hyvin rauhallinen ja säännöllinen metsässä oleilu voisi auttaa, ainakin minua rauhoittaa todella paljon.
Tsemppiä ap, koita myös olla yliajattelematta, se vie kierteeseen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Oli pitkään tasapaino-ongelmia, kunnes toinen korva "kuuroontui". Oli täynnä vaikkua. Toisaalta myös öitä valvoneena olen kuin olisin humalassa. Telon itseäni kaapin oviin ja kompastelen esimerkiksi maton reunoihin.
Pää on kuvattu koska epäiltiin esimerkiksi Parkinsonia monista syistä. Selitystä siitä löydy, vaikka suvusta löytyykin tätä sairastaneita. Mitään muutakaan tautia ei ole löydetty ja veriarvot ovat normaalit. Matala verenpaine voi tosin olla syy esimerkiksi pyörtymisiin.
Aiemmin huomasin, että muotoaan muuttava hajataitteisuus aiheutti sen, että kolhin muun muassa astioita laitellessani niitä kaappiin. "Kuollut kulma" koskee myös liesituuletinta.
Viimeksi kompastuin lattialla väärässä paikassa oleviin kenkiin ja sain oikein mojovan mustelman silmän ympärille. Perheenjäsenet ovat sitä mieltä, että mun kuuluisi käyttää kypärää ja muita suojavarusteita sisätiloissakin saati ulkoillessa.
No tämä nyt ei ainakaan voi enää olla normaalia. Oletko aina ollut tällainen, vai onko koheltaminen alkanut jossain vaiheessa elämän varrella?
Oulun legenda Marko "Varjo Kulli" Kokko manasi yllesi kirouksen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuo mainitsemasi korva-asia liittyä siihen itsesi kolhimiseen? Mietin että korvaan säätelee myös tasapainoa, jos se ei toimi normisti niin kolhit helpommin?
Itestäni olen huomannut että stressaantuneena satutan ihteeni tahtomattani, just tuollaista mitä mainitset. Se voi olla ihan vain sitä. Joku hyvin rauhallinen ja säännöllinen metsässä oleilu voisi auttaa, ainakin minua rauhoittaa todella paljon.
Tsemppiä ap, koita myös olla yliajattelematta, se vie kierteeseen helposti.
No se on käväissyt mielessä. Korvan ei pitäisi ainakaan olla mitenkään tukossa ja kuulen sillä ihan hyvin. Täytyy varmaan käydä näyttämässä sitä lääkärille. Jos siinä on jotain, niin se lienee jossain sisäkorvassa, koska ulkona ei ole mitään poikkeavaa. Ilmeisesti joku sisäinen tasapainosakka voi mennä vinksalleen. Mutta olen kyllä psyykkisesti myös ollut ylikuormittunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oulun legenda Marko "Varjo Kulli" Kokko manasi yllesi kirouksen.
Ai jaa. Miksi? Ap
Pystyykö yleislääkäri tutkimaan sisäkorvan, jos menen terveyskeskukseen tämän kanssa? Tietääköhän kukaan täällä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö yleislääkäri tutkimaan sisäkorvan, jos menen terveyskeskukseen tämän kanssa? Tietääköhän kukaan täällä. Ap
Ei. Kyllä se vaatii erikoislääkärin. Hyvähän nekin olisi tarkistaa.
Miten sun purenta? Narskutteletko? Itselle tulee korvaongelmia narskuttelun takia, mutta ei mulla ole mitään muuta tuommoista isompaa ollut. Mietin vaan, jos hoitamaton narskuttelukin vaikuttaisi tasapainoelimiin.
Korvaongelmilla tarkoitan siis kipuja ja korvat ärtyvät ja ovat punaiset. Sen takia söin jatkuvasti lieviin korvatulehduksii antibioottikuureja. Olin ehtinyt käydä myös korvaklinikat ja erikoislääkärit. Mikroskoopilla tutkivat. Pääalueen kuvia otettiin. mitään ei löytynyt.
Sitten yksi yleislääkäri kysäs, että milloin olet hammaslääkärissä käynyt viimeksi? Noin puolitoista vuotta sitten. Onko sulla narskuttelua yöaikaa? Joo! Sitten kannattaa se purenta-asia tarkistaa ja muutenkin hampaat. Meni pari kuukautta, kun sain sen purentakiskon ja elämä muuttui korvissakin kivuttomaksi yms.
Nyt vaan lähdin heittelemään asioita. Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta jos joku löytää jonkun punaisen langan. Voimia! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli iän myötä toisinaan vastaavaa. Ei meinaa oven karmit välillä riittää, kun törmäilen.. tai sitten oven kahvoihin, että jäi ikäviä mustelmia käsivarsiin (kipeitä). Semmoinen koordinaatio, ettei ihan osu, kompuroin ja tosiaan pudottelen tavaroita.
