Äiti kyläpaikan tarjottavista lapselleen: " et näistä kuitenkaan tykkää" :o
Talon emäntä oli tehnyt itse kahvipöydän tarjottavat. Vieras tuumasi 4v lapselleen tuon otsikossa näkyvän asian!!
Typerää päättää lapsen puolesta mistä tämä tykkää ja mistä ei! Varsinkaan kun lapsi ei koskaan ollut sellaista edes mastanut. Kaivoi sitten lapselle omat eväät laukustaan...
Kommentit (53)
Mielestäni antaisit itsestäsi ja lapsestasi paljon fiksumman kuvan jos sanoisit että joku ruoka-aine ei käy, tuommoisten et tykkää -möläytysten sijaan. Puhumattakaan siitä että opetat lapsesi suhtautumaan allergiaan häpeillen tms.
mutta ei ne allergiat niille kyläpaikan muille vieraille kuulu.
Ja meille on ainakin käynyt kymmeniä kertoja niin, että vaikka kuinka on etukäteen kerrottu isäntäväelle, että lapsi ei voi viljaa syödä, tarjolla ei ole ollut mitään ei-viljaista. Enkä todellakaan ala jokaiselle tai kaikkien kuullen selittämään asiaa.
Meillä on omat eväät, joita syödään vaivihkaa.
Minusta ne meidän allergiat eivät muille kuulu. Ja jos emäntä on mokannut, eikä ole laittanut tarjolle mitään viljatonta, en ala suureen ääneen selittämään, että " tuotakaan et voi syödä, kun sinulla on se allergia" .
Sillä lailla se lapsi vasta niitä allergioitaan oppiikin häpeämään.
Vierailija:
mutta ei ne allergiat niille kyläpaikan muille vieraille kuulu.
Kyllä varmasti jokainen tajuaa, että kyseessä on asia jolle ei itse mitään voi?
Ja minä ainakin haluan tietää, jos jollain vieraalla on allergiaa jotta osaan ottaa asian huomioon kun valmistan tarjottavia!
49=ap
Siis jos lapsi haluaa.. Mutta niin että otetaan vaan pieni pala ja jos uppookin, niin sitten lisää.. Mua oikeesti vituttaa sellaset tyypit, jotka antaa muksujensa ottaa pöydästä kalliit viinerit tai kermamunkit, niistä sitten hiukan haukataan ja ei tykätä, siihen jää lähmätyt jämät pöydälle.. Argh!
Vierailija:
Siis jos lapsi haluaa.. Mutta niin että otetaan vaan pieni pala ja jos uppookin, niin sitten lisää.. Mua oikeesti vituttaa sellaset tyypit, jotka antaa muksujensa ottaa pöydästä kalliit viinerit tai kermamunkit, niistä sitten hiukan haukataan ja ei tykätä, siihen jää lähmätyt jämät pöydälle.. Argh!
mitä allergioita löytyy.
Sitten tulee se nolo tilanne, kun käydään pöytään, eikä emäntä/isäntä ole niitä huomioinut.
Siinä tilanteessa en halua vetää huomiota siihen, että asia on unohtunut, vaan käytän sitten omia eväitä. Jos siinä sitten satun selittämään lapselle, että älä ota sieltä, et sinä siitä tykkää, haetaan sinun omat evääsi, niin se on sitten minun tapani hoitaa tilanne huomaamattomasti, nolaamatta isäntäväkeä. Valitan, jos ei sekään teille kelpaa.
43
Siitä helvetin hehtomunkista voi veitsellä siististi leikata pienen palan, jonka jälkeen se on aivan kelvollinen vielä kelle tahansa. Itsekin välillä kylässä pyydän emännältä veitsen puolittaakseni leivonnaisen, jos on sellainen olo, ettei kokonaista jaksa syödä!
panen ne itse jo suosiolla neljään osaan. Viinerit, korvapuustit yms.
Jos ei anna ottaa, koska jää syömättä. Eli ap:n esimerkki, niin on huono.
Jos ottaa ja jättää, niin on huono.
Minulle kävisi nuo vaihtoehdot, mutta pilkkomiselle ja tuotteiden etukäteen rääpimiselle sanoisin itse, että yök!
Jos ruoassa on esim. chiliä tai sinihomejuustoa tms. saattaa minulta juuri päästä noin suustani. Olen todella pahoillani, jos olen loukannut. Se on epäkorrektisti sanottua. Joskus vaan lasten kanssa on niin touhuisaa, ettei aina muista punnita sanojaan.
Joku alkupäässä sanoikin, että olisi kohteliasta sanoa " Kultaseni, siinä on chiliä, mutta haluatko silti maistaa?" Noin se kuuluisi sanoa.
Toivoisin kuitenkin, etteivät kaikki kovalla kädellä minua tuomitsisi, jos joskus tulee lipsahdus. Ymmärrän kuitenkin, että harmittaa varmasti.
Paikan päällähän niitä kylätapojakin opetellaan. Sillä avalla ne parhaiten menevät perille. Ei sitten kotona, että " muistatko, kun silloin kaisan ja pertin luona söit pullasta vain palan, niin se oli huonompi juttu."
Minä ainakin suuresti arvostan sitä, että vanhemmalla on rohkeutta kasvattaa ja keskustella lapsen kanssa ihan aina silloin, kun tilanne vaatii.
See, että aikuinen sanoo " et tuosta kuitenkaan pidä" , on ihan järkyttävän huonotapaista.
Vierailija: