Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei vangeille pelkkää kasvisruokaa?

Vierailija
16.10.2025 |

Eli valtio säästäisi jos vangeille tarjottaisiin ihan vaan kaurapuuroa, leipää ja kasviskeittoa. Joskus vaikka pastaa vihreillä pavuilla. Kunhan päivän vitamiinit saa. Päivärahallaan tai säästöillään voivat vangit sitten ostaa vaikka niitä lihapullia, maksamakkaraa tai muuta sipsien ja karkin lisäksi.

Vankilaan ei kukaan eksy, tiedossa on, että se keittiötäti siellä ostaa ja valmistaa ne ruoat, ei voi itse päättää mitä milloinkin syö, niin kuin ei kouluissakaan. Ja se kasvisruoka pitää muutenkin jo nykyisin tehdä erikseen, koska monen uskonto kieltää lihan. Kasvisruoka taas sopii kaikille.

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Possupata olisi ihan hyvä ja ravitseva ruoka kaikille vankilassa. Mureaa possu ja hyviä juureksia. 

Ei.

Ei vanhukset nää sodanaisetkaan saa tuollaista.

Jotan viherpas_aa saavat.

Vanhoille liharuokia tai kalaa joka päivä.

Vangeille jätteet.

Mikä taho järjestää vanhusten ruokailun? 

Vierailija
62/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyökää tänne esimerkki vankien päivittäisestä ruokavaliosta. Kiinnostaa! Miten se vertautuu esim. vanhusten, koululaisten yms. laitoseläjien ruokiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä menisi vankilaan vaikka vuodeksi jos saisitte vaikka 3000 euroa kuukaudessa tekemättä mitään mutta muistakaa sieltä ei sitten iltakaljoille pääse, vapaus on viety kulkea yhtään mihinkään.Kävisi varmaan  niinkuin suomen armeijassa, parinviikon päästä jo olisi mammaa ikävä päästäkää mut pois.

Minä. Vuoden päästä olisi tilillä 36 000e ja Massu täynnä herkkuja.

Nimi ja sähköpostiosoite saat viestin minne tulla, arvotaan sulle vankila ja ne herkut on sitten puuroa ja täällä ehdotettua vähäkalorista kasvisruokaa ilman mausteita.

Vierailija
64/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko niille syöttää ylijäämää kuten hävikkiä ja opettaa niitä tekemään itse jotain missä ei käytetä teräaseita. Vaikka pullaa.  Hävikkiä tulee paljon myös hedelmistä mistä saa smoothien. Ainiin ei teräaseita.  No tomaattihävikkiä. 

Vierailija
65/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on liian kallista. Vegaaniruoka on usein tuplasti kalliimpaa kuin mitä normaali.

Ei todellakaan ole. Ja lihan syöminen ei ole "normaalia".

Kyllä se ihmiseläimelle biologian näkökulmasta on. Yhtäkään pelkästään kasvipohjaista ravintoa syövää monen sukupolven ihmispopulaatiota ei tältä planeetalta löydy. Ei sillä, kasvisruoka vankilassa ja lihat ostona voisi aivan hyvin toimia. 

Vierailija
66/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälvetti! Moni rikollinen jättäisi konannkoukkunsa tekemättä, jos ja kun pelkkää kasvismössöä raavaille rikollisille syötettäisiin!

Vierailija
67/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäkää niille Aku ankkoja . 

Vierailija
68/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähenis rikosten uusiminen jos olis vain kaalilaatikkoa ruuaksi!

Mihin tutkimuksiin perustat tuon väitteen? 

Vierailija
69/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilassa tehdään ratkaisuja myös rauhan perusteella. 

Vierailija
70/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kasvispöperöllä lähde nälkä, on vika täysin kokissa.

Liha lihottaa, liikaa energiaa, eiväthän vangit tee mitään. 

Vierailija
71/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyökää tänne esimerkki vankien päivittäisestä ruokavaliosta. Kiinnostaa! Miten se vertautuu esim. vanhusten, koululaisten yms. laitoseläjien ruokiin?

En tiedä mitä nykyään on ,minun aikana normiruokia oli vankilassa, tein kaloreita kuluttavaa työtä paino putosi 18kg, en ollut lihava sinne  menessä mutta lähtiessä sieltä passiin merkintä hoikka.Tämä oli 80-luvun aikaa.

Vierailija
72/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kasvissyöjä, mutta en silti kannata. Kyllä sen rangaistuksen pitäisi olla vain se vapaudenmenetys tuomion määräämäksi ajaksi, ei sellaisen ruoan pakkosyöttäminen mitä henkilö itse ei halua syödä, ja joka poikkeaa merkittävästi siitä mitä useimmat ihmiset Suomessa syö.

Mitäköhän opiskelijat syö? Omana makuun ei liha maistu ollenkaan, mutta en kehtaisi valittaa salaatin vöhäisyydestä, vaan söisin kyllä mitä vaan tarjottaisiin kiitollisena. Niin mä kylässäkin teen. Maistan ja kiitän. Ei ole mun mielestä mikään rikollisen oikeus vaatia lempiruokiaan ilmaiseksi. Sieltä kanttiinista voi päivärahoilla ja säästöillään ostaa niitä einesruokia ja lihapullia ja sipsiä jos tahtoo.

Vierailija
73/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko niille syöttää ylijäämää kuten hävikkiä ja opettaa niitä tekemään itse jotain missä ei käytetä teräaseita. Vaikka pullaa.  Hävikkiä tulee paljon myös hedelmistä mistä saa smoothien. Ainiin ei teräaseita.  No tomaattihävikkiä. 

Näin toimitaan jo. 

"Vankila voi järjestää vankien ruokahuollon myös siten, että vangit valmistavat ruokansa joko kokonaan tai osittain omatoimisesti asuinyksiköissään."

https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/seuraamukset/saannokset/maarayks…

Vierailija
74/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö lue mitään.

Onhan vertailuja.

Koululaisten ja vanhusten ruoka surkeeta verrattuna 

Vierailija
75/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kasvispöperöllä lähde nälkä, on vika täysin kokissa.

Liha lihottaa, liikaa energiaa, eiväthän vangit tee mitään. 

Useimmat vangit tekevät töitä tai opiskelevat. Ja ihan mielellään. 

Vierailija
76/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko perhe joutuu syömään samaa keittoa (tai pastaa) ja leipää monta päivää aina putkeen :D Ei kyllä ole mitään eri liharuokia lounaalla ja päivällisellä :D Ihan samaa keittoa vaan lämmitetään ja kun loppuu niin tehdään uus satsi :D

Vierailija
77/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomessa enää yhtään vankilaa jossa tehdään fyysisesti raskasta työtä?Ennen oli ja monta sellaista.

Vierailija
78/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernekeittoa joka päivä ja kaurapuuroa

Tulee kalliiksi, koska ympärivuorokautinen kaasuhälytys maksaa varusteineen.

Vierailija
79/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla olin jo luetellut. Mutta näet itse netistä eri vankiloiden kaikki ruokalistat. Guugleen vaikka  Leijonat catering ja ruokalista. Vankilat on lyhennettynä RISE kun tuo sama catering tekee ruoat myös muihin lounasravintoloihin.

Vierailija
80/120 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi linnakundi maksaa meille veronmaksajille about 100 000 euroa per vuosi. Kyllä tuolla summalla syö linnaruuna hyvin!