Esimies otti mut puhutteluun, ei toruakseen vaan kyselläkseen, että mikä on, onko kaikki hyvin.. ? Mikä tilanne miehen kanssa? Käykö käsiksi? - oikeesti järkytyin, että mun miehestä edes tuommoista epäiltiin. Eihän häntä töissä tunneta, että on maailman empaattisin ja suloisin ihminen. Kerroin tuon esimiehelleni ja hän sitten pahoitteli, mutta on huolissaan, kun mä olen niin "unessa" koko ajan ja paikat mustelmilla. Hajamielinen, poissaoleva.
Menin lääkäriin, eikä nyt noineen mitään pahempaa löytynyt. Otettiin verikokeita ja teki testejä. Ehkä tosiaan stressiä, töissä oli kiire aika, kuten joka vuosi...
Ei kuulostakaan. :) Kiitos huolenpidosta. "vikaa" etsitään, mutta löytyykö sitä. Poissulkemisprosessi on pitkä ja hidas. Stten kun itse ei aina jaksa olla aktiivinenkaan, että nyt taas alkoi kolhiintuminen, että lääkäriin mars. Pidän kyllä ns oirepäiväkirjaa niiltä ajoilta.
Sama
Mietinpä vielä sellaista jos huomaamattasi puret leukojasi ja jännität hartioitakin niin sehän voi tehdä tuota korva-ongelmaa(lihakset yhdistyy hartiasta kalloon) mutta lihasten jännittäminen ja pingottuneet lihakset voivat myös saada liikkeen kömpelöksi jolloin kolhii itseään.
Jos vain on mahdollista niin käydä jonkun aikaa säännöllisesti hieronnassa, sellaisella joka todella hieroo eikö vain hipsuttele kevyesti jotta jos siellä on jumipaikkoja niin niitä saisi availtua.
Monestihan mielen stressi tulee myös kroppaan ja eri ihmisillä se näkyy eri tavalla. Pitkittyneenä sitä ei edes välttämättä huomaa kuinka olo on muuttunut pitkän ajan saatossa aivan erilaiseksi.
P. S Kamomillatee rauhoittaa
T. Viestin 43 lähettänyt
Ap, varaat heti ajan kokeneelle neurologille ja vaadit lähetteen magnetti-tai tt- kuvauksiin. Äläkä vastaanotolla vähättele vaivojasi. Ei mitään muita lääkäreitä ,ei korva - tai muita lääkäreitä.
Selviää heti jos on jotain pahaa tai ihan viatonta. Tuota on ihan turha pistää stressin tai korvan piikkiin.
Älä vaan kysy täällä mikähän sulla on.... mammat keksii kaikki mahdollisimman kauheat jutut eli muistisairas als ms kasvain päässä. Mitähän muuta .. oisko vaan väsymys tai esivaihevuodet tms don't panic.
Paljonko on paljon unta? Aikuinen tarvitsee noin 7-9 tuntia unta, se että vaihteluväli on tuo, ei tarkoita että välttämättä 7 tuntia on paljon tai että niillä pärjäisi juuri itse.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on paljon unta? Aikuinen tarvitsee noin 7-9 tuntia unta, se että vaihteluväli on tuo, ei tarkoita että välttämättä 7 tuntia on paljon tai että niillä pärjäisi juuri itse.
Välillä 8-10 tuntia jopa, eli olen nukkunut paljon ja hyvin. Se ei silti poista ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli iän myötä toisinaan vastaavaa. Ei meinaa oven karmit välillä riittää, kun törmäilen.. tai sitten oven kahvoihin, että jäi ikäviä mustelmia käsivarsiin (kipeitä). Semmoinen koordinaatio, ettei ihan osu, kompuroin ja tosiaan pudottelen tavaroita.
Esimies otti mut puhutteluun, ei toruakseen vaan kyselläkseen, että mikä on, onko kaikki hyvin.. ? Mikä tilanne miehen kanssa? Käykö käsiksi? - oikeesti järkytyin, että mun miehestä edes tuommoista epäiltiin. Eihän häntä töissä tunneta, että on maailman empaattisin ja suloisin ihminen. Kerroin tuon esimiehelleni ja hän sitten pahoitteli, mutta on huolissaan, kun mä olen niin "unessa" koko ajan ja paikat mustelmilla. Hajamielinen, poissaoleva.
Menin lääkäriin, eikä nyt noineen mitään pahempaa löytynyt. Otettiin verikokeita ja teki testejä. Ehkä tosiaan stressiä, töissä oli kiire aika, kuten joka vuosi... mutta ehkä se vaan nyt sitten iän myötä oli alka
Oi että miten rohkea ja välittävä esimies. Ei varmasti ole ollut helppo ottaa puheeksi, mutta olisi voinut olla pelastava tekijä sinulle, jos kyse olisi oikeasti ollut väkivallasta kotona.
No kun mielestäni ei, pikemminkin päinvastoin. Ehkä pitäisi käydä lääkärissä tutkituttamassa korva. Kai se voi vaikuttaa tasapainoon jotenkin, jos siinä on jotain häikkää?
Tässä on kyllä semmoinen vyyhti, että vaikea tietää itsekään, onko tämä stressiä, vai jotain muuta. Ap