Oletko sinäkin perinnöllisesti lihava
Minulla on tuo geeniperimä ja kaikenlainen hiilari pienissäkin määrissä lihottaa ja aiheuttaa välittömästi 2 tyypin diabetesoireita. Tämä on tutkittu minulta.
BMI on normaalisti minulla 30.
Se on osa minua ja sille ei voi mitään.
Juoksen kuitenkin helposti maratonin kolmesti viikossa jne.
Eli lihavakin voi olla hyväkuntoinen ja voimakas. Näin lääkäri on asian minulle kertonut ja uskon lääkäriä, joka tietää asiansa.
Kommentit (59)
Lääkäri on oikeassa, jos olet seniori-ikäinen.
Tosin, aloitus on trolli, joka kätkeytyy suomalaisen naisviha taakse ja halutaan luoda vain palstalla vastakkainasettelua ja some KIUSAAMISTA.
Juuri tänään uutisoitiin, nämä trolli ja mielenterveysongelmaiset somekiusaajat ovat ongelma keskustelupalstalla ja haittaavat keskustelua, kun ylläpitäjät joutuvat poistamaan näiden aloituksia ja kuvia päivittäin kymmeniätuhansia.
No en. Ihan itse ole itseni lihottanut. Vanhempani olivat tosi hoikkia.
Häviävän pieni osa on "geeneiltään" lihava, koska sellaisia yksittäisiä geenejä ei ole edes löydetty, mitkä aiheuttaisivat ylipainoa. Varsinkaan sellaista, mistä ei muka pääsisi terveillä elämäntavoilla eroon. On löydetty useampi geeni, jotka voivat osaltaan vaikuttaa siihen, että lihoo herkemmin, tai paino pysyy sitkeämmin päällä, mutta nämä geenitkään eivät aina periytyessään aktivoidu, ja suurin vaikutus on silti elämäntavoilla. Ihminen voi näistä geeneistä huolimatta olla hoikka koko elämänsä, tai aikuisiälläkin laihtua normaalipainoon ja pysyä siinä, jos elintavat ovat kunnossa.
Moni sen sijaan "perii" vanhemmiltaan huonoja ruokatottumuksia, ja uskomuksia siitä, että miten mikäkin ruoka vaikuttaa.
Maratonien juokseminen ei pelasta. Etenkin oikeasti maratoneja juoksevat tietävät hyvin sen, että "huonoa ruokavaliota ei voi juosta karkuun", eli ihan sama kuinka paljon juokset, niin se ratkaisee mitä tapahtuu keittiössä. Ja juokseminen monella vain lisää ruokahalua.
Lopetin yli vuosi sitten päiväkahvin juomisen, joten en tarvi mitään vehnärasvasokerilisääkään sen kanssa.
Ihan tyhmää, että lapsesta saakka on opetettu kahvipulla tms. makean rasvaherkun välipalaan.
Miksei syöty vain hedelmiä? Ihan hyvin pärjää, kun myöhäisellä lounaalla klo 14-16 syö yhden jälkkärihedelmän ja seuraavaksi vasta iltapalan. Ei edes tarvi mitään välipalaa. Kolme ateriaa riittää.
Itsellänikin geneettinen alttius korkeaan BMI:hin, 2-tyypin diabetekseen ja suolistosyöpiin.
Kolmesti viikossa maraton🤣 Joku anorektikko tai läskivahti taas provoamassa.
Kyllä perimä varmasti vahvasti altistaa, kun äiti on aina ollut noin 100-kiloinen, ja hänellä on 2 siskoa jotka on noin 160 kg. Itse painan 110 kiloa nyt viisikymppisenä. Lapsena jo olin pullukka lapsi, vaikka meillä syötiin varsin terveellisesti, ja esim. 2 veljeäni olivat samoilla ruoilla aina hoikkia. Minulla vaan on aina ollut valtava ruokahalu, haluan syödä isoja määriä ja usein, ja tulee huono olo suorastaan jos en syö kun on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perimä varmasti vahvasti altistaa, kun äiti on aina ollut noin 100-kiloinen, ja hänellä on 2 siskoa jotka on noin 160 kg. Itse painan 110 kiloa nyt viisikymppisenä. Lapsena jo olin pullukka lapsi, vaikka meillä syötiin varsin terveellisesti, ja esim. 2 veljeäni olivat samoilla ruoilla aina hoikkia. Minulla vaan on aina ollut valtava ruokahalu, haluan syödä isoja määriä ja usein, ja tulee huono olo suorastaan jos en syö kun on nälkä.
