Miten päästä eroon huonosta itsetunnosta?? ov
En ole enää mikään teini, 25v. Kärsin todella ujoudesta ja se masentaa minua. Nuorempana ajattelin, että ujous menee ohi ja itsetuntoa karttuu iän myötä, mutta niin ei ole tapahtunut. Masennun ja sulkeudun yhä enemmän ympärilläni olevista itsevarmoista ja voimakkaista ihmisistä. Ajatukseni ei kulje tällaisten ihmisten keskuudessa, enkä saa suustani ulos yhtään järkevää lausetta muodostettua, mikäli uskallan suutani avata lainkaan. Saatikka katsoa silmiin. Muuten asiat elämässäni ovat loistavasti, mutten osaa nauttia elämästäni tällaisen minä-kuvan kanssa. Masentaa todella ja en tiedä miten kauaa jaksan tätä elämää...
Kommentit (2)
Ihanaa oli lukea noin kannustavia sanoja. Ehkä olenkin itselleni liian ankara. Enkä usko muiden antamaan positiiviseen palautteeseen itsestäni, vaikka sitä silloin tällöin tuleekin.
ap.
Joku on sanonut, että kerro valkoinen valhe kolmesti, niin se muuttuu todeksi.
Eli ensimmäisenä sinun pitää alkaa itse höpisemään itsellesi kannustavia ajatuksia. Me kaikkian jatkuvasti puhumme itsellemme. Keskity siihen, että puhut itsellesi kannustavasti ja positiivisesti. Kun huomaat aliarvioivasi/haukkuvasi itseäsi, niin heti sanot itsellesi "stop". Muista, että et voi poistaa negatiivisia ajatuksia - pää kun ei voi olla tyhjä - vaan sinun pitää korvata ne kannustavilla ajatuksilla.
Tällainen muutos kestää vuodesta kahteen vuoteen. Eli älä luovuta! Vaan aina, kun keksit jotain hyvää itsestäsi, niin kirjoita se paperille ja laita lompakkoon. Hädän hetkellä lue sitä paperia kuin mantraa. Lue ääneen, että "Minä uskon, että olen ....".
Ja mitä tuohon käytännön ongelmaan tulee, niin voimakkaille ihmisillä on taipumus jyrätä. Älä heistä välitä. Jos sinulla on samaa ongelmaa muidenkin ihmisten kanssa, niin kehitä itsellesi vakiolauseita/aihealueita mistä voit puhua, jos ei muuten suju.