Mikä tämä juttu on, että lapsia ei enää opeteta pysymään paikallaan kun syödään ravintolassa?
Enkä tarkoita siis jotain mäkkäriä missä on oma leikkialue lapsille, vaan ihan ravintolaa missä on kunnon loossit ja ruokalistat yms.
Käyn aika usein yksikseni syömässä, ja hämmentävän usein näkee tapauksia, joissa lapsi ensin seisoo loossin penkillä (parhaimmillaan ulkokengillä), sitten alkaa kiipeillä selkänojalla, ja lopulta joko ujuttautuu selkänojan takaa tai yli naapurin puolelle. Ja vanhemmat reagoivat ehkä vasta sitten, jos se lapsi on jo joko muksahtanut päälleen selkänojalta/penkiltä alas tai on suunnilleen naapuripöydässä asti. Ja usein tätä ennen lapselle ei siis ole edes sanottu mitään. Tai korkeintaan mutistu hiljaa "älä nyt AnteroJustiina viitsi....", muttei olla edes yritetty kädestä pitäen estää sitä kiipeilyä.
Ymmärrän, että tällaisissa paikallaan odottelu on pienelle lapselle pitkä aika, varsinkin jos otetaan ihan alkupalaa tai jälkiruokaakin, ja siksi onkin mielestäni ihan ok, että lapsella on vaikka kirja, lelu, tai värikynät pöydän ääressä. Jotkut perheille suunnatut ravintolat jopa tarjoavat jotain värityskuvaa muksuille pöytään. Tabletteihin en kannustaisi ihan lapsen kehityksen takia, enkä myöskään siksi, että yli puolet vanhemmista antaa rinkutella niitä äänet täysillä ilman kuulokkeita.
Ymmärrän myös, että se on kuluttavaa, että pienen kanssa näitä samoja "miten käyttäydytään"-keskusteluja saa käydä ja harjoitella 200 kertaa ennen kuin ne uppoavat kaaliin, ja siksi välillä tekisi mieli vain antaa olla, että saisi kerrankin syödä oman ruokansa lämpimänä eikä kaikki aika menisi paimentamiseen, mutta eikö yhtään nolota jos lapsi tippuu jostain selkänojalta ja alkaa huutaa, tai lapsi kävelee lähmimään naapurin pöytää, ja sitten koko ravintola kääntyy katsomaan, että mitä hittoa täällä tapahtuu?
Kommentit (105)
Ovat alkukantaisista kulttuureista eivätkä osaa ihmisten tapoja
Joo, tuollaisia on.
Milleniaalit tulleet siihen ikään, että kasvattavat nyt näitä pikkupenskoja jotka eivät osaa käyttäytyä? Itse olen nähnyt tuollaista joiltain milleniaalivanhemmilta, ettei opeteta lapselle perus käytöstapoja kuten ravintolassa käyttäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nähnyt tuollaista käytöstä ihan suomalaisilta, akateemisesti koulutetuilta 80-luvulla syntyneiltä vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalaiset ovat siis alkukantaisia.
Toki nuo on niitä sukunsa ensimmäisiä akateemisia yleensä, joilta ei käytöstapojen kasvattaminen onnistu.
Mutta ei niiden pitäisi olla haastavaa kenellekään, koulutukseen katsomatta. Lastenkasvatus -varsinkaan käytöstapojen osalta- ei ole mitään rakettitiedettä.
Nyt olen entistä ylpemäpi omista 4 ja 7 vuotiaista lapsenlapsistani. Kolmen ruokalajin ravintolamenu meni ihan kivasti ilman mitään kiipeily- ja huuto-ongelmia. Leikkipaikkaa ei tuossa ravintolasa kai ollutkaan tai ainakaan emme sitä tarvinneet. Ihan riitti oma keskustelu teatteriesityksestä, jonka kävimme katsomassa ennen ruokailua. Ja teatterissakin istuivat kiltisti paikoillaan ja seurasivat esitystä.
Vierailija kirjoitti:
Alle kouluikäisten lasten ei pidä olla ravintolassa. Kouluikäinen saa olla jos osaa käyttäytyä oikein.
Olen vähän samaa mieltä. Ulkona syöminen on sen verran kallista, että kukaan ei halua kokemuksen menevän pilalle huonosti käyttäytyvän vieraan lapsen takia. Lapsen saa mielellään viedä ravintolaan, jos tietää, että lapsi osaa käyttäytyä tai on luonteeltaan perusrauhallinen. Monet ovat alkaneet "inhota" lapsia siksi, kun vanhemmat eivät mitenkään pane näitä kuriin julkisissa tapahtumissa. Aikuisille tarkoitettu konsertti, joku uskonnollinen tilaisuus, ruokapaikka, joku harvoin järjestettävä tapahtuma, iso myymälä kauppakeskuksessa... Jos ihan pieni vauva itkee julkisissa liikennevälineissä, niin jokainen ymmärtää, että sille ei voi mitään. Vanhempi toki yrittää rauhoitella lasta pitämällä tätä sylissä tai juttelemalla lapselle, yrittäähän?
Tätä se on nykyään. Revaa jaksetaan levitellä ja lisääntyä, kasvattaa ei jakseta ollenkaan.
Samanlaiset vanhemmat antaa muksujensa melskata, jotka joutuvat lapseltaan pyytämään ja anelemaan asioita, esimerkiksi lupaa lähteä paikasta X. Pari viikkoa sitten eräässä käsityöläispuodissa isä maanitteli lastaan "Linnea, kun meidän pitäis jo lähteä, lähdetään jo, olen monta kertaa nyt sanonut että pitäis lähteä, sanoin jo 15 minuuttia sitten että kohta lähdetään". Kuuntelin silmät pyöreänä että tosissaanko hän pyytää viisivuotiaalta lupaa lähteä kaupasta?! Lapsi kantoon ja ulos.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lapseton mt läski Vanhapiika ja tulen teille jakamaan mun mukatietoa Lasten kasvatuksesta. Saatte nauraa vapaasti 😂😂😂😂😂😂😂😂
Minulla on lapsi ja olen hoikka, kun sillä nyt näyttää olevan joku merkitys tässä. Minua ärsyttää suuresti kasvattamattomat kakarat, niin ravintoloissa kuin missä tahansa muuallakin. Mutta todennäköisesti ap:n tarinan vanhemmilla on sama lumihiutalesyndrooma kuin tällä kommentoijalla. Eikä se naurata, koska verorahoilla näitäkin elätetään.
Minulla on tänä päivänä ikää 27 vuotta, mutta palataanpa nuoruuteeni. Olin 12 ja vanhempieni mukana perhetuttumme 60v juhlissa. Puheita oli toista tuntia ja eräs mies kommentoi siellä vanhemmilleni, miten kärsivällisesti ja hiljaa istuin kuuntelemassa puheita. Hämmennyin itsekin kommentista nuorena, koska minut opetettiin ns. käytöstavoille ja olrmaan kärsivällisesti paikallaan vailla mielenkiintoista tekemistä.
Ajat ovat kovin erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin me ja kaikki ystävämme ollaan opetettu lapsia käyttäytymään ravintolassa ihan sieltä 1vuotiaasta asti. Itse en ole myöskään nähnyt tuollaista käytöstä vierailtakaan lapsilta.
Minä valitettavasti olen.
Eräässä kirkossa pidettiin muistotilaisuus vainajalle, joka oli asunut ja työskennellyt Suomessa. Joukko alle kouluikäisiä lapsia mellasti aika tavalla ja kun kirkossa helposti kaikuu, niin meteli oli häiritsevää. Eteisestä asti kuului kovaäänistä innostunutta puhetta ja juoksuaskelia. Osa lapsista oli muunmaalaisia. Tiedän, että muistelun kohde ei olisi välittänyt, sillä hän oli lapsirakas. Vanhempaa väkeä se häiritsi, kun ei kuullut, mitä tilaisuudessa puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaiset vanhemmat antaa muksujensa melskata, jotka joutuvat lapseltaan pyytämään ja anelemaan asioita, esimerkiksi lupaa lähteä paikasta X. Pari viikkoa sitten eräässä käsityöläispuodissa isä maanitteli lastaan "Linnea, kun meidän pitäis jo lähteä, lähdetään jo, olen monta kertaa nyt sanonut että pitäis lähteä, sanoin jo 15 minuuttia sitten että kohta lähdetään". Kuuntelin silmät pyöreänä että tosissaanko hän pyytää viisivuotiaalta lupaa lähteä kaupasta?! Lapsi kantoon ja ulos.
Olen todistanut vastaavaa tilannetta, jossa ehkä 4-vuotias karjui kirjaston lattialla, ja nössöfaija yritti leperrellä, että eikö me Saimi mentäisi nyt..
Ei osannut ottaa lastaan kantoon ja lähteä, kuten vanhemman kuuluisi. Ei mitään statsia siihen hommaan.
Minun mielestäni 4-5v on muutenkin liian vanha käyttäytymään huonosti julkisilla paikoilla, ja tuon ikäisenä pitäisi jo totella vanhempia ja olla vieraskorea. 1-3-vuotiaalta ja varsinkin 1-2-vuotiaalta ymmärrän, etteivät vielä tajua. Mutta silloinkin vanhemmalla vastuu poistaa tilanteesta, jos hommasta ei tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, näitä näkee. Yleensä levotonta heilumista ympäriinsä, häiriköintiä ja kovaan ääneen häröilyä. Miten vaikeata on ottaa se pikku piru ulos ja kasvattaa häntä siellä. Mieluusti jo kolmevuotiaana. Eikä katsoa touhua monta vuotta sormien läpi. Mä oon tehnyt niin. Katsovat silmät pyöreinä noiden muiden käytöstä. Ihmettelevät myös jos bongaavat lippiksiä. Jopa aikuisilla.
Näitä on nykyään myös kirjastot täynnä, lasten annetaan juosta, huutaa ja kiipeillä siellä täysin vapaasti. Ilmeisesti liian vaikeaa viedä heitä leikkipuistoon tai vaikka Hoploppiin purkamaan energiaa?
Välttelen nykyisin museoita ja vastaavia, koska usein on melua tai joku tönii koko ajan. Kalliit liput, niin miksi pitäisi kärsiä toisten huonosta käytöksestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin me ja kaikki ystävämme ollaan opetettu lapsia käyttäytymään ravintolassa ihan sieltä 1vuotiaasta asti. Itse en ole myöskään nähnyt tuollaista käytöstä vierailtakaan lapsilta.
Minä valitettavasti olen.
Eräässä kirkossa pidettiin muistotilaisuus vainajalle, joka oli asunut ja työskennellyt Suomessa. Joukko alle kouluikäisiä lapsia mellasti aika tavalla ja kun kirkossa helposti kaikuu, niin meteli oli häiritsevää. Eteisestä asti kuului kovaäänistä innostunutta puhetta ja juoksuaskelia. Osa lapsista oli muunmaalaisia. Tiedän, että muistelun kohde ei olisi välittänyt, sillä hän oli lapsirakas. Vanhempaa väkeä se häiritsi, kun ei kuullut, mitä tilaisuudessa puhuttiin.
Pistää vihaksi tuollaiset mukavanhemmat. Järkyttävän huonoa kasvatusta, jossa ei opeteta ottamaan ollenkaan muita huomioon. Jotain kaveritaitolässytystä päiväkodissa, mutta siihen se jää. Julkisilla paikoilla ja erilaisissa juhlatilaisuuksissa ei osata käyttäytyä yhtään, ei vanhemmat eikä lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lapseton mt läski Vanhapiika ja tulen teille jakamaan mun mukatietoa Lasten kasvatuksesta. Saatte nauraa vapaasti 😂😂😂😂😂😂😂😂
Minulla on lapsi ja olen hoikka, kun sillä nyt näyttää olevan joku merkitys tässä. Minua ärsyttää suuresti kasvattamattomat kakarat, niin ravintoloissa kuin missä tahansa muuallakin. Mutta todennäköisesti ap:n tarinan vanhemmilla on sama lumihiutalesyndrooma kuin tällä kommentoijalla. Eikä se naurata, koska verorahoilla näitäkin elätetään.
Sama. Äitinä inhoan vanhempia, jotka eivät kasvata lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tulis taas se aika takaisin kun sai laillisesti syödä lapsia.
Toivottavasti tarkoitit lyödä. Tosin sekään ei kuulosta hyvältä nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, näitä näkee. Yleensä levotonta heilumista ympäriinsä, häiriköintiä ja kovaan ääneen häröilyä. Miten vaikeata on ottaa se pikku piru ulos ja kasvattaa häntä siellä. Mieluusti jo kolmevuotiaana. Eikä katsoa touhua monta vuotta sormien läpi. Mä oon tehnyt niin. Katsovat silmät pyöreinä noiden muiden käytöstä. Ihmettelevät myös jos bongaavat lippiksiä. Jopa aikuisilla.
Näitä on nykyään myös kirjastot täynnä, lasten annetaan juosta, huutaa ja kiipeillä siellä täysin vapaasti. Ilmeisesti liian vaikeaa viedä heitä leikkipuistoon tai vaikka Hoploppiin purkamaan energiaa?
Välttelen nykyisin museoita ja vastaavia, koska usein on melua tai joku tönii koko ajan. Kalliit liput, niin miksi pitäisi kärsiä toisten huonosta käytöksestä?
&
Joo, näistä kärsii sitten kaikki muut ja ne lapset, jotka on opetettu käyttäytymään.
Käsittämätöntä piittaamattomuutta näiltä aikuisilta, jotka eivät käyttäydy sivistyneesti ja/tai opeta lapsiaan käyttäytymään. Suorastaan ylimielistä ja julkeaa, ettei tuon vertaa välitä muista ympäristössään, vaan elää vain siinä Minä ja Meidän perhe-kuplassa elostellen.
Vierailija kirjoitti:
Telkkarissa pyörii nyt uusintana Rick Steinin sarja, yhdessä jaksossa oltiin Bordeauxissa. Lapset vanhempineen ravintolassa syömässä ostereita ja simpukoita, kaikki keskustelemassa vilkkaasti. Ei puhettakaan että tarvottais jotain leikkinurkkausta. Ja menepä tarjoamaan Kerttu-Perttulille ostereita....
Taannoin itsekin reissussa oltiin tavernassa ranskalaisryhmän viereisessä pöydässä, oli vauvasta vaariin koko jengi siinä, ei taaskaan muksut juosseet ympäriinsä vaan istuivat ja juttelivat.
Noin se on sivistysmaissa.
Olen onnekseni vihaisen näköinen täti-ihminen. Ei tarvi kuin mulkaista silmälasien yli niin 100% varmuudella alle 5v riiviöt rauhoittuu. Isompien kanssa ei enää toimi. Mua pelkäsi veljenkin lapset niin lujaa, että istuivat hiirenhiljaa läsnäollessani.
oikeasti en ole koskaan niille veljen lapsille ollut ilkeä tai mitään, mutta eipä sitä naamalleen paljon mahda.