🤣😂
Just joo, perinnöllistä lihavuutta ei ole olemassa. Toki toiset ovat perinnöllisesti alttiimpia lihomaan, mutta se lihavuus on kyllä AINA aiheutettu omilla ruokavalinnoilla ja ennenkaikkea ruoan määrällä, mitä sinne suuhun tunkee.
Olisi kiva tietää paljon lihavilla ihmisillä kuluu kuussa rahaa ruokaan. Minä en ole ollut koskaan ylipainoinen ja rahaa menee kuussa 200-250 € ruokaan. Paljonko teillä lihavilla? Vai ettekö edes uskalla kertoa? Vai valehteletteko tästäkin? Miksi ette halua olla rehellisiä?
Tiettyjä hiilareita ei kestä ollenkaan, tai turpoaa heti, eli luultavasti on tämä vika.
Ongelma korjaantuu sillä, ettei syö näitä sopimattomia ruoka-aineita.
Se on sitten ihan tuurissaan että jos toinen vanhemmista on laiha ja toinen läski niin minkälaiset geenit arvonnassa osuvat sinulle
Itselleni maistuu isot ruoka-annokset ja makea, perinnöllisistä syistä.
T. M55.
En, mutta yksi lapseni ja pari hänen serkkuaan on samanmuotoisia kuin heidän esiäitinsä parin sukupolven takaa. Vieläkin muistetaan, että oli jokseenkin yhtä leveä kuin pitkäkin.
Koittakaa, ihan oikeesti, te lihavat, jotka ette onnistu painonhallinnassa, jättää kaikki sokeri, myös iso osa ns piilosokerista pois. Minulla auttoi ja kun on ollut n. viikon-pari ilman sokeria, ei sitä enää kauheesti edes kaipaa. Kaikkia hyviä hiilareita ei kannata jättää, esim kaurapuuro on ihan hyvä sokereiden tasaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää paljon lihavilla ihmisillä kuluu kuussa rahaa ruokaan. Minä en ole ollut koskaan ylipainoinen ja rahaa menee kuussa 200-250 € ruokaan. Paljonko teillä lihavilla? Vai ettekö edes uskalla kertoa? Vai valehteletteko tästäkin? Miksi ette halua olla rehellisiä?
Tiesitkö, että halvimmat ruuat ovat usein niitä, jotka lihottavat? Kun ei ole varaa ostaa terveellistä, ostetaan sitten sitä halpaa, jolla lähtee nälkä - ja lihoo.
Sun pitäis myydä geenisi lihakarjan jalostajille, jos kerran pystyt kilon syönnillä lihomaan kaksi kiloa 🤨
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalainen geeniperimä saattaa altistaa lihavuudelle. Onko tutkittu myös sotien, kaamoksen ja kylmän ilmaston vaikutusta perimään? Kortisolin tuotanto kiihtyy valtavassa stressitilassa (sodat). Kuinka tämä vaikuttaa perimään ja painon karttumiseen?
Uskon tosi monessa asiassa puhtaaseen biologiaan, perimään, DNA:n ytimeen.
En usko yhtään syyllistämiseen, huuhaa-dieetteihin tai höpönpöpö-psykologiaan. Se on biologia, joka tämän asian päättää.
Mikä höpönpöpö-psykologia? Kyllä lihavuuden, kuten laihuudenkin taustalla voi olla psykologiset syyt esim syömihäiriöissä.
Geeneillä on varmasti merkitys, mutta niin on omilla elämäntavoillakin. Kun jättää kakut, limsat, karkit ja muut makeat pois, syö pienempiä annoksia ja liikkuu joka päivä, niin kyllä se vaikuttaa. Olen itse luonnostaan hoikka, mutta kyllä minäkin lihon, jos syön sokeria hulluna, ja jätän liikkumatta. Itse kävelen vähintään 1,5 h joka päivä. Kyllä se taitaa olla suurin syy, että olen "luonnostaan hoikka".
No joo, äidin puolelta kaikki tuntuvat olevan ylipainoisia/lihavia. Se ylipainon perinnöllisyys voi johtua geeneistä, mutta ihan yhtä lailla tapojen periytymisestä.
Itse olen normaalipainoinen, mutta saan tehdä todella töitä sen eteen, että pysyn tällaisena.