Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako retinolin käyttöä jatkaa, vaikka kasvojen iho vähän punertuu?

Vierailija
15.10.2025 |

Ekalla kerralla alkoi silmät ja nenä vuotaa. Nyt ei sitä oiretta enää. 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku osaa neuvoa?

Vierailija
2/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä välipäiviä tai laita alle kosteusvoidetta ainakin aluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ekan ja tämän kerran välille tulikin välipäiviä, kun en viitsinyt laittaa. Pakkauksen ohjeessa tosin neuvotaan, että retinoli (joka varmaan oikeasti ylihintaista rypsiöljyä) levitetään ensin kasvoille ja kosteusvoide siihen päälle.

Ap

Vierailija
4/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retinolia käytetään oikeaoppisesti niin että pitoisuutta lisätään pikkuhiljaa. Ensin aloitetaan 0,5% voiteesta, käytetään sitä pari-kolme viikkoa vähintään, nostetaan prosentin pitoisuutee, sillä mennään pari kuukautta, sitten voi kokeilla sietääkö iho 2,5% vai ei. Jos ei niin siinä tapauksessa jatketaan 1.5%.  5% on vahvin mitä markkinoilla on ilman reseptiä, siihen menee vuosi heittämällä, ennen kuin sinne päästään. Jos aloitat käytön tuolla vahvuudella suoraan niin ihosi kuoriutuu rullalle.

niin ja jos pitoisuus on alhainen, esim 0.5% ja silti tulee oireita aluksi, kannattaa harventaa käyttöä. Esim ensin kerran viikkoon, sitten 2 kerran viikossa jne.

Vierailija
5/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kokeilla. Joillain tottuu muutamassa viikossa iho sitten. Kaikilla ei koskaan. Itselläni ei tottunut, ja jäi pysyvä rosacea-punoitus naamalle. Lisäksi retinoli aiheutti mulle valtavaa silmien kuivuutta, mikä mun tapauksessa onneksi meni ohi parissa viikossa kun lopetin retinolin käytön. Mutta tutkimustietoa löytyy, että silmien kuivuus voi jäädä jopa pysyväksi ongelmaksi. Itse en ko. myrkkyyn enää ikinä aio koskea.

Vierailija
6/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ekan ja tämän kerran välille tulikin välipäiviä, kun en viitsinyt laittaa. Pakkauksen ohjeessa tosin neuvotaan, että retinoli (joka varmaan oikeasti ylihintaista rypsiöljyä) levitetään ensin kasvoille ja kosteusvoide siihen päälle.

Ap

Kosteusvoide nimenomaan alle, koska se miedontaa. Mikä tuote lienee käytössä?

Vierailija
7/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei, retinoli on a vitamiinia, ei rypsiöljyä.

Vierailija
8/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptillä saa stydimmät retinolvoiteet akneen.

Vierailija
9/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan uskaltanut Retinolilla leikkiä. Sen sijaan olen käyttänyt Bakucholia ilman mitään ongelmia. Samat hyödyt ilman mitään ärsytystä. Mulla on herkkä iho.

Vierailija
10/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin silmät ärsyyntyy, mutta teen niin, että pidän silmiä kiinni n. vartin sen jälkeen kun olen levittänyt retinolin. Se auttaa siihen, että pahin ärsytys jää pois.

Vierailija
11/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kokeilla. Joillain tottuu muutamassa viikossa iho sitten. Kaikilla ei koskaan. Itselläni ei tottunut, ja jäi pysyvä rosacea-punoitus naamalle. Lisäksi retinoli aiheutti mulle valtavaa silmien kuivuutta, mikä mun tapauksessa onneksi meni ohi parissa viikossa kun lopetin retinolin käytön. Mutta tutkimustietoa löytyy, että silmien kuivuus voi jäädä jopa pysyväksi ongelmaksi. Itse en ko. myrkkyyn enää ikinä aio koskea.

Minulle sopii hyvin retinaldehydi, joka vähentää minulla punoitusta, mutta reseptivoide sen sijaan sai aikaan pysyvän kuivuusläiskän otsaan.

Vierailija
12/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan uskaltanut Retinolilla leikkiä. Sen sijaan olen käyttänyt Bakucholia ilman mitään ongelmia. Samat hyödyt ilman mitään ärsytystä. Mulla on herkkä iho.

Se on usein skvalaanipohjassa, joka tukkii minulla ihoa.

Vierailija
13/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se aiheutti hassun ongelman: se rypisty erityisesti silmänympäryksiä lisää. Kuivui ihan rusinaksi koko iho, ja tuli pientä kreppipaperiryppyä täyteen. Ei ole täysin palautunut edes retinolin lopettamisen jälkeen.

Vierailija
14/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se yleinen suositus on, että retinoli paljaalle kuivalle iholle ja 5 minuuttia imeytystä, ennen kuin laittaa mitään muuta iholle. Näin se retinoli pystyy vaikuttamaan parhaiten. Toki totutusvaiheessa voi yrittää miedontaa lantraamalla voiteen sekaan tai laittamalla voiteen päälle.

Vierailija
15/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se yleinen suositus on, että retinoli paljaalle kuivalle iholle ja 5 minuuttia imeytystä, ennen kuin laittaa mitään muuta iholle. Näin se retinoli pystyy vaikuttamaan parhaiten. Toki totutusvaiheessa voi yrittää miedontaa lantraamalla voiteen sekaan tai laittamalla voiteen päälle.

Nimenomaan tarkoitin kommentin ap:lle, jonka iho alkaa punoittaa. Muuten saa toki parhaan vastineen rahalle kun laittaa retinolin ensin.

Vierailija
16/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet alle 50, et tarvitse retinolia. 

Vierailija
17/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla se aiheutti hassun ongelman: se rypisty erityisesti silmänympäryksiä lisää. Kuivui ihan rusinaksi koko iho, ja tuli pientä kreppipaperiryppyä täyteen. Ei ole täysin palautunut edes retinolin lopettamisen jälkeen.

Tästä sanotaan, että pitäisi alkaa parantua kun ensin pahenee, mutta en ole uskaltanut ottaa riskiä.

Vierailija
18/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet alle 50, et tarvitse retinolia. 

kannattaa aloittaa retinolin käyttö ennen ikääntymisen merkkejä

Vierailija
19/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laitoit sitä silmiin?

Vierailija
20/34 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin joskus vartalovoidetta jossaretinolia. En ollutkoskaan ollut yliherkkä millekään, mutta sain valtavan reaktion.

Pyöräilin ulkona ja havahduin siihen, että jopa korvalehdet alkoivat hehkua ja pistelivät. Vilkaisin kotona hoani ja olin kaulaan asti tulipunainen, vaikken ollut edes levittönyt voidetta koko vartalolle. 

Iho jäi pysyvästi aivan kaikelle herkästi reagoivaksi ja oli pakko siirtyä täysin perusvoidelinjalle lehahtelun ulottuessa naamaan asti, vaikka kyseessä oli vartalovoide. Iho on alkanut nyt vasta rauhoittua. Eli ei koskaan enää minulle retinolia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä