70 % riparin käyneistä pojista uskoo Jumalaan pk-seudulla. Linkki
https://www.verkkouutiset.fi/a/70-prosenttia-paakaupunkiseudun-pojista-…
Jumalaan uskominen on vahvassa kasvussa nuorten keskuudessa.
Johtuukohan tämä näistä epävarmoista ajoista. Mitä ajattelette?
Kommentit (756)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Sekä palkinnot että rangaistukset ovat Jumalan asia, eikä ihminen voi etukäteen tietää, millainen palkinto tai rangaistus mistäkin seuraa
Tästä seuraa jälleen se ihan sama ongelma josta tämän keskustelun aloitin. Eli jos emme oikeastaan voi tietää mitä Jumala tekee ja tarkoittaa, emme myöskään voi mitenkään objektiivisesti arvioida onko Jumala oikeasti hyvä vai ei.
Tuo asenne ei vie sinua minnekään.
Vie se siihen että on pakko todeta että Jumalan hyvyyttä ei millään logiikalla sanoa varmaksi joten ainoa tapa on vain uskoa ja toivoa että niin on.
Muutenkin uskontojen ongelma on se että ne liian usein pyrkivät järjellä selittämään itseään joka johtaa vain lopulta umpikujiin.
Pitäisi vain myöntää että järjellä ja logiikalla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet pyrkinyt lähinnä kiistämään Jumalan olemassaolon, syyttämään Häntä ja harhauttamaan
Ainoa jota olen pyrkinyt kiistämään on se että sellainen Jumala johon osa tuntuu uskovan voisi olla hyvä.
On täysin mahdollista että Jumala on hyvä ja rakastava mutta silloin hän ei voi olla sellainen kun jotkut täällä tuntuvat uskovan. Hyvä ja rakastava ei rankaise kohtuuttomasti, ei aiheuta kohtuutonta kärsimystä tai tee muutakaan joka ei ole moraalisesti kestävää.
Raamattua lukemalla voit tutustua Jumalaan.
Muita romaaneja lukemalla voit tutustua muihin hahmoihin. Kaikki kuitenkin jonkun mielikuvitusta.
Eri
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Raamatun Jumala ei ole mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Alussa oli Ateismi.
Sitten oli rahat loppu ja syntyi siionismi.
lahkoissa tuon näkee, siellä rahaa kärrätään kottikärryillä "parempiin tarkoituksiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Sekä palkinnot että rangaistukset ovat Jumalan asia, eikä ihminen voi etukäteen tietää, millainen palkinto tai rangaistus mistäkin seuraa
Tästä seuraa jälleen se ihan sama ongelma josta tämän keskustelun aloitin. Eli jos emme oikeastaan voi tietää mitä Jumala tekee ja tarkoittaa, emme myöskään voi mitenkään objektiivisesti arvioida onko Jumala oikeasti hyvä vai ei.
Tuo asenne ei vie sinua minnekään.
Vie se siihen että on pakko todeta että Jumalan hyvyyttä ei millään logiikalla sanoa varmaksi joten ainoa tapa on vain uskoa ja toivoa että niin on.
Muutenkin uskontojen ongelma on se että ne liian usein pyrkivät järjellä selittämään itseään joka johtaa vain lopulta umpikujiin.
Pitäisi vain myöntää että järjellä ja logiikalla e
Se ei ole hyvä idea. Järkeä ja omaa ajattelua ei kannata hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumala ei murskaa Häntä etsivää."
Ehkä ei, mutta iloisesti murskaa, kiduttaa ja tappaa häneen JO uskovia. Ai, mut hei, ainahan voidaan, jälkeen päin sanoa, että he eivät uskoneet oikein.
Todista että se on Jumala joka murskaa, kiduttaa ja tappaa eikä Saatana?
Jos se on Saatana niin miksi Jumala ei pysäytä Saatanaa? Eikö pysty vai eikö halua?
Joskus tulee mieleen pakostikin ajatus että Saatana on itse asiassa se Jumalan pimeä puoli, ei erillinen henkilö ollenkaan.
Miten niin ei pysäytä? Oletko edes lukenut Raamattua?
Raamattu ei käy todisteeksi itsestään.
Johan se uskottavuus kaatuu siihen, että parituhatta vuotta sitten oli vedenpisumus ja niin iso arkki, jonne kaikki eläimet mahtui ja nillle ruoka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai pidän kiinni Raamatun sanasta. Miksi en pitäisi?
Koska sen on vanhojen paimentolaisheimojen kansaperinnettä.
Eri
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Raamatun sana on juuri se, mistä kannattaa pitää kiinni.
Ja minä olen pahoillani, että sinä olet käsittänyt väärin. Paimentolaisheimojen sadut rajoittavat sinun kehittymistäsi ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Raamatun sana on juuri se, mistä kannattaa pitää kiinni.
Ei kirjaimellisesti vaan sen ydinsanoma ymmärtäen jos haluaa säilyttää jonkinlaisen moraalisen logiikan asioissa.
Riippumatta Jumalaan uskovien määrästä häntä ei ole olemassa.
Miten luomisteorilla selitetään esim koirat?
tai virusten mutatoituminen? Kun evoluutiohan ei tapahdu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet pyrkinyt lähinnä kiistämään Jumalan olemassaolon, syyttämään Häntä ja harhauttamaan
Ainoa jota olen pyrkinyt kiistämään on se että sellainen Jumala johon osa tuntuu uskovan voisi olla hyvä.
On täysin mahdollista että Jumala on hyvä ja rakastava mutta silloin hän ei voi olla sellainen kun jotkut täällä tuntuvat uskovan. Hyvä ja rakastava ei rankaise kohtuuttomasti, ei aiheuta kohtuutonta kärsimystä tai tee muutakaan joka ei ole moraalisesti kestävää.
Raamattua lukemalla voit tutustua Jumalaan.
Muita romaaneja lukemalla voit tutustua muihin hahmoihin. Kaikki kuitenkin jonkun mielikuvitusta.
Eri
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Raamatun Jumala ei ole mielikuvitusta.
Raamatun jumala on paimentolaisheimojen mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ja minä olen pahoillani, että sinä olet käsittänyt väärin. Paimentolaisheimojen sadut rajoittavat sinun kehittymistäsi ihmisenä.
Entä mikä sinun kehittymistäsi rajoittaa?
Se ei ole hyvä idea. Järkeä ja omaa ajattelua ei kannata hylätä
Se järjenkäyttö kannattaa varata uskon ulkopuolelle sen arvioimiseksi että ei tee tai usko sen uskon varjolla mitään ihan päätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoo Jumalaan? Saatanakin uskoo Jumalaan. Usko ilman tekoja on kuollut.
Ei ole asiallista sanoa näin rippikouluikäisistä, joiden aivojen kehitys on vielä kesken.
Mutta sukupuolen vaihtaminen rippikouluikäisille on sitten asiallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ei kirjaimellisesti vaan sen ydinsanoma ymmärtäen jos haluaa säilyttää jonkinlaisen moraalisen logiikan asioissa.
Olen sanonut myös, että omaa järkeä ja ajattelua ei kannata hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Huolestuisin itsestäni ja läheisistäni, jos moraaliin tarvittaisiin raamattu.
Raamatun jumala on paimentolaisheimojen mielikuvitusta.
Ikävä kyllä olet väärässä.
Kun puhutaan Jumalasta sellaisenaan, puhutaan aina samalla katastrofista. Olemme kulkemassa katastrofia kohti. Ei siksi, että Jumala olisi paha, vaan siksi, että me olemme syntisiä. Kun auto kulkee 120 km/t kohti betoniseinää, voivatko autossa istuvat keskustella rauhassa betoniseinän koostumuksesta. Sellaista keskustelua olisi pidettävä mielisairaana. Me olemme nuo autossa istujat ja Jumala betoniseinä. Juuri vastaavan totuuden Jumala ilmoitti Moosekselle: Sinä tahdot nähdä kasvoni, mutta se merkitsisi sinulle kuolemaa. Niin pyhä minä olen ja niin syntinen taas sinä.
https://www.luterilainen.net/armonvalineet-jumala_katkeytyy/
Ja sitten Jumala lähetti Jeesuksen, pelastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Miten luomisteorilla selitetään esim koirat?
tai virusten mutatoituminen? Kun evoluutiohan ei tapahdu
Lisääntykää ja täyttäkää maa. Leviatan on Jumalan suosikkieläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Entä mikä sinun kehittymistäsi rajoittaa?
Ei mikään. Olen vapaa kaikista uskonnoista ja niiden rajoituksista. Imen avoimesti kaiken kehittävän. Toivon sinulle vapautta uskonnon rajoituksista.