Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoossa järjestettiin ensimmäistä kertaa sateenkaareva ripari, joka on kaikin puolin turvallinen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille

Vierailija
15.10.2025 |

Espoossa järjestettiin päättyneenä kesänä erityinen rippileiri seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville tai asiaa pohtiville nuorille. Pääkaupunkiseudulla sateenkaareva ripari oli lajissaan ensimmäinen. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä vastaava rippikoulu on toteutettu jo kolmena kesänä.

Sateenkaareva ripari oli Espoon seurakuntien yhteinen, ja sen leirijakso toteutettiin heinäkuussa. Seurakuntayhtymän kasvatuksen asiantuntija Johanna Hirsto kertoo riparin olleen osa kokonaisuutta, jossa haluttiin panostaa turvalliseen rippikouluun kaikille nuorille. Kaikki Espoon kirkkoherrat olivat sateenkaarevan riparin järjestämisen takana, Hirsto toteaa.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/espoossa-jarjestettiin-ensimmaista-ke…-

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"- Halusimme turvata, ettei nuorten tarvitse lukea medioiden kommenttikentistä mitään, mikä voisi suoraan satuttaa heitä. Kaikki eivät ole välttämättä tulleet kaapista kotonaankaan, sanoo Olarin seurakunnan yhteisötyöntekijä Juha Isoniemi."

Tämä ihmetyttää kovasti. Miten nuori voi osallistua sateenkaarevalle riparille ilman että kotona tiedetään asiasta?

Nyt en ymmärrä 

Turvallisen riparikokemuksen takaamiseksi seurakunnissa päätettiin, että media ei voi vierailla sateenkaaririparilla eikä nuorten yhteystietoja välitetä toimittajille.

kai nyt vanhemmat tietää, mihin ripariin nuori osallistuu tai jättää osallistumatta. Ehkä luit tai ymmärsit väärin?

Vierailija
42/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heterotkin voisivat elää minun puolesta selibaatissa ja rakkaudettomana koko elämän. Sama koskee myös työelämää eli ei työpaikkaa koskaan jos olet hetero.

Miten työpaikka asiaan liittyy?

t. Selibaatissa elävä hetero

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heterotkin voisivat elää minun puolesta selibaatissa ja rakkaudettomana koko elämän. Sama koskee myös työelämää eli ei työpaikkaa koskaan jos olet hetero.

Miksi homot olisivat ilman parisuhdetta tai ilman työpaikkaa? Mitä ihmettä hourit? 

Vierailija
44/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työpaikka asiaan liittyy?

t. Selibaatissa elävä hetero

Luulen, että sen takia, ettei moni homo tai lesbo, etenkään mies, halua puhua työyhteisössä omasta elämästään avoimesti. Edelleenkin, valitettavasti, kuulee miesten kesken homovitsejä. 

Vierailija
45/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillälailla, mt tarvitsee oman riparin. Varmasti hieno tulevaisuus näillä nuorilla kun pää sekasin jo tuolla iällä.

Huokaus...

Vierailija
46/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi homot olisivat ilman parisuhdetta tai ilman työpaikkaa? Mitä ihmettä hourit? 

No, siksi, vaikka yhteiskunta on näennäisesti hyväksyvä, todellisuus ei edelleenkään ole tätä. Miesvaltaisilla aloilla vitsaillaan ja nauretaan edelleen ääneen myös työpaikoilla homoille, vaikka nauraja ei edes tietäsi kaverinsa olevan homo. 

Vierailija
47/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siksi, vaikka yhteiskunta on näennäisesti hyväksyvä, todellisuus ei edelleenkään ole tätä. Miesvaltaisilla aloilla vitsaillaan ja nauretaan edelleen ääneen myös työpaikoilla homoille, vaikka nauraja ei edes tietäsi kaverinsa olevan homo. 

Höpsistä. Kannattaa nyt siirtyä tälle vuosituhannelle. Mun tuttavapiirissä työpaikoissa on itseasiassa ollut montakin naimisissa olevaa lesboa, homomiehiäkin on, sun logiikan mukaan ne makaa himassa masentuneina työttöminä ja yksin ilman minkäänlaista huumorintajua. Sä vaan luulet ja teet niistä uhreja, ei sun tarvitse. Sääli enemmän noita sekaisin olevia nuoria, joiden mielenterveysongelmia käytetään hyväksi. 

Vierailija
48/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä voisit mennä jonnekin eheytysleirille, vaikka...

Vierailija
49/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirkko haluaa tehdä osasta jäseniään erityisiä? 

Jos halutaan panostaa turvalliseen rippikouluun, niin leireillä olisi tytöt ja pojat erikseen, samoin eri sosiaaliluokkien nuoret erikseen. Mikä seurakunta uskaltaa ensimmäisenä panostaa aitoon turvallisuuteen?

Erilaisuuden hyväksyminen ei kaiketi enää ole kristinuskon osa?

Mihin muunsukupuoliset menee, jos tytöt ja pojat jaetaan erilleen? Laitetaanko kaikki muunsukupuolet yhteen riippumatta siitä mikä heidän sukupuolensa on vai jaotellaanko heidät tarpeen vaatiessa kymmeniin eri ryhmiin sukupuolen perusteella? 

He ovat tuolla suvaitsevaisten leirillä.

Vierailija
50/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Kannattaa nyt siirtyä tälle vuosituhannelle. Mun tuttavapiirissä työpaikoissa on itseasiassa ollut montakin naimisissa olevaa lesboa, homomiehiäkin on, sun logiikan mukaan ne makaa himassa masentuneina työttöminä ja yksin ilman

Se on hyvä, että sun työpaikalla on asiat näin, mutta monella muulla työpaikalla tai alalle ei ole. 

Itse olen homomies, mun työpaikalla on asiat hyvin ja työkaverit tietävät, että olen homo. Valitettavasti kun olen johtotehtävissä, siellä näkyy halveksuntaa ja vähättelyä. Vaikka tekisin kaiken täydellisesti oikein ja työpaikan tilanne kohentuisi, se näkyy kaikissa keskusteluissa edelleen - ihan se, että aletaan puhumaan päälle kesken kaiken ja sivuutetaan. Näin se vain on edelleenkin. 

Vierailija
51/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sateenkaaririparit olisi ihan jees, jos niissä ohjattaisiin rakkaudellisti mutta määrätietoisesti nuoria elämään koko ikänsä selibaatissa, ellei heteroseksuaalinen avioliitto kiinnosta. Jumala rakastaa kyllä kaikkia, mutta seksi ei ole ihmisoikeus ja avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. 

Ja höpö höpö!

Vierailija
52/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sateenkaaririparit olisi ihan jees, jos niissä ohjattaisiin rakkaudellisti mutta määrätietoisesti nuoria elämään koko ikänsä selibaatissa, ellei heteroseksuaalinen avioliitto kiinnosta. Jumala rakastaa kyllä kaikkia, mutta seksi ei ole ihmisoikeus ja avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. 

En usko satuolentoihin, miksi se määräisi elämääni? 

Vierailija
53/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellehän tuo on ongelma. Oman ja lapsensa seksuaalisesta suuntautumisesta epävarmalle kai.

mä ainakin tiedän sekä seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen. Ja skidit tietävät omansa myös, kun ovat heterosuhteissa.

Kai sitä joku porukka voi olla sekaisin seksuaalisen suuntautumisensa suhteen, mutta kyllä nyt yleisesti sukupuoli on tiedossa

Vierailija
54/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on mainio idea. Työskentelen yläkoulun opettajana, ja viime vuosina on selvästi lisääntynyt homottelu ja syrjivä puhe koulussa. Mukavaa, että sateenkaarinuorilla on oma hyväksyvä yhteisö vaikka viikon ajan riparilla. Koulussa kyllä joutuvat sopeutumaan tosi kovaan maailmaan.

Vierailija
55/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"- Halusimme turvata, ettei nuorten tarvitse lukea medioiden kommenttikentistä mitään, mikä voisi suoraan satuttaa heitä. Kaikki eivät ole välttämättä tulleet kaapista kotonaankaan, sanoo Olarin seurakunnan yhteisötyöntekijä Juha Isoniemi."

Tämä ihmetyttää kovasti. Miten nuori voi osallistua sateenkaarevalle riparille ilman että kotona tiedetään asiasta?

Koti ole sama asia kuin media. Ymmärsitkö lukemasi? Tuossahan puhuttiin ja jatkossa sanottiin, ettei mediaa oteta riparille vastaan, jotta turvataan nuorten yksityisyys. 

Vierailija
56/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue se juttu uudelleen! Ei siinä kodeista puhuttu, vaan siitä, ettei mediaa oteta riparille mukaan. 

Vierailija
57/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat tietävät, mutta muut sukulaiset tai tutut eivät. Huonosti muotoiltu mutta ihan järkevää minusta.

Vierailija
58/58 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän he voivatkin, elleivät ole avioliitossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi