Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotko tehdä englantilaisen hedelmäkakun jouluksi? Mitä alkoholia

Vierailija
15.10.2025 |

laittais siihen? Saako marketista nykyään jotain siihen sopivaa alkoholia kun nykyäänhän on eri alkoholityyppejä enemmän marketeissa. Ei viittis mennä alkoon. En osaa asioida siellä kun ei ole kokemusta. Liittyykö alkossa käymiseen jotain erityistä nykyään?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka vuosi ja käytän aina konjakkia. 

Vierailija
42/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siis saako alkossa rauhassa miettiä mitä ostaa? Löytääkö sieltä helposti jotain kakkuihin sopivia alkoholeja ja jos myyjä tulee kysymään mitä etsin niin voiko ihan suoraan sanoa että haluan halvinta brandya tai rommia tms. leivontaan? Löytääkö sieltä helposti eri alkoholityypit?

ap

Riippuu vissiin vähän kakusta, mutta sitä mitä itse oon tehnyt, siihen tuli makeaa sherrya. Sinuna etsisin samantien ovelta sen myyjän ja kertoisin mitä tarvitsen ja nimenomaan tuon että halvin ja pienin mahdollinen, kun tulee leipomiseen. Saat pullon kouraan 5 sekunnissa ja sit kassan kautta ulos. Itse kun sielä ryhtyy pyörimään sielä menee tunti ennen kuin löytää edes oikean hyllyn. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kakkuun tulevat hedelmät kannattaa muuten liottaa siinä alkoholissa jota käyttää, kakusta tulee ihanan maukas ja kostea.  (se joka vuosi kakun leipova)

Vierailija
44/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siis saako alkossa rauhassa miettiä mitä ostaa? Löytääkö sieltä helposti jotain kakkuihin sopivia alkoholeja ja jos myyjä tulee kysymään mitä etsin niin voiko ihan suoraan sanoa että haluan halvinta brandya tai rommia tms. leivontaan? Löytääkö sieltä helposti eri alkoholityypit?

ap

Riippuu vissiin vähän kakusta, mutta sitä mitä itse oon tehnyt, siihen tuli makeaa sherrya. Sinuna etsisin samantien ovelta sen myyjän ja kertoisin mitä tarvitsen ja nimenomaan tuon että halvin ja pienin mahdollinen, kun tulee leipomiseen. Saat pullon kouraan 5 sekunnissa ja sit kassan kautta ulos. Itse kun sielä ryhtyy pyörimään sielä menee tunti ennen kuin löytää edes oikean hyllyn. 

Missä tuollaista palvelua saa? Helsingissä?

Vierailija
45/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

En oo koskaan laittanu. Nyt mies on lahjaksi saanut brandya ja konjakkia, voi jälkimmäistä kokeilla, esim., jos sukaatteja liottais. 

Vierailija
46/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikkalikööriä. Tai rommia parin ruokalusikallisen sijaan desi

Vierailija
47/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen alkoholin täytyy olla 40%, muuten kakku homehtuu. Eli et saa kaupasta vaan Alkoon on mentävä.

Christmas pudding on aika pahaa, mutta sen kylkeen kuuluva brandy butter on herkkua. 

-20v Englannissa asunut 

Ei muuten varmasti homehdu. Tuollanen menee joulupyhinä kahteen mieheen.

Varmasti menee, mutta siis mitä lottoat että tapahtuu märälle kakulle joka seisoo lokakuusta jouluaattoon siinä keittiön tasolla siinä ennen niitä juhlapäiviä, jos sitä kastelee muulla kuin 40-volttisilla.

Englantilainen hedelmäkakku säilytetään kylmässä ei huoneenlämmössä. Itse pakastan ja sulatan jääkaapissa.

Vierailija
48/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen alkoholin täytyy olla 40%, muuten kakku homehtuu. Eli et saa kaupasta vaan Alkoon on mentävä.

Christmas pudding on aika pahaa, mutta sen kylkeen kuuluva brandy butter on herkkua. 

-20v Englannissa asunut 

Varmasti menee, mutta siis mitä lottoat että tapahtuu märälle kakulle joka seisoo lokakuusta jouluaattoon siinä keittiön tasolla siinä ennen niitä juhlapäiviä, jos sitä kastelee muulla kuin 40-volttisilla.

Eihän mitkään murotaikinaleivonnaiset homehdu vaikka olisivat viikkoja kaapissa. 

Vierailija
49/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen englantilaisen hedelmäkakun ilman alkoholia. Hyvä tulee. 

Minä olen myös ollut tyytyväinen alkoholittomaan. Itse miellän alkoholin suklaaleivonnaisiin. En kyllä koskaan ole niissäkään käyttäny. Kokeilla voin. 

Vierailija
50/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä ja linkistä

Vierailija
51/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-20v Englannissa asunut 

Englantilainen hedelmäkakku säilytetään kylmässä ei huoneenlämmössä. Itse pakastan ja sulatan jääkaapissa.

Huomeenlämmössä säilyy kun on juotettu kunnollisesti brandylla, mutta ei liikaa ettei mikään muu maistu kuin alkoholi mutta on kivan kostea. Ei ole ikinä homehtunut vaikka tehnyt vuosikymmeniä brittimiehelleni. 

Vierailija
52/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Alkon myyjä neuvoo sua, kun sanot, että etsit edullista tuotetta englantilaiseen hedelmäkakkuun. Varmaan just joku halpa pikkupullia brandya. 

Vierailija
53/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Missä tuollaista palvelua saa? Helsingissä?

Kaikissa Alkoissa? 

Vierailija
54/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-20v Englannissa asunut 

Eihän mitkään murotaikinaleivonnaiset homehdu vaikka olisivat viikkoja kaapissa. 

Ei se ole murotaikinaa se kakku. 

Vierailija
55/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolensa kullakin 🎅

56/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka vuosi joulun alla taatelikakun. Tänä vuonna haluan tehdä lisäksi jonkun vähän erikoisemman kakun. Harkinnassa ovat englantilainen hedelmäkakku, kahvi-saksanpähkinäkakku (coffee and walnut cake) sekä kookoskakku.

Viimeksi mainittu on näistä jouluisin minulle. Kun olin lapsi, äitimme teki usein jouluksi kookoskakun.

Jos päädyn engl. hedelmäkakkuun, valitsen alkoholiksi todennäköisesti rommin koska pidän sen mausta.

Vierailija
57/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sherryä tai madeiraa. Tai pimmsiä, johon kurkkuviipaleita ja appelsiinia. 

Vierailija
58/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä siinä kysymisessä pelottaa? Itse kävelisin suoraan sen Alkon myyjän luo, joka on niiden tuotteiden asiantuntija, ja kertoisin, mihin tarkoitukseen tarvitsen alkoholia. Jos esittelee mielestäni liian kallista, kysyisin, onko edullisempaa vaihtoehtoa. 

Vierailija
59/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirsikkaviinii. Saa markeista

Viini ja kirsikan makuisen alkoholit eivät kuulu hedelmäkakkuun. 

Vierailija
60/60 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin viime vuonna Cointreauta koska se koristaa huonoja suomalaisia kuivattuja sitrushedelmiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi